”Att byta perspektiv är en del av det hela.”

_20170529_210936 (2) Åse-Det är stolta över vad de gjort – och visar det!

Så säger läraren Åse Varg om sina elever i åk 6   på Kungliga svenska balettskolan, som deltagit i tävlingen En bok i världen i år.

-Alla olika sätt där man inspirerar barn att läsa böcker är bra. Och det här är både annorlunda böcker och ett annat sätt att jobba, det är det som är det roliga.

Det är måndagskväll i Konserthuset. Det har gått en vecka sedan den fina prisutdelningen för En bok i världen på Sollidenscenen på Skansen..

Ikväll är det en annan prisutdelning – ALMA-priset till Wolf Erlbruch och i väntan på den träffar jag Åse Varg, lärare i åk 6, på Kungliga svenska balettskolan, och en av deltagarna i årets tävling.

Åse är lärare både i SO och svenska och arbetet med tävlingsbidraget genomsyrar båda ämnen under tiden det pågår.

-Vi börjar redan på hösten och delar sedan upp jobbet. Vi har tydliga tidsramar för att hinna med. Många av mina elever har en hög arbetsbelastning, men de är också vana att jobba fokuserat. Och till viss del upplever de nog att det här inte är vanligt skolarbete. Det betygssätts ju inte, säger Åse och ler lite.

-Egentligen är många emot tävlande , men just för att det är något man gör som grupp och inte individuellt tycker de att det är väldigt roligt och går in för att vinna.

-Det är elevernas projekt i första hand. Deras jobb att spåra temat i de böcker vi läser, att diskutera tillsammans och komma fram till vad vi vill säga och sedan skapa bilden.

-Genom att vi läser många olika böcker under arbetet så upptäcker eleverna också andra böcker, inte minst bilderböcker, och böcker där det finns sådant de inte förstår eller tycker är annorlunda. Och det är ju en del av det hela – att få byta perspektiv. Att hitta både igenkänning och skillnader i böcker från andra delar av världen.

På Kungliga svenska balettskolan finns det flera klasser som börjat delta i tävlingen En bok i världen de sista åren – och dessutom vunnit!

-Alla klasser som deltar jobbar lite olika , vi inspirerar varandra men vi är också hemliga med vad vi gör och hur vi gör, säger Åse. Det är först vid inlämningen till biblioteket som vi ser de andra klassernas bidrag. Och våra elever är stolta över vad de gjort – och visar det! avslutar Åse…och ser själv både stolt och glad ut.

Efter att som jurymedlem ha sett alla olika bidrag under åren, kan jag tycka att de har all rätt att vara stolta – det är mycket arbete och mycket efterforskning och bearbetning som ligger bakom klassernas bidrag. Omfångsrika, innehållsrika och genomarbetade – inte konstigt att ett och annat av bidragen sen hamnar bland vinnarna!

Kia K-N

Vinnare av tävlingen En bok i världen 2017

Förskoleklass

1:a pris

Studemaskolans förskoleklass, pedagog Johanna Lee Rylander
Bok: Sagan om den lilla farbrorn

7 förskoleklass Studemaskolans fsk En häftig hund och en gemensam..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En häftig hund och en gemensam saga i ett kontrastrikt och lockande bidrag med stram utsida men vild och lockande insida.

2:a pris

Högalidsskolan Förskoleklass Stjärnan, pedagog: Maria Jernberg
Bok: Sagan om den lilla farbrorn

BILD 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I ett hus av längtan ryms elevernas färgstarka bilder och personliga reflektioner. Den omsorgsfulla utformningen ger oss lust att öppna ytterdörrarna och ta del av allt det som pågår i detta spännande hus.

3e pris

Bagarmossens skola förskoleklass Månen, pedagog: Malin Ragnstesdt
Bok: Jösta och Johan av Malin Skålberg

8 förskoleklass bagarmossens förskola Månen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ett härligt, roligt och speciellt bidrag, där både djuren och funderingarna är personliga och finurliga.

Årskurs 1

1:a pris

Skarpnäcks skola 1 b grön grupp, pedagog: Mari Atterhög
Bok:  Lila och regnets hemlighet

14 1a pris åk 1 skarpnäck 1 b grön grupp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Vi får kliva in i den valda bokens vackra och spännande landskap. Regndropparna ger liv och förmedlar samtidigt elevernas egna tankar kring längtan. Finstämt men ändå kraftfullt tack vare materialvalen.

2:a pris

Bredängsskolan 1c, pedagog: Ekaterina Tsakiridon
Bok: Makwelane och krokodilen

11 åk 1 Bredängsskolan 1c

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maximal färgglädje som smittar! Kraftfullt, härligt och personligt konstverk i många lager, med dolda textfickor där barnens tankar om längtan gömmer sig.

3:e pris

Skarpnäcks skola Klass 1B gul grupp, pedagog: Robin Wickbom Burevall
Bok: Allrakäraste syster

15 1a klass Skarpnäcks skola 1 b gul

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ystert och färgrikt konstverk, med stor detaljrikedom och variation i material och teknik. En unik sagoskog att försjunka i och längta till.

Årskurs 2

1:a pris

Klass 2b Kvarnbyskolan, pedagog: Karin Liljehoolm och Parham Karim
Bok: Azads kamel

5 åk 2 Kvarnbyskolan klass 2 b En vacker detaljrik och rolig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En vacker detaljrik och rolig bild som är omsorgsfullt gjord. En smart lösning med flikarna som ingår i motivet, samtidigt som de döljer formuleringar kring längtan utifrån bokens och elevernas egna ord.

2:a pris

Askebyskolan B2, pedagog: Eva Söder
Bok: Sagan om den lilla farbrorn

Bild 2

 

 

 

 

 

 

Längtans blå blomma – ett helt ljuvligt konstverk med nyskapande form och mjuka färger. I blommans inre göms alla barn och all egen längtan, med ljuset och glädjen i mitten.

3:e pris

Kista grundskola 2 b, pedagog: Perihan Bakac
Bok: Sabelles röda klänning

11 åk 2   Kista grundskola 2b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Påhittig och personlig design, med den röda klänningen på galge, fodrad med barnens egna små klänningsformade böcker om längtan.

Årskurs 3 och 4

1:a pris

Smedslättsskolan klass 4 b, pedagog: Lena Andersson
Bok: Mio min Mio

4 åk 3-4 Smedslättskolan 4b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Härlig maffig mosaikbild med liv och struktur!

