Nya strategier

Bild1

Nya strategier för hur vi lär ut och hur vi använder den digitala tekniken måste ingå i den digitala kompetensen hos oss pedagoger. Vi måste vara kreativa, lyhörda och uppfinningsrika för att hitta på nya sätt!

Jag ställde frågor till barnen om deras djur i projektet;

Vad vet/kan du om ditt djur?

Vad skulle du vilja veta mer om ditt djur?

Barnen hade en hel del obesvarade frågor, ca 14 stycken faktiskt:)

Allt ifrån ” kan en ekorre flyga?” till ”finns det lila får?”Polatouche-estonien

Så då frågade jag hur vi skulle få reda på svaren och barnen hade en tydlig strategi;

– Vi sätter upp frågorna på väggen och så frågar vi våra föräldrar!

– Men om inte de kan svaren då? frågade jag dem.

– Då frågar vi mormor eller morfar eller farmor eller farfar eller faster eller grannen osv svarade barnen.

Alltså satte vi upp alla 14 frågorna på väggen och bad föräldrarna om hjälp. De skulle svara på frågorna tillsammans med sina barn men de måste berätta hur det kan svaret. Dvs har de kunskapen eller använder de internet, google osv.

Detta är ett sätt att visa på hur tekniken kan hjälpa oss men även ett sätt att tex prata om källkritik med barnen. LÄNK

Det är dags att hitta nya strategier att lära ut, lära ut digital kompetens i förskolan.

#nyrevideradläroplanpåväg #digitalaverktyg

 

Jenny och Oona

Uusia strategioita

Uusien strategioiden siitä, kuinka opetamme ja käytämme digitaalista tekniikkaa, täytyy kuulua pedagogien digitaaliseen kompetenssiin. Meidän täytyy olla luovia, herkkäkuuloisia ja innovatiivisia löytääksemme uusia tapoja!

Minä esitin kysymyksiä lapsille heidän eläimistään projektissa:

Mitä sinä tiedät/osaat sinun eläimestäsi?

Mitä sinä haluaisit tietää lisää eläimestäsi?

Lapsilla oli paljon kysymyksiä, yhteensä 14 kappaletta :)

Kaikkea siitä, että ”Voiko orava lentää?” siihen että ”Onko liiloja lampaita olemassa?”. Kysyin lapsilta, kuinka he saisivat vastaukset kysymyksiin, ja lapsilla oli selkeä strategia valmiina:

– Laitamme kysymykset seinälle ja kysymme meidän vanhemmilta!

– Mitä jos vanhemmat eivät tiedä vastausta? kysyn heiltä.

– Sitten kysymme isovanhemmilta, tädeiltä, naapureilta jne, vastaavat lapset.

Niinpä laitoimme kaikki 14 kysymystä seinälle ja pyysimme vanhemmilta apua. He tulisi vastata kysymyksiin yhdessä lastensa kanssa, mutta heidän pitäsi kertoa, kuinka he löysivät vastauksen. Eli oliko heillä tietoa jo ennestään vai etsivätkö he vastauksen netistä jne. Tämä on yksi tapa näyttää, kuinka tekniikka voi auttaa meitä, mutta myös hyvä tilaisuus puhua lähdekritiikistä lasten kanssa. LINKKI

On aika löytää uusia strategioita opettaa digitaalista kompetenssia esikoulussa!

#nyrevideradläroplanpåväg #digitalaverktyg

Jenny ja Oona

 

1 kommentar

  1. Hans Dahlin, 13 april 2018

    Inte bara ett kreativt sätt att använda och få syn på vad digitala verktyg kan bidra med, sätter även igång tänkandet kring vad kunskap är och hur lärande går till. Tack för att ni sätter ingång vårt tänkande och för att jag lärt mig ett nytt ord på finska; Linkki

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.