SETT mässan

Så var det dags för SETT mässan i Kista.

Min första gång men absolut inte den sista.

Inspirerande möten, kreativt, spännande, utvecklande, lekfullt, roligt, osv osv

Vad härligt att få ta del av vad som händer på andra förskolor, jag känner en fantastisk kreativitet som sprids genom dessa möten. ”Åh det där vill jag också prova!”

Jag fastnade en lång stund i Mediotekets hörna där jag lekte, programmerade en robotboll som heter Sphero Sprk+ att köra genom en vattenbana. Utmaningen var dessutom på tid! Jo jag fixade det, dock med en rätt dålig tid, 37 sekunder men är ändå rätt nöjd att jag tog mig igenom banan och fattade hur man skulle göra!

IMG_0037

Jag hittade Ur´s Tripp Trapp Träd app på mässan. Den laddade jag ner så fort jag kom hem. Jag upplevde den pedagogisk och rolig! Får se vad barnen tycker om den på förskolan!pggt6kajl5irkgjs34lf

Sista saken som jag fastnade för var en jättestor Ipad som stod på golvet där flera barn kan arbeta samtidigt.

Fantastisk smart idé för förskolan där vi just arbetar många tillsammans, alla vill se och prova sig fram.

Jag hoppas att fler tar möjligheten att gå på mässan nästa år just för att hämta inspiration och inspirera andra.IMG_0027

Jenny

Vihdoinkin oli aika Kistan SETT-messujen. Minun ensimmäinen kerta, muttei missään nimessä viimeinen. Inspiroivat tapaamiset, luovaa, jännittävää, kehittävää, hauskaa jne. Oli upeaa nähdä, mitä muissa esikouluissa tapahtuu. Tunnen fantastista luovuutta, joka leviää näissä tapaamisissa. ”Tuota haluan myös kokeilla!”, ajattelin melkein koko ajan.

Jumituin pitkäksi aikaa Medioteketin nurkkaukseen, jossa ohjelmoin robottipalloa nimeltään Sphero Sprk+ ajamaan läpi vesiradan. Haastavuutta lisäsi se, että rata piti suorittaa tietyssä ajassa. Onnistuin siinä, vaikkakin aika oli aika huono, 37 sekuntia.  Olen kuitenkin tyytyväinen, että läpäisin koko radan ja että opin ohjamaan Spheroa!

Löysin myös UR:n Tripp Trapp Träd-apin messuilta. Latasin sen heti kotiin tultuani omalle pädilleni. Mielestäni appi on pedagoginen ja hauska. Saa nähdä, mitä lapset pitävät siitä esikoulussa.

Viimeinen asia, joka herätti kiinnostukseni, oli valtavan iso lattialla oleva iPad, jonka ääreen mahtui monta lasta työskentelemään samanaikaisesti. Fantastisen fiksu idea esikouluun, jossa yleensä työskennellään monen lapsen kanssa samanaikaisesi ja kaikki haluavat nähdä ja kokeilla. ¨

Toivottavasti moni teistä lähtee messuille ensi vuona saadakseen inspiraatiota sekä inspiroidakseen muita!

/Jenny

Vårtecken

Ett säkert vårtecken är väl ändå när vi i förskolan börjar att så frön med barnen. Alltid lika hoppfullt och spännande.

Våren kom tillslut iallafall trots aprilväder och bakslag!20170425_090420_resized

När barnen ska var trädgårdsmästare är det bra att välja fröer som är lätta att driva upp och som snabbt gror så att projektet inte blir för tålamodsprövande för den unga odlaren. Roligt är också om plantorna växer sig stora!

Först petar jag ner mina frön, sen ber jag en liten bön, att solen ska skina så Ärtan gror och det kan gå fortare än man tror………

Ur Majas lilla gröna av Lena Anderson

Vi var på en teaterföreställning som handlade just om att så ett frö där fick vi inspiration och frön att odla.

