intervju från Lärarnas Nyheter ”UTTRYCK”

FLIPPAT MED FLÖJTEN

http://www.lararnasnyheter.se/uttryck/2015/03/19/flippat-flojten

Musikläraren Ann-Sofie Levén i Lovisedalsskolan i Vallentuna tycker att undervisningen har blivit bättre för alla och att hon själv utvecklats som lärare genom att »flippa« och blogga.

uttryck-flippat-4839_opt_0_0
Foto: Lasse Burell

När Ann-Sofie Levén började lägga ut filmklipp med uppgifter och instruktioner på Youtube till sina elever hade hon aldrig hört talas om flippad undervisning.

– Mitt syfte var att stötta dem som hade svårt att hänga med på lektionerna och behövde mer tid på sig. Jag hoppades att de skulle få ut mer av lektionerna om de var bättre förberedda, säger hon.

Hon började filma sig själv, bland annat när hon klappade ramsor i olika takt och rytm, spelade komp och bakgrundsmusik till låtar som eleverna skulle göra.

– Eftersom jag är motståndare till läxor är det frivilligt att träna hemma. Men alla tyckte att det var så roligt så de gjorde det ändå. De flesta eleverna är inne på Youtube på fritiden så uppgifterna blev väldigt lättillgängliga för dem.

Efter ett tag tyckte hon att det kändes orättvist att eleverna som inte hade svårt att hänga med och är mycket intresserade av musik inte fick samma möjlighet att träna hemma. Därför gjorde hon speciella uppgifter till dem.

– Jag var lite orolig att det skulle bli en spretig grupp när de fick olika uppgifter. Men i stället blev det bättre på lektionerna när jag kunde möta eleverna på deras olika nivåer. Det har blivit en fantastisk arbetsmiljö med fler intresserade elever som lär sig mycket mer, och bättre relationer mellan mig och dem.

Ann–Sofie Levén har också en blogg där hon kan kommunicera med eleverna, som går i årskurs 1-4.

Eftersom alla inte har tillgång till dator eller surfplatta hemma är det viktigt att ordna andra lösningar, som att få låna datorer i skolan eller på fritidshemmet. De som vill kan också få uppgifterna på papper, eller både och. Hon pratar också med föräldrarna om att de yngsta eleverna kan behöva lite hjälp, till exempel glömmer de ofta adressen till bloggen. Hennes råd till andra som vill testa flippad undervisning är att lägga ribban lågt:

– Gör det kort och väldigt enkelt, max 1-2 minuters klipp. Det handlar inte om att vinna Nobelpriset i ljussättning. Säger man fel är det bara att ändra sig, precis som när man pratar annars. Är du sig själv, även i de sammanhangen, blir det också lättare för eleverna att ta till sig det du säger och gör.

Fler tips hittar du på Ann-Sofie Levéns blogg: musiklovis.annsofieleven.se och
på pedagogblogg.stockholm.se/flippad-musik

Maria Nöjd

Flippstart

Här finns information och förhoppningsvis inspiration till dig som vill starta Flippa din undervisning!

Först kommer här en film som är gjord hos Pedagog Stockholm där sju Flippande lärare delar med sig av sina erfarenheter på ett enkelt sätt! Jag finns med i denna film:)

I nästa länk finns kontaktuppgifter till alla de lärare som var med i filmen och om du vill läsa vad redaktören skrev om detta,

läs här: http://www.pedagogstockholm.se/flipped-classroom/sa-flippar-jag/

Jag har även startat en blogg som jag kommer använda i syftet att ge information på hur du kan starta flippa! Här finns mycket matnyttig information.

Varmt Välkommen även hit  http://startflipp.wordpress.com/

Hör gärna av dig om du önskar boka in mig för föreläsning eller workshops i ämnet.
/ Ann-Sofie Levén

Flippa är lätt!

Det är faktiskt så, att flippa är lätt.

Alla kan! Du kan!

