Barn och böckers Bok afterwork

Vi har vårt första afterwork onsdagen den 24 oktober och då har vi uppstart inför tävlingen En bok i världen för åk F-6.  Kia Knutsson- Norberg från Cirkulationsbiblioteket berättar, inspirerar och presenterar böcker utifrån läsårets tema: Sanning.  Du anmäler dig i länken på Barn och böckers sida här på Pedagog Stockholm och här kan du också anmäla dig till tävlingen En bok i världen.

Dags anmäla sig till tävlingen En bok i världen för åk F-6

Välkommen till ett nytt läsår med Barn och böcker och  tävlingen En bok i världen för åk F-6 .

Temat för detta läsår är: Sanning

Du kan redan nu anmäla dig genom att gå in på Barn och böckers sida här på Pedagog Stockholm

Vi kommer löpande uppdatera med nya litteraturlistor etc

Tävlingen; En bok i världen för åk F-6

Om du ännu inte anmält dig till vår tävlingen för åk F-6- så gör gärna det! Ett roligt arbete med din klass/grupp att göra det du som pedagog ändå ska göra!   Du får inspirerande tips på litteratur och vi har särskilda gruppuppsättning att låna för tävlingen på Cirkulationsbiblioteket. Läs mer och inspireras på Barn och böckers sida här på Pedagog Stockholm. Du hittar praktiska tips på hur du kan arbeta med tävlingen på lektionerna, litteraturtips, se förra årets alla bidrag i vår Gallerilänk m m . Anmäl dig senast 31 januari på Barn och böcker sida om tävlingen.

Var med i tävlingen: En bok i världen!

Nu är det dags att anmäla sig till tävlingen En bok i världen för åk F-6. Inom ramen för tävlingen har du som pedagog möjlighet att knyta ihop det du ändå ska göra inom olika ämnesområden. Vi har tipslistor, både praktiska och kring litteratur och vad du kan låna från Cirkulationsbiblioteket. Läsårets tema är; Hemma.  När du som pedagog anmäler din klass/ grupp så får du detta läsår boken Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur av Maria Andersson och Elina Druker. Läs mer på sidan Barn och böcker här på Pedagog Stockholm om tävlingen.

”Att byta perspektiv är en del av det hela.”

_20170529_210936 (2) Åse-Det är stolta över vad de gjort – och visar det!

Så säger läraren Åse Varg om sina elever i åk 6   på Kungliga svenska balettskolan, som deltagit i tävlingen En bok i världen i år.

-Alla olika sätt där man inspirerar barn att läsa böcker är bra. Och det här är både annorlunda böcker och ett annat sätt att jobba, det är det som är det roliga.

Det är måndagskväll i Konserthuset. Det har gått en vecka sedan den fina prisutdelningen för En bok i världen på Sollidenscenen på Skansen..

Ikväll är det en annan prisutdelning – ALMA-priset till Wolf Erlbruch och i väntan på den träffar jag Åse Varg, lärare i åk 6, på Kungliga svenska balettskolan, och en av deltagarna i årets tävling.

Åse är lärare både i SO och svenska och arbetet med tävlingsbidraget genomsyrar båda ämnen under tiden det pågår.

-Vi börjar redan på hösten och delar sedan upp jobbet. Vi har tydliga tidsramar för att hinna med. Många av mina elever har en hög arbetsbelastning, men de är också vana att jobba fokuserat. Och till viss del upplever de nog att det här inte är vanligt skolarbete. Det betygssätts ju inte, säger Åse och ler lite.

-Egentligen är många emot tävlande , men just för att det är något man gör som grupp och inte individuellt tycker de att det är väldigt roligt och går in för att vinna.

-Det är elevernas projekt i första hand. Deras jobb att spåra temat i de böcker vi läser, att diskutera tillsammans och komma fram till vad vi vill säga och sedan skapa bilden.

-Genom att vi läser många olika böcker under arbetet så upptäcker eleverna också andra böcker, inte minst bilderböcker, och böcker där det finns sådant de inte förstår eller tycker är annorlunda. Och det är ju en del av det hela – att få byta perspektiv. Att hitta både igenkänning och skillnader i böcker från andra delar av världen.