Väl på förskolan tar vi upp detta med att odla och vad som behövs för att något ska gro! Barnen fick varsin mjölkkartong att odla i.

-Vad behövs för att fröet ska växa? frågar jag barnen.

- Vatten och sol och att vänta! svarade barnen.

Vattenvisan är en självklar sång som fortfarande håller trots att den har så många år på nacken. Den skrevs år 1957!

 Dripp dropp dripp dropp dripp dropp dripp dropp

Vad är det som regnar på våra paraplyn?

Vad är det som snöar ner från skyn?

Jo, vatten vatten, bara vanligt vatten

Ur Vattenvisan av Lennart Hellsing20170425_101019_resized

Barnen fick sedan teckna vad de tror ska komma upp ur mjölkkartongen.

Det dröjde inte många dagar innan det första gröna bladet spirade upp.

Oj vad spännande att komma till förskolan och titta hur stor just MIN planta har blivit under natten!

Fortsättning följer……………

”Hur kan dom veta vad dom ska bli?

Att ett gurkfrö inte blir selleri.

Det är en gåta hur du kan veta

Att just du, lilla frö, ska bli en Rödbeta.”.

– Ur Majas lilla gröna av Lena Andersson

/Jenny och Oona

20170425_090441_resized

Kevään merkkejä

Yksi varma kevään merkki on se, kun päiväkodissa aletaan kylvää siemeniä lasten kanssa. Aina yhtä toiveikasta ja jännittävää. Kevä tuli lopultakin, takatalvesta huolimatta!

Kun lapset ovat puutarhureita, on hyvä valita siemeniä, jotka ovat helppohoitoisia ja jotka kasvavat nopeasti. Muuten projektista voi tulla liian kärsivällisyyttä vaativa. On myös hyvä valita kasveja, jotka kasvavat mahdollisimman isoiksi.

Först petar jag ner mina frön, sen ber jag en liten bön, att solen ska skina så Ärtan gror och det kan gå fortare än man tror………

Ur Majas lilla gröna av Lena Anderson

Olimme teatteriesityksessä, joka käsitteli siemenen istutusta, ja siitä saimme inspiration omien siementen istutukseen. Esikoulussa puhuimme istuttamisesta ja siitä, mitä tarvitaan, jotta siemenet itäisivät. Sen jälkeen lapset saivat istuttaa siemeniä maitotölkkiin.

-Mitä tarvitaan, jotta siemen kasvaisi? Kysyin lapsilta.

-Vettä ja aurinkoa ja odotusta! Vastasivat lapset.

 

Vattenvisan on itsestäänselvä laulu, joka on edelleen ajankohtainen, vaikka se kirjoitettiin vuonna 1957!

 

Dripp dropp dripp dropp dripp dropp dripp dropp Vad är det som regnar på våra paraplyn? Vad är det som snöar ner från skyn? Jo, vatten vatten, bara vanligt vatten

Ur Vattenvisan av Lennart Hellsing

Lapset saivat piirtää kasvin, jonka he uskoivat siemenestä kasvavan. Ei mennyt montaa päivää ennen kuin ensimmäiset vihreät lehdet putkahtivat esille. On niin jännittävää tulla seuraavana päivänä esikouluun ja nähdä, kuinka suureksi juuri MINUN taimi on kasvanut yön aikana!

/Jenny ja Oona

Digitalisering i förskolan

Analogt eller digitalt?

Både och skulle vi väl säga.

Att arbeta med digitala verktyg när man kodar utesluter ju inte att man använda sig av analogt kodande. Tex programmera en kompis eller dansprogrammering.

Att arbeta parallellt med analogt och digitalt skapande ger barnen en större förståelse för vad det är de lär sig.

Barnen kan programmera en vuxen eller för de större barnen, varandra. De kan tex programmera någon att rita något, att tvätta händerna osv

Det gäller att var exakt i sina kommandon annars blir det ju fel! Dvs det blir en bugg i programmeringen.20170420_153812_resized 2

Man kanske torkar händerna innan man har satt på kranen, hitta buggen, fixa den, göra en ny programmering och testa den!