Jag är väldigt oteknisk tycker jag, men att ta kort på en uppgift eller information,
eller att trycka på PLAY och spela in mig själv, det kan jag.
Sen är det bara att lägga ut informationen på en blogg/youtube eller ge eleverna ett papper med informationen.
KLART:)

Fördelarna vet vi. Finns mycket dokumenterat.
Jag vill absolut inspirera fler att välja denna väg för elevernas bästa.
Att individanpassa är att ge eleverna samma möjlighet till utveckling. Detta är ett sätt.
Låt eleverna få möjlighet att förbereda sig i sin egen takt innan lektionen.

Tänker att det även ska vara lätt för oss lärare. Jag vinner tid på att eleverna är förberedda och trygga i vad lektionen kommer att innehålla.  Jag kan fokusera på själva skapandet på lektionen och möta eleverna där istället för att ägna stor del av lektionen till just information. Att stå där som lärare, mitt i skapandets flöde, är fantastiskt.

Vill du få hjälp att komma igång, säg bara till, så kommer jag gärna till dig, eller kom och hälsa på mig! Använd då gärna kommentarsfältet här nedan eller hör av dig via mail:  musikansi@icloud.com

Här kommer några enkla flippfilmer som inspiration, använd dem om du får lust!

Ett samarbete med åk.1-2 och deras engelskaundervisning:

Ett samarbete i mattematik till dem som vill träna på multiplikationstabellerna:

Klappramsa till låten Everybody dance now (använder till åk.4) som jag fått tips av från härlig kollega:) tack!

Långsamt första delen

Långsamt andra delen

Min nya blogg för elevena är http://musiklovis.annsofieleven.se/

Du kan träffa mig på twitter då mitt namn är AnnSofie_Leven

Flipped classroom / Flippat klassrum

Jag har själv utarbetat ett sätt att arbeta utifrån denna metod, fördelarna har jag redan skrivit om men vill verkligen lyfta detta igen.
Det är så fantastiskt att möta elevgruppen när de kommer till lektionen och var och en har fått förbereda sig utifrån sin egen förmåga. Att flippa klassrummet innebär att du i läxa ger eleverna en förhandsvisning, förklaring, genomgång på vad de får utveckla på nästkommande lektion. Eleven själv väljer hur många gånger, hur mycket och när de vill träna på det som ligger ute på webben.

Detta är länken till musikbloggen som jag själv använder till eleverna:

http://www.alstensskolan.nu/musik/

Nog om mig:)

 

Nu ska jag ge er tips på hur du kan lära dig mer via länkar med utbildning, böcker, bloggar och forskning.

Flipped Learning:
Bra sida med länkar till utbildning, böcker , resarch
http://www.flippedlearning.org/site/default.aspx?PageID=1

http://www.flippedlearning.org/domain/41

 

Kilskrift: Karin Brånebäcks fantastisk blogg

http://kilskrift.blogspot.se

Karin Brånebäcks inlägg och förklaring till vad flippat klassrum är.

Skolforskningsprojektet Jippi
http://jippinu.blogspot.se

Skolverkets information
http://www.skolverket.se/2.5248?page=search&website=&q=Flipped+classroom&search=Sök

En kort föreläsning av fysikläraren Daniel Barker från Kungliga vetenskapsakademin om flippat klassrum.

Den här vill jag absolut att ni tittar på!

http://urplay.se/Produkter/183004-UR-Samtiden-Ingvar-Lindqvistdagen-2014-Flipped-classroom-ett-annorlunda-arbetssatt

 

Om någon önskar, skriv gärna till mig om du undrar något.

Vill någon att jag kommer ut till er och visar, har workshop, hör då av dig!

Vänliga hälsningar Ann-Sofie Levén

 

Ny adress

Hej,

Vill meddela till alla er som vill nå musikbloggen
där jag lägger ut allt materiel till eleverna på skolan,
att vi nu har ny adress.
Detta är den nya adressen och länken:

http://www.alstensskolan.nu/musik/

Vänliga hälsningar Ann-Sofie

Undervisa varandra på youtube!

Vill med denna artikel belysa hur berikande det är att låta eleverna lära av varandra.

