En droppe i taget

14555597_898485473618339_1161526849_nEfter mycket vånda så valde jag att ställa upp i debattprogrammet SVT Opinion Live för att debattera mediebilden av skolan. Trots att programmet utger sig för att vara ett program där frågor fördjupas och där aktuella samhällsfrågor ges nya perspektiv, så förstärker de ofta den rådande mediebilden av viktiga frågor. Exakt vad redaktionen valde att göra med bilden av skolan. Inför programmet hade redaktören intervjuat mig över telefon under cirka 30 minuter. Varje förklaring jag gav följdes av en följdfråga och en fördjupning och breddning av frågan. Jag fick förtydliga min syn på orsakerna till skolans problem samt vilka lösningar jag förespråkade. De verkade uppriktigt intresserade av det jag ville förmedla.

Under torsdagen hade jag fantastiska, elevledda utvecklingssamtal med mina fina mentorselever. Det fick mig att tänka på annat och det var först vid det sista samtalet som det slog mig att jag senare under kvällen skulle stå i TV och debattera. Efter en ovanligt nervös tunnelbaneresa in till stan fick jag springa till tåget. Verkligen springa. Andfådd lyckades jag hinna till min plats precis innan tåget mot Göteborg började rulla. Under tågresan så försökte jag strukturera mina tankar genom att skriva ned argument. Jag bad även om input från andra lärare i sociala medier och kände att jag nu hade en viktig roll i att försöka representera alla goda insatser som görs på skolor runt om i landet. Det blev tre tättskrivna A4.

Väl framme i Göteborg var det lite strul att hitta rätt plats till taxin och när jag kom fram till TV-huset fick jag direkt gå in till sminket. När jag är färdig så förde redaktören mig till ett hörn av rummet så att jag inte ska få möjlighet att prata med Per Kedland innan sändningen. Samtidigt som ljudkillen satte fast myggan på mig, så gick en av redaktörerna igenom mina frågor. Hon var inte så intresserad av mina anteckningar utan framhöll hur viktigt det var att jag målade upp bilden av en bra skola och undervisning. Jag fick inte reda på några frågor i förväg.

För en samhällskunskapslärare så var det en nyttig erfarenhet att få se media från insidan. Jag var medveten om att jag inte är medietränad. Det var SVT Opinion Live också. De ställde inte de frågor som de ställt till mig innan och som jag hade velat besvara. Vad är orsaken till att det är sådan skillnad mellan skolor? Hur kan vi komma tillrätta med sjunkande resultat? Jag blev istället avbruten och fick frågor som inte kom åt grundproblemet i svensk skola. Inte heller fick jag möjlighet att beskriva den positiva utvecklingen av kollegialt lärande som sker inom och mellan skolor. En skolutveckling som sker genom samplanering och observation av varandras lektioner, genom reflekterande blogginlägg som blir lästa av tusentals lärare och genom samarbete i sociala medier.

För att komma tillrätta med grundproblemen i svensk skola så måste vi revidera det fria skolvalet och skolpengssystemet (bra förslag för det kan ni hitta här och här). Då både OECD och Skolkommisionen har lyft fram att det är den ojämlika skolan som är det största problemet inom svensk skola, så undrar jag om krafter som vill bevara ett privat företagande med stora vinstuttag, försöker sända ut dimridåer. Känner dessa börsnoterade företag att snaran är på väg att dras åt i och med att Skolkommissionens förre ordförande nu är en medlem i regeringen? Är det anledningen till att Svenska Dagbladet marknadsför bilden av en misslyckad pedagogik så hårt? Ska frågan istället handla om att lärarna är oskickliga? Något som inte stämmer och en bild som jag vill förändra. Det gick kanske inte att göra genom deltagandet i ett ”uppgjort” debattprogram. Jag har ingen hink att släcka branden med, men jag har en tesked. Med denna tesked så får jag släcka branden med en droppe i taget. Om vi är många lärare som tillsammans deltar i debatten så finns möjligheten att vi kan lyfta det positiva i svensk skola och starta positiva, uppåtgående spiraler.

