Förskolesummit

IMG_0084

Efter två dagar är det fullt i huvudet man har trötta fötter men man har ett leende på läpparna.

Två fullspäckade dagar med inspirerande föreläsningar och möten.

En svindlande känsla av vad mycket som får plats i huvudet… tankar som…- Oj vad inspirerad jag blev nu… vill till jobbet och prova detta med barnen!

Eftersom att vi arbetar mycket med digitala verktyg i förskolan fastnade vi för att titta på det digitala i alla montrar som de olika stadsdelarna ställde ut.

Om vi måste välja ett verktyg förutom lärplattan att arbeta med skulle det bli projektorn! Den skapar en stimulerande miljö, gemenskap, ett inkluderande, en större spelplan helt enkelt.

Vi tittade på projiceringskuber som ett par utställare hade med sig.

Enkla träkubskonstruktioner som man häftar fast vitt tyg på för att sedan projicera olika miljöer på. Enkel men genial lösning! Detta tror vi kommer att byggas på många förskolor i sommar!IMG_0069

Vi provade också VR glasögon och gick in i en dinosaurievärld och simmade med hajar. Lite lätt snurrig och vinglig blev man. Men WOW vilken upplevelse. I min värld är detta verktyg dyrt och onödigt men jag kanske får tänka om…….. Det finns billiga varianter på marknaden idag som duger på förskolan och om, jag menar NÄR man kopplar in projektorn med VR glasögonen så ser ju alla samma sak och det skapas en större spelplan, en gemenskap, en stimulerande miljö att samtala om.IMG_0076 x

Vi hann med en föreläsning också! Katrin Jäverbring från Medioteket.

Alltid lika inspirerande! Denna gång handlade det om att digitaliseringen i förskolan inte bara handlar om att lära barn programmera utan om all digital teknik som vi använder där.

Teknik som ska komplettera och berika det vi redan har på förskolan, tekniken ska inte ersätta något.

Förståelse, förhållningssätt och förmåga att använda digital teknik. Nytt innehåll att förhålla sig till i den reviderade läroplanen som kommer till våren.IMG_0064

 

Vi måste våga prova nya saker, ta hjälp av varandra och lära tillsammans med barnen!

Jenny och Oona

Förskolesummit

Kahden päivän jälkeen on pää täynnä tietoa, väsyneet jalat ja hymy huulilla. Kaksi päivää täynnä inspiroivia luentoja ja tapaamisia. Ajatuksia kuten –Haluan töihin kokeilemaan tätä lasten kanssa! Koska työskentelemme paljon digitaalisten työvälineiden kanssa, jumituimme katsomaan niitä eri kaupunginosien osastoilla.

Jos täytyisi valita yksi työväline tabletin lisäksi, olisi se projektori. Se luo stimuloivan ympäristön, yhteisöllisyytä, osallistaa ja on yksinkertaisesti iso pelialusta. Pari näytteilleasettajaa olivat ottaneet mukaan puisen kuution, johon oli niitattu kiinni valkoinen kangas. Kankaaseen pystyi heijastamaan projektorilla esimerkiksi erilaisia maisemia. Yksinkertainen, mutta nerokas keksintö! Näitä tullaan varmasti rakentamaan moniin esikouluihin kesän aikana.

Kokeilimme myös 3D-laseja, joilla matkustimme sekä dinosaurusten luokse, että haiden sekaan uimaan. Pää meni pyörälle laseista, mutta mikä kokemus! Minun maailmassani tämä työväline on kallis ja tarpeeton, mutta joudun ehkä pyörtämään puheeni.. Laseista löytyy halpoja vaihtoehtoja, jotka kelpaavat myös esikouluun. Kun lasit liittää projektoriin, saavat myös muutkin lapset nähdä samat asiat. Lasit ja projektori luovat yhdessä suuren pelialustan, yhteisöllisyyttä, sekä osallistavan ja stimuloivan ympäristön.

