Demokratins historia som musikteater

Jonas Nerbe, från SthlmsMusikTeater gästbloggar om en föreställning om demokratins historia. I slutet av bloggtexten kan du läsa manus till akt 1, scen 1. Det väcker nyfikenhet hos eleverna att få chansen att läsa manus och fundera på hur det kommer att gestaltas på scenen.

Foto av ett kampanjmöte om rösträtt för kvinnor

Demokratins byggstenar

Scen 1: Den 9:e augusti 2020. I Belarus slås folkets fredliga demonstrationer för demokratisering brutalt ner. Samtidigt går demokratiutvecklingen i Ungern och Polen plötsligt i en antidemokratisk riktning. 6:e januari 2021, den amerikanska kongressen stormas, drivet av en populistisk retorik som eggar till våldsamheter. Hur är det möjligt att detta nu sker?

Kan demokratin äventyras i Sverige?

Det finns krafter som arbetar på att motverka och rent av nedmontera demokratin i ett stort antal länder i världen idag. Därför tror vi att det är relevant att aktivt lyfta frågan i Sverige. Genom att utbilda om och skapa samtal om hur demokratin växte fram i Sverige och våra grannländer önskar vi skapa en bredare kunskap om demokratins byggstenar. Vi har dessutom i Skandinavien en mycket speciell demokratisk historia som många av oss har glömt eller aldrig känt till. Privilegiet att bo i Sverige med de rättigheter och möjligheter som finns här är lätt att ta för givet.

Syfte med föreställningen

Med Nordens historia vill vi skapa ett nyskapande musikteaterverk som berättar hur vår demokrati byggdes av en grupp  politiker, författare och intellektuella såsom Ellen Key, Hjalmar Branting och Karl Staaff som insåg vikten av skapa förutsättningar för folkbildning i hela vårt land. De ville skapa en förståelse för vad demokrati verkligen kunde vara bra för och leda till. Så: Vi vill, med nyskriven musik och text, skapa en föreställning som ger ett historiskt perspektiv på vår samtid i Sverige genom att berätta om den tidsperiod och vilka som låg bakom denna unika utveckling.

Foto av en demonstrationden 1 maj. Norra bantorget är fullt av demonstranter

Hur skapades våra nordiska demokratier?

I mitten av 1800-talet var de nordiska länderna fruktansvärt fattiga och eländiga och de som kunde emigrerade västerut. Mindre än hundra år senare hade vi blivit välmående demokratier och befinner oss på den europeiska toppen av välstånd. Utan blodig revolution. Hur gick det till? Mycket inspiration om den enskilda människans frihet och värde kommer från de tyska författarna och filosoferna Schiller, Kant, Herder, Leibniz, Göthe med flera, vars tankar var en reaktion på upplysningens förnuftstänkande. Dessa tankar spred sig norrut och kom att inspirera vissa styrande samhällsbyggare som politiker, lärare, författare, poeter och andra intellektuella i Norden som bidrog till en utveckling i andra delen av 1800-talet som gynna de stora folkrörelserna och demokratiseringsprocessen.

Folkbildning

Det växte fram en medvetenhet om att folkbildning var en förutsättning för att bygga en demokrati. Därför började man i andra delen av 1800-talet, att bygga utbildningscenter på flera platser i Danmark, sedan i Sverige och Norge där unga människor kunde få stanna en längre tid – i upp till ett halvår till en låg kostnad. Dessa center blev sedermera våra folkhögskolor. Betydande för denna utveckling är dansken Nikolaj Grundvig och i Sverige var Ellen Key, Karl Staaff och Hjalmar Branting, några av de stora omvandlarna.  Deras kamp för att påverka samhället i demokratisk riktning vill vi skildra men genom en musikalisk berättelse som sker i vår tid.

Ellen Key var folkbildaren som tog barnens parti och värnade deras rättigheter. ”Bildning är det är det som blir kvar när du glömt det du lärt dig” sa Ellen.

Karl Staaff kämpade 35 år för allmän och lika rösträtt. Men han blev smutskastad av sina motståndare, kallad landsförrädare. Han arbetade gratis som advokat för att försvara fattiga  Staaff dog 2015 och fick aldrig uppleva reformen och resultat av sitt hårda arbete.

