Skolplikt eller skolrätt?

Lek med mig nu. Vi fantiserar lite. Tänk om vi skulle släppa det är med skolplikt för en stund. Och prata om skolrätt i stället. Skolrättighet. Utbildningsrättighet. Lärorättighet. Elever har lärorätt. Elever har rätt till utbildning tills de har utvecklat de kunskaper och förmågor som beskrivs i Läroplan och LGR 11.

Är ni med?

Nästa steg. Lek med tanken att hela skolan skulle organiseras utifrån detta. Eleverna har rätt till utbildning tills de är ”klara”. Elever får växa i sin egen takt. Det är ingen som bestämmer att någon måste vara klar på nio år. Någon kanske bli klar på 7 år. En annan på 12. Och det är ok. För så är det här.  Hur delar man då in klasser/grupper? Kan man ens ha årskurser? Skulle vi ha förskola, grundskola och gymnasieskolan? Eller skulle det bara finnas SKOLA? Kanske skulle det heta något annat. Bildningsplats. Och skulle hela skolan då bli målstyrd på riktigt?

Men Janna, det kanske finns elever som aldrig kommer gå ut skolan då? Finns det? Är det så? Vad säger det om våra kunskapskrav? Behöver vi se över dem?

Vad tror du? Skulle det gå?

Skulle du vilja gå i en sådan skola?

Den mänskliga trädgården – där människor växer i sin takt.

/Janna

10 kommentarer

  1. Maria, 1 februari 2013

    ”Den mänskliga trädgården – där människor växer i sin takt.”
    Den formuleringen gillade jag!

  2. janna, 1 februari 2013

    För vem vill ha en trädgård där alla växter ser exakt likadana ut och där alla blommor samtidigt?

    Trevlig helg Maria!

    /Janna

  3. Ola Svensson, 5 februari 2013

    Så sant!!!
    Är dock en lång väg att vandra…..

    • jannas, 6 februari 2013

      Ja, det är en lång väg. Men någonstans och någon gång måste vi ju börja gå? Vad skulle första steget kunna vara?

  4. Helena Roth, 5 februari 2013

    Leker med dig vilken dag som helst! Jag älskar det!
    Den mänskliga trädgården är ju en vidunderligt härlig metafor!

    Läser just SPRÄNG SKOLAN av Bengt-Erik Andersson, med stor behållning. I stora drag finns där ju ”receptet” att utgå från, när vi skapar framtidens skola. Som precis som du säger måste få variera utifrån vad jag som individ har för startpunkt. Och det handlar INTE om kravlöshet:
    http://herothecoach.com/2013/02/05/kravloshet/

    Så – kavlar upp ärmarna – hur går vi tillväga min vän?? Vad är nästa steg?

    • jannas, 6 februari 2013

      Tack snälla, Helena för din uppmuntran! Det värmer att vi är fler som tycks vilja åt samma håll med skolan. Och jag håller med dig. Att vilja och jobba för att elever ska få utvecklas i sin takt har inget att göra med kravlöshet. Tydliga ramar och struktur, höga förväntningar och krav som möter eleven där den är – det är bra förutsättningar.

      VI fortsätter göra våra röster hörda!

      Janna

  5. Jos van Kampen, 14 februari 2013

    Tack, precis som jag också leker varje dag!

    • janna, 15 februari 2013

      Det är bra att vi är fler som leker!

      /Janna

  6. Niklas Angmyr, 14 februari 2013

    Tror på en skolrätt upp till 12 år. Därefter tycker jag att den ska ersättas av lärrätt. Varje individ, omyndiga tillsammans med föräldrar, får disponera en lärpeng för att självt kunna styra resurser för lärande inom självvalda områden och utifrån individuell lärstil och preferenser. Mina åsikter med fördjupning: http://tiny.cc/n2lisw

    • janna, 15 februari 2013

      Tack för din kommentar, Niklas!

      Vilket intressant resonemang. Jag ska fundera vidare kring det här med massproduktion och lärande. Det väckte många nya tankar hos mig.

      /Janna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

<p>Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även <a href='http://pedagogblogg.stockholm.se/janna-scheele/comment-subscriptions/?srp=258&srk=&sra=s'>prenumerera</a> utan att lämna en kommentar.</p>