På Kungliga svenska balettskolan finns det flera klasser som börjat delta i tävlingen En bok i världen de sista åren – och dessutom vunnit!

-Alla klasser som deltar jobbar lite olika , vi inspirerar varandra men vi är också hemliga med vad vi gör och hur vi gör, säger Åse. Det är först vid inlämningen till biblioteket som vi ser de andra klassernas bidrag. Och våra elever är stolta över vad de gjort – och visar det! avslutar Åse…och ser själv både stolt och glad ut.

Efter att som jurymedlem ha sett alla olika bidrag under åren, kan jag tycka att de har all rätt att vara stolta – det är mycket arbete och mycket efterforskning och bearbetning som ligger bakom klassernas bidrag. Omfångsrika, innehållsrika och genomarbetade – inte konstigt att ett och annat av bidragen sen hamnar bland vinnarna!

Kia K-N

Vinnare av tävlingen En bok i världen 2017

Förskoleklass

1:a pris

Studemaskolans förskoleklass, pedagog Johanna Lee Rylander
Bok: Sagan om den lilla farbrorn

7 förskoleklass Studemaskolans fsk En häftig hund och en gemensam..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En häftig hund och en gemensam saga i ett kontrastrikt och lockande bidrag med stram utsida men vild och lockande insida.

2:a pris

Högalidsskolan Förskoleklass Stjärnan, pedagog: Maria Jernberg
Bok: Sagan om den lilla farbrorn

BILD 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I ett hus av längtan ryms elevernas färgstarka bilder och personliga reflektioner. Den omsorgsfulla utformningen ger oss lust att öppna ytterdörrarna och ta del av allt det som pågår i detta spännande hus.

3e pris

Bagarmossens skola förskoleklass Månen, pedagog: Malin Ragnstesdt
Bok: Jösta och Johan av Malin Skålberg

8 förskoleklass bagarmossens förskola Månen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ett härligt, roligt och speciellt bidrag, där både djuren och funderingarna är personliga och finurliga.

Årskurs 1

1:a pris

Skarpnäcks skola 1 b grön grupp, pedagog: Mari Atterhög
Bok:  Lila och regnets hemlighet

14 1a pris åk 1 skarpnäck 1 b grön grupp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Vi får kliva in i den valda bokens vackra och spännande landskap. Regndropparna ger liv och förmedlar samtidigt elevernas egna tankar kring längtan. Finstämt men ändå kraftfullt tack vare materialvalen.

2:a pris

Bredängsskolan 1c, pedagog: Ekaterina Tsakiridon
Bok: Makwelane och krokodilen

11 åk 1 Bredängsskolan 1c

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maximal färgglädje som smittar! Kraftfullt, härligt och personligt konstverk i många lager, med dolda textfickor där barnens tankar om längtan gömmer sig.

3:e pris

Skarpnäcks skola Klass 1B gul grupp, pedagog: Robin Wickbom Burevall
Bok: Allrakäraste syster

15 1a klass Skarpnäcks skola 1 b gul

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ystert och färgrikt konstverk, med stor detaljrikedom och variation i material och teknik. En unik sagoskog att försjunka i och längta till.

Årskurs 2

1:a pris

Klass 2b Kvarnbyskolan, pedagog: Karin Liljehoolm och Parham Karim
Bok: Azads kamel

5 åk 2 Kvarnbyskolan klass 2 b En vacker detaljrik och rolig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En vacker detaljrik och rolig bild som är omsorgsfullt gjord. En smart lösning med flikarna som ingår i motivet, samtidigt som de döljer formuleringar kring längtan utifrån bokens och elevernas egna ord.

2:a pris

Askebyskolan B2, pedagog: Eva Söder
Bok: Sagan om den lilla farbrorn

Bild 2

 

 

 

 

 

 

Längtans blå blomma – ett helt ljuvligt konstverk med nyskapande form och mjuka färger. I blommans inre göms alla barn och all egen längtan, med ljuset och glädjen i mitten.

3:e pris

Kista grundskola 2 b, pedagog: Perihan Bakac
Bok: Sabelles röda klänning

11 åk 2   Kista grundskola 2b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Påhittig och personlig design, med den röda klänningen på galge, fodrad med barnens egna små klänningsformade böcker om längtan.

