Kungsholmen berättar om arbetet i Skolplattformen

Arbetet med Skolplattformen fortsätter runtom i Stockholm. Mikael Fallmo, projektledare för Skolplattformen på Kungsholmen samt Lisa Jakobsson och Anna Granell, utbildare i Skolplattformen på Kungsholmen, berättar om deras tidsplan och besvarar några av de vanligaste frågorna som de har stött på under deras besök på förskolor. Klicka på bilden nedan för att komma till filmen.

bildervideo

Nu testar vi Skolplattformens startsida

Efter några intensiva och givande utbildningsdagar är vi nu äntligen igång! Hägersten-Liljeholmen har tillsammans med Farsta och Hässelby-Vällingby fått i uppdrag att med sex förskolor testköra Startsidan – det första steget du möts av när du loggar in på Skolplattformen.

Under mars har vi i Hägersten-Liljeholmen utbildat alla medarbetare på två utvalda pilotförskolor i funktionerna som finns i Skolplattformens startsida. Responsen från pedagogerna är mycket positiv – med funktionerna kommer det dagliga arbetet både underlättas och effektiviseras.

På Startsidan går det att skapa matsedlar, nyhetsbrev, informationsmeddelanden samt skicka SMS och e-post till vårdnadshavarna. Det finns också kontaktuppgifter till både förskolan och alla vårdnadshavare som väljer att vara synliga för alla.

En av förskolorna som nu testar Startsidans funktioner i sin verksamhet är förskolan Sjövik i Årstadal. Förskolechef Camilla Holstein berättar:

– Introduktionen av Startsidan på förskolan Sjövik har gått bra och gett mersmak. Jag som förskolechef, tillsammans med pedagogerna, tycker att det är både ett roligt och ett smidigt sätt att nå ut med information. När vårdnadshavarna fick tillgång till systemet förra veckan testade vi de olika funktionerna som e-post och SMS. Vi testade även att publicera både meddelanden och nyhetsbrev. Nu ser vi fram emot att ta del av vårdnadshavarnas första upplevelse av Skolplattformen.

Som utbildare känns det härligt att äntligen vara igång. I maj fortsätter vi vårt arbete med Startsidan och i höst sätter vi igång arbetet med de Pedagogiska verktygen. Vi har med andra ord många spännande saker att se fram emot – och berätta om här!

På återseende!

/Moa Sabel, Ana Cristina Pires Hagman, Sofia Wesselmark och Veronica Prins

Utbildare i Hägersten-Liljeholmen

Workshop om Skolplattformen och förändringsledning

Från första april har vi krokat i Södermalms stadsdel och införandet av Skolplattformens Pedagogiska verktyg. Vi kliver på både som projektledare och utbildare. Och så klart fortsätter blogga.

IMG_0100I slutet på mars möttes Södermalms förskolechefer för att prata Skolplattform och förändringsledning. Det blev en spännande workshop tillsammans med Cecilia Thaning, konsult med fokus på förändringsarbete och förändringsledning, och handlade om att hitta bästa vägen för införande och mottagande av Skolplattformens Pedagogiska verktyg på Södermalm förskolor. Uppdraget är att såväl avdelningschef som förskolchef ska formulera sina målbilder och detaljer kring införandet.

Vårt bidrag till dagen var att belysa hur Pedagogiska verktyg kan användas för det systematiska kvalitetsarbetet. Exempelvis hur förskolechefen kan bli mer närvarande och ge pedagogerna återkoppling direkt i verktyget.

Det känns roligt att påbörja en digitalisering av förskolans arbetsätt så tätt ihop med stadsdelens ledningsgrupp. Det bådar gott för ett kreativt samarbete som kommer att gynna alla barn, pedagoger och familjer på Södermalm.