Smart och smakfull lösning med alla små askar som ramar in och där så mycket längtan göms.
Välgjort vackert och rikt.

2:a pris

Klass 4 A Olovslundsskolan, pedagog: Catrin Ringborg
Bok: Jane Räven och jag

10 2apris 3-4 Olovslundsskolan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En vacker komposition med mängder av fina små teckningar och detaljer med tydlig inspiration från boken. Den sorgliga berättelsen om ensamhet och längtan, övergår mot slutet i en färgrik hoppfullhet som bidraget illustrerar perfekt i bild och ord.

3:e pris (delat)

Kungliga svenska balettskolan klass 4, pedagog: Carolina Mossfeldt
Bok:Fyra fötter och två sandaler

13 delat tredjepris åk 3-4 Kungliga balettskolan klass 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med utgångspunkt i berättelsen har klassen gått vidare och skapat ett välarbetat och omfattande bidrag i flera lager och dimensioner där längtan, vänskap och flykt är i fokus. Några utvalda detaljer har lyfts fram på ett effektfullt och konstnärligt sätt.

3:e pris (delat)

Bagarmossens skola klass 3 c, pedagog: Lena Ekenkrantz
Bok: Gatans prins

9 delat 3epris åk 3-4

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Ett ljust och varmt collage med många charmiga detaljer i olika material. Vi får följa bokens Shegué och ta del av elevernas funderingar kring längtan. Betraktaren uppmanas att själv tänka efter.

Årskurs 5 och 6

1:a pris

Kungliga svenska balettskolan årskurs 5, pedagog: Maria Olsson
Bok: Morkels alfabet

1 åk 5-6 Kungliga balettskolan åk 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Längtans alla nyanser, från det mörka till det ljusa, finns i detta rufsiga, charmiga och varierade verk. Flera lager i många olika konstnärliga tekniker, där bokstäver dyker upp i många olika former och sammanhang, precis som i boken.

2:a pris

Kista grundskola klass 6 A, pedagog: Majlis Lindberg
Bok: Kensukes rike

2 åk 5-6 kista grundskola klass 6 Ett harmoniskt och sirligt...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ett harmoniskt och sirligt formgivet bidrag, där längtan i den lästa boken tolkas i bild och ord av eleverna. Individuella uttryck för längtan i en gemensam dräkt.

3:e pris

Eriksdalsskolan klass 5a, pedagog: Rebecca Ungh Wolff och Annika Lundström
Bok: Mitt år av längtan

3 åk 5-6 Eriksdalsskolan klass 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Verket fångar bokens längtan påtagligt och uttrycksfullt med trassliga telefonsladdar. Rik ordkonst där bokens text görs om till koncentrerade uttryck för saknad, med fina individuella illustrationer.

Bilder på vinnande bidragen till Barn och böcker 2017

 De vinnande bidragen till Barn och Böcker 2017. Vilket pris de vinner får de veta på Barn och böcker på Skansen 22 maj.

1 åk 5-6 Kungliga balettskolan åk 5

2 åk 5-6 kista grundskola klass 6 Ett harmoniskt och sirligt...

3 åk 5-6 Eriksdalsskolan klass 5

4 åk 3-4 Smedslättskolan 4b

5 åk 2 Kvarnbyskolan klass 2 b En vacker detaljrik och rolig

14 1a pris åk 1 skarpnäck 1 b grön grupp

13 delat tredjepris åk 3-4 Kungliga balettskolan klass 4

12 förskoleklass Högalidsskolan fsk Stjärnan

11 åk 2   Kista grundskola 2b

11 åk 1 Bredängsskolan 1c

 9 delat 3epris åk 3-4


7 förskoleklass Studemaskolans fsk En häftig hund och en gemensam..

6 åk 2 Askebyskolan B2 Längttans blå blomma

8 förskoleklass bagarmossens förskola Månen

10 2apris 3-4 Olovslundsskolan

15 1a klass Skarpnäcks skola 1 b gul

We say Yes! Första gången med En bok i världen

_20170504_150438 (2) Meriel Meriel Followell är modersmålslärare i engelska och deltog för första  gången i tävlingen En bok i världen med en av sina grupper denna vår.
-Det har jag velat i flera år, säger Meriel. Men i år när jag gick förbi en av affischerna med årets tema Längtan – då blev det av. Jag fick ok från mina chefer och barngruppen svarade unisont ”We say YES” när jag frågade dem.
Vi träffas på Medioteket en tisdag några veckor efter att tävlingsbidragen ställts ut på biblioteken runt om i staden. Jag är nyfiken på hur hon, som förstagångsdeltagare, lagt upp arbetet i sin modersmålsgrupp.
Det är en liten grupp med 9-10 åringar som jobbat med tävlingen och motivationen och engagemanget har varit på topp berättar Meriel.
-Jag valde ut fyra olika böcker som barnen fick välja mellan och efter genomgången valde de enhälligt att läsa boken Sadako and the thousand paper-cranes.
Det är en bok om flickan Sadako som blev strålningsskadad av atombomben över Hiroshima under andra världskriget, om hennes kamp mot sjukdomen och hennes tro på livet och hoppet. En riktig klassiker från 1977, översatt till svenska 1980. Sadako, som var en verklig person, står staty i Fredsparken i Hiroshima med en papperstrana i händerna och papperstranor är en symbol för fredsrörelsen sedan dess. Tusentals barn har vikt papperstranor under årens lopp och många av dem hängs upp runt Sadakos staty.
Meriel berättar hur hon valde att jobba med boken och tävlingsbidraget tillsammans med eleverna.
-Boken lästes både hemma och i gruppen, de fick läsläxor och vid tre olika tillfällen diskuterade vi den. Det svåraste var att vi började med arbetet så sent. För det kräver tid. Det är ju många moment innan man har ett tävlingsbidrag, säger Meriel.
-Först samtalade vi om alternativa ord till ” longing” på engelska, och antecknade alla vi kom på. Sen arbetade vi kring bildens utformning under 2-3 lektioner. För då måste man ju konkretisera det man pratat om. Först ville alla egentligen göra sin egen ide, men med en gemensam A3 plansch på bordet fick de börja titta på varandras ideér och bestämma vad man ville ha med från var och en. Det blev en riktig verkstad och ett bra samarbete i gruppen och engagemang till 150 %. Så skulle jag kunna ha det varje dag!
-Barnen var väldigt nöjda när bidraget var klart och tyckte att det hade varit ”very fun!” Och den av eleverna som hade svårast med läsningen var faktiskt den mest engagerade av alla.
Så det här gör vi om nästa år – men vi börjar tidigare!