Ehdimme kuunnella myös yhden luennon, jonka piti Medioteketin aina niin inspiroiva Katrin Jäverbring. Tällä kertaa luento keskittyi siihen, ettei esikoulun digitalisoiminen tarkoita vain ohjelmoinnin opettelemista, vaan kaikkea digitaalista tekniikkaa, jota esikoulussa käytetään. Tekniikan tarkoitus on täydentää ja rikastuttaa esikoulun jo olemassa olevaa toimintaa, eikä korvaa sitä. Ymmärrys, lähestymistapa ja kyky käyttää tekniikkaa tulee olemaan osa uutta läroplania ensi keväänä.

Meidän pitää uskaltaa kokeilla uusia asioita, saada apua muilta ja oppia yhdessä lasten kanssa!

Jenny ja Oona

Arla morgonstund

20170609_100722_resized (002)

Jag sitter vid frukost bordet på förskolan en tidig onsdagsmorgon. Ett par barn har kommit och jag börjar bre smörgåsar åt dem.

– Vill du ha ost på den? frågar jag ett av barnen.

– Ja tack, svarar hen.

– Vill du ha mjölk eller vatten att dricka till?

– Mjölk!

Då utropar ett av barnen.

– Oj Jenny, det är ett robotspel på mjölken.

– Nej det är en kod, säger den andra.

Wow! Dessa barn är mitt uppe i digitaliseringen på förskolan. De har arbetat med att programmera Blue-botar och dansat programmeringsdans på samlingen. De vet vad det handlar om. De är snabblärda och nyfikna, en bra combo om man ska lära sig nåt nytt!

Arla har på baksidan av sin kartong tryckt upp en spelplan där en robot ska ta sig till en drake. Sedan finns det tre stycken olika lösningar på problemet och man ska hitta den rätta så klart. Kul!

Barnen vid frukostbordet ville iofs göra sina egna koder och inte följa Arlas så det var vad vi gjorde.

Dessa barn är vana vid att jobba med koder och kommandon så de skapade pilar som visade vägen. Kan man inte läsa eller skriva kommer man på egna sätt att lösa problemet.

– Pilar kan ju alla läsa Jenny, förklarade barnen.

Underbart! #lovemyjob

Jenny och Oonaheader-play-301f7a96f13cd5eb119e9e0533fc3486

Bild från Linda Liukas bok ”Hej Ruby”

Arlan aamuhetki

Istun esikoulussa aamupalapöydässä aikaisena keskiviikkoaamuna. Muutama lapsi on tullut ja alan voitelemaan heille voileipiä.

– Haluatko juustoa? Kysyn yhdeltä lapselta.

– Kyllä kiitos, hän vastaa.

– Haluatko maitoa vai vettä?

– Maitoa!

Silloin yksi lapsista huutaa:

– Katso Jenny, maitotölkissä on robottipeli!

– Ei, se on koodi, sanoo toinen lapsi.

Wau! Nämä lapset ovat keskellä esikoulun digilalisointia. He ovat ohjelmoineet Blue-Bot-robottia ja tanssineet ohjelmointitansseja tuokioilla. He tietävät mistä tässä on kyse. Nyt he ovat uteliaita ja nopeita oppimaan, hyvä yhdistelmä jos haluaa oppii jotain uutta.

Arla on painanut tölkin takapuolelle pelialustan, jossa robotin pitää päästä lohikäärmeen luokse. Ongelmaan löytyy kolme eri ratkaisua, joista pitää löytää se oikea.

Aamupalapöydän ääressä olevat lapset halusivat tehdä omia koodeja, Arlan valmiiden sijaan. Nämä lapset ovat niin tottuneita työskentelemään koodien ja käskyjen kanssa, että he piirsivät omat nuolet, jotka näyttivät tien lohikäärmeen luokse. Jos ei osaa lukea tai kirjoittaa, pitää löytää joku muu tapa, jolla ratkaista ongelma.

– Kaikki ymmärtävät nuolia Jenny, lapset selittivät.

Upeaa! #lovemyjob

Jenny ja Oona

Projektorn

Projektorn!

Moderna barn behöver moderna pedagoger. Därför krävs det att vi i vårt yrke är flexibla och lyhörda och har förmågan att följa med i utvecklingen.

Ur Digital dokumentation och språkutveckling av Tobias Gyllensvärd

Så sant som det är sagt!

Vårt senaste tillskott i digitaliseringsarbetet i förskolan är projektorn.