IMG_2302

Karin Benjaminsson och Christel Jahge,
Projektledare och utbildare på Södermalm

Införandet av Skolplattformen går in i ett nytt skede

stafettpinne

Nu går införande av Skolplattformen och Pedagogiska verktyg på förskolan in i ett nytt skede. Vi kallar det stafettpinnen. Norrmalm och Skärholmen, som har varit pilotstadsdelar, lämnar över till vardera tre stadsdelar.

IMG_0020 BeskurenVi på Norrmalm fick Farsta, Hässelby-Vällingby och Södermalm. Vilka härliga gäng! I staddelarnas projektgrupper ingår, projektledare, utbildare, köhandläggare, tekniskt stöd och kommunikatör. Bredden på kompetenserna är alltså stor, vilket behövs för ett lyckat införande. Tillsammans hade vi fyra mycket givande utbildningsdagar. Vi lärde av varandra, lät oss inspireras och blickade framåt. Framåt mot nya möjligheter till förbättrat lärande och förbättrad kommunikation för barn, familjer, pedagoger och ledning i staden. Det här bådar gott för det fortsatta införandet.

Trots ett års arbete med pilotinförandet av Skolplattformen är förskolan än så länge bara i början av att hantera ett modernt digitalt verktyg. Ett redskap som i förlängningen kan skapa förutsättningar för en mer sammanhållen stad och en likvärdig förskola. Äntligen får förskolan visa upp sitt professionella kvalitativa arbete för en bredare publik!

Vi vet vad Skolplattformen är, men inte vad den kan bli.
Heja förskolan och Pedagogiska verktyg!

/Karin Benjaminsson och Christel Jahge, utvecklingspedagoger på Norrmalm.

IMG_2302

Piloten är klar på Norrmalm

Aldrig har pedagogerna på Norrmalm känt sig mer digitala. Det nästan sprakade om dem när gick hem i vintermörkret efter sista utbildningstillfället.
Piloten är klar på Norrmalm. Drygt 60 utbildningstillfällen är avklarade och 450 pedagoger är redo för att uttrycka sitt professionella utforskande arbetsätt till omvärlden med hjälp av Skolplattformen och de Pedagogiska verktygen. Äntligen ett modernt digitalt verktyg i förskolan. Att följa upp hur de arbetar vidare med Pedagogiska verktyg ska bli oerhört roligt. Nu är förskolan på god väg att bli lika digital som resten av samhället!

IMG_1785

Överlämning av Stafettpinnen
Nu går vi över i nästa skede. Den sista fasen går under namnet Stafettpinnen och innebär att Norrmalm och Skärholmen lämnar över sina erfarenheter från pilotinförandet. Kunskaperna ska förvaltas vidare av stadsdelarna Farsta, Hässelby-Vällingby, Södermalm, Kungsholmen, Hägersten – Liljeholmen och Östermalm. Nu blir det utbildning av blivande utbildare och en hejdundrande kickoff för stadsdelarnas projektgrupper.

/Christel Jahge och Karin Benjaminsson, utvecklingspedagoger på Norrmalm.

IMG_2302

Skolplattformen – ett kraftfullt verktyg för styrning och samarbete

Idag möter vi Catharina Frank, förskolechef på Norrmalms stadsdelsförvaltning. Engagerad och målmedveten är två ord som väl beskriver Catharinas ledarstil. Catharinas enhet, Mitt i City förskolor, var först ut med Skolplattformens pedagogiska verktyg under pilotinförandet på Norrmalm. Pedagogerna är nu i full gång och har arbetat i Skolplattformen sedan mitten av september. Så här berättar Catharina:

– Vi var väl förbedda och mycket förväntansfulla, men det är viktigt att komma ihåg att förändring alltid innebär något nytt. Som chef behöver du vara aktiv och delta i förändringsprocessen. Inget gör sig av sig själv och att redan från början göra tillsammans är betydelsefullt. En del av pedagogerna har kastat sig in i verktyget, andra har varit mer avvaktande. Som chef behöver du vara med och ta del av arbetet som pedagogerna successivt lägger in i Skolplattformen.