Branting som var ateist skrev från sin fängelsecell på Långholmen ”Vi socialdemokrater har satsat för mycket på Magfrågorna (8 timmars arbetsdag, semester och så vidare). Vi måste se till människans själsliga utveckling mer” Vad menade han med det?
Fot av Elen Key. Hon sitter vid sitt skrivbord

Projektets förankring i vår tid

Den 12 december 2020 läste vi en artikel i Expressen: “Låt välfärdsstaten falla – det är det enda rätta – Jag har aldrig fått frågan om jag vill vara med i välfärdsstaten, jag har aldrig bett om att det offentliga ska ta hand om min sjukvård och min äldreomsorg. I ett fritt samhälle kan var och en spara till sin egen välfärd, skriver My Pohl från Centerpartiets ungdomsförbund.” Pohl representerar många människors åsikt nuförtiden dock kan man välja att avfärda dylikt resonemang som att man inte förstår sina privilegierade livsbetingelser.

Hur nå antidemokratiska krafter?

 Vi måste nå dem som tänker annorlunda än vi. Vi låter därför denna åsikt personifieras i huvudrollen i vår föreställning. Så: i första scenen möter vi Janna som är förbannad. Hon sitter på ett café och inser att hon måste betala moms för sin latte. Men varför? Staten har väl inte varit med och producerat kaffet eller serverat det? Synopsis och scen 1 längre ner i texten.
Vi tänker även bjuda in CUF och andra partiers Ungdomsförbund till samtal om Demokratin, hur den uppkommit och hur den ska se ut i framtiden. Vi kommer att även att bjuda in Pohl och några av hennes vänner att vara med i samtal med vår referensgrupp som består av bl. a. Olle Svenning, Pierre Schori, Lena Andersen för att låta de olika åsikterna mötas.

Akt 1 Scen 1

Nordens hemlighet av Andreas Boonstra.

 En uteservering på Norra Bantorget. Ett antal människor mitt i karriären och livet sitter och tittar i sina telefoner och dricker väldigt dyrt kaffe. På skärmen syns vad de tittar på.FOTBOLLSMOBILEN Comenius har bollen den går till…..Herder…..Goethe. vet inte riktigt vad han ska göra ..skickar tillbaka till Herder…som passar till Schiller….INFLUENCERN Hej allihopa.. jag har fått många frågor om mina naglar den här veckan…. Många frågar hur jag fått de att skina på det här sättet.. Och jag kan avslöja att jag har inlett ett samarbete med…FOTBOLLEN Fortfarande Schiller … passar bakåt till Goethe…Kant finns på kanten om ni ursäktar skämtet… Lång krossboll till Hegel…Staaf bryter in…vilken fin brytning….lång passning till Palm.. Har vi Branting på plats eller står han offside?GUITARPHONE So let’s see what this little bugger can do for your tone. I just crank up the gain a bit and I’m good to go..FOTBOLL Underbart att se hur Sverige pressar Tyskland långt ner på egen planhalva. Det är som om Tyskland har idéerna men inte vet vad de ska göra med dem… Key har bollen..KÖPCENTRET Tack för ditt köp. Hur upplevde du din köpupplevelse? Din åsikt är viktig för oss. Du är viktig för oss. Delta i vår undersökning.

MATLAGNINGEN Här är det väldigt viktigt att du skär MOT fibrerna. Låt nu köttet vila och passa på att titta till riset.

DEN MEDVETNA MOBILEN Framtiden för världens regnskog är hotad. Du kan göra skillnad. När du köper din lunch med Dango appen går 10kr till…

FITNESS Gjorde milen innan frukost. Bra dag..

MYSET Jag och älsklingen på datenight..

MENINGSLÖSHETEN Två år sen idag ..tiden går.

FOTBOLL DET ÄR MÅL!!! MÅL!!! MÅL! Vilken underbar dag att vara svensk!

Ur kakafonin av röster från internet och allas anpassade flöden stiger en sång i hurtig operettstil.