Den kopplade vi ihop med Ipaden och projicerade skärmen på väggen.

Vi började med att dansa Danceoke till Mellobidragen.

Danceoke är som karaoke fast man dansar :)

Vi stod på golvet med våra blickar vända mot väggen och rörde oss precis som Robin Bengtsson. Vi fortsatte med FO&O och Wiktoria. Man behöver inte känna att kompisarna tittar på en när man dansar för alla tittar ju på väggen. Så blyg behöver man inte vara…..DSCN2236 x

Efter dansen provade vi att spela Bee-bot på Ipaden. Ett programmeringsspel för nybörjare. Ett barn satt vid bordet och programmerade medan kompisarna satt på golvet, tittade på väggen och hejade/ hjälpte till.

– Tryck på kryss!

– Framåt pilen!

– Nej vänd igen!

– YES! Vi klarade det! ropade kompisarna.DSCN2282 x

Det blev en omedelbar feedback från kompisarna och jag upplevde att alla kände sig delaktiga på sitt sätt.

Nästa vecka ska vi läsa saga och projicera bilderna på väggen så att ALLA ser. Ni vet hur barnen tjatar; – Jag ser inte!

Hoppas, hoppas nu att barnen gillar iden att titta på väggen och inte ner i boken!

Som sagt var….. Att vara flexibel och lyhörd= modern pedagog

Jenny och Oona

Projektori 

Modernit lapset tarvitsevat moderneja pedagogeja. Siksi meidän alalla vaaditaan, että on joustava, osaa herkästi tulkita tilanteita ja omaa taidon pysyä mukana kehityksessä.

Tobias Gyllensvärdin kirjasta Digital dokumentation och språkutveckling

Niin totta!

Meidän uusin lisä digitaaliseen työskentelyyn esikoulussa on projektori. Yhdistimme projektorin iPadin kanssa ja heijastimme kuvan seinälle. Aloitimme tanssimalla Danceoken Melodifestivalen-osalla.

Danceoke on kuin karaoke paitsi että siinä tanssitaan :) Seisoimme lattialla katseet seinää kohti ja liikuimme juuri samoin kuin Robin Bengtsson. Jatkoimme FO&O:lla ja Wiktorialla. Kenenkään ei tarvitse tuntea, että muut tuijottavat kun itse tanssii, koska kaikki katsovat seinää kohti. Kenenkään ei tarvitse ujostella. Tanssimisen jälkeen kokeilimme pelata Bee-Bot-peliä iPadillä (ohjelmointipeli vasta-alkajille). Yksi lapsi istui pöydän ääressä ja ohjelmoi samalla kun kaverit istuivat lattialla, katsoivat peliä seinältä sekä kannustivat ja auttoivat.

-Paina raksia!

-Nuoli eteenpäin!

-Ei, käänny taas!

-YES! Me onnistuimme! Huusivat kaverit.

Saimme saman tien palautetta kavereilta, ja koin, että kaikki tunsivat olevansa osallisia omalla tavallaan.

Ensi viikolla aiomme lukea satuja ja heijastaa kuva seinälle, niin että KAIKKI näkevät. Tiedätte miten lapset aina jankuttavat: -En näe mitään! Toivottavasti lapset pitävät ideasta, että he katsovat kuvia seinältä kirjan sijaan. Kuten sanottu: Joustava ja herkästi tilanteita tulkitseva = moderni pedagogi.

Jenny ja Oona

SETT mässan

Så var det dags för SETT mässan i Kista.

Min första gång men absolut inte den sista.

Inspirerande möten, kreativt, spännande, utvecklande, lekfullt, roligt, osv osv

Vad härligt att få ta del av vad som händer på andra förskolor, jag känner en fantastisk kreativitet som sprids genom dessa möten. ”Åh det där vill jag också prova!”

Jag fastnade en lång stund i Mediotekets hörna där jag lekte, programmerade en robotboll som heter Sphero Sprk+ att köra genom en vattenbana. Utmaningen var dessutom på tid! Jo jag fixade det, dock med en rätt dålig tid, 37 sekunder men är ändå rätt nöjd att jag tog mig igenom banan och fattade hur man skulle göra!