Vi lämnar något gammalt och går in i något nyttbild på Catharina Frank

Införandet har fungerat bra, berättar Catharina. Redan ett halvår innan började medarbetarna att få information om Skolplattformen.

– Med hjälp av utvecklingspedagogerna har det varit lätt att lyfta fram och sätta fokus på fördelarna med en digital kommunikationsplattform, säger Catharina. Skolplattformen är arbetsbesparande och lättillgänglig då det pedagogiska materialet finns på samma ställe. Att plattformen också får ett estetiskt och proffsigt utseende har också tilltalat pedagogerna.

Skolplattformen var lätt att sälja in till pedagogerna

Vetskapen om att det var erfarna pedagoger som skulle hålla i utbildningarna och vägleda förskolorna in i Skolplattformen skapade trygghet, menar Catharina.

– Jag har därför inte upplevt att det har varit svårt att sälja in Skolplattformen i Mitt i City. När pedagogerna började utbildningen kände de dessutom igen sig, såväl i strukturen som i den moderna digitala tekniken som liknar den de själva möter när de exempelvis använder internet.

Närvarande chef med Skolplattformen

Catharina menar att det tidigare har varit svårt att ta del av pedagogernas projektarbeten. Något som Skolplattformen nu underlättar.

– Vårt tidigare it-verktyg i Powerpoint tog lång tid att öppna. Det var svårt att hitta i det och att få överblick och återkoppla. I Skolplattformen är det däremot lätt att överblicka och följa pedagogernas arbete. I min roll som chef och pedagogisk ledare blir det enklare att återkoppla och reflektera tillsammans med pedagogerna.

Läroplanen synliggörs i det pedagogiska arbetet

Skolplattformen förenklar kommunikation mellan ledning och arbetslag, mellan arbetslag och föräldrar och vice versa. I Mitt i City förskolor är Skolplattformen en kommunikationsplattform med fokus på det pedagogiska arbetet.

MiC blogg- Skolplattformen är ett verktyg som är mycket enkelt att använda. Det finns en risk att vi vill dokumentera allt spännande som vi gör tillsamman med barnen. Men vi kan inte dokumentera allt. I Skolplattformen behöver vi därför ha ett tydligt fokus på projektarbetet, som i sig själv är nära kopplat till läroplanen. På så vis blir det lättare att kontinuerligt följa barnens läroprocesser och utmana dem vidare. I förlängningen innebär även detta att föräldrar och barn på ett enkelt vis kan följa lärandeprocesserna i projektarbetet. Skolplattformen blir också ett sätt för mig att kunna vara delaktig i arbetslagens projektarbeten. Den möjliggör ett sätt att följa upp det pedagogiska arbetet och säkerställa att vi arbetar mot det uppdrag vi har. Jag kan utöva mitt pedagogiska ledarskap och stötta. Jag kan reflektera och återkoppla på det vis som respektive arbetslag behöver. På så sätt blir arbetslagen sedda i det de gör och vi säkrar att barnen får ta del av det de har rätt till.

Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete

I Mitt i City förberedde man sig för arbetet i Skolplattformen genom att se över sina pedagogiska dokument. De reviderade och ändrade dem till ett format som bättre passade Skolplattformens struktur, funktioner och system. Catharina förklarar:

– Att tänka strategiskt, starta i tid och ha klart för sig hur en vill att det ska se ut och varför MiC bild 1är otroligt viktigt. Jag behövde också tänka kring hur Skolplattformen skulle kunna bli ett verktyg för mig som chef och pedagogisk ledare. Ju mer jag arbetar i plattformen, ju mer börjar jag inse dess betydelse och potential. Där finns stora möjligheter att sammanställa analysunderlag som kan ligga till grund för uppföljning, utvärdering och utveckling av det pedagogiska arbetet. På så vis blir Skolplattformen ett kraftfullt verktyg för det systematiska kvalitetsarbetet vilket i sin tur skapar likvärdighet för enhetens barn.

