Är vi en grupp eller ett effektivt team?

Som lärare har man kanske en naturlig nyfikenhet kring gruppers processer och hur det påverkar inlärning och produktivitet. Som lärarcoach har jag fått möjligheten att återuppliva denna nyfikenhet och djupdyka på nytt i gruppsykologins dynamiska värld.

En bok jag och mina kollegor håller på att läsa tillsammans är Susan Wheelans ”Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar”. Den berör vilka faser en grupp kan röra sig emellan, vad som händer i gruppen och framför allt hur en ledare bör agera i de olika faserna för att leda gruppen framåt. 

Susan Wheelan är professor i psykologi och har forskat mycket kring gruppers utveckling. Hon har bland annat ägnat tid åt att följa vad som händer i skolan när lärare arbetar i grupp och hur kvaliteten på detta arbete faktiskt påverkar elevernas resultat.  

Och till min stora glädje (tack Karin Andrén) har Skolverket på Matematiklyftets sida lagt upp en föreläsning av Niklas Rydbo ”Gruppers utveckling i teori och praktik” som grundar sig just på Wheelans modell och forskning. Föreläsningen är 46 min lång och det finns anteckningar till som man kan ha framför sig när man lyssnar. Den väcker frågor kring skolans organisation, hur vi formar grupper kring elever, de lärargrupper som finns i skolan i dag och en massa mer.

För alla er som på något sätt arbetar med grupper eller är del av en grupp – se föreläsningen och/eller läs boken!

/Janna

 

4 kommentarer

  1. Lidya, 18 januari 2013

    Roligt att du läser den Janna. Läste den i höstas då vi deltog i en kurs som Samuel Huhta höll i. Hela vårt Eht team deltog och vi fick möjlighet att reflektera över var vår grupp befann sig och utformade en handlingsplan för vårt arbete. Det var en mkt givande kurs som gav oss många nya tankar med utgångspunkt i boken. Kram på dig.

  2. Sabine, 19 januari 2013

    Jag som rektor kan bara hålla med Janna och Lidya att ledarskap handlar om att hitta sitt team i den fas de befinner sig och utmana dem där der för att komma vidare.Svårt och jätte roligt. Boken är fantastisk bra att använda i sin ledningsgrupp eller liknande.
    Boken används som litteratur i Nya rektorsutbildningen.
    Sabine

  3. Sabine, 19 januari 2013

    Där de är ska det vara såklart.

  4. Janna, 19 januari 2013

    Hej!

    Vad roligt att höra att den både kan användas i elevhälsoarbete och i rektorsarbete. Vore spännade att få höra exempel på om man arbetat utifrån sen i arbetslag/lärargrupper och i såna fall hur. De gärna exempel!

    /janna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

<p>Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även <a href='http://pedagogblogg.stockholm.se/janna-scheele/comment-subscriptions/?srp=243&srk=&sra=s'>prenumerera</a> utan att lämna en kommentar.</p>