Kia K-N

Årets Almapristagare

Vid lunchtid idag fick vi veta vem som skulle få 2017 års ALMA-pris.

alma2

Kulturministern inledde med ett tal där hon betonade litteraturens värde för att ge barn mod och kraft att möta livets alla sidor – även det som gör ont.

Det blev den tyska bilderbokskonstnären Wolf Erlbrusch som fick årets ALMA-pris, något som gjorde mig och många andra väldigt glada.

Hans väldigt speciella bilder och berättelser kan läsas av alla åldrar och om fler nu upptäcker denna unika berättare – desto bättre!

Själv blev jag djupt förälskad i boken Björnen som inte var där som Wolf Erlbruch illustrerat.

Den en bok om stora frågor i livet – med humor och värme och fantastiska bilder.

alma

ALMA-juryns motivering lyder:

”Wolf Erlbruch gör viktiga livsfrågor tillgängliga och hanterbara för läsare i alla åldrar. Med humor och värme djupt rotad i en humanistisk grundsyn visar hans verk det lilla i det stora. Han behärskar mästerligt sin teckningskonst och bottnar i en lång tradition samtidigt som han öppnar nya kreativa fönster. Wolf Erlbruch är en omsorgsfull visionär.”

” Det viktigaste när man skriver eller illustrerar för barn är att vara uppriktig med sina egna känslor och att också berätta om sig själv” säger han.

Wolf Erlbruch  var fram till 2009 professor i illustrations och bildkonst vid universitetet i Wuppertal, men han debuterade som bilderboksskapare redan 1985 med boken ”Örnen i hönsgården”  med text av James Aggrey.  ( Faktiskt  samma berättelse som återberättas i boken Flyg örn flyg  som vi har i Cirken).

Men Wolf Erlbruch stora genombrott kom med  boken Det var det fräckaste! – en bok som väldigt, väldigt många barn i Sverige och andra länder glatt fnissat sig igenom.

Sen dess har det blivit många böcker – både med egna texter och med andras.  Till Cirkulationsbiblioteket köper vi nu in boken Anden döden och Tulpanen där Wolf Erlbruch  står för både text och bild och boken Björnen som inte var där, där han står för illustrationerna .

Kia på Cirkulationsbibliopteket

Barn och böckers tävling, En bok i världen. Årets tema är längtan.

Längtan, en känsla mitt emellan saknad och önskan. Det du längtar efter kan vara stort eller smått, men känslan är densamma oavsett nationalitet eller levnadsförhållanden. Innan du och barnen börjar läsa de böcker som Cirkulationsbiblioteket tipsar om inför tävlingen kan det vara bra att samtala om begreppet längtan. Vad innebär längtan? Vad längtar barnen efter? En metod för att  få till stånd ett reflekterande samtal om temat kan vara filosofiska samtal eller Sokratiska samtal. En samtalmetod som tränar eleverna i att tänka på hur de pratar med varandra, respektera varandras tankar och visa nyfikenhet på hur klasskamrater tänker. De böcker som Cirkulationsbiblioteket valt ut passar bra för dessa samtal, bilderna och texterna ger upphov till många åsikter, frågor och ideér. Det finns ingen självklar sensmoral eller lösning . Alla handlar om  syftet med tävlingen en bok i världen, att fundera över mänskliga värden och det som förenar oss.  KIA LÄNGTAR 2 För att gemensamt utforska begreppet längtan är det viktigt att alla i gruppen känner till och följer samtalets spelregler: De här råden har jag hämtat från Filosofiska skolan i Skarpnäck

  • Bildbarhet: Man är beredd att lyssna till och ta intryck av vad andra har att säga.
  • Självdisciplin: Man underordnar sig vissa enkla regler för uppförandet, som att bygga vidare på vad andra personer har sagt.
  • Underbyggnad: Deltagarna försöker underbygga sina ståndpunkter genom att söka stöd i texten eller i sin egen erfarenhet.
  • Koncentration: Deltagarna hjälps åt att hålla en röd tråd, genom att avgränsa och hålla sig till ämnet.
  • Uppriktighet: Man uttalar sin uppriktiga mening och gömmer sig inte bakom auktoriteter eller undanhåller idéer som kan vara av betydelse.
  • Mod: Man är beredd att formulera djärva gissningar eller tolkningsmöjligheter som kan kasta nytt ljus över diskussionen.
  • Respekt: Varje deltagare bedöms vara så intressant, att man bryr sig om att ställa frågor till och lyssna på honom eller henne.
  • Generositet: Var och en ges tid och utrymme för att formulera och omformulera en idé utan att bli avbruten.
  • Hövlighet: Man är beredd att tillfälligt avstå från att lägga fram sin egen synpunkt för att istället hjälpa någon annan att formulera sin idé.
  • Ödmjukhet: Man är beredd att avstå från att lägga fram sin egen synpunkt helt och hållet, därför att en annan person, eller den vändning hela diskussionen tagit, är viktigare.

Här får du ett metodupplägg för Sokratiska samtal

KIA LÄNGTAR

Du har väl anmält din klass till tävlingen?

Eleverna får läsa litteratur från hela världen och utlopp för sin fantasi genom att skapa tävlingsbidrag där eleverna i text och bild knyter ihop den bok eller böcker ni läst med årets tema. I ett tidigare blogginlägg har Kia tipsat och berättat om Cirkulationsbibliotekets böcker. Kanske blir det du och din klass som får ta emot pris av skolborgarrådet Olle Burell på Skansens stora scen i maj? Här kan du läsa mer om tävlingen och anmäla dig. Senaste anmälningsdag är fredagen den 27 januari. Pris utdelning  VimmelVi ses på Skansen!
L
ena, Kia och Elisabeth

När du ska jobba med böcker från andra länder/världsdelar

När vi läser böcker från Norden är miljöer och kultur bekanta för de flesta elever och det är lätt att ”läsa mellan raderna” i texten och tolka bilderna. Men när du vill introducera världslitteratur kan det underlätta om du hjälper eleverna med att sätta in text och bilder i en kontext.

 barn fler böcker

Kontexten är viktig!