Årskurs 3 och 4

1:a pris

Smedslättsskolan klass 4 b, pedagog: Lena Andersson
Bok: Mio min Mio

4 åk 3-4 Smedslättskolan 4b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Härlig maffig mosaikbild med liv och struktur!

Smart och smakfull lösning med alla små askar som ramar in och där så mycket längtan göms.
Välgjort vackert och rikt.

2:a pris

Klass 4 A Olovslundsskolan, pedagog: Catrin Ringborg
Bok: Jane Räven och jag

10 2apris 3-4 Olovslundsskolan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En vacker komposition med mängder av fina små teckningar och detaljer med tydlig inspiration från boken. Den sorgliga berättelsen om ensamhet och längtan, övergår mot slutet i en färgrik hoppfullhet som bidraget illustrerar perfekt i bild och ord.

3:e pris (delat)

Kungliga svenska balettskolan klass 4, pedagog: Carolina Mossfeldt
Bok:Fyra fötter och två sandaler

13 delat tredjepris åk 3-4 Kungliga balettskolan klass 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med utgångspunkt i berättelsen har klassen gått vidare och skapat ett välarbetat och omfattande bidrag i flera lager och dimensioner där längtan, vänskap och flykt är i fokus. Några utvalda detaljer har lyfts fram på ett effektfullt och konstnärligt sätt.

3:e pris (delat)

Bagarmossens skola klass 3 c, pedagog: Lena Ekenkrantz
Bok: Gatans prins

9 delat 3epris åk 3-4

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Ett ljust och varmt collage med många charmiga detaljer i olika material. Vi får följa bokens Shegué och ta del av elevernas funderingar kring längtan. Betraktaren uppmanas att själv tänka efter.

Årskurs 5 och 6

1:a pris

Kungliga svenska balettskolan årskurs 5, pedagog: Maria Olsson
Bok: Morkels alfabet

1 åk 5-6 Kungliga balettskolan åk 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Längtans alla nyanser, från det mörka till det ljusa, finns i detta rufsiga, charmiga och varierade verk. Flera lager i många olika konstnärliga tekniker, där bokstäver dyker upp i många olika former och sammanhang, precis som i boken.

2:a pris

Kista grundskola klass 6 A, pedagog: Majlis Lindberg
Bok: Kensukes rike

2 åk 5-6 kista grundskola klass 6 Ett harmoniskt och sirligt...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ett harmoniskt och sirligt formgivet bidrag, där längtan i den lästa boken tolkas i bild och ord av eleverna. Individuella uttryck för längtan i en gemensam dräkt.

3:e pris

Eriksdalsskolan klass 5a, pedagog: Rebecca Ungh Wolff och Annika Lundström
Bok: Mitt år av längtan

3 åk 5-6 Eriksdalsskolan klass 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Verket fångar bokens längtan påtagligt och uttrycksfullt med trassliga telefonsladdar. Rik ordkonst där bokens text görs om till koncentrerade uttryck för saknad, med fina individuella illustrationer.

Bilder på vinnande bidragen till Barn och böcker 2017

 De vinnande bidragen till Barn och Böcker 2017. Vilket pris de vinner får de veta på Barn och böcker på Skansen 22 maj.

1 åk 5-6 Kungliga balettskolan åk 5

2 åk 5-6 kista grundskola klass 6 Ett harmoniskt och sirligt...

3 åk 5-6 Eriksdalsskolan klass 5

4 åk 3-4 Smedslättskolan 4b

5 åk 2 Kvarnbyskolan klass 2 b En vacker detaljrik och rolig

14 1a pris åk 1 skarpnäck 1 b grön grupp

13 delat tredjepris åk 3-4 Kungliga balettskolan klass 4

12 förskoleklass Högalidsskolan fsk Stjärnan

11 åk 2   Kista grundskola 2b

11 åk 1 Bredängsskolan 1c

 9 delat 3epris åk 3-4


7 förskoleklass Studemaskolans fsk En häftig hund och en gemensam..