IMG_0037

Jag hittade Ur´s Tripp Trapp Träd app på mässan. Den laddade jag ner så fort jag kom hem. Jag upplevde den pedagogisk och rolig! Får se vad barnen tycker om den på förskolan!pggt6kajl5irkgjs34lf

Sista saken som jag fastnade för var en jättestor Ipad som stod på golvet där flera barn kan arbeta samtidigt.

Fantastisk smart idé för förskolan där vi just arbetar många tillsammans, alla vill se och prova sig fram.

Jag hoppas att fler tar möjligheten att gå på mässan nästa år just för att hämta inspiration och inspirera andra.IMG_0027

Jenny

Vihdoinkin oli aika Kistan SETT-messujen. Minun ensimmäinen kerta, muttei missään nimessä viimeinen. Inspiroivat tapaamiset, luovaa, jännittävää, kehittävää, hauskaa jne. Oli upeaa nähdä, mitä muissa esikouluissa tapahtuu. Tunnen fantastista luovuutta, joka leviää näissä tapaamisissa. ”Tuota haluan myös kokeilla!”, ajattelin melkein koko ajan.

Jumituin pitkäksi aikaa Medioteketin nurkkaukseen, jossa ohjelmoin robottipalloa nimeltään Sphero Sprk+ ajamaan läpi vesiradan. Haastavuutta lisäsi se, että rata piti suorittaa tietyssä ajassa. Onnistuin siinä, vaikkakin aika oli aika huono, 37 sekuntia.  Olen kuitenkin tyytyväinen, että läpäisin koko radan ja että opin ohjamaan Spheroa!

Löysin myös UR:n Tripp Trapp Träd-apin messuilta. Latasin sen heti kotiin tultuani omalle pädilleni. Mielestäni appi on pedagoginen ja hauska. Saa nähdä, mitä lapset pitävät siitä esikoulussa.

Viimeinen asia, joka herätti kiinnostukseni, oli valtavan iso lattialla oleva iPad, jonka ääreen mahtui monta lasta työskentelemään samanaikaisesti. Fantastisen fiksu idea esikouluun, jossa yleensä työskennellään monen lapsen kanssa samanaikaisesi ja kaikki haluavat nähdä ja kokeilla. ¨

Toivottavasti moni teistä lähtee messuille ensi vuona saadakseen inspiraatiota sekä inspiroidakseen muita!

/Jenny

Vårtecken

Ett säkert vårtecken är väl ändå när vi i förskolan börjar att så frön med barnen. Alltid lika hoppfullt och spännande.

Våren kom tillslut iallafall trots aprilväder och bakslag!20170425_090420_resized

När barnen ska var trädgårdsmästare är det bra att välja fröer som är lätta att driva upp och som snabbt gror så att projektet inte blir för tålamodsprövande för den unga odlaren. Roligt är också om plantorna växer sig stora!

Först petar jag ner mina frön, sen ber jag en liten bön, att solen ska skina så Ärtan gror och det kan gå fortare än man tror………

Ur Majas lilla gröna av Lena Anderson

Vi var på en teaterföreställning som handlade just om att så ett frö där fick vi inspiration och frön att odla.

Väl på förskolan tar vi upp detta med att odla och vad som behövs för att något ska gro! Barnen fick varsin mjölkkartong att odla i.

-Vad behövs för att fröet ska växa? frågar jag barnen.

- Vatten och sol och att vänta! svarade barnen.

Vattenvisan är en självklar sång som fortfarande håller trots att den har så många år på nacken. Den skrevs år 1957!

 Dripp dropp dripp dropp dripp dropp dripp dropp

Vad är det som regnar på våra paraplyn?

Vad är det som snöar ner från skyn?

Jo, vatten vatten, bara vanligt vatten

Ur Vattenvisan av Lennart Hellsing20170425_101019_resized

Barnen fick sedan teckna vad de tror ska komma upp ur mjölkkartongen.

Det dröjde inte många dagar innan det första gröna bladet spirade upp.

Oj vad spännande att komma till förskolan och titta hur stor just MIN planta har blivit under natten!

Fortsättning följer……………

”Hur kan dom veta vad dom ska bli?

Att ett gurkfrö inte blir selleri.