Därför vill vi tipsa om ett arbetssätt som Tammi Nadel på Globala gymnasiet arbetat fram. Råden i blogginlägget har Kia Knutsson  Cirkulationsbiblioteket lånat från Tammi och anpassat för att passa yngre elever i grundskolan.

När vi möter berättelser och bilder från en plats vi inte är förtrogna med behöver vi en introduktion för att kunna ta till oss och förstå berättelsen, för att inte bara se det som är annorlunda utan också se det allmänmänskliga och likheter. Du som pedagog behöver både läsa boken och läsa på om den plats, tid, tradition och den situation berättelsen utspelar sig i för att kunna ge ramen till berättelsen. Detta gäller oavsett ålder hos läsarna.

Skapa förväntan och nyfikenhet

 Titta på bilderna och omslag och prata om hur det ser ut? Var kan det utspela sig? Vad känner vi igen, vad är annorlunda?

Kia6

Berätta om platsen/tiden där berättelsen utspelar sig. Berätta gärna lite om författaren och illustratören också – barnen behöver se att det finns en avsändare, någon som har berättat den här historien. Läs boken och under läsningen förtydligar du begrepp, förklarar ord etc.

Efter läsningen

Samtala och reflektera om både text och bilder: Vad kände de igen sig i? Vad kändes annorlunda? Hur ser bilderna ut – stämde de med den bild texten gav (tex av känslorna hos huvudpersonen)? Vad berättar bilderna som texten inte gör? Om du var huvudpersonen i berättelsen – vad skulle vara likadant och vad skulle vara annorlunda då?

Nu är det dags att koppla in temat, årets tema i Barn och böckers tävling, En bok i världen är längtan.  Vad hittar eleverna i berättelsen som anknyter till temat?  Hur tänkte och kände de själva om de skulle hamna i samma situation? Det gäller att inte ”exotisera” eller bygga på fördomar utan också hitta det allmänmänskliga och likheter i en annorlunda miljö. En berättelse från en liten by i Afrika säger inte hur det är i hela Afrika, lika lite som en berättelse från Lönneberga i Småland säger hur det ser ut i hela Sverige/Europa. Men vi behöver låta eleverna möta många olika världar och bilder och berättelser för att de ska kunna skapa sig en stor och rik världsbild med många olika pusselbitar och många sätt att leva och tänka som människa.

Barn och böcker

Barn och böcker är en årlig aktivitet som syftar till att stimulera barns läslust och språkutveckling. Den ska också locka barn att läsa författare från andra delar av världen än den västerländska.

Läs mer om hur Tammi Nadel arbetar med världslitteratur

globala13_fmt_0_0_0 Bra och innehållsrik artikel, En vaggvisa och nya horisonter  om hur Tammi Nadel arbetar i artikeln är publicerad i Lärarförbundets tidning , Alfa.

/Glöm nu inte att anmäla din klass till Barn och böckers tävling, En bok i världen

Varmt välkomna till Barn och böcker, Lena, Kia och Elisabeth

Barn och böcker, litteraturtips

Barn och böcker syftar till att stimulera barns språkutveckling, läslust och kreativitet. Aktiviteten består av tre delar: tävlingen En bok i världen, workshops för lärare och final med utställning av tävlingsbidragen på Skansen i maj. Vi vänder oss till elever mellan f – 6.  Barn och böcker vill också locka barn att läsa författare med ett utomeuropeiskt perspektiv. Det här blogginlägget är från läsårets första afterwork för lärare och skolbibliotekarier. Kia Norberg informerade om Barn och böcker, informerade om tävlingen En bok i världen och årets tema som är längtan. Längtan, en känsla mitt emellan saknad och önskan. Det du längtar efter kan vara stort eller smått, men känslan är densamma oavsett nationalitet eller levnadsförhållanden. barn kia utst

En bok i världen, tävling

Låt dina elever upptäcka nya världar genom att läsa litteratur från hela världen. De får utlopp för sin kreativitet genom att skapa ett tävlingsbidrag, där text och bild knyter ihop den bok eller böcker de läst på årets tema, längtan. Här kan du läsa mer och anmäla dig till tävlingen. På bokafterworken betonade Kia vikten av att skriva namn och skola på tävlingsbidragets baksida. Syns skolans namn på framsidan diskvalificeras bidraget. Anledningen till det är att juryn inte skall kunna  påverkas av att de känner till skolan. Det är också viktigt att tänka på att bidraget skall hänga på en vägg, så ingen vit framsida med ett spännande innehåll som bara syns när du öppnar bidraget. Du har möjlighet att arbeta tredimensionellt men bidraget får inte vara tjockare än 5 centimeter. Här kan du se förra årets bidrag , då var temat glädje och sorg. barn bocker

Hur hittar jag böcker med utomeuropeiska författare?

På bokafterworken presenterade Kia böcker som kommunala skolor kan låna i gruppuppsättning från Cirkulationsbiblioteket. Utöver det finns Internationella biblioteket, IB som har böcker på över 100 språk. Cirkulationsbiblioteket har ett Mångspråksbibliotek under uppbyggnad, låna böcker genom ditt skolbibliotek.

Vildsvinen

Webbresurser för att arbeta med världslitteratur

Hjulsta grundskola har satt upp webbplatsen Världens Alma .Där får vi veta hur elever och pedagoger arbetar med ALMA-priset. Bilden är från Hjulsta skolbibliotek där Almapristagaren, Meg Rosoff är på besök. ” Hon berättade för sjuorna om hur hon och dottern hittat på berättelsen om de hemska vildsvinen tillsammans, och hon visade med fingrarna hur hon lekt med fingrarna för att underhålla dottern som vaknade alldeles för tidigt på morgnarna”.
Astrid Lindgren Memorial Award, Alma priset har på sin sida lagt upp lärarguider/läsnycklar om litteraturpristagarnas verk.

På webbsidan Världslitteratur finns många bra boktips, likaså på Resurssidan.

barn fler böcker  

Tipslista på böcker från Cirkulationsbiblioteket inför årets tema

Inför årets tävling har Kia valt ut böcker som fungerar bra med årets tema, längtan. Vi som var med på bokafterworken fick höra om de olika böckerna och för er alla andra, varsågod, Kias topp- och tipslista. Alla böckerna går att låna i gruppuppsättning från Cirkulationsbiblioteket.