Motstånd och kompetenta kollegor

Det finns ofta en viss tvekan och motstånd till förändringar i alla organisationer. Inför utbildningsperioden fanns det lite oro i Mitt i City. Oron handlade dock inte om själva plattformen, snarare om logistiken kring hur de skulle organisera sig under utbildningen då den inföll under en inskolningsperiod.

– Viktigt var att försöka komma igång att arbeta i verktyget så fort som möjligt. Ett sätt att minska osäkerheten har varit att uppmuntra pedagogerna att våga och pröva sig fram, avslutar Catharina.

Mitt i City har hittat en väg för detta genom att exempelvis avsätta tid för pedagogerna i enhetens pedagogiska utvecklingsgrupp att praktiskt handleda de arbetslag som behöver extra hjälp att komma igång. Det blev också viktigt att identifiera de arbetslag som snabbt hade kommit igång. På så vis har medarbetarna använt varandra som kompetenta kollegor genom att dela med sig och inspirera. Skolplattformen, menar Catharina, är således inte bara ett effektivt styrningsverktyg utan utgör också en källa till samarbete och kollegialt lärande – där förskolans uppdrag står i fokus.

/Karin Benjaminsson och Christel Jahge, utvecklingspedagoger på Norrmalm.

God digital fortsättning på det nya året!

 

Arbetet med Skolplattformen fortsätter och det är med stor glädje vi ser tillbaka på hösten 2015:

Inspirationsdag på MedioteketIMG_2314
En särskilt rolig händelse var Mediotekets eventdag för Förskolan. Dagens fokus var nya arbetssätt och digitala verktyg. Sextio av Stockholms chefer, pedagogiska ledare samt pedagoger deltog. Det var trångt, engagerat och mycket givande.

Tänk att 67% av alla dagens tvååringar använder en lärplatta minst två timmar varje dag! Det berättade Anna Engström vid den inledande föreläsningen. Och det bar vi med oss resten av dagen som ett mantra.

Påståendet fick oss att tänka vidare kring förskolans och Skolplattformens möjligheter i förhållande till förskolans digitala resurser: Hur ska pedagoger agera för att barnen ska bli till aktiva producenter istället för passiva konsumenter av digitala verktyg?

Ett sätt som vi kom att tänka på är att barnen kan ta med sig sin digitala förskolepärm hem varje dag med Skolplattformen. Den finns ju åtkomlig på alla uppkopplade enheter. Vi kan inte låta bli att tänka på vad detta kan skapa för oanade möjligheter för barnens språkutveckling!

Kreativitet och innovationIMG_2318
Arbetet i piloten på Norrmalm är och har varit otroligt intressant och spännande. Under höstens utbildningstillfällen har vi tillsammans med alla kompetenta och kreativa pedagoger på Norrmalm processat fram något helt nytt. I vår roll som utvecklingspedagoger har vi arbetat fram och utvecklat en struktur i plattformens modul Pedagogiska verktyg. Vårt fokus har varit att implementera förskolans syn på lärande utifrån ett arbetsätt med pedagogisk dokumentation som grund.

De tillfällen då vi har presenterat arbetet för andra stadsdelar har skapat ytterligare nyfikenhet och glädje. Vi är numera många som uttrycker entusiasm över att förskolan äntligen är med i en digital kommunikationsplattform där den får möjlighet att uttrycka sin professionalitet och sprida den vidare över staden.

Läs mer om Skolplattformen på hemsidan eller intranätet.

Läs mer om Medioteket på www.stockholm.se/medioteket.

IMG_2302
Skrivet av: Christel Jahge och Karin Benjaminsson, utvecklingspedagoger på Norrmalm

Förväntansfulla pedagoger på Norrmalm

Skolplattformens piloter i förskolan har varit igång under hela hösten. Strax är fem av Norrmalms sex förskoleenheter klara med sin utbildning, vilket innebär att nästan 400 av Norrmalms 450 pedagoger redan är rustade för arbete i Skolplattformens Pedagogiska verktyg.

