Projektorn

Projektorn!

Moderna barn behöver moderna pedagoger. Därför krävs det att vi i vårt yrke är flexibla och lyhörda och har förmågan att följa med i utvecklingen.

Ur Digital dokumentation och språkutveckling av Tobias Gyllensvärd

Så sant som det är sagt!

Vårt senaste tillskott i digitaliseringsarbetet i förskolan är projektorn.

Den kopplade vi ihop med Ipaden och projicerade skärmen på väggen.

Vi började med att dansa Danceoke till Mellobidragen.

Danceoke är som karaoke fast man dansar :)

Vi stod på golvet med våra blickar vända mot väggen och rörde oss precis som Robin Bengtsson. Vi fortsatte med FO&O och Wiktoria. Man behöver inte känna att kompisarna tittar på en när man dansar för alla tittar ju på väggen. Så blyg behöver man inte vara…..DSCN2236 x

Efter dansen provade vi att spela Bee-bot på Ipaden. Ett programmeringsspel för nybörjare. Ett barn satt vid bordet och programmerade medan kompisarna satt på golvet, tittade på väggen och hejade/ hjälpte till.

– Tryck på kryss!

– Framåt pilen!

– Nej vänd igen!

– YES! Vi klarade det! ropade kompisarna.DSCN2282 x

Det blev en omedelbar feedback från kompisarna och jag upplevde att alla kände sig delaktiga på sitt sätt.

Nästa vecka ska vi läsa saga och projicera bilderna på väggen så att ALLA ser. Ni vet hur barnen tjatar; – Jag ser inte!

Hoppas, hoppas nu att barnen gillar iden att titta på väggen och inte ner i boken!

Som sagt var….. Att vara flexibel och lyhörd= modern pedagog

Jenny och Oona

Projektori 

Modernit lapset tarvitsevat moderneja pedagogeja. Siksi meidän alalla vaaditaan, että on joustava, osaa herkästi tulkita tilanteita ja omaa taidon pysyä mukana kehityksessä.

Tobias Gyllensvärdin kirjasta Digital dokumentation och språkutveckling

Niin totta!

Meidän uusin lisä digitaaliseen työskentelyyn esikoulussa on projektori. Yhdistimme projektorin iPadin kanssa ja heijastimme kuvan seinälle. Aloitimme tanssimalla Danceoken Melodifestivalen-osalla.

Danceoke on kuin karaoke paitsi että siinä tanssitaan :) Seisoimme lattialla katseet seinää kohti ja liikuimme juuri samoin kuin Robin Bengtsson. Jatkoimme FO&O:lla ja Wiktorialla. Kenenkään ei tarvitse tuntea, että muut tuijottavat kun itse tanssii, koska kaikki katsovat seinää kohti. Kenenkään ei tarvitse ujostella. Tanssimisen jälkeen kokeilimme pelata Bee-Bot-peliä iPadillä (ohjelmointipeli vasta-alkajille). Yksi lapsi istui pöydän ääressä ja ohjelmoi samalla kun kaverit istuivat lattialla, katsoivat peliä seinältä sekä kannustivat ja auttoivat.

-Paina raksia!

-Nuoli eteenpäin!

-Ei, käänny taas!

-YES! Me onnistuimme! Huusivat kaverit.

Saimme saman tien palautetta kavereilta, ja koin, että kaikki tunsivat olevansa osallisia omalla tavallaan.

Ensi viikolla aiomme lukea satuja ja heijastaa kuva seinälle, niin että KAIKKI näkevät. Tiedätte miten lapset aina jankuttavat: -En näe mitään! Toivottavasti lapset pitävät ideasta, että he katsovat kuvia seinältä kirjan sijaan. Kuten sanottu: Joustava ja herkästi tilanteita tulkitseva = moderni pedagogi.

Jenny ja Oona

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.