It-support för personal i Stockholms stad

Employees working in a call centerOm du har problem med din digitala enhet kan du kontakta nedanstående instanser:

Service Desk   (HCL, fd Volvo IT tel: 08-508 48 200)
Hjälper dig med frågor som rör din arbetsplatsdator, surfplattor (windows), standardprogram (Outlook, Word, Excel, Internet Explorer), skrivare eller lokala system.

Servicecentrum (Tieto, 020 83 83 00)
– Telefoni – Frågor gällande fasta telefonanslutningar eller abonnemang
– Mobiltelefoner och surfplattor – Frågor som berör mobiltelefoner eller surfplattor (iPad och Android). Exempelvis frågor rörande tjänsten mStart för att få tillgång till kalender och e-post i din smartphone eller surfplatta
– Datakommunikations- och nätverksfrågor inom stadens miljö.

Klicka på länken för att får mer info om supportvägar.

Serviceportalen är verktyget du använder för att bl a hantera ditt konto och byta lösenord
Klicka på länken för att komma till Serviceportalen

Supportguider är guider om Stockholms Stads verksamhetssystem, program och IT-verktyg
Klicka på länken för att komma till Supportguider

Software Center är det program som staden använder för att skicka ut och installera programvara. Genom att titta på den här lilla filmen på YouTube kommer du att först varför din dator kanske inte fungerar så bra och vad du själv kan göra åt det.
Klicka på länken för att komma till filmen på YouTube.

Fjärraccess VPN Med VPN-tjänsten kan användare med bärbar dator nå och använda stadens arbetsplatssystem och dess tjänster via internet, t ex hemifrån, på ett säkert sätt. VPN-tjänsten är oberoende av vilken form av internetanslutning som användaren väljer. Upplevd prestanda i tjänsten är dock till viss del beroende av hastigheten på internetanslutningen. Tjänsten är gratis men måste beställas via HCL.

Klicka på länken för att komma åt information om VPN-klienten

Trans

1 kommentar

  1. Ulf Silfverling, 13 april 2018

    Bäste Stadsledning

    Jag är lärare på Åsö vuxengymnasium. Det är ett arbetet under ofta stor tidspress och allt måste fungera ”on-spot”.

    Jag får följande svar på tvåp viktiga frå¨gor angående min IT-situation:

    ”Ditt supportärende med nummer REQ000005887542 har prioritet Low.
    Registreringstidpunkten för ärendet var 2018-04-04 18:15:58.
    Tidpunkten för nästa statusmeddelande är 2018-04-17 07:00:00.”

    Är detta verkligen OK? Jag har just nu akuta problem med både säkerhet för våra kunder och programvaror, får svar efter nu två veckor (!) , att det är prioritet Low – inget annat? Det är min arbetssituation som jag talar om, och datasäkerhet för kursdeltagarna.
    Det finns väl ett supportavtal antar jag med Volvo IT. Hur är det formulerat egentligen? Finns det kompetens för hur lärare arbetar och hur totalt beroende vi är av en fungerande IT-miljö? I viss mån är vi lika beroende av detta som polisen eller banken.
    För en kort tid sedan lade min arbetsdator av, slocknade helt. Det anmälde jag direkt, är ju helt beroende av den, då det är enda sättet visa presentationer etc. Det tog tre veckor innan jag fick ny arbetsdator! Man påstod det var kaffe i datorn, men det fanns inte en droppe eller spår av varken utanpå eller inuti. Däremot förmodligen fel på dockningsstationen, vilket konstaterades senare. Beskyllningarna om kaffe var osakliga och framförallt obehagliga.
    Enligt faktabladet gäller följande villkor:

    Så snabbt ska du få hjälp
    • Ärendets karaktär avgör hur lång tid det tar för Service Desk att hjälpa dig. När du ringer
    ska Service Desk i regel svara inom 30 sekunder
    • Dessa tider gäller för allmänna frågor och felanmälningar:
    80 av 100 fall ska lösas redan i första kontakten med Service Desk
    90 av 100 fall ska lösas inom 1 arbetsdag
    99 av 100 fall ska lösas inom 2,5 arbetsdagar

    • En trasig dator byts ut inom 8 timmar

    Ifråga om inloggningsproblem etc har supporten fungerat utmärkt. Men se nu dessa fall – här är något som inte stämmer. Som sagt – vi är ytterst beroende av att detta fungerar – lärare likaväl som poliser, läkare eller tjänstemän.

    Ulf Silfverling

    Bilaga: Utdrag ur supportuppföljningen: Här var det tre veckor, inte åtta timmar.
    2018-03-20 12:34:16 ; (a217989)
    Denna lagning nekas. Ärendet stängs härmed.
    ________________________________________
    2018-03-19 15:28:40 ; (v0c1049)
    Ej godkänd. Kostnaden överstiger 5000:-
    ________________________________________
    2018-03-14 09:47:55 ; (a236527)
    ärendet behandlas
    ________________________________________
    2018-03-14 09:46:38 ; (a236527)
    På plats. ser ut som kaffe spillt på tangentbordet då det är kaffe uppepå datorn samt under, samt även skada på dockningsuttaget. Dessar delar ska bytas OOW:Moderkort,Palmrest,Tangentbord
    ________________________________________
    2018-03-13 15:38:40 ; (a236527)
    tittar på detta imrogon
    ________________________________________
    2018-03-07 15:03:39 ; (a236527)
    användaren lämnar datorn hos vaktmästaren på skolan.
    ________________________________________
    2018-03-07 15:00:43 ; (a236527)
    åker ut på måndag enligt överenskommelse.
    ________________________________________
    2018-03-07 13:27:36 ; (a075506)
    Användaren meddelar att datorn inte längre går att starta.
    Dom hade liknande fel för drygt en månad sedan som en tekniker bytt moderkortet och därefter fungerade den, men nu har samma fel inträffat igen.

    Provat med att ha laddaren inkopplad och starta om med knappen, men datorn reagerar inte alls längre.
    ________________________________________
    2018-03-07 13:26:01 ; (a075506)
    Användaren meddelar att datorn inte längre går att starta.
    Dom hade liknande fel för drygt en månad sedan som en tekniker bytt moderkortet och därefter fungerade den, men nu har samma fel inträffat igen.
    ________________________________________
    2018-03-07 13:24:53 ; (a075506)
    START ARBETSPLATS: Datorn startar inte

    ==================
    Ulf Silfverling
    Leg.gymnasielärare
    utbildare
    Åsö Vuxengymnasium
    Blekingegatan 55
    Stockholm
    SWEDEN
    08-508 49 550 | 076-12 49 550

    Rum C40
    E-post: ulf.silfverling@stockholm.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

<p>Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även <a href='http://pedagogblogg.stockholm.se/digitala-resurser/comment-subscriptions/?srp=917&srk=&sra=s'>prenumerera</a> utan att lämna en kommentar.</p>