”Att byta perspektiv är en del av det hela.”

_20170529_210936 (2) Åse-Det är stolta över vad de gjort – och visar det!

Så säger läraren Åse Varg om sina elever i åk 6   på Kungliga svenska balettskolan, som deltagit i tävlingen En bok i världen i år.

-Alla olika sätt där man inspirerar barn att läsa böcker är bra. Och det här är både annorlunda böcker och ett annat sätt att jobba, det är det som är det roliga.

Det är måndagskväll i Konserthuset. Det har gått en vecka sedan den fina prisutdelningen för En bok i världen på Sollidenscenen på Skansen..

Ikväll är det en annan prisutdelning – ALMA-priset till Wolf Erlbruch och i väntan på den träffar jag Åse Varg, lärare i åk 6, på Kungliga svenska balettskolan, och en av deltagarna i årets tävling.

Åse är lärare både i SO och svenska och arbetet med tävlingsbidraget genomsyrar båda ämnen under tiden det pågår.

-Vi börjar redan på hösten och delar sedan upp jobbet. Vi har tydliga tidsramar för att hinna med. Många av mina elever har en hög arbetsbelastning, men de är också vana att jobba fokuserat. Och till viss del upplever de nog att det här inte är vanligt skolarbete. Det betygssätts ju inte, säger Åse och ler lite.

-Egentligen är många emot tävlande , men just för att det är något man gör som grupp och inte individuellt tycker de att det är väldigt roligt och går in för att vinna.

-Det är elevernas projekt i första hand. Deras jobb att spåra temat i de böcker vi läser, att diskutera tillsammans och komma fram till vad vi vill säga och sedan skapa bilden.

-Genom att vi läser många olika böcker under arbetet så upptäcker eleverna också andra böcker, inte minst bilderböcker, och böcker där det finns sådant de inte förstår eller tycker är annorlunda. Och det är ju en del av det hela – att få byta perspektiv. Att hitta både igenkänning och skillnader i böcker från andra delar av världen.

På Kungliga svenska balettskolan finns det flera klasser som börjat delta i tävlingen En bok i världen de sista åren – och dessutom vunnit!

-Alla klasser som deltar jobbar lite olika , vi inspirerar varandra men vi är också hemliga med vad vi gör och hur vi gör, säger Åse. Det är först vid inlämningen till biblioteket som vi ser de andra klassernas bidrag. Och våra elever är stolta över vad de gjort – och visar det! avslutar Åse…och ser själv både stolt och glad ut.

Efter att som jurymedlem ha sett alla olika bidrag under åren, kan jag tycka att de har all rätt att vara stolta – det är mycket arbete och mycket efterforskning och bearbetning som ligger bakom klassernas bidrag. Omfångsrika, innehållsrika och genomarbetade – inte konstigt att ett och annat av bidragen sen hamnar bland vinnarna!

Kia K-N

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.