6 åk 2 Askebyskolan B2 Längttans blå blomma

8 förskoleklass bagarmossens förskola Månen

10 2apris 3-4 Olovslundsskolan

15 1a klass Skarpnäcks skola 1 b gul

We say Yes! Första gången med En bok i världen

_20170504_150438 (2) Meriel Meriel Followell är modersmålslärare i engelska och deltog för första  gången i tävlingen En bok i världen med en av sina grupper denna vår.
-Det har jag velat i flera år, säger Meriel. Men i år när jag gick förbi en av affischerna med årets tema Längtan – då blev det av. Jag fick ok från mina chefer och barngruppen svarade unisont ”We say YES” när jag frågade dem.
Vi träffas på Medioteket en tisdag några veckor efter att tävlingsbidragen ställts ut på biblioteken runt om i staden. Jag är nyfiken på hur hon, som förstagångsdeltagare, lagt upp arbetet i sin modersmålsgrupp.
Det är en liten grupp med 9-10 åringar som jobbat med tävlingen och motivationen och engagemanget har varit på topp berättar Meriel.
-Jag valde ut fyra olika böcker som barnen fick välja mellan och efter genomgången valde de enhälligt att läsa boken Sadako and the thousand paper-cranes.
Det är en bok om flickan Sadako som blev strålningsskadad av atombomben över Hiroshima under andra världskriget, om hennes kamp mot sjukdomen och hennes tro på livet och hoppet. En riktig klassiker från 1977, översatt till svenska 1980. Sadako, som var en verklig person, står staty i Fredsparken i Hiroshima med en papperstrana i händerna och papperstranor är en symbol för fredsrörelsen sedan dess. Tusentals barn har vikt papperstranor under årens lopp och många av dem hängs upp runt Sadakos staty.
Meriel berättar hur hon valde att jobba med boken och tävlingsbidraget tillsammans med eleverna.
-Boken lästes både hemma och i gruppen, de fick läsläxor och vid tre olika tillfällen diskuterade vi den. Det svåraste var att vi började med arbetet så sent. För det kräver tid. Det är ju många moment innan man har ett tävlingsbidrag, säger Meriel.
-Först samtalade vi om alternativa ord till ” longing” på engelska, och antecknade alla vi kom på. Sen arbetade vi kring bildens utformning under 2-3 lektioner. För då måste man ju konkretisera det man pratat om. Först ville alla egentligen göra sin egen ide, men med en gemensam A3 plansch på bordet fick de börja titta på varandras ideér och bestämma vad man ville ha med från var och en. Det blev en riktig verkstad och ett bra samarbete i gruppen och engagemang till 150 %. Så skulle jag kunna ha det varje dag!
-Barnen var väldigt nöjda när bidraget var klart och tyckte att det hade varit ”very fun!” Och den av eleverna som hade svårast med läsningen var faktiskt den mest engagerade av alla.
Så det här gör vi om nästa år – men vi börjar tidigare!

Kia K-N

Årets Almapristagare

Vid lunchtid idag fick vi veta vem som skulle få 2017 års ALMA-pris.

alma2

Kulturministern inledde med ett tal där hon betonade litteraturens värde för att ge barn mod och kraft att möta livets alla sidor – även det som gör ont.

Det blev den tyska bilderbokskonstnären Wolf Erlbrusch som fick årets ALMA-pris, något som gjorde mig och många andra väldigt glada.

Hans väldigt speciella bilder och berättelser kan läsas av alla åldrar och om fler nu upptäcker denna unika berättare – desto bättre!

Själv blev jag djupt förälskad i boken Björnen som inte var där som Wolf Erlbruch illustrerat.

Den en bok om stora frågor i livet – med humor och värme och fantastiska bilder.

alma

ALMA-juryns motivering lyder:

”Wolf Erlbruch gör viktiga livsfrågor tillgängliga och hanterbara för läsare i alla åldrar. Med humor och värme djupt rotad i en humanistisk grundsyn visar hans verk det lilla i det stora. Han behärskar mästerligt sin teckningskonst och bottnar i en lång tradition samtidigt som han öppnar nya kreativa fönster. Wolf Erlbruch är en omsorgsfull visionär.”

” Det viktigaste när man skriver eller illustrerar för barn är att vara uppriktig med sina egna känslor och att också berätta om sig själv” säger han.

