Apropå kvinnor i historieundervisningen

I går kunde vi läsa om DN:s granskning av fyra läroböcker i historia från de fyra största läromedelsförlagen. Genom att räkna antalet namngivna kvinnor och män framträder en tydlig bild. Historieböckerna är fyllda av nazister, men kvinnorna saknas. DN:s granskning visar att i de vanligaste läroböckerna utgör kvinnor i snitt bara 13 procent av alla personer, och andelen minskar i kapitlen om 1900-talet. http://www.dn.se/nyheter/sverige/kvinnorna-saknas-i-skolans-historiebocker/

Historiepratarna har valt en annan väg och försöker istället komplettera historien! Med julkalendern ”Hjältar” lyfter vi fram starka kvinnor som förändrat och påverkat sin samtid. Av 24 luckor handlade 11 om kvinnor. http://historiepratarna.moobis.se/hjaltar/

Det finns som bekant en hel drös kvinnor genom historien som svenska skolelever borde lära sig om. Här är 31 kvinnor de borde lära sig om i stället för random nazister: http://www.expressen.se/omtalat/31-kvinnor-som-ar-viktigare-for-svenska-elever-att-lara-sig-om-an-namnen-pa-nazi/

Här hittar du fler kvinnor:
So-rummet: http://www.so-rummet.se/search/site/kvinnor?f[0]=im_taxonomy_vocabulary_6%3A900
Historiskan: https://sv-se.facebook.com/historiskan

Jag avslutar med att citera Mrs. Lintott från filmen The History boys (2006)

”History is a commentary on the various and continuing incapabilities of men. What is history? History is women following behind with the bucket. Can you, for a moment, imagine how depressing it is to teach five centuries of masculine ineptitude?”

/Adam

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.