Längtan efter trygghet, vänskap och kärlek

Sabelles röda klänning: om att längta efter det man lämnat Flykt är förlust. Av drömmar, av familj, av hem, av språk, av allt man älskat och kämpat för. Så skriver Alexandra Pascalidou i förordet till den fina lilla bilderboken Sabelles röda klänning av författaren Martina Michaelidou-Kadi och illustratören Haniela Stamatiadi. Sabelle, en flicka i sju-åttaårsåldern, flyr med sin mor och far – från en dag till nästa måste hon lämna allt och får bara ta med sig en enda sak. Det blir den röda klänningen, den hon fått av sin älskade mormor, som är kvar i hemlandet. I det nya landet med annorlunda hus och annorlunda språk är klänningen det enda som finns kvar av hennes gamla liv. När hon håller den kan hon minnas mormor, solen över de gula taken och de höga bergen och bli glad igen. Men till slut, när hon fått sätta ord på sin förlust och kunnat dela den, då är Sabelle beredd att släppa den röda känningen och gå vidare i sitt nya liv. Sabelles röda klänning är en enkel och finstämd liten berättelse , inte om flykten egentligen, utan om det som kommer efter: Att hantera förlusten och leva vidare. Språket är rakt och sakligt och så pass enkelt att elever kan läsa själva från tvåan och uppåt.. Årskurs f-3

Sagan om den lilla farbrorn: om längtan efter en vän En efterlängtad nyutgåva av Barbro Lindgrens bilderbok Sagan om den lilla farbrorn från Karnevals förlag. Det ger nya barn chansen att charmas och beröras av denna älskade berättelse om ensamhet och vänskap. Den lilla snälla farbrorn som är så ensam och som alla är dumma emot. Som till slut sätter upp lappar där han söker en vän och sen sitter på trappan och väntar och väntar… Det är en vacker liten bok med nya illustrationer i fyrfärg av Eva Erikssonoch behändigt format. Språket är, som i de flesta av Barbro Lindgrens böcker, enkelt men poetiskt och boken kan med behållning läsas och samtalas omkring även av äldre läsare.. Årskurs f-3

Mitt år av längtan: att längta efter en frånvarande förälder och efter första kärleken Tolvåriga Dasha bor med sin mamma i Moskva på 90-talet. Det är en orolig tid i Rysslands historia och det blir kanske extra oroligt för Dasha eftersom hennes mamma bestämmer sig för att åka till USA och studera reklam. Dasha får stanna kvar hos mormor och vi får läsa om hennes liv det året som mamman är borta. Det handlar om längtan men också mycket om vardagslivet i Ryssland från en tolvårings perspektiv och allt vad det innebär med kompisar, första kärleken och skolarbete. Dasha är en flicka som är lätt att tycka om och i boken avhandlas känslor och relationer som vilken tolvåring som helst kan känna igen sig i. Men det mest intressanta med den här boken är att vi får ta del av en barndomskildring i en tid och i ett land som vi inte läst om i någon barnbok på svenska tidigare. Dessutom är det en bok med många fantastiska illustrationer som lyfter läsupplevelsen. Mängden av teckningar gör att boken blir snabbläst men det finns så mycket att prata om i både texten och bilderna att boken lämpar sig mycket väl som boksamtalsbok. Vi hoppas att ni vill läsa den här fantastiska boken med klasser i årskurs 5, 6 .

Stjärnkikaren: att längta efter trygghet och omtanke och någon som ser Stjärnkikaren handlar om Angel som med lillebror blir dumpad av sin struliga mamma hos barnens gammelfarmor. Angel är van att ansvara för sin lillebror, mamman har tyvärr inte varit tillräckligt närvarande i deras liv. Gammelfarmorn är en hård och bitter kvinna, som inte är van att ta hand om småbarn längre och barnens pappa sitter i fängelse. Angel känner sig ensam och besviken på alla vuxna i sin närhet. Men i den här lilla staden lär hon äntligen känna några vuxna som ställer upp för henne och lillebror. Och Angel får chansen att släppa allt ansvar som hon gått och burit på. En natt vaknar Angel av att det är någon utanför huset, hon går upp och träffar den mystiska stjärnmannen. Stjärnmannen låter Angel titta på stjärnorna med sin stjärnkikare och lär henne stjärnornas namn. När Angel tittar upp mot stjärnorna känner hon sig obetydlig och pytteliten men stjärnmannen berättar för henne att hon, precis som alla människor, är gjord av stjärnstoft. Det är ett fattigt, eländigt och ett hårt liv de lever men det finns hopp och värme hos Angel och de hon håller kär. Katherine Paterson som har skrivit boken är en amerikansk författare och ALMA-pristagare. Hennes böcker brukar handla om utsatta barn som har det svårt och trassligt i livet men som under berättelsens gång lyckas hitta en inre styrka för att komma vidare och överleva sin barndom. Årskurs 5-6

Längtan kan vara en stark drivkraft till förändring

Abela: vad längtan kan göra med oss och få oss att göra Två flickor i olika delar av världen, Abela i Tanzania och Rosa i England, är huvudpersoner i Berlie Dohertys bok Abela. Deras liv ser helt olika ut – Abela som lever med sin aidssjuka mamma och lillasyster tillsammans med mormor i en liten by, Rosa som lever ensam med sin mamma i ett välordnat radhus i Sheffield. Men de kommer att mötas. Abelas mamma dör, likaså lillasyster. Nu är det bara Abela och mormor kvar – då dyker morbror Tomas upp. Ingen av dem har mycket att sätta emot då han, av helt själviska skäl, ser till att Abela skickas iväg till England tillsammans med hans flickvän. I det nya landet blir det först mycket svårt för Abela – det tar lång tid innan hon hittar kloka och medkännande människor som kan ge henne hjälp och skydd. Man får en god inblick i hur det kan vara att komma liten och skyddslös till ett främmande land – även om man kan språket. Rosa å sin sida har andra sorters problem att kämpa med – hennes mamma har deklarerat att hon vill adoptera ett barn – och Rosa kämpar med sina känslor av rädsla och otillräcklighet. Vill inte mamma ha henne? Räcker hon inte till? Hon är tolv år och känslorna svänger och det är svårt att prata om allt. När Abela får veta att mormor i Tanzania har dött är hon helt ensam, när hennes land inte vill att hon ska komma tillbaka – de har så många föräldralösa – då måste socialtjänsten försöka hitta ett adoptivhem till henne. Och det finns där – med helt oanade kopplingar till hennes hemby som läsaren upptäcker så småningom. När Rosa och Abela möts – då finns det hopp för framtiden. årskurs 5-6