Lite kortfattat:
Det blir ett fantastiskt klimat då elvernas arbete får en mottagare.
Det egna lärandet blir mer synligt och viktigt.
Det blir mer betydelsefullt att lära sig eftersom de förväntas att i uppgiften lära ut till andra och att det dessutom hamnar på youtube.

Att informationen som barnen lär sig och lägger ner tid och arbete på, hamnar på youtube och vem som helt kan se, vem som helst får möjligheten att lära sig av dem, gör kunskapsinlärningen både intressant och spännande.

Då de dessutom får en tidsram där de ska vara klara, hjälper också till att öka koncentrationen i lektionsrummet. Alla vill göra ett bra jobb ifrån sig.

Jag började med att berätta att deras arbetsinsats och kunskap som de har är viktig, att vi verkligen borde bjuda på den, visa upp den och låta andra ta del av deras kunskap.
Sen berättade jag att vi därför kommer använda oss av youtube mm.

Här kommer nu ett exempel:
Vi skulle bjuda på vår kunskap om musikgenre.
Jag delade in dem i grupper om 1-3st i varje grupp.
De fick i uppgift att bestämma vilken genre de ville fördjupa sig i, lyssna på denna genre, skriva ner text som de letat upp själva samt spela in denna information i garageband.
I garageband använde vi oss endast av mikrofonen eftersom detta är ett fantastiskt redskap att spela in ljud på, enligt mig.

Samtidigt som inspelningarna pågick, arbetade resten av gruppen vidare med sina projekt. Inspelningen blev då bara ett inslag på lektionen, ingen uppstyltat, endast gjort på enkelt och bekvämt sätt för eleverna. Alla grupper kom fram och gjorde sin inspelning då de arbetat klart. Vid inspelningen gav både jag men framför allt de själva feedback till sig själv i gruppen, de fick möjlighet att lyssna och göra om sin inspelning.

Jag gjorde sedan om ljudfilen till film via Imovie så att vi kunde använda oss av youtube.

Vi är mitt upp i detta arbete och ljudfilerna strömmar in varje vecka från alla dessa fantastiska åk.5 på skolan. De är nästa hundra stycken, blir därför många ljudfiler med härlig information.
Jag kommer sortera dessa då alla är klara, men än så länge ligger alla i en lång rad i blandad ordning.
Välkommen in och lyssna och ge gärna eleverna feedback via youtube eller via mig.
Vore fantastiskt om detta används i undervisningen på någon annan skola än vår:)
Om inte, så vore det också fantastiskt om fler såg möjligheten att använda sig av youtube i sin undervisning, funkar ju i vilket ämne som helst!

Jag valde att använda mig av ljudfil så att alla skulle våga vara med, en del vill inte synas eller får inte synas på nätet.

Välkommen in till elevernas musikblogg! Deras ljudfiler ligger under rubriken Musikstilar/ljudfilmer. Om du vill se hur vi förberett oss för detta via deras musikblogg, titta in under rubriken åk.5.Länken hittar du i spalten till höger i min presentation.

Som vanligt ger jag eleverna möjlighet att flippa sin musiklektion, frivillig läxa :)

Smakexempel på färdig uppgift:)

Lägg ut så mkt inf. du kan!

Att använda tekniken för att hjälpa eleverna att nå målen samt utvecklas på deras egen nivå, då är tex verktyget blogg fantastiskt.
Det är enkelt, du behöver ej vara särskilt teknisk.

Först frågar du såklart vad eleverna önskar lära sig inom ett visst område, sen när du gör din planering, gör den direkt på bloggen.
Lägg ut all inf du kan, text, bilder, egen film eller andras filmer.

Resultatet märks fort och är fantastiskt!
Eleverna kan gå in och förbereda sig innan lektionen eller/ och repetera efteråt.

Elevernas kunskapsnivå blir markant högre. De får större möjlighet att utvecklas under lektionstid, då de kan få hjälp med utvecklingen istället för att lyssna på genomgång.

De elever som behöver extra stöd, kan på ett smidigt sätt få hjälp av andra vuxna och är ej knuten till aktuell lärare i ämnet eftersom inf ligger öppen på bloggen.
Dessa elever kan då i lugn och ro gå igenom inf så många gånger som det passar och kan göra detta med hjälp av speciallärare, förälder eller kanske en kompis!

