Klimatfrågan

Bild1

Som jag skrev för ett par veckor sedan spelar vi just nu Kapten Reko med de blivande skolbarnen på förskolan.

 ”Kapten Reko och Rekospelet är ett utbildningsmaterial som syftar till att lära barn i förskolan/förskoleklass och vuxna i deras närhet varför man inte ska slänga maten och vad man kan göra för att minska matsvinnet.”                                                                                             Hämtat från kfstockholm.se  

Bild2

Under spelets gång har vi bla lärt oss att ta lagom med mat på tallriken så att vi inte behöver slänga bort mat, vi har lärt oss hur vi ska förvara maten så att den håller längre, vi har lärt oss hur vi kan kontrollera på ett smart sätt att maten går att äta utan att titta på bäst-före-datumet(titta-lukta-smaka) och vi har lärt oss återvinna förpackningar.

 

IMG_1946 Det ska vara + 5grader i kylskåpet!

Spelet i sig tar inte så lång tid att spela men barnen har fått uppdrag att göra hemma tex kontrollera om de har en grönsakslåda i sitt kylskåp hemma och om hur många grader de har i sitt kylskåp osv. Vi har haft många spännande diskussioner som har väckt min nyfikenhet om hur barnen tänker kring klimatfrågan. Har de någon uppfattning om vad som händer i världen på jorden?

Bild3

– Vad tycker ni om spelet, frågade jag barnen lite allmänt.

– Alla borde spela det, fick jag till svar av ett barn.

– Varför då, frågade jag då.

– Så att de inte slänger maten, kom det som svar.

– Varför då, fortsatte jag att fråga.

– Det är inte bra för miljön, svarade hen då.

Så kloka svar! Jag blir imponerad av barnen som verkar vilja förstå hur vi människor kan påverka miljön och livet på jorden.                                Jag blir väldigt glad när jag hör ett barn tillrättavisa ett annat barn;

– Du måste rita på båda sidorna av pappret för annars tar skogen slut och ekorren har ingenstans att bo.

Jag menar, det finns ju vuxna människor som inte tror att miljön är i fara? Världsledare som misstror larmrapporter om hur det står till med moder jord.(läs Trump) Som tror att vi kan slösa på jordens resurser eftersom att de typ är oändliga?? Men dessa barn som medvetet nu vid 5 års ålder ritar på båda sidorna av pappret är ju morgondagens ledare. Hoppas att de minns spelet när de väl ska styra Sverige, världen om ett par år :) Att de minns hur vi jobbade med klimatfrågan redan på förskolan.

Som en avslutning eller final i spelandet har vi blivit inbjudna till Skansen där vi ska få träffa Kapten Reko i egen hög person, göra tre stycken uppdrag på Skansen och äta pannkakslunch! Vi är alla väldigt förväntansfulla inför detta! Fortsättning följer…..

#kaptenreko #klimatfrågan #gretathunberg #lovemyjob

Jenny och Sanna

Ilmastokysymys

Kuten kirjoitin pari viikkoa sitten, pelaamme juuri tulevien esikoululuokkalaisten kanssa esikoulussa Kapteeni Rekoa.

”Kapteeni Reko ja Reko-peli on koulutusmateriaali, jonka tarkoituksena on opettaa lapsia ja esikoulussa / esikoululuokalla ja aikuisia heidän lähipiirissään miksi ruokaa ei tulisi heittää pois ja mitä voidaan tehdä ruokahävikin vähentämiseksi.” –Konsumentföreningen Stockholm

Pelatessa olemme oppineet mm. ottamaan sopivan määrän ruokaa lautaselle, ettei tarvitse heittää ruokaa pois sekä oppineet, miten ruokaa tulisi säilyttää, jotta se säilyisi pidempään. Lisäksi olemme oppineet, että ruokaa voi usein syödä vielä parasta ennen-päiväyksen jälkeenkin (katso-haista-maista). Olemme myös oppineet kierrättämään ruokapakkauksia.

Peli itsessään ei vie paljon aikaa mutta lapset ovat saaneet myös kotitehtäviä, esimerkiksi tarkistaa onko heidän jääkaapissaan vihanneslokero ja kuinka monta astetta jääkaapissa on. Olemme käyneet monia jännittäviä keskusteluja, jotka ovat saaneet minut ajattelemaan sitä, mitä lapset ajattelevat ilmastokysymyksistä. Onko heillä jonkinlainen käsitys siitä, mitä maailmassa tapahtuu?

– Mitä piditte pelistä? kysyn lapsilta yleisesti.

– Kaikkien pitäisi pelata sitä, sain vastaukseksi yhdeltä lapsista.

– Miksi? kysyn seuraavaksi.

– Ettei kukaan heitä ruokaa pois, minulle vastataan.

– Miksi? minä jatkan.

– Sei ei ole hyväksi ympäristölle, lapsi vastaa.

Miten viisaita vastauksia! Lapset, jotka näyttävät haluavan ymmärtää miten me ihmiset voimme vaikuttaa ympäristöön ja elämään maan päällä, tekevät minuun vaikutuksen. Tulen iloiseksi, kun kuulen lapsen sanovat toiselle lapselle:

– Sinun pitää piirtää molemmille puolille paperia, muuten metsät loppuvat eikä oravilla ole enää asuinpaikkoja.

Kuitenkin on olemassa aikuisia ihmisiä, joiden mielestä ympäristö ei ole vaarassa. Suurvaltojen johtajia, jotka epäilevät hätäraportteja, joissa kerrotaan äiti maan tilasta (lue: Trump). Heitä, jotka uskovat, että voimme tuhlata maapallon resursseja, koska ne ovat loputtomia. Mutta nämä lapset, jotka viiden vuoden iässä piirtävät molemmille puolille paperia, he ovat tulevaisuuden johtajia. Toivottavasti he muistavat pelin, kun he ovat Ruotsin tai maailman ohjaimissa muutaman vuoden kuluttua. Muistavat, että me työskentelimme ilmastokysymysten kanssa jo esikoulussa.

Kun Reko-peli oli pelattu loppuun, saimme kutsun Skansenille tapaamaan Kapteeni Rekoa, tekemään tehtäviä ja syömään pannukakku-lounasta. Tätä me kaikki odotamme kovasti! Jatkoa seuraa…

#kaptenreko #ilmastokysymys #gretathunberg #lovemyjob

Jenny ja Sanna

1 kommentar

  1. Hans Dahlin, 22 mars 2019

    Barnen har som så ofta rätt när de får möjligheter att reflektera… Och här är ni återigen i framkant med den läroplan som börjar gälla snart; ”lägga grunden till ett växande intresse och ansvar hos barnen för att aktivt delta i samhället och för en hållbar utveckling” Välkomna även att lyssna på beskrivningen av det digitala kostdatasystemet som EÅV infört i stadens monter på SETT torsdag 11 april!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.