Pedagogena strömmar in

Efter en lång arbetsdag strömmar pedagogerna in i lokalen. Passet börjar med en snabbavstämning. ”Vad har du för förväntningar på utbildningen?” står det på projektionsduken längst fram. Pedagogerna tar upp sina mobiler, skannar en QR-kod och börjar skriva. Ett efter ett dyker de anonyma svaren upp i pratbubblor. Utvecklingspedagogen Karin läser upp svaren och diskuterar med deltagarna. Verktyget som används heter Mentimeter. Att ta del av pedagogernas tankar är alltid lika roligt och spännande.

Mentimeterbild 1

Mentimerbild 2

 

Inom en snar framtid kommer förskolans pedagoger att kunna visa sitt fantastiska pedagogiska arbete på riktigt. Vi ser fram emot att äntligen kunna få ta del av deras arbete i form av text, bild, film och ljud i Skolplattformen. Äntligen blir förskolan digitalt uppgraderad.

Läs mer om Skolplattformen på hemsidan eller intranätet.

/Christel Jahge och Karin Benjaminsson, utvecklingspedagoger på Norrmalm

Besök på förskolan Sture

Pedagogerna Ellen Wicklén och Helena Gyllensporre arbetar på Förskolan Sture som tillhör Mitt i Citys förskoleenhet på Norrmalm. Enhetens pedagoger var de första som utbildades i Skolplattformens Pedagogiska verktyg inom förskolan. Nu har nästan två månader passerat sedan utbildningen och Ellen och Helena berättar hur de har tagit sig an arbetet.

IMG_1350- Verktyget är enkelt och bra! Vi har kommit igång jättebra med vårt reflektionsarbete. På enheten har vi skapat en reflektionshandledning som är kopplad till Skolplattformens planeringsverktyg Planeraren, vilket innebär att vi har fått ett nytt sätt att arbeta med reflektion. Våra reflektioner hamnar direkt i planeraren där vi även har all vår dokumentation. Därmed finns allt samlat i samma form och är tillgängligt för alla pedagoger, säger Ellen Wicklén och Helena Gyllensporre.

Nya tankebanor och nya arbetssätt

Skolplattformen är den digitala plattform som pedagoger ska använda sig av i sitt arbete med pedagogisk dokumentation. För vårdnadshavare inom förskolan kommer Skolplattformen att bli tillgänglig med start hösten 2016 i åtta stadsdelar. Övriga får tillgång under 2017. Skolplattformen kommer då förhoppningsvis fylla rollen som en modern och digital kommunikationskanal som idag saknas inom förskolan.

För pedagogerna blir arbetet i plattformen lite annorlunda mot hur de tidigare arbetat med bland annat bildhantering. De får träna på att spränga upp nya tankebanor. Så här berättar Helena om förändringen:

– Efter utbildningen var vi startklara. Men det är en omställning att börja jobba i något nytt. Vi har brottats lite med att det inte ser ut som vi är vana vid. Vissa funktioner kring bildredigering som vi är vana vid att använda i Word eller Powerpoint saknas eller fungerar annorlunda. Men det är bara att jobba på. Prova och testa, om och om igen är det som gäller.

Förändringar innebär ofta att vi tvingas utmana oss själva för att skapa ny kunskap och rutiner. Ett tips som Ellen och Helena gärna skickar med till andra kollegor som ska börja arbeta i Skolplattformen är att de sitter tillsammans och jobbar på sin pedagogiska utvecklingstid. På så vis blir de varandras kompetenta kollega som kan hjälpa och stötta.

Ett arbetssätt som lyfter professionenIMG_1363

– Det finns så mycket bra funktioner att använda i Skolplattformen, säger Ellen Wicklén. Den största vinsten är att allt finns på samma ställe och att strukturen i plattformen är lättöverskådlig. Jag behöver inte söka information och material på olika ställen som jag gjort förut. Allt som jag behöver i det pedagogiska arbetet finns samlat på samma plats. Skolplattformen inbjuder till ett mobilt arbetssätt där jag bara behöver ta med mig datorn eller lärplattan (surfplatta etc.) till exempelvis en tvärreflektion och kan arbeta direkt in i verktyget. Detta förenklar och sparar tid för mig. Tid som istället kan komma barnen tillgodo.