FLÖDET Ditt liv ska levas glatt Ditt liv ska levas nu Möt dagen med ett skratt Huvudrollen spelar du

Vi har byxor för varenda bak Förströelse för varje smak Är du en sån som hatar sport? Det klickar vi så enkelt bort Är haute coutre mer av din spis? Följ då med mig till Paris Vill du möta stjärnorna i Cannes? Ta selfie med den skådis som faktiskt vann. Din sökningshistorik  blir våran drömfabrik Du klickar och vi skickar  Det vi vet att du vill ha Du graderar vi maximerar För nu känner vi dig ju så bra När du godkänt vår cookies  Blir vi aldrig mera rookies Så luta dig tillbaks Vi är alltid dig till lags

FÖR:

Ditt liv ska levas glatt Ditt liv ska levas nu Möt dagen med ett skratt Huvudrollen spelar du

Det finns tjat om vårt klimat En petition om integration En pamflett om arbetsrätt En debatt om inkomstskatt Men ska det va nödvändigt  Att uppdateras ständigt Om allting som gör livet till en strid? Nej det är från alla krav Som du vill koppla av  Med en stund i din skräddarsydda feed. Så avfölj och blockera Det du ej vill se nå mera Det är viktigt att få koppla av och landa Men för att ingen trist Ska kalla dig för egoist Kan vi hjälpa dig att bli fadder åt en panda

 FÖR:Ditt liv ska levas glatt Ditt liv ska levas nu Möt dagen med ett skratt Huvudrollen spelar duAAAAAHHHHHH!!!!!!(Musiken blir hysterisk och allas flöden skriker rakt ut av olika anledningar, det blir mål i fotbollen, maten blir jättegod, datenighten blir jättemysig etc etc.. Till slut hör man bara Janna som skriker. )JANNA läser på notan VA FAN!!!! Varav moms 12%! Vad då för jävla moms!!?!! Ska staten ha 12% av min och Coffelands transaktion?! Vad fan har staten med vår fika att göra. Det här är mellan mig och Coffeland!! Jag betalar gärna 38kr för den här cappucinon. Den är välgjord, fairtrade, eko och laktosfri. Kanske inte den bästa jag druckit men såväl varan som köpupplevelse lever absolut upp till mina förväntningar. Stället har bra läge, har investerat i inredning, snabbt wifi, menyn är up to date. Hinner inte äta lunch här nu men om jag skulle bli uppehållen med något och måste skjuta på lunchen så skulle jag absolut kunna tänka mig både avokadowrappen och räksalladen. Kort sagt en sån som jag känner mig hemma här. Så priset i sig är inget att bråka om. Men om jag betalar 38 kr så vill jag såklart att det är Coffeland som ska ha mina pengar. 12% av 38 är räknar på mobilen 4,56 kr!! Vad har staten för kostnader som min fika ska täcka? Vad har staten överhudtaget med den privata sektorn att göra?NÅGON LIVRÄDD CAFEGÄST Jo..det är väl tillsynsavgifter och livsmedelsverket och sånt som till viss del finansieras av..JANNA Tillsynsavgifter och livsmedelsverket?! Tyckte du inte att jag var arg så det räckte!!! SVENSKA STASI SOM SKA KONTROLLERA OCH BEGRÄNSA DET FRIA NÄRINGSLIVET!!!! Ska restaurangnäringen BETALA för att bli granskade och ifrågasatta?!!??!!! I en fri marknad regleras sådant där av sig själv. Tror du att jag skulle gå på ett ställe som inte var fräscht!!?!!?!! Låt sunkkrogarna sunka ner sig, då försvinner de av sig själva. Men nej då?! I Sverige ska det daltas och delas och kontrolleras och betalas. ”Om alla betalar lite var så kan alla få det bra”…. Jomen tjena. Det är ju vi som tjänar mycket som alltid, alltid ska betala för allt så att alla sunkiga fattiglappar som varken kan eller vill ta tag i sina liv kan åka snålskjuts.

Tittar på publiken och eller bandet… de kanske är på väg att säga något. Hon gör en hyschande rörelse och går fram till micken och sjunger:

Ett lurendrejeri för min generation  Ett kontrakt jag aldrig skrivit på Som gör oss till statens tjänstehjon Och hindrar oss att nå nästa nivå   vill du vara med i välfärdsstaten, den frågan har jag aldrig fått nej, betala skatt och säg tack för maten var tacksam över att du får behålla nåt
Kontraktet där de stora ska betala för de små  Är ett kontrakt jag aldrig skrivit på

Bli medlem i eran välfärdsstat Är inget som jag bett om att få bli Mycket hellre köper jag privat Äldreomsorg, sjukvård och terapi Att välfärdsstaten går mot sin undergång Är inte något att sörja eller beklaga Det är naturligt, dess tid var allt för lång Dess förtjänster inget annat än en saga Det sociala kontraktet försvinn ajöss hej då! Kontraktet som jag aldrig skrivit på.

