Roboten i skolan

Så heter Linda Liukas nya bok om flickan Ruby. Det är den fjärde i ordningen och alla börjar med en saga och i slutet av varje bok finns det övningar att göra med barnen på ämnet som boken tar upp. Ämnen som Linda tagit upp i sina tidigare böcker är; programmering, hur en dator är konstruerad och internet.

hello-ruby---robotti-koulussa

Men nu till den nya boken.

Vi skrev för ett par veckor sedan om digital kompetens, om hur barnens kompetens ökar i ett rasande tempo och vi pedagoger måste hänga med. Minns ni?

Den nya boken förflyttar oss to-the-next-level av digitaliseringen.

I boken får vi frågan om en robot kan ha känslor eller känna igen känslor, detta är ju fortfarande begripligt och en högst adekvat digital kompetensnivå för ett förskolebarn.

Sagan i boken utspelar sig i skolan där roboten är med under lektioner med blandat resultat. Ibland fungerar det väldigt bra tex under mattelektionen. En robot kan ju räkna ut stora, svåra tal snabbt och enkelt medan bildlektionen blir svårare då ingen hade programmerat roboten att sluta rita mönster efter ett par mönsterritningar utan den fortsätter rita över hela klassrummet. Vi får veta att en robot lär sig på annat sätt än en människa. Roboten behöver kommandon.

När vi sedan kommer till övningarna längst bak i boken blir det snabbt överkurs. Vi får fundera på var det kan finnas AI i våra vardagliga saker hemma. Vi får lära oss nya ord och begrepp som datorseende som handlar om datoriserad bearbetning och analys av bilder och maskininlärning som handlar om metoder för att få datorer att ”lära” sig utifrån data utan att datorerna har programmerats just för den uppgiften.

2144882415_7a8d4999e7_z

Jag tänker att vi lär ju barnen att det är vi människor som programmerar robotar/datorer, att de inte kan göra något om inte en människa har programmerat dem att göra det. Men nu på överkurslektionen får vi lära oss att robotar/datorer kan lära sig förutse svar med hjälp av algoritmer och mängder av data.

Så alla sci fi filmer man sett om robotar som tar över världen är inte bara hitti-på utan vår framtid!

Det är ju mindblowing!43b1fe91b86249363e1592d1c8dc-1440817[1]

#maytheforcebewithyou #terminator #digitaliseringiförskolan #lindaliukas #helloruby

Jenny och Sanna

Robotti koulussa

Robotti koulussa on Linda Liukkaan uuden Ruby-kirjan nimi. Kirja on Ruby-kirjasarjan neljäs kirja. Kaikki kirjat alkavat sadulla ja kirjan lopusta löytyy harjoituksia liittyen satuun ja kirjan teemaan. Aikaisemmissa kirjoissa on käsitelty mm. tietokoneita, ohjelmointia sekä internetiä.

Mutta nyt uuteen kirjaan. Muistatteko kun kirjoitimme muutama viikko sitten digitaalisesta kompetenssista, siitä miten lasten osaaminen lisääntyy kiihtyvällä tahdilla ja meidän pedagogien täytyy pysyä mukana. Robotti koulussa – kirja ottaa suuren harppauksen digitalisoinnissa.

Kirjassa kysytään, voiko robotti tuntea tai tunnistaa tunteita. Tällainen pohdinta on vielä esikouluikäiselle lapselle ymmärrettävää ja kuuluu asianmukaiseen digitaaliseen osaamiseen.

Sadun tapahtumapaikkana on koulu, jossa robotti osallistuu oppitunteihin vaihtelevin tuloksin. Esimerkiksi matematiikantunnilla robotti suoriutuu todella hyvin. Robotti osaa laskea suuria, vaikeita lukuja nopeasti ja helposti. Kuvaamataidon tunnilla robotilla taas oli vaikeuksia, koska kukaan ei ohjelmoinut robottia lopettamaan kuvioiden piirtämistä vaan hän jatkoi ja jatkoi, kunnes koko luokka oli piirretty täyteen. Saamme tietää, että robotti oppii eri tavalla kuin ihminen; robotti tarvitsee ohjausta ja komentoja.

Kirjan lopussa olevat harjoitukset ovatkin sitten jo tasoltaan vähän haastavampia. Pääsemme pohtimaan missä kodin laitteissa on tekoälyä. Opimme uusia sanoja ja käsitteitä kuten konenäkö, joka tarkoittaa tietokoneella tehtävää kuvien analyysia ja kuvankäsittelyä. Tai koneoppiminen, joka kuvaa tietokoneiden kykyä oppia ratkomaan tehtäviä koneelle annetun opetusaineiston avulla.

Olemme opettaneet lapsille, että me ihmiset ohjelmoimme robotteja, että robotit eivät voi tehdä mitään, jos ihminen ei ole ohjelmoinut sitä. Mutta nyt opimme, että robotit voivat oppia ennustamaan vastauksia algoritmien ja opetusaineiston avulla.  Tajunnanräjäyttävää! Tieteiselokuvat, jossa robotit ottavat vallan, ei olekaan pelkkää tarinaa vaan tulevaisuutta…

#olkoonvoimakanssasi #terminator #digitalisointiesikoulussa #lindaliukas #helloruby

Jenny ja Sanna

1 kommentar

  1. Hans Dahlin, 18 oktober 2019

    Helt rätt i tiden även om det är svårt att hänga med, först ska vi lära oss programmera och sedan förstå att robotarna även kan lära sig på egen hand…. Sedan föredrar jag Sonny från I robot före Terminator :-)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.