Skriva, rita, tänka och fika

Version 3

Som vanligt på fredagseftermiddagarna pågår full aktivitet inom STLS. Idag har SO-nätverket varit på Fryshuset och jobbat med analys av elevsvar tillsammans med de historielärare som ingår i ett av SO-nätverkets FoU-projekt (med fokus på elevers utveckling av interkulturell historisk kompetens). Vi har skrivit, ritat och tänkt så det knakar. Vi kan konstatera att det är både inspirerande, spännande, svårt och roligt att analysera elevsvar. Det mest fascinerande med att läsa och analysera elevsvar är att man som lärare får aha-upplevelser kring hur elever tänker och hur elever förstår ett visst ämnesinnehåll, i det här fallet Mellanösterns påverkan på övriga världen. När vi vet mer om hur elever förstår ett visst ämnesinnehåll kan vi skapa en undervisning som synliggör just det som eleverna behöver få syn på och därmed möjliggöra ett lärande. Den processen – att få syn på elevers förståelse och forma undervisning därefter – kräver fantasi, tankemöda, samarbete och mycket fika.

/So-nätverket

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.