Slavflickan från den andra världen: om längtan efter rättvisa som överskrider alla gränser Mariano och Léo ska tillbringa sommaren på Léos mormors gamla gård, som en gång i tiden varit en kaffefarm. Nu ska Marianos och Léos föräldrar förvandla gården till ett hotell. Barnen får tillbringa hela sommarlovet på gården. Men ganska snart märker Mariano att det spökar i den gamla gården och spöket visar sig vara en slavflicka som heter Rosario och som för många år sedan levde och arbetade på kaffefarmen. Först blir barnen lite rädda men snart blir de kompisar med Rosario som ger dem ett uppdrag. Barnen ska ta reda på vad som hände hennes lillebror och dessutom sprida Rosarios tragiska historia till dagens människor. En fin, spännande och gripande berättelse om hur viktigt det är att inte glömma sitt lands mörka förflutna. Ana Maria Machado, brasiliansk barn- och ungdomsförfattare, har skrivit den här boken. Här finns det mycket att prata om; slaveri, rasism och barns olika villkor i världen. årskurs 4-6

Elenas serenad: om längtan som bryter mönster och gör det omöjliga Elenas far är glasblåsare och det vill Elena också bli. Hon är faschinerad av glaset som skapas när man blåser i de långa piporna. Men alla skrattar då hon säger det, för inte kan hon bli glasblåsare, hon är ju en flicka! Elena ger sig inte – hon klär ut sig till pojke och ger sig iväg till Monterey där de bästa glasblåsarna bor – för att lära sig i alla fall. En vacker, magisk, suggestiv och färgstark bok om att göra det oväntade och förändra världen.  Elenas serenad är skriven av författaren Campbell Geeslin , New-York, med rötter i Texas, som ofta skriver utifrån sina barndomsupplevelser av Mexico och illustrerad av spanska konstnären Ana Juan. En recensent skrev ”man vill ta ut alla sidorna och rama in dem”. Just så vacker är den. –årskurs f-3

Ibland vet man inte vad man letar efter

Vem ska trösta knyttet: om längtan efter något annat och efter att betyda något Vem ska trösta Knyttet är Tove Janssons långa, underbara, rimmade saga om det ensamma och ängsliga Knyttet som får nog och rymmer från sitt hus en morgon. Han ger sig ut på vandring och möter många av figurerna vi känner frånTove Janssons universum – hemuler, homsor, filifjonkor och Mårran. Men han vågar inte ta sig ur sin ensamhet och ta kontakt – han gömmer sig och drar sig undan…tills han hittar ett brev i en flaska. Ett brev från ett litet Skrutt som är ännu räddare än honom själv, som behöver räddas och tröstas. Då växer Knyttet, någon behöver honom! Han tar sig ut ur sin rädsla och plötsligt syns han även för andra. Och när det verkligen gäller ger han sig till och med på Mårran – det hemskaste av allt! Så slutar sagan lyckligt och titelfrågan får sitt svar: Knyttet och Skruttet tröstar varandra, samlar vackra snäckor och är aldrig ensamma mer. Vem ska trösta Knyttet? är en verklig allåldersbok till både form och innehåll –Tove Janssons bilder/konstverk ger dramatik och kontraster långt ifrån det gulliga och barnbokssöta. Men boken är svår att läsa själv för nybörjarläsare eftersom texten är handskriven i skrivstil. De yngsta bör alltså få sagan uppläst för sig. Varför inte av Tove Jansson själv? Finska Yle radio har en inspelning som ligger helt öppen för vem som helst att lyssna på. Vem ska trösta Knyttet – och alla övriga böcker av Tove Jansson – är en kultur- och litteraturskatt vi absolut ska unna alla våra barn. Årskurs f-4

Maria på slak lina: om längtan så stark att den inte går att gömma Efter en fruktansvärd olycka där tioåriga Maria sett sina föräldrar dö, tvingas hon flytta till sin mormor och helt byta liv. Maria, som är uppväxt på en cirkus, har helt tappat minnet efter olyckan och tvingas nu anpassa sig till sin rika och dominanta mormors liv i storstaden. Mormodern vill att Maria nu ska uppfostras till att bli en fin flicka, spåren efter cirkuslivet ska slipas bort. Men det första som händer då hon anländer till mormor är att det pågår ett barnkalas och alla barnen vill att Maria ska visa att hon kan gå på lina – där och då. Mormor vill inte, men hennes man ger Maria en lina, en riktig lina som man kan gå på… den gåvan blir betydelsefull när Maria sedan ska klara av sitt nya liv, långt borta från allt välbekant. Halvt i drömmen och halvt vaken går Maria i hemlighet på linan till grannhuset där hon upptäcker en lång mystisk korridor med olikfärgade dörrar. Genom att öppna dörrarna en efter en, återvänder succesivt hennes minnen av vem hon är, vilka föräldrarna var och vad som hände. Maria på slak lina är en stark, drömsk och delvis upprörande berättelse där gränserna mellan verklighet och dröm är suddiga. Minnen och nutid blandas, men det slutar med ett gryende hopp. Lygia Boljunga är en prisbelönt brasiliansk författarinna vars böcker översatts till flera språk. Hon fick ALMA-priset 2004 Årskurs 5-6

