Sjöstadsskolan- WALS-konferens 2010

Postat den 9 december, 2010 av Gunilla Pettersson-Berggren

Vi anlände till Brunei och Bandar Seri Begawan i går kväll. Fuktig värme slog emot oss, mörkret föll på fem minuter, men på hotellet är det kallt av all aircondition. Imorse hämtades vi med buss 6.55 och transporterades till universitetet som i dagarna fyller 25 år. Staden är utspridd, det ligger lite hus här och var efter trafiklederna och det är påfallande stilla när man lämnar köpgatorna.

Efter en pampig ceremoniell invigning av konferensen, med alla högheter inom utbildning och universitet närvarande, förbön och diverse artigheter utbytta, tog ett gediget program vid.

 Här är många människor  från Asien; Japan  som har hållit på i hundra år med kollektivt lärararbete för att förbättra undervisningen ; Vietnam, Indonesien, Singapore, Brunei som bestämt sig för att satsa nationellt på Lesson Study med blickarna vända mot den japanska modellen. Man bevakar resultat i framgångsrika länder, tar intryck av läroplaner och kursplaner runt om i världen och designar lektioner och upplägg där samarbete, elevaktiva arbetssätt, olika lärstilar och individuell uppmärksamhet finns med som viktiga utvecklingsområden.

Här är också folk från USA, England, Schweiz och Sverige  som också vittnar om behovet av förbättring av undervisningen och ser vinster med det kollektiva lärararbetet. Naturligtvis är våra skolsystem olika, men att det är bra många frågeställningar som är gemensamma och att vi närmar oss varandra, är vi övertygade om efter dagens program.  Vi lyssnade på två föredrag om Public lessons, ett från Hong Kong, ett från Singapore.  Intresserade föräldrar, lärare och andra bjuds in att observera en öppen lektion, välplanerad förstås och kanske på stor scen! Efteråt diskuterar en panel med åhörarna om vad man sett, frågar, föreslår förbättringar  och utvärderar vad eleverna lärt sig. Slut på det stängda klassrummet alltså…

Flera presentationer vittnar om Learning study som professionell utveckling för lärare. De svenska forskarna Ulla Runesson, Angelika Kullberg och Ingrid Carlgren undersöker hur man kan utveckla Learning study genom att använda resultat från andra LS. En grupp svenska lärare tog avstamp i resultat från studier i Hongkong i sin granskning av elevers förståelse av det som ska läras. Det är spännande att se hur vi kan använda och dra nytta av varandras erfarenheter och kunskaper.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.