Ytterligare fördelar som Ellen och Helena lyfter är att Skolplattformen förtydligar kommunikationen ut mot föräldrarna samt att de med hjälp av Skolplattformens struktur kan visa och lyfta fram sitt professionella arbete på ett helt annat vis än förut. Föräldrarna kommer att få möjlighet att skapa sig en fördjupad förståelse för vårt arbete, menar Ellen och Helena.

För att etablera och utveckla arbetet med Skolplattformen har förskolenheten också skapat en mottagarorganisation. Där enhetens pedagogiska utvecklingsgrupp bestående av pedagoger från varje förskola har axlat ”Superuser-rollen”. Dennes uppdrag är att stötta kollegor i att komma igång och ansvara för att lyfta inspirerande exempel på enhetens pedagogmöten. Syftet är att skapas en levande återkoppling kring hur arbetet i plattformen fungerar i praktiken.

Läs mer om Skolplattformens på hemsidan eller intranätet.

/Christel Jahge och Karin Benjaminsson, utvecklingspedagoger på Norrmalm

Anna och Kirsis digitala resa

Vi har tagit oss till Förskolan Blåklinten på Västmannagatan på Norrmalm. Där träffar vi pedagogerna Anna Sandler och Kirsi Ahlström. Tillsammans med kollegorna har de nyligen avslutat en utbildning i Skolplattformen. De är entusiastiska och sugna på att få komma igång.

bild fsk blogg anna och kirsi– Vi förväntar oss att Skolplattformen först och främst ska vara ett enkelt och lättmanövrerat verktyg för oss pedagoger att arbeta i men också bidra till en enkel, smidig och livligare kommunikation med föräldrarna. Idag saknar vi en modern digital kommunikationsyta som vi kan bjuda in föräldrarna till. Med Skolplattformen blir det enklare att visa vad vi gör. Föräldrarna får mer insyn i verksamheten. De kommer också själva kunna bestämma när de vill titta in på vår verksamhet via datorn, lärplattan (ipad, surfplatta etc.) eller mobilen.

Norrmalm är för närvarande, tillsammans med Skärholmen, pilot för förskolans införande av de pedagogiska verktygen i Skolplattformen och utbildningarna är i full gång. Målet för förskolan är att Skolplattformen ska användas för pedagogisk dokumentation, planering, uppföljning och utveckling av den pedagogiska verksamheten.

Anna Sandler tycker att det känns spännande och stort att börja arbeta med Skolplattformens pedagogiska verktyg.
– Jag är motiverad och nyfiken på vad det här kan ge mig. Samtidigt kände jag: Oj! Hur ska jag klara det här?

Pedagogerna har tillsammans med sina kollegor haft tre utbildningstillfällen.
– Första tillfället kändes enkelt. Andra tillfället var lite mer komplicerat, men vid tredje tillfället föll saker på plats, säger Anna och Kirsi.

Efter avslutad utbildning är båda överens om att Skolplattformens pedagogiska verktyg är moderna och lättmanövrerade för bildhandtering, ljud och film.
– Jag har tidigare känt att det varit svårt att arbeta i vårt gamla it-verktyg med just bildhantering. I Skolplattformen känns det mycket lättare, säger Kirsi.

– Nu ser vi fram emot att vi barnskötare, med mindre planeringstid, kan bli mer delaktiga i dokumentationen och att vi på ett enkelt sätt kan bidra med bilddokumentation, blogginlägg och liknande, avslutar Anna och Kirsi.

Läs mer på Skolplattformens hemsida eller intranätet.

/Christel Jahge och Karin Benjaminsson, utvecklingspedagoger på Norrmalm