Digitaliseringsansvar

9789138327364

Vi har en ny läroplan på g…. som ska implementeras i höst i våra verksamheter…och vi har alla olika ansvarsområden!

Vem gör vad? Detta pratar vi mycket om på förskolan. Men det vi ofta tyckt glömma bort är faktiskt våra rektorers (tidigare förskolechefer) ansvarsområden.

Rektorn har ett särskilt ansvar för att

  • en god och tillgänglig miljö utformas, med tillgång till såväl digitala som andra lärverktyg,

Men javisst ser rektorerna till att vi har verktygen men glöm inte att ge oss pedagoger tid för att samtala, reflektera och dela med oss av våra erfarenheter och kunskaper i digitala verktyg till varandra. Det är så viktigt att nå ut till alla kollegor på sin förskola så att vi har en gemensam grund och synsätt till digitala verktyg. För om man tex på en avdelning ”bara” använder lärplattan för att kolla på film blir det riktigt orättvist ur likvärdig utbildningssyn sätt.

När några barn får spela in film, lära sig producera så tittar några andra barn på film, konsumerar.

Detta är frågor vi måste lyfta och förhålla oss till.

Vad gör vi för att stärka barnens förmågor att vara digitala producenter?

Har vi kunnat utveckla eller fördjupa en aktivitet med hjälp av digital teknik?

Men även bilden av digitaliseringen i förskolan som vi läser om i media idag är något vi behöver lyfta.

Hur barnen inte ska få sitta i sandlådan längre eller ”pyssla” utan bli stillasittande vid varsin lärplatta.” Ur Expressen

IMG_33291

Denna bild måste vi ändra på så att vi får en samsyn. Berätta hur det faktiskt ser ut.

Så här ser det ut på min förskola! Barnen skapar film, samtalar och skapar egna källkritiska bilder, programmerar olika botar, ritar på lärplattan, skapa musik mm.

Bild1

De är inte stillasittande med en lärplatta framför sig….. och de leker i sandlåda och pysslar i ateljén och går till skogen men de tar med sig sina digitala verktyg som berikar och kompletterar deras verksamhet.

Så ”bring it on!” #nyaläroplanen #digitalisering #digitaltskapande #Lpfö2018

Jenny och Sanna

Digitalisointivastuu

Olemme saamassa uuden opetussuunnitelman, joka astuu voimaan esikouluissa syksyllä. Ja kaikilla meillä on omat vastuualueemme!

Kuka tekee mitäkin? Tästä puhumme esikoulussa paljon. Se, mikä usein keskusteluista unohtuu, on rehtoreiden (aiemmin esikoulun johtaja) vastuualueet.

Rehtorilla on erityinen vastuu siitä, että

  • Muodostuu toimintaympäristö, jossa saatavilla sekä digitaalisia että muita opetusmateriaaleja

Tietenkin rehtorit pitävät huolen, että meillä on työkaluja, mutta on myös tärkeä antaa meille aikaa keskustella, reflektoida sekä jakaa kokemuksiamme ja taitoja liittyen digitaalisten työkalujen käyttöön. Meidän tulee tavoittaa kaikki kollegat esikoulussa, jotta meille muodostuu yhtenäinen perusta ja näkökulma digitaalisiin työkaluihin.

Koulutuksellisen tasa-arvon näkökulmasta on epäreilua, jos esimerkiksi jollakin osastolla käytetään iPadia vain lastenohjelmien katsomiseen, kun taas toiset lapset saavat itse kuvata elokuvaa. Elokuvan tekijöistä tulee tällöin digitaalisen sisällön tuottajia, kun taas katsojat pelkästään kuluttavat digitaalisia sisältöjä.

Seuraavat kysymykset pitää nostaa esille ja päättää, miten niihin suhtaudutaan:

  • Miten voimme vahvistaa lasten taitoja, jotta heistä tulee digitaalisen sisällön tuottajia pelkän kuluttamisen sijaan?
  • Voimmeko kehittää tai syventää aktiviteetteja digitaalisen tekniikan avulla?

Myös sitä kuvaa, mikä mediassa tänä päivänä annetaan esikoulujen digitalisoinnista, on syytä kohottaa.

”Lapset eivät saa enää istua hiekkalaatikolla tai askarrella, vaan he istuvat paikoillaan jokainen oman iPadinsa luona”.

-Expressen

Tätä kuvaa meidän täytyy muuttaa, jotta pääsemme yksimielisyyteen. Meidän pitää kertoa, mitä digitalisointi esikoulussa oikeasti tarkoittaa.

Tältä se näyttää minun esikoulussani: lapset tekevät elokuvia, keskustelevat ja luovat omia lähdekriittisiä kuvia, ohjelmoivat erilaisia robotteja, piirtävät iPadilla, tekevät musiikkia jne.

He eivät istu paikoillaan iPad edessään… ja he leikkivät edelleen hiekkalaatikolla, askartelevat ateljeessa ja käyvät metsässä. Mukana heillä on digitaalisia työkaluja rikastamassa ja täydentämässä toimintaa.

Joten antaa tulla #uusiopetussuunnitelma #digitalisointi #digitaalinenluovatoiminta #lpfö2018

Jenny ja Sanna

1 kommentar

  1. Hans Dahlin, 10 maj 2019

    Bonus! – två viktiga frågor i en och samma blogg :-)
    I ett komplext system som förskola finns ansvar på olika nivåer och funktioner men om vi ska lyckas uppfylla läroplansmålen, inom digitalisering eller på andra områden, är det grundläggande att huvudmannen och förskolechefen skapar rimliga förutsättningar.
    Sedan behöver vi rusta oss med exempel och argument när vårdnadshavare kommer till förskolan matade med missuppfattningar om vad arbete med digitala verktyg i förskola är och syftar till.

Lämna ett svar till Hans Dahlin Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.