Datalogiskt tänkande

IMG_0823

 

Hej vad gör du? frågar jag barnet som sitter vid bordet och har en bok i handen.

– Jag läser om dash och dot, svarade hen.

– Okej, vad står det då? frågade jag.

– Det vet jag ju inte för jag kan ju inte läsa men jag tittar på bilden.

Jag frågade om hen ville prova jobba med dash och dot en stund och det ville hen.

Det blev en liten grupp nyfikna barn som följde med oss till lekrummet med de nya robotarna. Vi har sen tidigare laddat ner ett par appar till dem.

Barnen hittade snabbt olika funktioner såsom; ändra färg på robotarna, ändra hastighet, olika ljud som de kan spela upp, snurra på huvudet och spela in ljud. Det sistnämnda är väl det som varit roligast hittills. Att spela in sin egen röst, att säga något roligt som får kompisarna att kikna av skratt när dash kör in i ett rum.

dash

– Bajs prutt, bajs prutt!

– Stopp, jag är polis!

– La la la la la la la la la la!

– Dags att städa! (säger vi vuxna)

Jag tror ni fattar! :)

Jag som pedagog måste ju inte tycka om allt som finns på förskolan och jag måste erkänna att jag inte ännu har förstått dash och dot men barnen älskar dem. De sitter och klappar på dem och tycker nog att de är söta. Robotarna ger ifrån sig söta ljud och påminner om något husdjur typ.

Vi har alltså bara precis börjat bekanta oss med dessa robotar men hittills verkar de populära.

Men vad lär sig barnen då av dessa robotar undrar vi?

Att det är just vi människor som programmerar en robot, alltså barnen i gruppen som tillsammans styr den! Vi tränas på tänket, att tänka som en robot = datalogiskt tänkande.

Jenny och Oona

IMG_0799

Dataloginen ajattelu

Hei, mitä sinä teet? kysyn lapselta, joka istuu pöydän ääressä ja pitelee kirjaa kädessä.

- Minä luen Dashistä ja Dotista, hän vastaa

- Okei, mitä siinä lukee? kysyn

- En tiedä, koska en osaa lukea! Mutta katson kuvia.

Kysyin häneltä, haluaako hän kokeilla Dashiä ja Dotia, ja hän halusi. Pieni innokas ryhmä lapsia seurasi meitä ja uusia robotteja leikkihuoneeseen. Olimme jo aikaisemmin ladanneet niille muutaman apin. Lapset löysivät helposti erilaisia toimintoja kuten väriä ja nopeuden vaihtaminen, erilaisia ääniä, pään pyörittäminen ja oman äänen nauhoittaminen. Viimeksi mainittu on ollut hauskin toiminto tähän mennessä. Se, että voi nauhoittaa omaa ääntään ja sanoa jotain hauskaa, joka saa kaverit nauramaan kun Dash ajaa huoneeseen.

- Kakka pieru, kakka pieru!

- Seis, olen poliisi!

- La la la la la la la la la la la!

- Aika siivota! (me aikuiset sanomme)

Luulen, että ymmärrätte! J Minun pedagogina ei tarvitse pitää kaikesta, jota esikoulusta löytyy ja minun täytyy myöntää, että en ole vielä ymmäärtänyt Dashia ja Dotia, mutta lapset rakastavat niitä. He istuvat ja silittävät niitä, heidän mielestä ne ovat söpöjä. Niistä pääsee söpöjä ääniä ja ne muistuttavat lemmikkieläimiä. Olemme siis vasta alkaneet tutustumaan näihin robotteihin, mutta tähän mennessä ne vaikuttavat suosituilta.

Mitä lapset sitten oppivat näiltä roboteilta? Että juuri me ihmiset ohjelmoimme robotin, eli ryhmän lapset ohjaavat sitä yhdessä! Me harjoittelemme ajattelemaan kuin robotti = dataloginen ajattelu.

Jenny ja Oona

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.