Kan verkligen de övergripande målen i Lgr 11 kopplas ihop med entreprenörskap?

Svaret är ja! Måndagen den 25/3 fick alla åk 7 elever på Rålambshovsskolan tillfälle att jobba med sina entreprenöriella förmågor när det gäller miljö.

I  ett av FramtidsFröns inspirationsmaterial  Miljörally utmanas elever att använda sin kreativitet för att lösa verkliga miljöproblem från riktiga organisationer och företag. 140 elever valde att hjälpa SKF, Finn Upp och Swedish Tissue AB.

Lärarna visade eleverna hur kunskaper och förutsättningar för en god miljö och en hållbar utveckling kan kombineras med övningar i;

  • lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga
  • använda ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på inhämtade kunskaper
  • kunskapa om och utveckla förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället
  • lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt

Klicka på bilderna för att läsa mer om idéerna!

Yrkeslådor ökar elevernas medvetenhet om olika yrken!

Parkhemsskolans lärarlag F-1 i Botkyrka har tillsammans uppfunnit yrkeslådan. Idén med yrkeslådan är att den innehåller saker från ett riktigt yrke. På bilden ser du hur läkaryrket illustrerats.

En yrkeslåda ger eleverna;

  • Ett entreprenöriellt förhållningssätt som med fördel kan kopplas till det centrala innehållet i samhällskunskap, svenska och i bild åk 1-3
  • Elevmedverkan
  • Ett laborativt, kreativt och konkret material
  • Insikt, förståelse och kunskap om yrken på ett roligt & lekfullt sätt
  • Bidrar till elevernas ”framtidstänk”
/Myrthel

Kan elever på Aspudden så kan du!

Lärare och elever på Aspuddens skola gör radio tillsammans med Framtidsfrön. Är du också intresserad av att göra radio kontakta Myrthel Hermansson på Framtidsfrön här.

/Ulrika

Fyrklövern = Vinstagårdsskolan!

Fyrklöver

/Ulrika & Myrthel

 

 

 

 

 

 

 

 

Entreprenöriellt lärande -ingen omöjlighet på Vinstagårdsskolan

Mål för film & konstprojektet v 48-49 på Vinstagårdsskolan åk 7-9

 

De olika momenten som ingår i projektet under v 48-49 kommer att ge dig chansen att nå en rad olika mål i framförallt ämnena Bild, Slöjd och Svenska. Utöver dessa tränar vi även på följande entreprenöriella förmågor:

  • ·         Att ta egna initiativ
  • ·         Att fullfölja en uppgift
  • ·         Att arbeta i lag
  • ·         Att ta eget ansvar

Slutmålet med projektet är en konstutställning där kommande elever samt era föräldrar bjuds in för att ta del av det ni skapat. Varje delmoment har en egen projektbeskrivning där du kan läsa vad det är ni ska göra och vilka mål som finns att uppnå i de olika ämnena. Utförande Du ingår i en projektgrupp bestående av runt 20 elever. När vi arbetar med olika moment, på skolan eller under ett besök utanför skolan, är det denna grupp du ingår i. Denna relativt stora grupp kommer även att delas in i mindre grupper när ni utför olika uppgifter och skapar er konst. På projektschemat kan du se vad din grupp gör en viss dag och var ni ska vara.

I och med att vi samarbetar med människor utanför skolan, experter som kommer att lära ut och handleda er, är det viktigt att du alltid lyssnar och tar till dig all information, råd och tips. Tänk på att tiden med dessa experter är begränsad så det är viktigt att den utnyttjas på bästa sätt. Det kommer även alltid att finnas minst en lärare från enheten på plats när ni jobbar med experterna.

Entreprenörskap i grundskolan

Ny blogg på Pedagog Stockholm!