Rålambshovsskolan samarbetar internationellt för en hållbar framtid

Lärare från Rålambshovsskolan.Det var med spänd förväntan som vi, två lärare från Rålambshovsskolan, kom ner till EU:s huvudstad Bryssel. Vi hade varit där båda två tidigare, men inte med samma uppdrag. Den här gången skulle vi planera ett nytt spännande projekt, lära oss mer om FN:s Agenda 2030, om EU och dessutom hoppades vi hitta Bryssels godaste moules frites, samt att en eller annan chokladbit skulle slinka ned.

Vi på Rålambshovsskolan samarbetar sedan fyra år tillbaka med några skolor i Europa. Vi har framför allt drivit olika IKT-projekt tillsammans där eleverna har fått programmera egna appar och arbetat med AR, Augmented Reality.

”Ingen kan göra allt men alla kan göra något…”

Under förra läsåret sköljde Greta-vågen över våra länder och skolor. Eleverna strejkade på fredagar runt om i Europa och vi kände att vi behövde byta fokus. I UNDP:s nyligen framtagna skolmaterial står det att ingen kan göra allt, men alla kan göra något för att vi ska kunna ”avskaffa extrem fattigdom, minska ojämlikheter och orättvisor i världen, främja fred och rättvisa samt lösa klimatkrisen”. Vi kom fram till att vi skulle arbeta med Agenda 2030 och göra vad vi kan för en hållbar framtid.

Projektet som vi driver är ett Erasmus + projekt (KA2) och det är finansierat av Europeiska Unionen. Projektet heter Yes – EU eller om man väljer det längre namnet Young Europeans for a Sustainable European Union.

Projektet drivs tillsammans med fyra andra skolor i Europa:

  • Hermann-Runge-Gesamtschule i Moers, Tyskland
  • Secció d’Institut CARDENER i Sant Joan de Vilatorrada, Spanien
  • Frits Philips, lyceum-mavo i Eindhoven, Nederländerna
  • Istituto di Instruzione Superiore Galileo Galilei i Jesi, Italien

Lärare tillsammans med Pietro BartoloMöte med europaparlamentarikern Pietro Bartolo

Under vecka 40 träffades de ansvariga lärarna från projektets skolor i Bryssel några dagar. I Bryssel besökte vi bland annat EU:s institutioner, the House of European History och Parlamentarium.
De italienska lärarna i projektet hade ordnat så att vi blev inbjudna till en spännande föreläsning i Parlamentet av den italienske politikern Pietro Bartolo (MEP). Pietro Bartolo är medlem i det italienska partiet Partido Democratico och sitter i gruppen S&D (socialister och demokrater) i Europaparlamentet. Pietro Bartolo pratade om sitt arbete som läkare under tragedin i Lampedusa den tredje oktober 2013 och det var det mötet som berörde oss mest under dagarna i Bryssel. Den tredje oktober 2013 fick en fiskebåt med flyktingar från Libyen motorhaveri ca 300 meter från Lampedusas kust. Båten började brinna och sjönk till botten. 368 människor förlorade sina liv den dagen och många var barn – klädda i sina finaste kläder för att starta sina nya liv i det fria och demokratiska Europa.

Pietro Bartolo berättade varför han har lämnat sitt liv i Lampedusa och sitt arbete som läkare för att arbeta som politiker i Europaparlamentet. Även om hans arbete som läkare var mycket viktigt kände han att för att få till en riktig förändring måste han vara med och stifta lagar för vår union. Han tror på att politik kan påverka vår värld i rätt riktning. Han menar att vi måste arbeta tillsammans och stå upp mänsklighet och solidaritet, för utan mänsklighet och solidaritet finns det inget EU. För oss som arbetar som lärare var det mycket givande att få en inblick i en europaparlamentarikers vardag och träffa en politiker med så mycket empati och tydlig agenda för att få till förändring.

Design Thinking som pedagogisk modell

Alla lärare i projektet gick från föreläsningen med en fördjupad förståelse av vikten av internationellt samarbete för att lösa de problem som vår värld har och står inför. Vi kommer att göra vårt bästa i detta lilla internationella samarbete mellan fem grund- och gymnasieskolor i Europa. Tillsammans med våra elever kommer vi att lära oss mer om FN:s Agenda 2030, EU:s grundtankar och försöka finna gemensamma lösningar för en hållbar framtid. Den pedagogiska modell som vi kommer att använda är Design Thinking där eleverna börjar i sin skola med att studera de 17 målen, för att sedan gemensamt i internationella grupper försöka arbeta med lösningar på vår världs utmaningar.

Vi kommer att ha fyra elevmöten under två år i Italien, Nederländerna, Sverige och Tyskland. Eleverna träffas under en skolvecka per möte. Under veckan bor eleverna i värdfamiljer och lever livet på tyska, italienska eller nederländska. I april 2021 kommer vår skola stå värd och eleverna kommer att få uppleva hur det är att gå i en svensk skola och leva familjeliv i vårt land.

Vi åkte hem från Bryssel med många tankar, mycket ny kunskap, samt massor av inspiration. Ja, just det… en och annan chokladbit slank ned. Och Moules Frites är ju fantastiskt gott!

Jennie Malmberg lärare i matematik, NO och teknik, samt förstelärare
Sofia Book lärare i spanska och svenska, samt Skolambassadör för EU

Rålambshovsskolan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.