Att skapa en dans med hjälp av danskommandokort.

Eller som barnen kallar det – programmeringsdans.

Detta har vi använt oss av på samlingen. Vi har delat in samlingsringen i 2 grupper och de har fått varsitt sett av programmeringsdanskort. Sedan har de i tur och ordning valt ett kort med en rörelse på och satt ihop en danssekvens, valt musik från spotify, för att sedan dansa sin programmeringsdans för varandra. När vi väl hade gjort detta några gånger kunde vi se att barnen själva hämtade korten och ställde sig på samlingsmattan för att skapa egna danser.

Så att tro att digitaliseringen i förskolan är lika med extra mycket skärmtid och att alla ska bli programmerare när de blir stora är fel!

dans Korten är från Karin Nygårds serie Programmera mera på UR

 

De kan lika gärna bli dansare!

 

// Jenny och Oona

Digitalisointi päiväkodissa

Analogisesti vai digitaalisesti? Meidän mielestä sekä että! Digitaalisten työvälineiden käyttö ei poissulje analogista koodausta, esimerkkinä kaverin koodaus tai ohjelmointitanssi. Kun työskennellään samanaikaisesti sekä analogisesti että digitaalisesti, saavat lapset paremman kuvan siitä, mitä he ovat juuri oppimassa. Nuoremmat lapset voivat ohjelmoida aikuisen ja vanhemmat lapset myös toisiaan. He voivat esimerkiksi ohjelmoida toisen piirtämään jotakin, pesemään kätensä jne. Lasten täytyy olla tarkkana antamissaan käskyissä, muuten ohjelmointi voi mennä pieleen. Sillon voi käydä niin, että käsien kuivaus tapahtuu ennen hanan aukaisemista, jolloin lasten pitää löytää bugi (virhe), korjata se, tehdä uusi ohjelmointi ja kokeilla uudestaan.

Tanssin keksiminen ohjelmointitanssikorttien avulla, tai kuten lapset sanovat – ohjelmointitanssi.

Olemme jakaneet lapset kahteen ryhmään, ja kumpikin ryhmä on saanut oman nipun ohjelmointitanssikortteja. Jokainen lapsi on vuorollaan saanut valita yhden kortin, joista on tehty ryhmän yhteinen tanssisekvenssi. Lapset ovat saaneet valita sopivan musiikin Spotifysta ja tanssia ohjelmointitanssinsa toisilleen. Kun olimme kokeilleet tätä muutaman kerran, ryhtyivät lapset oma-aloitteisesti hakemaan kortteja ja tekemään omia tansseja. Jos luulee, että digitalisointi esikoulussa tarkoittaa vain lisää ruutuaikaa ja että kaikista lapsista tulee aikuisena ohjelmoijia, on väärässä. Heistä voi tulla myös tanssijoita!

//Jenny ja Oona

Digitala verktyg- Osmo

tangram

Digitala verktyg

Nu har vi provat ett nytt digitalt verktyg i barngruppen som heter Osmo.

Osmo består av en Ipadhållare och en spegel att fästa på iPadens kamera. Detta gör att bordet framför iPaden blir en spelplan.

Osmo har olika program, vi har provat 4 av dem, Tangram, Words, Numbers, Coding.

Programmen är för barn mellan 5-12 år.

Tangram är ett pusselspel. Spelet går ut på att man ska härma en viss pusselbild som visas på Ipaden och sen sätta ihop den med hjälp av olikfärgade träpusselbitar på bordet.

Words är ett språkspel där man i den lättaste nivån ska hitta ”rätt” första bokstav i enkla ord. Det finns en bild som hjälp.

Numbers är ett matematikspel där man adderar, multiplicerar och räknar ihop tärningsprickar till en specifik siffra i en bubbla.