Det är en gåta hur du kan veta

Att just du, lilla frö, ska bli en Rödbeta.”.

– Ur Majas lilla gröna av Lena Andersson

/Jenny och Oona

20170425_090441_resized

Kevään merkkejä

Yksi varma kevään merkki on se, kun päiväkodissa aletaan kylvää siemeniä lasten kanssa. Aina yhtä toiveikasta ja jännittävää. Kevä tuli lopultakin, takatalvesta huolimatta!

Kun lapset ovat puutarhureita, on hyvä valita siemeniä, jotka ovat helppohoitoisia ja jotka kasvavat nopeasti. Muuten projektista voi tulla liian kärsivällisyyttä vaativa. On myös hyvä valita kasveja, jotka kasvavat mahdollisimman isoiksi.

Först petar jag ner mina frön, sen ber jag en liten bön, att solen ska skina så Ärtan gror och det kan gå fortare än man tror………

Ur Majas lilla gröna av Lena Anderson

Olimme teatteriesityksessä, joka käsitteli siemenen istutusta, ja siitä saimme inspiration omien siementen istutukseen. Esikoulussa puhuimme istuttamisesta ja siitä, mitä tarvitaan, jotta siemenet itäisivät. Sen jälkeen lapset saivat istuttaa siemeniä maitotölkkiin.

-Mitä tarvitaan, jotta siemen kasvaisi? Kysyin lapsilta.

-Vettä ja aurinkoa ja odotusta! Vastasivat lapset.

 

Vattenvisan on itsestäänselvä laulu, joka on edelleen ajankohtainen, vaikka se kirjoitettiin vuonna 1957!

 

Dripp dropp dripp dropp dripp dropp dripp dropp Vad är det som regnar på våra paraplyn? Vad är det som snöar ner från skyn? Jo, vatten vatten, bara vanligt vatten

Ur Vattenvisan av Lennart Hellsing

Lapset saivat piirtää kasvin, jonka he uskoivat siemenestä kasvavan. Ei mennyt montaa päivää ennen kuin ensimmäiset vihreät lehdet putkahtivat esille. On niin jännittävää tulla seuraavana päivänä esikouluun ja nähdä, kuinka suureksi juuri MINUN taimi on kasvanut yön aikana!

/Jenny ja Oona

Digitalisering i förskolan

Analogt eller digitalt?

Både och skulle vi väl säga.

Att arbeta med digitala verktyg när man kodar utesluter ju inte att man använda sig av analogt kodande. Tex programmera en kompis eller dansprogrammering.

Att arbeta parallellt med analogt och digitalt skapande ger barnen en större förståelse för vad det är de lär sig.

Barnen kan programmera en vuxen eller för de större barnen, varandra. De kan tex programmera någon att rita något, att tvätta händerna osv

Det gäller att var exakt i sina kommandon annars blir det ju fel! Dvs det blir en bugg i programmeringen.20170420_153812_resized 2

Man kanske torkar händerna innan man har satt på kranen, hitta buggen, fixa den, göra en ny programmering och testa den!

Att skapa en dans med hjälp av danskommandokort.

Eller som barnen kallar det – programmeringsdans.

Detta har vi använt oss av på samlingen. Vi har delat in samlingsringen i 2 grupper och de har fått varsitt sett av programmeringsdanskort. Sedan har de i tur och ordning valt ett kort med en rörelse på och satt ihop en danssekvens, valt musik från spotify, för att sedan dansa sin programmeringsdans för varandra. När vi väl hade gjort detta några gånger kunde vi se att barnen själva hämtade korten och ställde sig på samlingsmattan för att skapa egna danser.

Så att tro att digitaliseringen i förskolan är lika med extra mycket skärmtid och att alla ska bli programmerare när de blir stora är fel!

dans Korten är från Karin Nygårds serie Programmera mera på UR

 

De kan lika gärna bli dansare!

