Digital agenda

IMG_20190514_130330_940

Digital agenda är ett forum som fokuserar på förskolans frågor och arbete kring digitaliseringen här i staden. Vi fick möjlighet att prata inför 70 st ledare i förskolan typ biträdande förskolechefer mfl om varför vi ska använda digitala verktyg i förskolan.

Så spännande att vinka det jag brinner för till just cheferna. Om jag föreläser så gör jag det till mina kollegor, till oss på golvet. Vi som står och går i samma saker.. galonbyxor, blöta strumpor, snoriga näsor och borttappade vantar… Ni vet vilka ni är:)

Nu fick jag chansen att berätta om hur min vardag ser ut med digitala verktyg i barngruppen.

Jag tog så klart upp de nya skrivningarna i läroplanen där det står att;

  • barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiska och ansvarsfullt förhållningssätt till digitala verktyg osv…

Ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt? Så står det. Vi har en hel generation vuxna människor som har problem med sociala medier och digitala verktyg(läs mobiltelefoner) Ändå förväntar vi oss att barnen på förskolan ska kunna grundlägga ett ansvarsfullt förhållningssätt. Att vi vuxna har svårt at förhålla oss till dessa kan ha att göra med att vi inte har haft tillgång till dessa verktyg när vi var små, att vi inte haft möjlighet att lära oss handskas med dem.

Jag menar när jag börjar titta på en serie på Netflix så lägger jag inte ner min Ipad förrän serien är slut och ja, det kan ta heeeeela helgen. Ansvarsfullt förhållningssätt? Tror inte det!

Men om vi tränar barnen på just det… Förhållningssättet….

Jag menar att det man vill bli bra på måste man ju träna på.

Om man vill bli bra på att springa 1 mil måste man ju träna på just det, att springa 1 mil. Om man vill lära sig att cykla måste man ju träna på att cykla.

Samma måste ju gälla ”ett ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik” Att låta barnen träna på att vara just kritiska till den digitala tekniken och till olika digitala medieformer. Svårare kan det väl inte vara?

Vi lyfte exempel på hur man kan göra barnen till producenter av tex film på förskolan medan de oftast är konsumenter av film hemma. Visa att förskolans användning av olika digitala verktyg ofta skiljer sig åt mot hur de används hemma.

Sist men inte minst pratade vi om hur viktigt det var att ha med sig cheferna på tåget… Det digitala.. Låta dem ta plats i förarsätet och låt dem skapa rimliga förutsättningar för oss i vårt arbeta med barnen.

För nu när den nya läroplanen kommer är det inte frågan om ifall att vi vill eller kan använda digitala verktyg utan det är vår arbetsuppgift!

Tuut nu kör vi:)

Jenny och Sanna

Digital agenda

Digital agenda on foorumi, joka keskittyy digitalisointiin liittyviin kysymyksiin Tukholmassa. Saimme mahdollisuuden puhua noin seitsemänkymmentä esikoulun apulaisrehtorille ynnä muille siitä, miksi käytämme digitaalisia työkaluja esikoulussa.

On niin jännittävää puhua lempiaiheestani esimiehille. Yleensä luennoin kollegoilleni ruohonjuuritasolla. Meille, jotka työskentelemme päivittäin kurahousujen, märkien sukkien, vuotavien nenien ja kadonneiden hanskojen kanssa… te tiedätte kyllä keitä olette. Nyt sain mahdollisuuden kertoa, miten arki ryhmässäni digitaalisten työkalujen kanssa toimii.

Otin luonnollisesti esiin opetussuunnitelman uudet kirjoitukset, joiden mukaan lapselle on annettava mahdollisuus luoda perusta kriittiselle ja vastuulliselle suhtautumiselle digitaalisiin työkaluihin jne.

Kriittinen ja vastuullinen suhtautumistapa? Niin siellä lukee. Meillä on kokonainen sukupolvi aikuisia ihmisiä, joilla on ongelmia sosiaalisen median ja digitaalisten työkalujen (lue: matkapuhelinten) kanssa. Kuitenkin odotamme, että lapset esikoulussa osaisivat luoda perustan vastuulliselle suhtautumiselle. Meidän aikuisten vaikeudet suhtautua vastuullisesti digitaalisiin työkaluihin saattaa johtua siitä, että meillä ei ole ollut tällaisia työkaluja käytettävissä, kun olimme pieniä. Meillä ei ole ollut mahdollisuutta oppia käsittelemään niitä.

Tarkoitan sitä, että kun alan katsomaan sarjaa Netflixistä, en voi laskea iPadia kädestäni ennen kuin sarja on loppu ja kyllä, siinä voi mennä koko viikonloppu. Vastuullinen suhtautumistapa? Enpä usko.

Mutta jos harjoittelemmekin lasten kanssa juuri sitä, suhtautumistapaa. Koska sitä, missä haluaa tulla hyväksi, pitää harjoitella. Jos haluaa jaksaa juosta 10 kilometriä, on alettava juosta 10 kilometriä. Jos haluaa oppia polkemaan pyörällä, on harjoiteltava pyörällä ajamista.

Saman täytyy päteä ”vastuulliseen suhtautumiseen digitaaliseen tekniikkaan”. Annetaan lasten harjoitella olemaan kriittisiä suhteessa digitaaliseen tekniikkaan ja erilaisiin digitaalisiin medioihin. Ei kai se voi olla sen vaikeampaa?

Nostimme esiin, miten lapsista voi tehdä esimerkiksi elokuvan tuottajia esikoulussa, kun he useimmiten kotona ovat elokuvan kuluttajia, katsojia. Halusimme osoittaa, että digitaalisten työkalujen käyttö esikoulussa eroaa usein merkittävästi siitä, miten niitä käytetään kotona.

Viimeisenä muttei vähäisimpänä puhuimme siitä, kuinka tärkeää on saada johtajat mukaan kyytiin… digitaalisuuden kyytiin. Antaa heidän ottaa kuljettajan paikka ja luoda näin ollen riittävät edellytykset meille lasten kanssa työskentelyyn.

Sillä nyt, kun uusi opetussuunnitelman astuu voimaan, ei ole kyse siitä, haluammeko tai osaammeko käyttää digitaalisia työkaluja vaan se on meidän työtehtävämme.

Nyt mennään!

Jenny ja Sanna

1 kommentar

  1. Hans Dahlin, 17 maj 2019

    Tack för den inblicken för oss som tyvärr missade senaste Digital agenda! Tror att förskolan har en viktig uppgift just här, digitaliseringen är inte bara här för att stanna utan kommer att utvecklas på både förväntade och oväntade sätt. Förskolan är den naturliga platsen för att grundlägga just ett kritisk och ansvarsfullt förhållningssätt, här tror jag att vi även har en kompensatorisk uppgift så att alla barn ges möjlighet att utveckla just den delen av digital kompetens.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.