Foto: Josefina Garcia Hultqvist

2 kommentarer

  1. Tiina Hemberg, 1 oktober 2016

    Jag håller fortfarande med dig och jag fortsätter att dela dina kloka inlägg.
    Såg Opinion Live först nu och känner en sån enorm besvikelse. Det finns många analyser man kan göra av den debatten, men så otroligt illa du blev behandlad. Pinsamt från programmets sida! Ja vi fortsätter att bygga vidare på det som är friskt och bra och det är massor. Och jag fortsätter vara en hängiven följare av din blogg.

  2. Anna Engholm, 8 oktober 2016

    Opinion Live lyfte ämnet du medverkade i för att en lärare med mycket lång erfarenhet, Per Kedland, skrev en väldigt delad och läst debattartikel i SvD där han berättade varför han inte orkade vara lärare längre, varför han gett upp.

    Vi hade kunnat, som en del andra redaktioner gjorde, att enbart intervjua honom om hans kritik mot dagens skola, hans upplevelse. Men det ville vi inte. Vi ville att en motbild av skolan kom fram. Av en annan erfaren lärare. Och när vi hittade ditt blogginlägg med rubriken ”Stämmer verkligen mediebilden av skolan?” (konstig rubrik för övrigt eftersom det är en lärares bild av skolan det handlar om, som publiceras i media, blir det då en ”mediebild”?) – kollade vi med dig om du var rätt person att medverka i ett samtal med Per. Det tyckte vi och du också, eftersom du tackade ja.

    När jag nu läser att du är missnöjd med din medverkan och kritisk mot redaktionen blir jag uppriktigt förvånad, särskilt efter att ha tittat igenom programmet en gång till. Du fick ju verkligheten möjligheten att ge din bild av skolan – och du tog den!
    Du var tydlig när det gäller att Pers sanning om skolan inte är en sanning för alla, att din skola skiljer sig betydligt från hans. Exempelvis – på din skola står eleverna på led innan lektionsstart, du hälsar på alla i hand, de är tysta och efterfrågar aldrig rast, trots 70-80-minuterslektioner. Istället för att kritisera elever som gör fel berömmer du så att fler vill göra rätt. Eleverna lägger ifrån sig sina mobiler innan lektionen börjar med mera.

    Du pratade också om Pisa, om de goda resultaten i ämnena du undervisar i, om hur man ska få de duktigaste eleverna att bli lärare. Och på slutet får du en fråga om lärarkrisen och du säger att det behövs högre lön o bra arbetsmiljö.
    Resarcherna på redaktionen gör alltid rejäla researchsamtal inför medverkan. Självklart kan långtifrån allt som sägs där komma med i sändning.
    Man kan som medverkande alltid önska sig mer taltid, andra frågor. Vi lade cirka 15 minuter på ämnet denna gång, där du var en av de huvuddeltagarna. Vi hade också elever med olika syn på skolan och en mamma som tycker föräldrarna måste ta större ansvar för sina barns beteenden och jag tycker vi lyckades ge en hyfsat mångfacetterad bild av skolan, utifrån Kedlands debattartikel.

    Det är tråkigt att du själv inte är nöjd. Jag hoppas ändå att du fortsätter debattera skolan, om så i andra forum. Det är viktigt att ni lärare, särskilt ni som undervisar i samhällskunskap, är ute i samhällsdebatten, i media. Men även ni måste vara beredda på motfrågor och att det finns olika åsikter om skolan, även bland er lärare.
    Skolan kan diskuteras i timmar, dagar. Debatten tar aldrig slut. På måndag ska vi publicera ett rörligt klipp på vår sajt svt.se/opinion om hur två lärare ser på skolan, hur de vill lyfta positiva exempel. Jag tror du kommer gilla det.

    Med vänlig hälsningar, Anna Engholm, redaktör Opinion Live

Lämna ett svar till Tiina Hemberg Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.