 

// Jenny och Oona

Digitalisointi päiväkodissa

Analogisesti vai digitaalisesti? Meidän mielestä sekä että! Digitaalisten työvälineiden käyttö ei poissulje analogista koodausta, esimerkkinä kaverin koodaus tai ohjelmointitanssi. Kun työskennellään samanaikaisesti sekä analogisesti että digitaalisesti, saavat lapset paremman kuvan siitä, mitä he ovat juuri oppimassa. Nuoremmat lapset voivat ohjelmoida aikuisen ja vanhemmat lapset myös toisiaan. He voivat esimerkiksi ohjelmoida toisen piirtämään jotakin, pesemään kätensä jne. Lasten täytyy olla tarkkana antamissaan käskyissä, muuten ohjelmointi voi mennä pieleen. Sillon voi käydä niin, että käsien kuivaus tapahtuu ennen hanan aukaisemista, jolloin lasten pitää löytää bugi (virhe), korjata se, tehdä uusi ohjelmointi ja kokeilla uudestaan.

Tanssin keksiminen ohjelmointitanssikorttien avulla, tai kuten lapset sanovat – ohjelmointitanssi.

Olemme jakaneet lapset kahteen ryhmään, ja kumpikin ryhmä on saanut oman nipun ohjelmointitanssikortteja. Jokainen lapsi on vuorollaan saanut valita yhden kortin, joista on tehty ryhmän yhteinen tanssisekvenssi. Lapset ovat saaneet valita sopivan musiikin Spotifysta ja tanssia ohjelmointitanssinsa toisilleen. Kun olimme kokeilleet tätä muutaman kerran, ryhtyivät lapset oma-aloitteisesti hakemaan kortteja ja tekemään omia tansseja. Jos luulee, että digitalisointi esikoulussa tarkoittaa vain lisää ruutuaikaa ja että kaikista lapsista tulee aikuisena ohjelmoijia, on väärässä. Heistä voi tulla myös tanssijoita!

//Jenny ja Oona

Digitala verktyg- Osmo

tangram

Digitala verktyg

Nu har vi provat ett nytt digitalt verktyg i barngruppen som heter Osmo.

Osmo består av en Ipadhållare och en spegel att fästa på iPadens kamera. Detta gör att bordet framför iPaden blir en spelplan.

Osmo har olika program, vi har provat 4 av dem, Tangram, Words, Numbers, Coding.

Programmen är för barn mellan 5-12 år.

Tangram är ett pusselspel. Spelet går ut på att man ska härma en viss pusselbild som visas på Ipaden och sen sätta ihop den med hjälp av olikfärgade träpusselbitar på bordet.

Words är ett språkspel där man i den lättaste nivån ska hitta ”rätt” första bokstav i enkla ord. Det finns en bild som hjälp.

Numbers är ett matematikspel där man adderar, multiplicerar och räknar ihop tärningsprickar till en specifik siffra i en bubbla.

Coding är ett kodningsspel där man förflyttar Awbie(en spelfigur) med hjälp av pilar, siffror och olika symboler (hopp- gå- ta- bilder mm) så att han kan äta jordgubbar.

Alla spel engagerar många barn samtidigt. Barnet som spelar sitter i mitten och kompisarna hänger över axeln på barnet och vill se och hjälpa till. Barnen får bl.a. träning i turtagning, kodning, matematik, språk, logiskt tänkande, samarbete mm, samtidigt som de får lära sig använda ett digitalt verktyg. Att ge alla barn samma möjligheter, det är det som det handlar om i förskolan. Låta alla prova sig fram, låta alla få en kunskap utefter sina förutsättningar.

Alla behöver digital kompetens idag!

// Jenny och Oona

Numbers

Digitalaaliset työvälineet

Nyt olemme kokeilleet lapsiryhmässä uutta digitaalista työvälinettä, jonka nimi on Osmo.

Osmo sisältää jalusta iPadille sekä peilin, joka kiinnitetään iPadin kameraan. Peilin avulla iPadin edessä oleva tila muuttuu digitaaliseksi pelilaudaksi. Osmoon kuuluu erilaisia ohjelmia, joista olemme kokeillut neljää: Tangram, Words, Numbers ja Coding. Ohjelmat soveltuvat 5-12-vuotiaille lapsille.

Tangram on peli, jossa matkitaan iPadin näytöllä olevaa kuvaa, ja yritetään muodostaa samanlainen kuvia eriväristen puisten palapelipalojen avulla.

