Hur man får elever i 9:an att dansa

Att jobba med dans i skolan är inte alltid det lättaste har jag märkt under de år jag jobbat. Problem jag ofta stött på är hur får man med alla? Men nu tror jag att jag hittat ett optimalt sätt att få in dans och rörelseglädje till musik. Det är ju som tur är, ett innehåll i läroplanen och i det centrala innehållet.

 
Hur jag valt att jobba på min skola

Eleverna får en lektion av introduktion, där jag visar på exempel från tidigare elevers dansframträdanden, dels via en powerpoint presentation och dels via den dokumentation jag gjort genom kameran. Visar dessa exempel på en stor skärm. Här berättar jag för eleverna hur man kan gå tillväga för att komma fram till ett resultat. Vi diskuterar rörelseriktningar, formationer, takt och låtens sammanhang etc.

I samband med denna introduktionslektion ”egen dans” får de ett study-paper innehållande lite tips på hur arbetets gång kan se ut samt kriterier för bedömning (enligt läroplanens kriterier) under rörelser till musik och dans. Det är jätteviktigt att ge eleverna tydlig information om VAD och HUR jag bedömer – därför visar jag även min personliga ”bedömningsmall” för eleverna före arbetsområdets start. Där är det 4 områden jag speciellt tittar på:

1. Deltagandet (som ju är en förutsättning för bedömningen)

2. Taktkänsla

3. Komplexitet i rörelser

4. Anpassning till låtvalet (sammanhanget)

Egna val styr arbetet

De får sedan välja om de vill jobba ensamma eller i grupp om max 5 personer. Eleverna får 200 minuter (4 lektionspass) till att hitta en låt, att komma på rörelser och på annat sätt finna inspiration. Upplever man att den inte kommer att bli klar i tid, blir det som i övriga teoretiska ämnen – läxa. De jobbar mycket i början kring själva låtfinnandet och att söka inspiration till rörelser, tex via You Tube, Google och MTV (eller liknande). Min roll i det hela blir stödjande, kollar av deras tidsram, hjälper och coachar. Under denna period är jag väldigt mobil och går runt till de olika grupperna för att ”kolla läget”. Under denna period upplever jag att hela skolan pratar dans – det verkar smitta av sig och det kan till och med dansas i korridorerna. Jag tror att man som elev är ganska stolt över vad man är på väg att göra… att skapa!! Att få känna kreativitet!

Uppvisning och utlärande som redovisning

När det så är dags för redovisning så sker den inför resten av klassen, efter den kommer vi till utlärandet av dansen för de övriga. Här väljer gruppen, eller den enskilde eleven, en snutt ur sin dans som man vill lära ut. Redovisningen avslutas med att alla dansar tillsammans. Här är det gåshudsvarning på läraren J

Lektionen avslutas sedan med att jag och eleven/eleverna går iväg för att titta på deras framträdande, på det jag filmat. Efter visningen tar vi tillsammans ett samtal kring hur de upplevt arbetet, var de hämtat inspiration, hur de fann och fastnade för just den låten etc. Sist men inte minst blir de då bedömda enligt ovanstående kriterier, vi tar i hand och jag avslutar feedbacksamtalet med ett förhoppningsvis ”Ni har levererat”, ”Du har helt klart visat en ny sida av dig själv”, eller ”imponerande”.

Jag är jättestolt över skolans elever som gör så bra ifrån sig under EGEN DANS ÅR 9! Mer dans i skolan! :-)

 

Fredrik Furtenbach

Lärare idrott och hälsa, Kungsholmens Grundskola 6-9

11 kommentarer

  1. Toura Hägnesten, 11 januari 2012

    Tack för ett mycket inspirerande inlägg! Det var fantastiskt att få ta del av ditt upplägg och se resultatet.

    • Fredrik Furtenbach, 18 januari 2012

      Hej Toura!
      Va kul att du gillade det du läst och sett! Hoppas det kan ge inspiration till många (om man nu inte redan jobbar på det här sättet såklart).

      / Fredrik

  2. Lars Santelius, 16 januari 2012

    Du gör ett fantastiskt gott arbete, Fredrik, och utvecklar hela tiden såväl din syn på idrottsämnet som din praktik. Jag är full av respekt inför det och mycket stolt över att vara din kollega.

    Vem vet. Kanske kan du även lära mig dansa.

    • Fredrik Furtenbach, 17 januari 2012

      Tack så hjärtligt för de värmande orden. En gör så gott en kan… Jag är glad över att ha DIG som kollega åxå ska du veta. Nu chillar jag bara med barna och mår gott i min pappaledighet. I mars bär det av till Örebro, för att förkovra sig än mer i den mentala träningen. Kanske ett framtida blogginlägg?
      Men vet du… dansa kan du redan, det har jag sett med egna ögon!
      Bästa!
      / F

  3. Eva-Li, 16 januari 2012

    Jag blir så glad när jag ser elevernas arbete och dansglädje! Fint!

    • Fredrik Furtenbach, 18 januari 2012

      Tack Eva-Li!
      Jo, det är riktigt kul att se eleverna ”in action” för att inte tala om att se de live :-)
      / Fredrik

  4. Professorn, 16 januari 2012

    Vilket trevligt inlägg av dig Fredrik! Jag som jobbar som professor inom dans har alltid haft ett vakande öga på din skola under de senaste åren då jag vet att du hade två mycket begåvade killar inom volleybollen vid namn Teoman och Vincent. Det var som om dem dansade fram på planen. Visar du upp dessa unga herrar blir det nog en skjuts mot himlen i din karriär. Önskar dig all lycka till så länge!!

  5. Fredrik Furtenbach, 18 januari 2012

    Tack Eva-Li! Som sagt, jag är stolt över deras arbete och engagemang!

  6. Paulina Persson, 18 januari 2012

    Snyggt jobbat Fredrik! Ska visa filmen för mina elever i fyran-femman. Inspirerande! Singing in the Rain-koreografin är min favorit. Med vänlig hälsning,
    En gammal jazzdansinstruktör

    • Fredrik Furtenbach, 19 januari 2012

      Hej Paulina!
      Ja, det tycker jag låter som en toppenide, att visa detta för de yngre. Hoppas även de blir inspirerade!
      Mvh,
      / Fredrik

  7. Pingback BLOGGPRAT: Dans | bibblabella

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.