Inkubatorn med rektorer har satts igång!

rektorsinkubator problemdiskussionI onsdags förra veckan var det dags för kick-off med rektorerna i 1:1 – 2016:s rektorsinkubator. Målet med inkubatorn för rektorer är att hitta innovativa sätt att leda, styra och kommunicera för digital skolutveckling. Onsdagens träff hade som mål att enas om ett problem att lösa och möjliga arbetssätt och verktyg för att lösa det. Totalt deltar sex rektorer i inkubatorn. 

Vi inledde med att presentera hur inkubatorn passar in i 1:1 – 2016-projektet för att sedan berätta vad en inkubator är för något. Deltagarna fick sedan inventera problem man som rektor stöter på i vardagen. Denna problemdiskussion gav mycket bra resultat och en stor mängd problem uppdagades. Flertalet av problemen delades av samtliga, och nästan alla rörde kommunikation i någon form.

Diskussionen resulterade i ett övergripande problem som gruppen valde att gå vidare med att utveckla ett innovativt arbetssätt för att lösa. Vi förväntar oss att återvända till problemet ett flertal gånger under inkubatorn, allt eftersom arbetet fortskrider, men den nuvarande formuleringen är:

Hur kan man genom digitala verktyg anpassa kommunikation för att säkerställa ett effektivt informationsflöde?

rektorsinkubator brainswarmNär problemet blivit definierat gick vi över till en brainswarm-övning där deltagarna fick tänka fritt kring möjliga vägar att lösa problemet. .

Stämningen på kick-offen var mycket god och den feedback vi fick efter mötet var uteslutande positiv. Vi fick kommentarer som:

”Spännande arbetssätt … ser fram emot nästa steg!”

”Allt var toppen”

”Bra grupp, positiv energi”

Nästa steg i processen är att konkretisera arbetssättet ytterligare, koppla ihop det till ett specifikt moment i verksamheten och förbereda tester. På nästa workshop, som är planerad att hållas i maj, kommer vi även att sätta oss ner och testa olika digitala verktyg. Arbetet med inkubatorn kommer att fortgå digitalt på samarbetsytor mellan workshoparna.

Fortsättning följer…

/Peter Åkerberg

1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.