Wolf Erlbruch  var fram till 2009 professor i illustrations och bildkonst vid universitetet i Wuppertal, men han debuterade som bilderboksskapare redan 1985 med boken ”Örnen i hönsgården”  med text av James Aggrey.  ( Faktiskt  samma berättelse som återberättas i boken Flyg örn flyg  som vi har i Cirken).

Men Wolf Erlbruch stora genombrott kom med  boken Det var det fräckaste! – en bok som väldigt, väldigt många barn i Sverige och andra länder glatt fnissat sig igenom.

Sen dess har det blivit många böcker – både med egna texter och med andras.  Till Cirkulationsbiblioteket köper vi nu in boken Anden döden och Tulpanen där Wolf Erlbruch  står för både text och bild och boken Björnen som inte var där, där han står för illustrationerna .

Kia på Cirkulationsbibliopteket

Barn och böckers tävling, En bok i världen. Årets tema är längtan.

Längtan, en känsla mitt emellan saknad och önskan. Det du längtar efter kan vara stort eller smått, men känslan är densamma oavsett nationalitet eller levnadsförhållanden. Innan du och barnen börjar läsa de böcker som Cirkulationsbiblioteket tipsar om inför tävlingen kan det vara bra att samtala om begreppet längtan. Vad innebär längtan? Vad längtar barnen efter? En metod för att  få till stånd ett reflekterande samtal om temat kan vara filosofiska samtal eller Sokratiska samtal. En samtalmetod som tränar eleverna i att tänka på hur de pratar med varandra, respektera varandras tankar och visa nyfikenhet på hur klasskamrater tänker. De böcker som Cirkulationsbiblioteket valt ut passar bra för dessa samtal, bilderna och texterna ger upphov till många åsikter, frågor och ideér. Det finns ingen självklar sensmoral eller lösning . Alla handlar om  syftet med tävlingen en bok i världen, att fundera över mänskliga värden och det som förenar oss.  KIA LÄNGTAR 2 För att gemensamt utforska begreppet längtan är det viktigt att alla i gruppen känner till och följer samtalets spelregler: De här råden har jag hämtat från Filosofiska skolan i Skarpnäck

  • Bildbarhet: Man är beredd att lyssna till och ta intryck av vad andra har att säga.
  • Självdisciplin: Man underordnar sig vissa enkla regler för uppförandet, som att bygga vidare på vad andra personer har sagt.
  • Underbyggnad: Deltagarna försöker underbygga sina ståndpunkter genom att söka stöd i texten eller i sin egen erfarenhet.
  • Koncentration: Deltagarna hjälps åt att hålla en röd tråd, genom att avgränsa och hålla sig till ämnet.
  • Uppriktighet: Man uttalar sin uppriktiga mening och gömmer sig inte bakom auktoriteter eller undanhåller idéer som kan vara av betydelse.
  • Mod: Man är beredd att formulera djärva gissningar eller tolkningsmöjligheter som kan kasta nytt ljus över diskussionen.
  • Respekt: Varje deltagare bedöms vara så intressant, att man bryr sig om att ställa frågor till och lyssna på honom eller henne.
  • Generositet: Var och en ges tid och utrymme för att formulera och omformulera en idé utan att bli avbruten.
  • Hövlighet: Man är beredd att tillfälligt avstå från att lägga fram sin egen synpunkt för att istället hjälpa någon annan att formulera sin idé.
  • Ödmjukhet: Man är beredd att avstå från att lägga fram sin egen synpunkt helt och hållet, därför att en annan person, eller den vändning hela diskussionen tagit, är viktigare.

Här får du ett metodupplägg för Sokratiska samtal

KIA LÄNGTAR

Du har väl anmält din klass till tävlingen?

Eleverna får läsa litteratur från hela världen och utlopp för sin fantasi genom att skapa tävlingsbidrag där eleverna i text och bild knyter ihop den bok eller böcker ni läst med årets tema. I ett tidigare blogginlägg har Kia tipsat och berättat om Cirkulationsbibliotekets böcker. Kanske blir det du och din klass som får ta emot pris av skolborgarrådet Olle Burell på Skansens stora scen i maj? Här kan du läsa mer om tävlingen och anmäla dig. Senaste anmälningsdag är fredagen den 27 januari. Pris utdelning  VimmelVi ses på Skansen!
L
ena, Kia och Elisabeth