Filmskapande

IMG_2030

Nu har vi klippt ihop vår film ”Rödluvan och båda vargarna” som barnen bestämde att den skulle heta. Vi använde appen iMovie för att redigera filmen, lägga till musik och ljudeffekter.

Vi skulle börja med att lägga alla scener i rätt ordning men först skrattade barnen så att de trillade omkull när de såg slutet som första scenen….. Flams trams ni vet! :)

Det finns en oumbärlig funktion när man spelar in film med barn, det är att kunna höja rösterna. Barnen pratar inte alltid så högt så att kunna höja ljudet på replikerna och sänka bakgrundsmusiken är guld värt.

Det finns över 60 st ljudeffekter i appen iMotion att välja på men ”monster ryter” var ett självklart val när vargarna skulle äta upp rödluvan. När barnen såg filmen första gången med ljudet på såg jag hur de hoppade till när monstret röt även om de varit med och lagt in ljudet.

IMG_2032

Jag och Sanna var och föreläste på SETTmässan och pratade då om hur lätt det faktiskt är att filma med Ipads idag och att redigera filmen i de här apparna tillsammans med barnen.

Vi jämförde med hur det var när vi filmade med digitala kameror på förskolan och redigeringsmöjligheterna var =0.

IMG_2026

Vi la även in eftertexter med alla barnens namn och alla olika roller de spelade och varje gång den kommer ropar barnen glatt;

– Där är mitt namn! Jag är med:)

Det är fantastiskt att få jobba så här kreativt med barnen på förskolan.

Om ni vill läsa mer om Multimodalt lärande!

Jag hoppas att jag lyckas inspirera några pedagoger att börja filma med barnen. Man lär sig under tiden man filmar och vi behöver inte kunna allt på en gång!

#digitaltskapande #multimodaltlärande

Jenny och Sanna

Elokuvan tekeminen

Nyt lasten nimeämä elokuva ”Punahilkka ja molemmat sudet” on leikattu valmiiksi. Käytimme appia iMovie elokuvan muokkaamiseen, musiikin ja äänitehosteiden lisäämiseen.

Meidän piti aloittaa laittamalla kaikki kohtaukset oikeaan järjestykseen. Nähtyään aluksi elokuvan loppukohtauksen ensimmäisenä kohtauksena, lapset nauroivat niin kovasti että kaatuivat lattialle … vähän pelleilyä!

Eräs korvaamaton ominaisuus, kun tehdään elokuvaa lasten kanssa, on äänenvoimakkuuden lisääminen. Lapset puhuvat usein hiljaa, joten repliikkien äänenvoimakkuuden lisäämisen ja taustamusiikin vaimentamisen mahdollisuus on kullanarvoista.

iMotion-apista löytyy yli 60 ääniefektiä valittavaksi. ”Hirviö karjuu” oli itsestään selvä valinta, kun sudet ovat syömässä Punahilkkaa. Kun lapset näkivät elokuvan ensimmäistä kertaa äänien kanssa näin, kuinka he pomppasivat kuullessaan hirviön karjaisun, vaikka he olivat olleet mukana kun äänitehoste lisättiin.

Minä ja Sanna luennoimme SETT-messuilla ja puhuimme siitä, miten helppoa tänä päivänä on kuvata iPadien kanssa ja muokata videoita lasten kanssa erilaisten appien avulla. Vertasimme siihen aikaan, kun kuvasimme esikoulussa digitaalikameroilla; muokkausmahdollisuudet olivat aika tasan nolla.

Teimme elokuvaamme myös lopputekstit, jossa luki kaikkien lasten nimet ja eri roolit. Joka kerran kun lopputekstit tulevat, huutavat lapset iloisena:

– Tuossa on minun nimeni. Minä olen mukana!

On fantastista työskennellä lasten kanssa esikoulussa näin luovalla tavalla.

Täältä voitte lukea lisää multimodaalisesta oppimisesta.

Toivon, että onnistun inspiroimaan joitakin pedagogeja aloittamaan lasten kanssa kuvaamisen. Kaikkea ei tarvitse osta kerralla vaan tekemällä oppii!

#digitaalinenluovatoiminta #multimodaalinenoppiminen

Jenny ja Sanna

1 kommentar

  1. Hans Dahlin, 26 april 2019

    Läser Susanne Kjällanders senaste bok om digitalisering i förskolan och vikten av att använda digitala verktyg där de lägger till något för barnens lärande och gärna i samverkan med andra tekniker, tack för ett bra exempel på det!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.