De elever som är snabba i sin inlärning kan utvecklas i snabbare takt genom svårare nivå på uppgiften som även den finns inlagd på bloggen. Att låta dessa elever få utvecklas i sin takt inspirerar hela gruppen och bidrar till en mer positiv lektion samt höjer allas utvecklingsnivå.

För lärarens del så utvecklas även vi på ett tydligt sätt eftersom delar av vår lektion läggs ut på nätet. Jag tänker då på att vi möjligen tänker efter en gång extra i planeringen innan vi publicerar den, vilket även detta gynnar eleverna såklart.

Det tar ej längre tid att jobba på detta sätt, det är bara ett annat sätt att planera och dokumentera.
Ett nytt sätt tar dock lite extra tid i anspråk i början förstås men du kommer snabbt märka allt detta positiva som jag skrivit här ovan och det spar dig massor av energi och tid i sin förlängning.

Här kommer tre filmer som tips på hur du som musiklärare kan inspirera dina elever att utvecklas rytmiskt och allra helst spridas ut till deras fritid och raster.

Gumboot dance

Denna kan du träna på och lära dig, kort och kul!

Till dig som vill prova en större utmaning. Steg 1-4. Träna ett steg i taget och se till att du kan det steget innan du tar nästa.

50-tal

Såhär ser det ut för åk.3 nu när terminen startar. De kan sjunga,dansa, lyssna på lektionsinnehållet både före och efter lektionen.

Vi startar med att lära oss om 50-talets musik som kallas rock and roll. Du kommer att få sjunga och spela låten See you later alligator, få lyssna på 50-tals rock samt få dansa till!

Här kommer låten, titta och lyssna!

Såhär kunde det se ut då de dansade till denna musikstil på den tiden!

Vi kommer att spela på maraccas, afrikansk trumma, bongotrumma, triangel, piano och gitarr. På gitarr får du vara med och spela såhär!

Här kommer texten till See you later alligator. Vi kommer att sjunga refrängen, den är extra tjock.

Well, I saw my baby walkin’
With another man today
Well, I saw my baby walkin’
With another man today
When I asked her what’s the matter
This is what I heard her say

See you later alligator
After ‘while crocodile
See you later alligator
After ‘while crocodile
Can’t you see you’re in my way now
Don’t you know you cramp my style

When I thought of what she told me
Nearly made me lose my head
When I thought of what she told me
Nearly made me lose my head
But the next time that I saw her
Reminded her of what she said

See you later alligator
After ‘while crocodile
See you later alligator
After ‘while crocodile
Can’t you see you’re in my way now
Don’t you know you cramp my style

[Instrumental]

She said, I’m sorry pretty baby
You know my love is just for you
She said, I’m sorry pretty baby
You know my love is just for you
Won’t you say that you’ll forgive me
And say your love for me is true

I said wait a minute ‘gator
I know you meant it just for play
I said wait a minute ‘gator
I know you meant it just for play
Don’t you know you really hurt me
And this is what I have to say

See you later alligator
After ‘while crocodile
See you later alligator
So long, that’s all, goodbye

Flippat samt inför lektion, What are words

Lektionsupplägget är klart inför låten What are words.
De sjunger först och får lära sig låten, orginaltonarten är perfekt.
Film och bilder på hur de tränar på melodi, grundtonerna och ackord finns här att även för dig, inspireras av.
Vi kommer att spela på piano, gitarr och xylofon.
Länken kommer här:
http://www.aln.edu.stockholm.se/bloggar/musik/?page_id=711

#digiskol #musiklärare

Första läxan i kursen, digitala skollyftet

Mitt mål med digiskol-kursen är att nätverka, sammarbeta, reflektera tillsammans, byta erfarenheter med varandra.

Jag vill gärna sammarbeta med musiklärare runt om i landet.

Dessutom vill jag gärna själv sprida och dela med mig av mina tankar och mitt sätt att jobba med eleverna.

Jag ser fram emot nya kontakter och ny kunskap! :)
Min presentation syns här bredvid. Väl mött!