IKT – möjligheter och utmaningar – en bok om digitalisering på fritidshem

Hur var det på nätet idag? Hur förhåller vi oss till barnens spelande? Det här är frågor som behandlas i boken IKT –  möjligheter och utmaningar på fritidshem.

Författarna Stina Hedlund och Linnea Malmsten beskriver sitt arbete med IKT och om att våga möta barnen på deras arena och skapa kreativt med digitala verktyg. Boken är konkret och ger många konkreta exempel på hur ett arbete kring IKT kan bedrivas och organiseras. Författarna har lång erfarenhet att väva in barnens spel- och nätkulturer i fritidshemsverksamheten. De driver bloggen: IKT-fritids, ett socialt och kulturellt fenomen.

Så här beskrivs boken:

”Fritidshemmet är en plats för social gemenskap där pedagogerna har en viktig uppgift att främja och utveckla barnens sociala kompetens. Målet är att alla ska bli inkluderade i verksamheten på sina egna villkor och utifrån sina förutsättningar.

När man arbetar med IKT har man stora möjligheter att tillsammans med barnen utforska och utveckla en aktivitet som är väldigt viktig och central i barnens vardag. Pedagoger som arbetar på fritidshem har möjlighet att få en inblick i och delta i barnens virtuella världar och har också en fantastisk möjlighet att arbeta med värdegrundsfrågorna. Fritidshemmet kan ge barnen verktyg för att hantera obehagliga situationer och kränkningar på nätet och rusta dem för att bli schyssta kompisar både i den fysiska och den virtuella världen.”

Boken är utgiven av förlaget Natur & Kultur, januari 2016.

Läs ett smakprov från boken här >>

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

<p>Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även <a href='http://pedagogblogg.stockholm.se/digitala-resurser/comment-subscriptions/?srp=1086&srk=&sra=s'>prenumerera</a> utan att lämna en kommentar.</p>