Words on kielellinen peli, jonka helpoimmalla tasolla etsitään sanan ensimmäistä kirjainta. Kuva sanasta on vihjeenä näytöllä.

Numbers on matematiikkapeli, jossa yhteenlaskun ja kertolaskun avulla yritetään saada ympyrässä olevaa lukua vastaava numero nopan silmälukuja käyttämällä.

Coding on koodauspeli, jossa liikutellaan Awbieta (pelihahmoa) nuolien, numeroiden ja erilaisten symbolien (hyppää, ota, kävele jne.) avulla niin että hän pääsee syömään mansikoita.

Kaikkiin peleihin voi osallistua monta lasta samanaikaisesti. Lapsi joka pelaa, istuu keskellä ja kaverit katsovat vierestä ja haluavat auttavat. Samalla kun lapset harjoittelevat uuden digitaalisen työvälineen käyttöä, oppivat he muun muassa vuoronodottamista, koodausta, matematiikkaa, kieltä, loogista ajattelua sekä yhteistyötä. Kaikki lapset saavat samat mahdollisuudet, kuten esikoulussa kuuluukin. Annetaan kaikkien kokeilla sekä oppia uutta. Nykyään kaikki tarvitsevat digitaalista osaamista!

// Jenny ja Oona

 

QR-koder

Varför ska vi använda oss av QR-koder?

Kan det vara ett verktyg i barns språkutveckling?

Det tror vi visst!

Låt barnet berätta något, spela in det, skapa en QR-kod, det blir då en dokumentation som barnen, föräldrarna och vi pedagoger kan ta del av.

Lätt som en plätt!

Vi använder oss av appen Cloud QR som gör det enkelt att skapa en ”talande bild” som görs om till en QR-kod som sedan går att läsas av med en QR Reader app.

Användningsområdena är oändliga, bara fantasin sätter gränser.

Ni kan spela in sånger som föräldrarna kan lyssna på, barnens beskrivningar av sina alster, använda vid sagotering, låta barnen bjuda in föräldrarna till mötet/ vårfesten mm, använda i projektarbetet.

Låt barnen lyssna på vad kompisarna har att berätta, varit med om, för att sedan återberätta och reflektera kring, det blir en pedagogisk dokumentation som ni kan lyssna på tillsammans.

//Jenny och Oona

IMG_0016

Miksi käyttää QR-koodeja?

Voisiko se tukea lapsen kielenkehtitystä?

Meidän mielestä vastaus on kyllä!

Anna lapsen kertoa, äänitä se ja luo QR-koodi. Siitä tulee dokumentointi, johon sekä lapsi, vanhemmat että pedagogit voivat ottaa osaa.

Helppoa vai mitä!

Me käytämme appia Cloud QR, jolla on helppo luoda ”puhuva kuva”. Kuvasta tehdään QR-koodi, jonka voi lukea QR Reader- apin avulla.

Käyttömahdollisuudet ovat loputtomia, vain taivas on rajana!

QR-koodien avulla voi äänittää lauluja, joita vanhemmat voivat kunnella. Lapset voivat kertoa heidän tekemistään töistä, sitä voi käyttää sadutuksessa, lapset voivat kutsua vanhempia kokouksiin ja juhliin sekä sitä voidaan käyttää projektityöskentelyssä.

Lapset voivat kuunnella, mitä kaverit kertovat ja mitä he ovat tehneet. Sen jälkeen lapset voivat kertoa uudelleen tapahtumat, sekä yhdessä reflektioda tapahtunutta. Siitä syntyy pedagoginen dokumentointi, jota kaikki voivat kuunnella yhdessä.

//Jenny ja Oona

BlueBot i förskolan

Nyfiken på matematik! Nyfiken på matematik!

Vi är två finskspråkiga pedagoger som arbetar på Östermalm och vi ska blogga om vår vardag, vad vi står och går i just nu….. Ibland har vi mycket att säga… ibland lite…

Just nu med leken och nyfikenheten som utgångspunkt lär vi oss kodning tillsammans med barnen. Nya ord och begrepp som vi använder oss av: Digitalt, programmering, sekvens och kodn
ing.

RobotVi använder oss av Bluebot roboten, olika rutmönsterbanor som vi skapat, spel och Beebot- och Bluebot appen på lärplattan.

