Ta tillvara på varandras kompetenser

Bild01

Så här mitt i oxveckorna då vi ska/måste leva sparsamt och återanvända osv ska vi väl passa på att titta oss omkring efter ny kompetens bland våra arbetskollegor. Vad kan jag lära mig av min kollega? Vad kan min kollega som inte jag kan?

Min barngrupp på förskolan går nu sista terminen innan skolan och har kommit i tur att vara med i Kapten Reko vilket handlar om att;

”Lära barn i 5-6 års ålder och i förlängningen även deras föräldrar, lärare och andra vuxna om matsvinn och effekterna av det.”

Det är ju barnens framtid det handlar om, jordens resurser och hur vi tar hand om vår miljö.

IMG_1795

Jag började fundera på var jag hade sett ett liknande material och gick till min låda och hittade där ett material som jag fick med mig från min studieresa till Finland. En pysselbok med ett spel i som verkade intressant. Vilken tur att jag kan läsa finska för detta var ju ett fantastiskt bra material som fungerar lika bra i Sverige som i Finland. Hela materialet går ut på att man ska bli medveten om hur man kan spara på jordens resurser, vad vi kan återvinna, vad som kan/ska komposteras mm.

Tanken är nu att jag ska översätta spelet till svenska och sedan spela det med barnen på min avdelning. Om de tycker om spelet får vi skapa några fler spel och skicka vidare till andra avdelningar och andra förskolor osv….IMG_1796

Vi tar tillvara på varandras kompetenser, använder varandras superkrafter. Jag tänker att om man tex har letat på svenska internetsidor efter material om en viss sak så man kan fråga sin kollega som talar ett annat språk om hen kan titta efter om det finns material på hens språk! Sedan är det bara att översätta materialet. Vips så har vi skapat oss en ny idébank!

Jenny och Oona

Muiden osaamisen hyödyntäminen

Näin alkuvuodesta kun monet elävät säästeliäästi, on hyvä aika katsoa ympärilleen ja etsiä uutta osaamista työkavereilta. Mitä voin oppia kolleegalta? Mitä sellaista kollegani osaa, jota minä en osaa? Minun ryhmäni on viimeistä lukukautta esikoulussa ennen koulun alkua ja he ovat saaneet olla mukana Kapten Reko:ssa, jonka aiheena on opettaa 5-6-vuotiaille sekä samalla heidän vanhemmilleen, opettajille ja muille aikuisille ruokahävikistä ja sen vaikutuksista. Siinä on kyseessä lasten tulevaisuus, maapallon resurssit ja kuinka huolehdimme meidän ympäristöstämme.

Aloin miettiä, missä muualla olin nähnyt vastaavaa materiaalia ja löysin laatikostani materiaalin, jonka olin saanut opintokäynniltä Suomesta. Askartelukirja, jossa oli mielenkiintoiselta vaikuttava peli. Mikä onni, että osaan suomea, sillä tämä fantastisen hyvä materiaali toimii yhtä hyvin myös Ruotsissa. Koko materiaalin ideana on tietoisuuden lisääminen siitä, miten maapallon resursseja voi säästää, mitä voi kierrättää, mitä voi/pitäisi kierrättää jne. Ajatuksena on, että käännän pelin ruotsiksi ja pelaan sitä osastoni lasten kanssa. Jos he pitävät siitä, teemme siitä lisää kopioita ja lähetämme eteenpäin muille osastoille ja esikouluille jne.

Me hyödynnämme toistemme osaamista, käytämme toistemme supervoimia. Mietin, että jos on esimerkki etsinyt ruotsalaisilta nettisivuilta materiaalia jostain asiasta, voi kysyä toista kieltä puhuvalta kolleegalta, josko hän löytäisi materiaalia kyseisestä aiheesta omalla kielellään! Sitten onkin vuorossa vain materiaalin kääntäminen. Näin olemmekin luoneet uuden ideapankin!

Jenny ja Oona

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.