Och ibland vet man exakt vad man letar efter

Räven och musen letar ny lya: om längtan efter en trygg plats En fin bilderbok om vänskap. Så här introducerar författaren Boglárka Paulovkin sina huvudpersoner: ”Räven, hon är stark och modig. Det gillar Musen. Musen, han är nyfiken och glad. Det tycker Räven om.”Ja, och så händer det att skogen där de bor förvandlas till en stubbåker och de måste ge sig av för att leta ny lya. De tar tåget till stan, och några små äventyr senare har de fått ny bostad hos farbror Paul och hunden Smulan. Med benägen hjälp av pojken Andris. Att en bilderbok från Ungern översätts till svenska hör inte till vanligheterna. Via SLI kan du som har Mediotekets AV-media avtal för streaming lyssa på Räven och Musen letar ny lya. Åk f-2 Tshepo Mde är tillräckligt lång: om längtan efter att bli stor Tshepå vill bli lång..så lång att han når upp till karamellen högst upp på skåpet..hög som ett träd som når allt och ser allt..men när hans önskan går i uppfyllese blir det inte alls som han tänkt sig.. En liten vardaglig berättelse med fantastiska inslag om en önskan nog alla små kan känna igen sig i. Och Tshepo lär sig – en dag blir han större – just nu är han tillräckligt lång. Årskus f-2

Allra käraste syster: om längtan efter att bli sedd Att få ett syskon kan få många barn att känna sig övergivna och osedda. Sjuåriga Barbro känner så: pappa älskar mamma mest och mamma älskar bara lillebror… men som väl är har hon sin hemliga tvillingsyster Ylva-Li som bor i ett magiskt rike under rosenbusken i trädgården. Dit kan Barbro ta sin tillflykt och där är alla hennes drömmar uppfyllda. Ylva-Li tycker bara om henne, där har de varsin liten hund (något som mamma och pappa sagt nej till) och varsin häst att rida på. Och Ylva-Li kallar henne aldrig Barbro utan Allra käraste syster. Men en dag talar Ylva-Li om att när rosorna vissnar, då är hon död… Allra käraste syster är en av Astrid Lindgrens älskade korta sagor, med den speciella tonen som bara hon kan åstadkomma. Tidigare har berättelsen ingått i samlingsvolymer, men nu har den kommit ut i en nytryckt egen bilderboksutgåva, med fantastiska originalillustrationer från 1973 av Hans Arnold. En berättelse om att hantera svåra känslor med hjälp av fantasin, som många barn och vuxna kan njuta av med stor behållning.27 sidor med ganska mycket text, varje uppslag har en illustration i färg. Inget att läsa själv för nybörjarläsaren men absolut möjlig för den som fått flyt i läsningen och som vill ha en riktig saga – som handlar om verkligheten.Årskurs f-4

En hund och hans pojke: att längta efter en hund och efter vuxna som lyssnar Harry verkar ha allt man kan önska sig. Hans förmögna föräldrar ger honom de senaste leksakerna och spelkonsolerna men de kan inte ge honom det han önskar sig mest, en hund! Mamman kan absolut inte ha ett smutsigt djur i sitt fint inredda hem. Men efter ett katastrofal födelsedagskalas bestämmer sig föräldrarna att de ändå ska ge Harry en hund,,men bara över en helg. De tänker att Harry nog kommer att tröttna… I staden finns ett Hundotek där man kan hyra hundar för en helg eller några timmar. Hundoteket drivs av ett ondskefullt par som utnyttjar de stackars hundarna som själva inte vill något annat än att få ett riktigt hem och en kärleksfull matte eller husse att kalla sin egen.Där träffas Harry och Pricken. Harry känner att han i hunden Pricken har fått en vän för livet och tröttnar inte alls på honom. Han blir förtvivlad och rasande när föräldrarna lämnar tillbaka Pricken till Hundoteket. Men med hjälp av en impulsiv och handligskraftig flicka friger han Pricken och Prickens fyra hundvänner och tillsammans ger de sig i väg till norra England där Harrys farföräldrar bor. De verkar vara de enda vuxna som förstår hur viktig en hund kan vara för en pojke. En hund och hans pojke av den engelska barnboksförfattaren Eva Ibbotsson är mysig och varm och ett underbart äventyr. Det bästa är nog de olika hundkaraktärerna som Ibbotson beskriver så fint. Som vanligt i den här typen av böcker så slutar boken lyckligt och de dumma vuxna i berättelsen lär sig en läxa. En hund och hans pojke blev Eva Ibbotsons sista bok. Vi tror att den passar för läsvana barn i år 4 till år 6. Fungerar också bra för högläsning.

Morkels alfabet: att längta efter en vän Morkels alfabet av den norske bilderbokskonstnären Stian Hole är en svindlande vacker berättelse om att se och möta en annan människa, att dela tankar och ta del av någon annans universum. Uppträdd på ett fruset halmstrå hittar Anna en papperslapp, där står bara ordetHej. Det kommer fler lappar och Anna undrar – vem skriver dem? Hon svarar på baksidan av en lapp Vem är du? Det visar sig vara Morkel, en pojke som går i Annas klass men egentligen aldrig är i skolan. Anna följer hans fotspår i nysnön och hittar honom i en trädkoja högt uppe i ett träd. Kontakt uppstår och tillsammans skapar de sig en egen liten ö av gemenskap i universum, där Anna får dela Morkels egen värld av ord och iakttagelser… Så när kojan en dag är tom blir också Annas värld tom. Hon försöker men kan inte glömma, hon måste få Morkel tillbaka, men hur? Orden, bilderna, allt tillsammans är en läsupplevelse och ett allkonstverk som berör. En skildring av den sköra första närheten när man möter någon som ser en. Morkels alfabet tål att läsas och upplevas om och om igen, både för sig själv och i grupp. Bildens perspektiv skiftar ständigt men berättelsen är Annas, det är om hennes upplevelse boken berättar. Det hon inte vet får inte heller läsaren veta. Och det behöver vi inte heller – tomrummen får vi fylla i med vår egen fantasi, precis som i alla bra berättelser. Årskurs 4-6

Och så allt annat man kan längta efter … Någon som förstår .. någon att dela med … någonstans att leva på sitt eget sätt

Månjättarna : om längtan efter en vän och efter äventyret Pablo och hans familj bor i Spanien. Den här sommaren har Pablos föräldrar beslutat att ta emot ett barn från ett flyktingläger i Västsahara. Pablo blir eld och lågor när han får veta det, förra året hade kusinerna en pojke från Afrika hos sig och de hade ett jättekul sommarlov tillsammans. Men till Pablos familj kommer en flicka, och det känns plötsligt inte lika roligt längre. Naisma är dock en annorlunda flicka, hon bär på en hemlighet och vänskapen mellan de båda utvecklas så sakteliga. Det blir en spännande sommar trots allt, och till vintern blir det en fortsättning på äventyret när Pablos familj åker till Västsahara för att träffa Naisma igen. Gonzalo Moure har skrivit denna både varma och eftertänksamma berättelse om vänskap över gränser. Åk 4-6

