Pinnar, pinnar, pinnar

20191021_125249x

Vårt projektämne Närmiljö på förskolan har lett oss till att bla arbeta med pinnar. Vi ville ge barnen ett nytt sätt att leka, utforska pinnar på. Inte slåss eller fäktas…. Ni fattar! Ett nytt fokus på ett gammalt material helt enkelt.

Barnen var inne på att bygga… att konstruera mycket… alltså fick det bli med pinnar.

Vi började med att gå ut i skogen för att samla pinnar… Som tur är ligger vår förskola precis vid en skog. Hur många? Vilken storlek? Vilken sort? Många frågor… Vi samlade olika modeller, eftersom vi inte riktigt visste vad vi skulle bygga.

Nästa fråga: Vad ska vi bygga/konstruera?

En pinnskulptur! Hur hög?

– Till taket! Bestämde barnen.

– Så klart! Svarade vi pedagoger.

Sagt och gjort, vi började bygga och använde limpistolen att sätta ihop pinnarna med. Barnens byggstrategi utgick ifrån hur de tidigare byggt med kaplastavar.

Detta är ett arbete som inte på långa vägar är färdigt än…. (vi har högt i tak) Men under tiden fortsätter barnen att arbeta med just kaplastavar. De får inspirationsbilder att jobba med. Byggena blir mer avancerade för varje bygge de bygger. Att låta barnen få tillgång till sådant material de inte har hemma och mycket av en sorts material måste ju vara en av förskolans uppgifter. Vi har MASSOR av kaplastavar och det är nog därför barnen också tycker att de är så roligt att bygga. Det tar ju liksom inte slut!

20191105_103140x

Vad kan vi göra mer med pinnar och bygg?

Ett pinnalfabet!

Vi skapar alla bokstäver i alfabetet med hjälp av pinnar och limpistolen igen, vi limmar fast dem på färgat papper och sätter upp på väggen.

20191112_095047x

– Hur ser bokstaven L ut? frågar ett barn.

– Jag vet, för det är min bokstav, svarar ett barn som heter Lisa.

Barnen hjälps åt att skapa bokstäverna och jag övervakar bara limpistolerna (de är ju lite varma)

Det är så härligt att se dem samarbeta och klura ut problemen som kommer upp;

– Hur ska jag kunna göra en rund bokstav när pinnarna är raka?

– En bra fråga, svarade jag. Fråga en kompis!

20191112_105716x

Sagt och gjort, barnen löste det själva genom att bryta pinnarna i små bitar så att bokstaven B blev bra.

Pinnar, detta gratis i överflöd i skogen material. Älskade naturmaterial.

#naturmaterial #byggochkonstruktion #lovemyjob

Jenny och Sanna

Keppejä, keppejä, keppejä

Projektiaiheemme ”Esikoulun lähiympäristö” on johdattanut meidät mm. työskentelemään keppien kanssa. Halusimme tarjota lapsille uudenlaisen tavan leikkiä kepeillä ja tutkia niitä. Ei taistelua eikä miekkailua… te ymmärrätte kyllä! Yksinkertaisesti uusi näkökulma vanhaan materiaaliin.

Lapset olivat innostuneita rakentelusta, joten ryhdyimme rakentamaan kepeillä. Aloitimme menemällä metsään keräämään keppejä. Onneksi esikoulumme sijaitsee aivan metsän vieressä. Kuinka monta? Minkä kokoisia? Millaisia? Monia kysymyksiä. Keräsimme erilaisia, koska emme vielä tienneet, mitä rakentaisimme.

Seuraava kysymys: Mitä rakennetaan?

– Miten korkea?

– Kattoon saakka, päättivät lapset.

– Tottakai, vastasivat pedagogit.

Sanottu ja tehty, aloimme rakentaa veistosta käyttäen liimapistoolia keppien kiinnitykseen. Lasten rakennusstrategia sai inspiraation kapla-palikoista, joilla he olivat aiemmin rakentaneet.

Tämä työ on kaukana valmiista (meillä on katto korkealla). Mutta sillä aikaa lapset jatkoivat rakentelua juuri kapla-palikoilla. He saivat inspiraatiokuvia työskentelyn avuksi. Rakennelmat kehittyvät kerta kerrralta. Esikoulun tulee tarjota lapsille runsaasti sellaista materiaalia, jota heillä ei ole kotona käytettävissä. Meillä on esikoulussa valtava määrä kapla-palikoita ja juuri siksi lapset pitävät niillä rakentamisesta. Palikat eivät lopu koskaan!

Mitä muuta voi rakennella kepeistä? Keppiaakkoset! Teimme kaikki aakkosten kirjaimet kepeistä ja liimasimme ne liimapistoolin avulla värikkäille kartongeille. Aakkoset laitettiin esille seinälle.

– Miltä L-kirjain näyttää?

– Minä tiedän, koska se on minun kirjaimeni, sanoo Lisa-niminen lapsi.

Lapset auttavat toisiaan kirjainten luomisessa ja minä vain valvon liimapistoolien käyttöä. On hienoa nähdä lasten tekevän yhteistyötä ja ratkoa ongelmia, jotka tulevat esiin:

– Miten tehdään pyöreä kirjain, kun kepit ovat suoria?

– Hyvä kysymys, minä vastaan. Kysy kaverilta!

Lapset ratkaisivat ongelman itse katkomalla kepit pieniksi paloiksi, jotta kirjaimesta B tuli hyvä.

Kepit, nuo ilmaiset materiaalit, joita on metsät pullollaan. Ihanat luonnonmateriaalit!

#luonnonmateriaali #rakentelu #lovemyjob

Jenny ja Sanna

1 kommentar

  1. Hans Dahlin, 15 november 2019

    Lars VIlks, släng dig i väggen! :-)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.