Coding är ett kodningsspel där man förflyttar Awbie(en spelfigur) med hjälp av pilar, siffror och olika symboler (hopp- gå- ta- bilder mm) så att han kan äta jordgubbar.

Alla spel engagerar många barn samtidigt. Barnet som spelar sitter i mitten och kompisarna hänger över axeln på barnet och vill se och hjälpa till. Barnen får bl.a. träning i turtagning, kodning, matematik, språk, logiskt tänkande, samarbete mm, samtidigt som de får lära sig använda ett digitalt verktyg. Att ge alla barn samma möjligheter, det är det som det handlar om i förskolan. Låta alla prova sig fram, låta alla få en kunskap utefter sina förutsättningar.

Alla behöver digital kompetens idag!

// Jenny och Oona

Numbers

Digitalaaliset työvälineet

Nyt olemme kokeilleet lapsiryhmässä uutta digitaalista työvälinettä, jonka nimi on Osmo.

Osmo sisältää jalusta iPadille sekä peilin, joka kiinnitetään iPadin kameraan. Peilin avulla iPadin edessä oleva tila muuttuu digitaaliseksi pelilaudaksi. Osmoon kuuluu erilaisia ohjelmia, joista olemme kokeillut neljää: Tangram, Words, Numbers ja Coding. Ohjelmat soveltuvat 5-12-vuotiaille lapsille.

Tangram on peli, jossa matkitaan iPadin näytöllä olevaa kuvaa, ja yritetään muodostaa samanlainen kuvia eriväristen puisten palapelipalojen avulla.

Words on kielellinen peli, jonka helpoimmalla tasolla etsitään sanan ensimmäistä kirjainta. Kuva sanasta on vihjeenä näytöllä.

Numbers on matematiikkapeli, jossa yhteenlaskun ja kertolaskun avulla yritetään saada ympyrässä olevaa lukua vastaava numero nopan silmälukuja käyttämällä.

Coding on koodauspeli, jossa liikutellaan Awbieta (pelihahmoa) nuolien, numeroiden ja erilaisten symbolien (hyppää, ota, kävele jne.) avulla niin että hän pääsee syömään mansikoita.

Kaikkiin peleihin voi osallistua monta lasta samanaikaisesti. Lapsi joka pelaa, istuu keskellä ja kaverit katsovat vierestä ja haluavat auttavat. Samalla kun lapset harjoittelevat uuden digitaalisen työvälineen käyttöä, oppivat he muun muassa vuoronodottamista, koodausta, matematiikkaa, kieltä, loogista ajattelua sekä yhteistyötä. Kaikki lapset saavat samat mahdollisuudet, kuten esikoulussa kuuluukin. Annetaan kaikkien kokeilla sekä oppia uutta. Nykyään kaikki tarvitsevat digitaalista osaamista!

// Jenny ja Oona

 

QR-koder

Varför ska vi använda oss av QR-koder?

Kan det vara ett verktyg i barns språkutveckling?

Det tror vi visst!

Låt barnet berätta något, spela in det, skapa en QR-kod, det blir då en dokumentation som barnen, föräldrarna och vi pedagoger kan ta del av.

Lätt som en plätt!

Vi använder oss av appen Cloud QR som gör det enkelt att skapa en ”talande bild” som görs om till en QR-kod som sedan går att läsas av med en QR Reader app.

Användningsområdena är oändliga, bara fantasin sätter gränser.

Ni kan spela in sånger som föräldrarna kan lyssna på, barnens beskrivningar av sina alster, använda vid sagotering, låta barnen bjuda in föräldrarna till mötet/ vårfesten mm, använda i projektarbetet.

Låt barnen lyssna på vad kompisarna har att berätta, varit med om, för att sedan återberätta och reflektera kring, det blir en pedagogisk dokumentation som ni kan lyssna på tillsammans.