Stjärnenatt: om längtan efter det som varit och efter en vän som förstår Det finns böcker som fastnar i ens minne redan när man ser omslaget, sen öppnar man den och är fast. Stjärnenatt av Jimmy Liao, prisbelönt taiwanesisk illustratör och barnboksförfattare, är en sådan bok. En bok om ensamhet, om vänskap och om starka känslor. Berättad i jagform av flickan som bott sina första år hos farfar och farmor i bergen, med den fantastiska himlen och naturen, men sen flyttat till föräldrarna i staden. Hon saknar naturen och när farföräldrarna dör blir hon mycket ensam – tills en märklig grannpojke dyker upp. Boken har sparsamt med text men fantastiska färgrika bilder, ibland hela uppslag, som skapar både tankar och känslor. Flera kända tavlor dyker upp i berättelsen – en särskild koppling finns till Vincent van Goghs målning Stjärnenatt. Det finns mycket att ”läsa mellan raderna” och att fundera omkring. En bok som kan läsas av både de yngsta som äldre elever med stor behållning. Årskurs 4-6

bok kia föreläser   Och givetvis finns det många, många fler böcker du kan använda! Längtan är en känsla vi alla delar och du kan finna den i nästan alla berättelser. De flesta av bokbeskrivningarna ovan är hämtade från Cirkbloggen  där du kan läsa om många av våra böcker. /Elisabeth Söder

Barn och böcker på ett soligt Skansen

Vimmel

Under två dagar blev Skansen ett jättelikt klassrum till elever från förskoleklass upp till årskurs 6 som var där för att delta på Barn och böcker prisutdelningen och aktiviteter.

Skolborgarråd Olle Burell var på plats och höll tal till litteraturens lov och påminde barnen om varför årets tema glädje och sorg är så viktigt. Glädje och sorg är något vi delar med alla människor över hela jorden, och alla som levt, så Olle tyckte det var passande att vi är på Skansen där vi har kontakt med svunna generationer.

Pris utdelning

Även årets Alma pristagare Meg Rosoff var där och var med och delade ut priset tillsammans med Olle Burell. Meg uppmanade alla barn att öva sitt skrivande om de någongång kom på att de hade en historia som de bara måste skriva, själv blev hon författare vid 46 års ålder.

Små läsare

Några pristagare bläddrar förtjust i sitt pris boken Loranga, Masarin och Dartanjang av 2014 års pristagare Barbro Lindgren.

Almavinnare 2

Barn tar en selfie ihop med Almapristagaren Meg Rosoff.

Kör

Som avslutning sjöng Adolf Fredriks musikklasser 5a och b in sommaren med Vi är blommor.
“Vi är blommor driv oss varsamt. Vi är jordens hopp. Låt oss växa vilda och få gå i knopp. Vi är blommor, bryt oss inte. Gränslös är vår glöd. Låt oss växa fria utan våld och död, utan våld och död. Ge oss mod att våga glädjas, glädjas tusenfallt. Lita på oss ge oss värme för där ute är så kallt. Vi är barn och vi är många, vi är jordens salt. Lyssna till oss vi är starka vi kan allt. Vi är barn och vi är många, vi är jordens salt. Lyssna till oss vi är starka vi kan allt, ja vi kan allt, ja vi kan allt!”

Grattis till alla vinnare och ett särskilt gratis till första pristagarna!

1:a pris förskoleklass Gustav Vasa skola förskoleklass Blå Pedagog

Gustav Vasa skola förskoleklass Blå   Pedagog Susanna Eriksson Eva Hagman

En varm bild i många röda nyanser, där barnens funderingar är fint integrerade.
Både sorg och glädje känns i hjärtat när man tittar på detta fantastiska och välgjorda bidrag.

1:a pris årskurs 1 Eiraskolan

Eiraskolan  åk 1  pedagog Eva Larsson

Ett innovativt och fantasifullt bidrag fullt av humor och kloka tankar. Livets lysande berg-och-dalbana av sorg och glädje, med hela klassen åkande i full fart!

1:a pris årskurs 2 Bagarmossens skola klass 2c

Bagarmossens skola klass 2c pedagog Lena Ekenkrantz

De roliga figurernas olikheter i färg och form bildar en vacker helhet. Med varierade tekniker och integrerad text har klassen skapat ett vinnande bidrag.

1:a pris årskurs 3-4 Skanskvarnsskolan 4-6 e

Skanskvarnsskolan  4-6 e   pedagog Marianne Zetterlund
Ett mycket välgjort, levande och uttrycksfullt bidrag i finstämda färger och olika material. Formgivningen med bilder i mer än ett lager lockar in betraktaren i bokens handling och miljö samtidigt som elevernas egna tankar kring sorg och glädje får utrymme runt kanterna

1:a pris årskurs 5-6 Kungliga Svenska balettskola klass 6 da

Kungliga Svenska balettskolan  klass 6 da   pedagog Caroline Mossfelt
Många små fantastiska konstverk som tillsammans bildar en spännande helhet. Temat glädje och sorg är väl genomarbetat i ett bidrag där bokens berättelse och elevernas tankar är i fokus,

Se alla bidragen.

Kom till Skansen!-Gratis aktiviteter…

… har vi där med Barn och böcker den 24:e och 25 maj för åk F-6!

Under dagarna kan ni bl a ta del av:

Filmvisning – ”Den lilla hemligheten”

Ung berättarscen-Lyssna på unga berättare som verkligen kan sin konst!

Tävling – Hur gör man någon glad? Vinn bokpaket till klassen!

Pyssla med klippspill och gör ett kort, en tavla eller en ansiktsmask

Lekar från förr-Pröva på att gå på styltor, rulla tunnband eller utmana klasskamraterna i dragkamp m.m.

En bok i världsklass-Utställning av de vinnande bidragen från Stockholms stads grundskolor

Utställning om Meg Rosoff som är 2016 års mottagare av Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne.

 Lekar från förr

Ett särskilt Programblad med de olika aktiviteterna där du kan läsa mer om det här: http://www.pedagogstockholm.se/svenska/tavlingen-en-bok-i-varldsklass/anmal-dig-till-barn-och-bocker/

Välkomna till Skansen!