Digitala strategier

IMG_2184

Ny termin, nya utmaningar heter det ju.

Nya barn väller in på avdelningen, tittar nyfiket på alla nya leksaker. Blickarna stannar som oftast på IKT hyllan med de olika botarna.

– Får jag leka med Blue-bot? frågar ett barn.

Absolut får du leka med botarna, svarar jag.

Jag tar fram den stora världskartamattan som barnet pekade på och det ansluter ett barn till.

– Vad är det där? frågar det ena barnet de andra och pekar på ett land.

– Indien.

– Bor du där? (- Kommer du där ifrån? menar barnet)

– Nej, nej Iran, skrattar barnet och håller sig för munnen.

Jag imponeras av hur snabbt barnen hittar på världskartan och känner igen sina länder.

Det ena barnets strategi för hur Blue-bot ska komma till rätt land är att räkna rutorna på kartan.

– 1, 2, 3 räknar hen och visar samtidigt sin kompis hur man gör.

IMG_2186

Det andra barnet har en annan strategi.

– Jag vill gå till… Vad heter den? Frågar hen mig.

– Vitryssland, svarar jag.

– Det var dit jag ville, svarar hen snabbt och säkert.

Hen håller Blue-boten i handen och hoppar med den i rutorna samtidigt som hen räknar.

Nu har även Tactile readern kommit fram och hen håller i ”svängbrickan” när det ska svängas.

Barnen har olika strategier för att lära sig nya saker. De är så hands-on. Logiska. Det ska bli spännande att följa den digitala utvecklingen hos denna nya barngrupp under deras sista år på förskolan.

Digitaliseringen ska synas och ta plats på våra förskolor, inte som ett litet inslag i verksamheten utan som en del i våra pedagogiska miljöer. Miljöer som inspirerar och utvecklar barnen på förskolan.

#nyläroplan #digitaliseringiförskolan

Jenny och Sanna

Digitaaliset strategiat

Uusi lukuvuosi, uudet strategiat.

Uudet lapset saapuvat osastolle, katselevat uteliaina uusia leikkikaluja. Katseet pysähtyvät usein hyllylle, jossa on erilaisia robotteja.

– Voinko leikkiä Blue-botilla? eräs lapsista kysyy.

– Tottakai, minä vastaan.

Otan esiin suuren maailman kartta-maton, jota lapsi osoitti. Mukaan liittyy toinenkin lapsi.

– Mikä maa tämä on? kysyy lapsi osoittaessaan maata toiselle lapselle.

– Intia.

– Asutko siellä? (eli tuletko sieltä, hän tarkoittaa)

– En, vaan Iranissa, toinen lapsi nauraa.

Vaikutun siitä, miten nopeasti lapset löytävät ja tunnistavat kartasta omat kotimaansa.

Toisen lapsen strategia ohjelmoida Blue-bot oikeaan maahan on laskea kartan ruudut.

– Yksi, kaksi, kolme hän laskee ja näyttää samanaikaisesti kaverilleen, miten hän tekee.

Toisella lapsella on toisenlainen strategia.

– Haluan mennä… mikä tuon maan nimi on? lapsi kysyy minulta.

– Valko-Venäjä, minä vastaan.

– Sinne minä haluan, hän vastaa nopeasti ja varmasti.

Hän pitää Blue-botia kädessään ja hyppelee sen kanssa ruutuja samanaikaisesti kun hän laskee.

Nyt on otettu esiin myös Blue-botin ohjelmointiin  tarkoitettu Tactile Reader. Lapsi ottaa käteensä “käännöslaatan”, kun on robotin aika kääntyä.

Lapsilla on erilaisia tapoja oppia uusia asioita. He ovat käytännöllisiä ja loogisia. On jännittävää seurata heidän digitaalisten taitojensa kehittymistä viimeisen esikouluvuoden aikana.

Digitalisoinnin tulee näkyä ja saada sijaa esikouluissamme, ei vain pienenä lisänä toimintaan vaan osana pedagogista ympäristöä. Ympäristöä, joka inspiroi ja kehittää lapsia esikoulussa.

#uusiopetussuunnitelma #esikoulundigitalisointi

Jenny ja Sanna

1 kommentar

  1. Hans Dahlin, 30 augusti 2019

    Imponerande! – både kollen på världskartan och hanterandet av digitala verktyg, de som är oroliga för digitaliseringen i förskolan borde ordineras er blogg :-)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.