//Jenny och Oona

IMG_0016

Miksi käyttää QR-koodeja?

Voisiko se tukea lapsen kielenkehtitystä?

Meidän mielestä vastaus on kyllä!

Anna lapsen kertoa, äänitä se ja luo QR-koodi. Siitä tulee dokumentointi, johon sekä lapsi, vanhemmat että pedagogit voivat ottaa osaa.

Helppoa vai mitä!

Me käytämme appia Cloud QR, jolla on helppo luoda ”puhuva kuva”. Kuvasta tehdään QR-koodi, jonka voi lukea QR Reader- apin avulla.

Käyttömahdollisuudet ovat loputtomia, vain taivas on rajana!

QR-koodien avulla voi äänittää lauluja, joita vanhemmat voivat kunnella. Lapset voivat kertoa heidän tekemistään töistä, sitä voi käyttää sadutuksessa, lapset voivat kutsua vanhempia kokouksiin ja juhliin sekä sitä voidaan käyttää projektityöskentelyssä.

Lapset voivat kuunnella, mitä kaverit kertovat ja mitä he ovat tehneet. Sen jälkeen lapset voivat kertoa uudelleen tapahtumat, sekä yhdessä reflektioda tapahtunutta. Siitä syntyy pedagoginen dokumentointi, jota kaikki voivat kuunnella yhdessä.

//Jenny ja Oona

BlueBot i förskolan

Nyfiken på matematik! Nyfiken på matematik!

Vi är två finskspråkiga pedagoger som arbetar på Östermalm och vi ska blogga om vår vardag, vad vi står och går i just nu….. Ibland har vi mycket att säga… ibland lite…

Just nu med leken och nyfikenheten som utgångspunkt lär vi oss kodning tillsammans med barnen. Nya ord och begrepp som vi använder oss av: Digitalt, programmering, sekvens och kodn
ing.

RobotVi använder oss av Bluebot roboten, olika rutmönsterbanor som vi skapat, spel och Beebot- och Bluebot appen på lärplattan.

Barnen använder symbolerna= pilknapparna på Bluebot för att styra roboten dit de vill. Just nu visar barnen intresse för siffror och bokstäver. Dvs barnen tränar sin matematiska förmåga och visar intresse för skriftspråket= språkutveckling.

När barnen arbetar med Bluebot gör de det tillsammans, de tränas då i samarbete och problemlösning.

// Jenny och Oona

 

//Me olemme kaksi suomenkielistä pedagogia Östermalmilta ja bloggaamme meidän arjesta…. Välillä meillä on paljon sanottavaa, toisinaan taas vähän…

Juuri nyt opettelemme koodausta yhdessä lasten kanssa, lähtökohtana leikki ja lasten kiinnostuksenkohteet. Uusia sanoja joita käytämme on digitaalinen, ohjelmointi, sekvenssi ja koodaus.

Olemme tehneet Bluebotille erilaisia ratoja ja pelanneet sekä analogisesti että Beebot- ja Bluebot-apeilla.

Lapset oppivat nopeasti, sekä opettavat mielellään toisilleen kuinka digitaalisia työvälineitä käytetään. Bluebotia ohjataan nuolinäppäimiä käyttämällä. Lapset ovat juuri nyt kiinnostuneita numeroista ja kirjaimista eli toisinsanoen harjoittelevat taitojaan matematiikassa sekä kielenkehityksessä.

Kun lapset työskentelevät Bluebotin kanssa, harjoittelevat he yhteistyö- sekä ongelmanratkaisutaitojaan. Kaavio yllä näyttää ruotsiksi mitä eri taitoja lapset ovat harjoitelleet meidän käyttäessä Bluebot-robottia.

//Jenny ja Oona

Smarta förskolor – Ett digitalt lyft för Stockholms stad

Strax är det semester för många i stadens verksamheter och arbetet med införandet av Skolplattformens Pedagogiska verktyg tar en paus. Vi vill önska er en skön sommar men innan ni går på semester vill vi bjuda in er i reflektion kring hur Vision 2040 Ett Stockholm för alla kan kopplas ihop med Skolplattformen.

