Kul på konferens!

IMG-2351[1]

I förra veckans blogginlägg rapporterade Johannes från matematiknätverket om att STLS varit på Nationella ämnesdidaktiska konferensen i Kristianstad.

På konferensen presenterades resultat från SO-nätverkets projekt om analys av flyktingfrågan.

Ett av resultaten, som kommer från ett forskarteam bestående av en disputerad lärare, fyra doktorerande lärare och elva lärare, beskriver tre kritiska aspekter som undervisningen behöver möjliggöra för elever att urskilja. För att underlätta för elever att utveckla förmågan att analysera en samhällsfråga som flyktingsituationen kring medelhavet behöver undervisningen synliggöra:

  • Att en samhällsfråga behöver behandlas som en dynamisk process, snarare än som ett statiskt tillstånd.
  • Att en konsekvens också är en orsak.
  • Att det finns flera olika dimensioner i en samhällsfråga (t.ex. individ, samhälle, historiskt, framtid).

Resultaten kommer att utvecklas i en kommande artikel och teamet planerar även att skriva en artikel i en ämnesdidaktisk tidskrift för att beskriva erfarenheter från undervisningen som genomfördes i learning studies i olika årskurser.

Förutom intressanta presentationer innehöll konferensen även gott om mingeltid med andra forskande lärare, och en härlig konferensmiddag där seniora professorer i pedagogik och didaktik fick möjlighet att samtala med oss forskande lärare – riktigt viktiga möten!

I dagarna publiceras även det femte numret av tidskriften SO-didaktik, som kommer innehålla en artikel om nätverkets projekt kring att göra maktanalyser i samhällskunskap – håll utkik efter den!

/SO-nätverket genom Malin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.