Utforskande

En morgon kommer ett barn inspringande till förskolan och ropar;

– Titta Jenny vad min mamma plockade åt mig idag!

Hen öppnar sin ryggsäck och häller ut ett gäng kastanjer på bordet.

– Wow vad fina, svarar jag.

– Får jag lägga dem på ljusbordet? frågar barnet.

– Javisst, svarar jag och nickar åt det hållet bordet står.

IMG_2193

Barnet hämtar en kompis och de går tillsammans bort till ljusbordet. De lägger ner kastanjerna och tar var sin lupp och börjar undersöka dem.

– Wow vad coolt, hör jag det ena barnet säga.

De visar mig hur coola spetsarna är på skalet och tycket att det ser ut som ryggen på en drake.

-Absolut, svarar jag och håller med.

IMG_2191

Sedan hittar de var sitt kalejdoskop och en tredje kompis kommer med och undersöker kastanjerna. De förundras över hur ”många” kastanjer de kan se i sina kalejdoskop. De riktar nu fokuset mot varandra och skrattar när de ser hur lustiga de själva ser ut.

Ett av barnen undrar om vi skulle kunna titta på kastanjebladen också och det gör vi enkelt genom att vi har ett kastanjeträd på gården. Vi springer ut och tittar på det.

När vi kommer in igen säger ett annat barn att hen vill öppna kastanjen. Skära i den och se om det finns en kastanj inuti.

– Ok, säger jag och hämtar en fruktkniv att skära med.

Vi skär i kastanjen och barnet får den vita omogna kastanjen i handen. Hen tittar lite besviket på mig och säger;

– Det var ju tråkigt att det inte var en kastanj i!

Jag tittar på barnet och då trillar polletten ner för mig.

Barnet såg framför sig att en kastanj är kastanjebrun och kunde inte förstå att det var samma fast omogen.

Vi satte oss ner och jag förklarade vad det var som hade hänt eller snarare det som inte hade hänt än………

Barn har ett fantastiskt sätt att undersöka saker på. De går systematiskt tillväga när de utforskar och är så härligt ärliga i sina funderingar och snabba svar.

IMG_2195

– Får jag rita kastanjen nu, frågar barnet tillslut.

– Självklart svarar jag.

Och jag ser hur barnet börjar rita den vita omogna kastanjen och tänker att här händer det något viktigt

”När barn lär prövar de sin kunskap och sina handlingar på nya sätt i nya sammanhang.”

(Selander 2017: Didaktiken efter Vygotskij) ur Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund, Kjällander, Riddersporre

#naturvetenskap

Jenny och Sanna

Tutkimista

Eräänä aamuna yksi lapsista tulee juosten esikouluun ja huutaa:

– Katso Jenny mitä äiti keräsi minulle tänään!

Hän avaa reppunsa ja kaataa kasan kastanjoita pöydälle.

– Vau miten hienoja, vastaan.

– Voinko laittaa ne valopöydälle? kysyy lapsi.

– Tottakai, vastaan ja nyökkään valopöytää kohti.

Lapsi hakee kaverin ja he menevät yhdessä valopöydän luokse. He laskevat kastanjat pöydälle, ottavat luupit käteen ja alkavat tutkia.

– Vau miten siistejä, kuulen toisen lapsista sanovan.

Lapset näyttävät minulle, miten hienoja kuoren piikit ovat. Lasten mielestä ne näyttävät lohikäärmeen selältä. Olen lasten kanssa samaa mieltä.

Seuraavaksi lapset ottavat kaleidoskoopit. Mukaan liittyy kolmaskin lapsi. He tutkivat kastanjoita kaleidoskoopeilla ja ihmettelevät, kuinka monta kastanjaa näkyy. Nyt he katselevat toisiaan kaleidoskoopin läpi ja nauravat nähdessään, miten hassuilta näyttävät.

Yksi lapsista pohtii, voisimmeko tutkia myös kastanjapuun lehteä. Sen voimme tehdä helposti, koska pihassamme on kastanjapuu. Juoksemme ulos katsomaan lehtiä.

Kun tulemme takaisin sisälle, kysyy yksi lapsista, voiko kastanjan avata? Leikata kuoren auki ja katsoa, onko sisällä kastanja.

– Selvä, minä sanon ja haen hedelmäveitsen.

Leikkaamme kastanjan auki ja lapsi saa valkoisen, kypsymättömän kastanjan käteensä. Hän katsoo minua pettyneenä.

– Harmi, ettei sisällä ollut kastanjaa!

Katson lasta ja saan ahaa-elämyksen. Lapsi näki mielessään ruskean kastanjan eikä ymmärtänyt, että hän piteli kädessään kastanjaa, joka ei ollut vielä kypsynyt valmiiksi. Istuimme alas ja selitin mitä on tapahtunut, tai pikemminkin mitä ei ollut vielä tapahtunut.

Lapsilla on fantastinen tapa tutkia asioita. He lähestyvät asioita systemaattisesti tutkiessaan asioita ja ovat ihanan rehellisiä pohdinnoissaan ja nopeissa vastuksissaan.

– Voinko piirtää kastanjan nyt? kysyy lapsi lopulta.

– Tietenkin, minä vastaan.

Ja minä näen lapsen piirtävän valkoista, kypsymätöntä kastanjaa ja ajattelen, että nyt tapahtuu jotakin tärkeää.

”Kun lapsi kokeilee uusia tietojaan ja taitojaan uusilla tavoilla uusissa yhteyksissä – tällöin tapahtuu oppimista

(Selander 2017: Didaktiken efter Vygotskij). Teoksessa Digitalisering i förskolan på vetenskapligt grund.

#luonnontiede

Jenny ja Sanna

1 kommentar

  1. Hans Dahlin, 6 september 2019

    Spännande! – kan man få kastanjer att mogna när de är plockade eller måste man gå tillbaka till trädet lite senare?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.