Barnen använder symbolerna= pilknapparna på Bluebot för att styra roboten dit de vill. Just nu visar barnen intresse för siffror och bokstäver. Dvs barnen tränar sin matematiska förmåga och visar intresse för skriftspråket= språkutveckling.

När barnen arbetar med Bluebot gör de det tillsammans, de tränas då i samarbete och problemlösning.

// Jenny och Oona

 

//Me olemme kaksi suomenkielistä pedagogia Östermalmilta ja bloggaamme meidän arjesta…. Välillä meillä on paljon sanottavaa, toisinaan taas vähän…

Juuri nyt opettelemme koodausta yhdessä lasten kanssa, lähtökohtana leikki ja lasten kiinnostuksenkohteet. Uusia sanoja joita käytämme on digitaalinen, ohjelmointi, sekvenssi ja koodaus.

Olemme tehneet Bluebotille erilaisia ratoja ja pelanneet sekä analogisesti että Beebot- ja Bluebot-apeilla.

Lapset oppivat nopeasti, sekä opettavat mielellään toisilleen kuinka digitaalisia työvälineitä käytetään. Bluebotia ohjataan nuolinäppäimiä käyttämällä. Lapset ovat juuri nyt kiinnostuneita numeroista ja kirjaimista eli toisinsanoen harjoittelevat taitojaan matematiikassa sekä kielenkehityksessä.

Kun lapset työskentelevät Bluebotin kanssa, harjoittelevat he yhteistyö- sekä ongelmanratkaisutaitojaan. Kaavio yllä näyttää ruotsiksi mitä eri taitoja lapset ovat harjoitelleet meidän käyttäessä Bluebot-robottia.

//Jenny ja Oona

Smarta förskolor – Ett digitalt lyft för Stockholms stad

Strax är det semester för många i stadens verksamheter och arbetet med införandet av Skolplattformens Pedagogiska verktyg tar en paus. Vi vill önska er en skön sommar men innan ni går på semester vill vi bjuda in er i reflektion kring hur Vision 2040 Ett Stockholm för alla kan kopplas ihop med Skolplattformen.

Södermalm ligger i startgroparna, tar sats och spänner bågen för att nå vision 2040.

Vision 2040 Ett Stockholm för alla framhåller att den smarta staden använder digitalisering för att bli mer effektiv och höja kvaliteten i stadens verksamheter. Skolplattform Stockholm är en sådan möjlighet. Det är hög tid för förskolan att göra sig nyfiken i syfte att ta vara på digitaliseringen som en möjlighet och ett hjälpmedel för arbete med ökad likvärdighet i stadens förskolor. Likvärdighet som på sikt kan höja både förskolans kvalitet och status!

På Södermalm råder positivitet och spänning inför Skolplattformens införande. Ett gediget arbete med förberedelse är igång. Först ut att få utbildning i Pedagogiska verktyg har varit förskolechefer och biträdande förskolechefer/pedagogiska ledare.

IMG_2120

Digitaliteten fullkomligt sprakar hos ledningsteamen och många funderingar kretsar kring faktorer som kan gynna ett lyckat införande: God planering, bra kommunikation, delaktighet och organisation av tid för lärande.

Den webbaserade Skolplattformens struktur underlättar och förenklar kommunikation mellan vårdnadshavare och förskola. Den sätter fokus på barns lärande och utveckling med hjälp av pedagogisk dokumentation samtidigt som den förstärker och underlättar förskolans systematiska kvalitetsarbete.

Halva 2016 har passerat och Södermalms förskolor är redo inför höstens utbildningar av Södermalms fantastiska pedagoger. Pedagoger som med sitt framtida digitala arbetssätt kommer att bidra till att Vision 2040 införlivas!

Vi ser fram emot att andra stadsdelar också hänger på och funderar kring hur förskolor kan använda digitaliseringen för att höja kvaliteten i Stockholms förskolor. Tillsammans ska vi utveckla den smarta staden med kvalitativa förskolor! Allt för att arbetet ska komma barnen tillgodo!

Vi önska er en skön sommar!

/Karin Benjaminsson och Christel Jahge

IMG_2302