Sjöängsskolan köpte regnskog för pengarna

Klass 7 b på Sjöängsskolan har samlat in 12 000 kronor och köpt regnskog motsvarande 30 fotbollsplaner. Vi vill med detta inspirera, uppmana och utmana andra skolklasser att göra som oss. Det är ett viktigt, kreativt, lärorikt och roligt projekt som vi kommer fortsätta med på vår skola. Målet är att vi varje år tillsammans med
åk 7 ska samla in pengar och på så vis tillsammans rädda en liten bit av världen varje år. Vi vill tillsammans med
organisationen Barnens regnskog väcka liv i denna fråga, då den är viktigare än någonsin.

 En liten insats kan göra stor skillnad

Avverkningen av regnskog går tyvärr snabbt. Under de senaste hundra åren har hälften av all regnskog försvunnit. Om utvecklingen fortsätteri samma takt som idag kommer det inte att finnas någon regnskog alls om 100 år. Om skogsskövlingen helt kunde stoppas skulle de total  växthusgaserna minska med 20 procent. Det skulle betyda mer än om all biltrafik i hela världen upphörde.

Det finns flera saker man kan göra för att rädda regnskogen. Men det allra bästa är att plantera träd och rädda gammal skog. Det går att förändra världen, man måste bara börja någonstans. En liten insats kan göra stor skillnad.

Så här gjorde vi

Vi började med att klassen på SO:n läste om regnskogen  och dess vikt för jordklotet och alla dess levande varelsers överlevnad. Då föddes idéen om att klassen skulle samla in pengar för att rädda åtminstone en del av den snabbt krympande regnskogen. Organisationen Barnens regnskog kontaktades och kom på besök.

Bildämnet hakade på projektet för att eleverna med så många sinnen som möjligt skulle kunna uppleva vad en regnskog verkligen är.

Besök på fjärilsmuseet

Ett studiebesök gjordes på fjärilshuset i Haga där eleverna fick teckna av var sin fjäril och varsitt blad, samt fotografera så mycket de ville. Därefter delades klassen upp i fem grupper som fick var sin del av en vägg i ett
grupprum på skolan på sin lott att måla. Uppdraget var att omvandla rummet till en miniregnskog. Under tre månader användes bildlektionerna samt frivillig tid efter skoltid till att färdigställa alla väggarna.De byggde också var sin tredimensionell fjäril samt ett tredimensionellt djur per grupp.

Varmt och fuktigt vernissage

Slutligen färdigställde vi klassföreståndare rummet för utställning och föräldrar och personal på skolan bjöds in. Vår regnskog var då komplett med ett varmt och fuktigt klimat (tre extra element gjorde susen) regnskogsljud från spotify,  skogs- och jorddoft från i höstas insamlade löv som spreds ut på marken samt skolans samtliga växter på plats i vår regnskog.

Under perioden samlade alltså eleverna in pengar genom att till exempel panta tomglas, baka kakor till försäljning osv. Varje elev samlade in 400 kronor som oavkortat gick till att köpa varsin regnskogsbit till ytan lika stor som en fotbollsplan.

Undervisning som väcker lust

Den svenska skolan idag är väldigt fokuserad på att dokumentera, administrera och bedöma. Det här projektet tar oss tillbaka till rötterna, till undervisningens kärna: Att väcka lust, kreativitet, empati, engagemang och kunskap.

Adam Jönsson, SO-lärare
Karen Kihlström, Bildlärare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.