Finns här några fritidspedagoger? Hur gör ni?

I måndags blev jag (för)följd av fotograf och journalist från tidningen Lära. En dag på jobbet. Det var en ganska hektisk dag. Med allt från bildlektioner, konfliktlösning, kontakt med Volvo IT, vikariehandledning, rastvaktande, mellanmål, simträning. En vanlig dag helt enkelt. Samtidigt skulle jag försöka svara på frågor om hur jag tydliggör förenandet av omsorg och lärande på fritids. Utmanande och utvecklande att få sådana frågor. Jag har tänkt mycket på hur vi ska kunna höja fritidshemmens status. Det verkar så svårt. Varför är omsorg mindre värt än lärande? Vilka pedagoger är det man minns? De som lärde ut bra eller de som lyssnade, stärkte din självkänsla, ordnade ett tryggt klimat? Det ena utesluter förvisso inte det andra. Snarare är ett tryggt klimat en förutsättning för lärande. Hur ska fritidshemmen se ut? Ska vi ha planeringstid på förmiddagarna och skriva tydliga utvecklingsplaner för fritids? Eller ska vi vara i klassrummen? Och hur ser det UT? Rent estetiskt? Ska vi ha ställtid och plocka ordning lite kanske? Var ska vi lägga vår tid? Hur gör ni? Finns här några fritidspedagoger eller är här mest lärare?

4 kommentarer

  1. Kitt Marténg, 4 maj 2013

    Här finns en fritidspedagog,bra frågeställningar du ställer..
    Jag jobbar med våra frågor via bla Lärarförbundet

    • Maria Jernberg, 4 maj 2013

      Hej! Vad bra! Hur arbetar du? Själv är jag 8,5h på jobbet. En halvtimmes egen rast. Jag har 5h planering i veckan. Då ingår arbetslagsmöte och planering med klassläraren. Annars är jag i hel-eller halvklass fram till skoldagens slut. Direkt efter det följer jag klassen till mellanmål och sen är det fritids till fem. Ibland är jag väldigt trött vid två då mitt ”egentliga” uppdrag börjar. Men jag tycker att det är väldigt roligt att arbeta i klass. Jag skulle nog inte trivas med att gå och städa, planera, skriva utvecklingsplaner och stryka pärlplattor fram tills eleverna kom till fritids. Det jag gillar mest med mitt arbete är förstås kontakten med eleverna. Jag kan dock se att kvalitén och satsningen skiljer sig väldigt mellan skola och fritids. Vi är två pedagoger på 22 elever på förmiddagen. Tre pedagoger på 64 elever på eftermiddagen.

      Om jag fick önska skulle vi ha mer pengar, större utrymme, fler pedagoger och tydliga/individuella uppdrag (och högre lön förstås!). Somliga skulle säkert vilja ha en tjänst som innebar planering och fixande på förmiddagarna. Andra kanske brinner för utevistelse, rastverksamhet, idrott, musik, bild, IT osv. Det skulle vara underbart om vi fick ägna oss åt det som vi var bra på. Om det fanns utrymme, personal och tid. Jag skulle även helt klart vilja ha mer ställtid. Gärna i anslutning till de aktiviteter vi erbjuder. Vår planeringstid är av förklarliga skäl förlagd till förmiddagen.

  2. Maria, 10 maj 2013

    Hej! här är en fritidspedagog till. Jag älskar dina teckningar och känner igen mig i ditt tänk.
    Jag arbetar också med fritidshems/fritidspedagogfrågor genom Lärarförbundet i Falun.
    Hoppas att du orkar fortsätta med dina underfundiga inägg i debatten.

    • Maria Jernberg, 11 maj 2013

      Hej Maria! Vad roligt att det finns några (tre?) fritidspedagoger här.
      Tack!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

<p>Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även <a href='http://pedagogblogg.stockholm.se/fritidshemmets-verklighet/comment-subscriptions/?srp=201&srk=&sra=s'>prenumerera</a> utan att lämna en kommentar.</p>