Södermalm ligger i startgroparna, tar sats och spänner bågen för att nå vision 2040.

Vision 2040 Ett Stockholm för alla framhåller att den smarta staden använder digitalisering för att bli mer effektiv och höja kvaliteten i stadens verksamheter. Skolplattform Stockholm är en sådan möjlighet. Det är hög tid för förskolan att göra sig nyfiken i syfte att ta vara på digitaliseringen som en möjlighet och ett hjälpmedel för arbete med ökad likvärdighet i stadens förskolor. Likvärdighet som på sikt kan höja både förskolans kvalitet och status!

På Södermalm råder positivitet och spänning inför Skolplattformens införande. Ett gediget arbete med förberedelse är igång. Först ut att få utbildning i Pedagogiska verktyg har varit förskolechefer och biträdande förskolechefer/pedagogiska ledare.

IMG_2120

Digitaliteten fullkomligt sprakar hos ledningsteamen och många funderingar kretsar kring faktorer som kan gynna ett lyckat införande: God planering, bra kommunikation, delaktighet och organisation av tid för lärande.

Den webbaserade Skolplattformens struktur underlättar och förenklar kommunikation mellan vårdnadshavare och förskola. Den sätter fokus på barns lärande och utveckling med hjälp av pedagogisk dokumentation samtidigt som den förstärker och underlättar förskolans systematiska kvalitetsarbete.

Halva 2016 har passerat och Södermalms förskolor är redo inför höstens utbildningar av Södermalms fantastiska pedagoger. Pedagoger som med sitt framtida digitala arbetssätt kommer att bidra till att Vision 2040 införlivas!

Vi ser fram emot att andra stadsdelar också hänger på och funderar kring hur förskolor kan använda digitaliseringen för att höja kvaliteten i Stockholms förskolor. Tillsammans ska vi utveckla den smarta staden med kvalitativa förskolor! Allt för att arbetet ska komma barnen tillgodo!

Vi önska er en skön sommar!

/Karin Benjaminsson och Christel Jahge

IMG_2302

1 050 pedagoger på fyra veckor utbildade i Startsidan

Tidigt i våras stod vi utbildare i Skolplattformen i Hägersten-Liljeholmen inför en stor utmaning. Hur skulle vi hinna utbilda så många pedagoger på så kort tid? Nu kan vi konstatera att planeringen höll och att utbildningarna i Skolplattformen inte kunnat starta bättre.

IMG_3757_redPå fyra veckor har inte mindre än 1 050 pedagoger i Hägersten-Liljeholmen utbildats i Skolplattformens startsida. Våren har varit utmanande och intensiv, men framför allt lärorik och riktigt rolig!

Responsen från pedagogerna är positiv. I våra interna utvärderingar kan vi läsa kommentarer som ”Ser fram emot att få arbeta med detta verktyg!” och ”… känns som detta kommer underlätta vårt arbete. Äntligen!”.

Det har även varit mycket givande att få ta del av pedagogernas tankar och funderingar kring hur Skolplattformen kommer att förändra det dagliga arbetet ute på förskolorna, både ur ett underlättande perspektiv men också om de utmaningar som kan uppstå.IMG_3763_red

Nu nalkas en välförtjänt semester för både medarbetare och oss utbildare. Men först ska vi finslipa det sista inför höstens utbildningar i Pedagogiska verktyg. Med erfarenheten från utbildningarna i Startsidan är vi övertygade om att nästa steg kommer falla väl in hos våra pedagoger.

Att ha förmånen att träffa alla dessa drivna och intresserade pedagoger är energigivande och vi ser fram emot en spännande höst fylld med nya kunskaper att ta oss an.

Trevlig sommar!

Moa Sabel, Ana Cristina Pires Hagman, Sofia Wesselmark, Veronica Prins, Christine Westemar
Utbildare i Hägersten-Liljeholmen

Farsta stadsdelsförvaltning är piloter för startsidan i Skolplattformen

Som utbildare är vi mycket stolta över piloten och införandet av startsidan i Farsta där 533 medarbetare har utbildats under 4 veckor i maj och juni. Medarbetarna har verkligen visat viljan att lära sig verktyget och kan även se användarnyttan med startsidan. Vid varje tillfälle har vi ställt två mentimeterfrågor, en i början kring medarbetarnas förväntningar på Skolplattformen och en i slutet om vad de tar med sig från utbildningstillfället och som de kan använda i sin verksamhet.

Bild1farstablogg

Under de två timmarna som varje medarbetare har utbildats i startsidan har vi även introducerat Skolplattformens andra moduler, där vi främst har lyft pedagogiska verktyg. Det har varit ett positivt klimat där vi har uppmuntrat till att använda sig av en ”fiffig” kompis gällande IT-kompetens. De som behärskade verktygen snabbt kunde dela med sig och hjälpa de som behövde mer tid på sig.

Den största fördelen som medarbetarna har upptäckt med startsidan har varit att det underlättar bloggbildfarstakommunikationen med vårdnadshavarna. I startsiddan går det lätt att skicka ut sms eller e-post, till en eller flera vårdnadshavare utan att behöva skriva in alla telefonnummer eller e-mailadresser manuellt. De ligger redan inlagda och det blir ett effektivt it-stöd för medarbetarna, viket är ett av målen med Skolplattformen. Födelsedagarna har också varit en uppskattad funktion där de fem nästkommande barnens födelsedagar på hela förskolan synliggörs. Nu kommer hela förskolan veta när ett barn fyller år!

Det positiva mottagandet av startsidans införande kan vi tacka den organisation som byggts upp inför piloten. Information, kunskap, inspiration och lust inför och under utbildningarna i startsidan har vi fått från den övergripande organisationen i Stockholm stad, acceptanstesterna, piloterna för pedagogiska verktyg och framförallt genom samarbetet över stadsdelarna. Projektets förarbete med avdelningschefen och ledningsgrupperna har också varit en viktig framgångsfaktor. Sist men inte minst vill vi naturligtvis lyfta förskolechefernas och alla medarbetares engagemang som har gjort utbildningen så lyckosam.

Soliga hälsningar från Eva, Johan och Robert i Farsta, utbildare i Skolplattformens startsida

SETT på förskolans vis – en tillbakablick

Föreläsning i TrappanSETT mässan bjöd på många intressanta digitala lösningar för förskolan och det var otroligt roligt att få föreläsa.

Föreläsningar i trappan och föreläsningssal
Det var en bra inledning på dagen att få föreläsa i Trappan bredvid Stockholms stads monter. Det var fantastiskt kul då vi fick möta publiken på nära håll. Det blev också ett litet genrep inför storföreläsningen på eftermiddagen.

I övrigt var det mycket roligt som hände runt stockholmsmontern. Staden hade satsat på en hel del interaktiva aktiviteter som samlade många besökare kring bordet. En digital succé!

Återkoppling från besökarna
Vi är otroligt stolta och glada över att vi har fått vara med i detta sammanhang. Vi känner att vi under vår dag på SETT lyckades sprida våra erfarenheter kring arbetet med att få in förskolans syn på lärande i en digital plattform. Som en deltagare sa efter en av våra föreläsningar:

”Skolplattformen på förskolans vis – det är nästan som poesi.”

Vi tackar ödmjukast för att vi fick möjligheten att dela med oss och vara en del av SETT som är ett spännande sammanhang. Bäst av allt var ändå att få återkoppling och vara i dialog med de som lyssnat.

/Karin Benjaminsson och Christel Jahge, projektledare för Skolplattformen på Södermalm

Karin och Christel