(Jannas pappa kommer in i ett barndomsminne. Med en bok och sätter vid en säng och börjar läsa en godnattsaga.)

PAPPAN Det var en gång en by. I byn fanns en kvarn. Kvarnen ägdes av en farbror som var mycket rik. Hans fickor var så fulla med pengar och guld att hans byxor nästan ramlade ner. Och trots att alla hans skattkistor var så fulla med pengar att det knappt fanns plats för mer pengar och trots att farbrorn hade allt han kunde önska sig så ville han bara ha mera pengar. Farbrorn blev rik på att låta mala bönderna i traktens säd till mjöl. Det var den enda kvarnen som fanns i trakten så bönderna hade inget annat val än mala sin säd till mjöl hos farbrorn trots att han gav riktigt dåligt betalt för mjölet. Farbrorn malde inte ens mjölet själv, det gjorde en mjölnare som också fick riktigt dåligt betalt. Hela dagarna gick den rika farbrorn runt och tjänade pengar på att göra ingenting. Bönderna och mjölnaren var så fattig att deras byxor också nästan ramlade ner.. En dag gjorde de det. Ramlade ner alltså. Där stod den rika farbrorn, mjölnaren och alla bönderna i bara kalsongerna med byxorna runt fötterna…

JANNA Men pappa…

Bryter fjärde väggen pratar direkt till publiken.

Ni får förlåta mig. Min pappa gör jämt så här. Han är så otroligt långrandig och hamnar jämt på sidospår. Han har ofta en poäng men det blir liksom för omständligt, krångligt och framför alltför tråkigt att komma till den. Så när han väl kommer till poängen så har man redan tröttnat. Min pappa är socialdemokrat och väldigt stolt över det. Hela mitt liv har han försökt berätta för mig hur viktigt det är att alla hjälps åt och att samarbete är lösningen på nästan alla problem. Hur viktigt det är att kompromissa när man måste osv, osv..

Den här sagan brukade han berätta för mig när jag var liten. Det här med att kapitalisten tappade byxorna för att han hade för mycket pengar och att arbetarna tappade byxorna för att de hade för lite lade han in för att jag skulle tycka det var roligt. Men et var mest han som tyckte det, jag tyckte det bara var pinsamt. Det tycker jag fortfarande. Vi kan inte låta honom dra hela sagan, så lång föreställning vill ni inte se. Men den går såklart ut på att bönderna och mjölnaren gick samman, sparade pengar och köpte kvarnen av farbrorn. Då kunde alla leva på sitt arbete och ingen behövde svälta med skälig prissättning och delad vinst. Sen berättade han att samma sak hänt i verkligheten och att det kallades kooperativ. Att bostadsrätter från början är sådana kooperativ, att mataffären
coop ägs av sina medlemmar osv osv. När jag blev äldre utökade han sagan till tre kvarnar och en tog bönderna och mjölnaren till vapen och dödade farbrorn, i en fortsatte bönderna och mjölnaren att sugas ut av farbrorn och i en gjorde de som i orginalsagan. Efter ett par år var både revolutionskvarnen och kapitalistkvarnen konkursmässiga och korrumperade men i den kooperativa kvarnen var allt frid och fröjd.

När jag blev ännu äldre började han visa diagram och staplar på att vi lever i världens bästa land. Att brottsligheten är låg, ekonomin stark, tilliten mellan människor hög, utbildningsnivån hög. Att möjligheten till klassresa är betydligt större här än i de allra flesta länder på jorden. Att den så kallade amerikanska drömmen är betydligt mer trolig här än i Amerika. Och ändlösa timmar har han spenderat med att berätta för mig hur eländigt och fattigt det var i Sverige för inte alls länge sedan. Hur människor emigrerade, flydde från fattigdom och religiöst förtryck.

PAPPAN Mina mor och farföräldrar var fattiga bönder. Mina föräldrar var lägre medelklass. Deras generationer gjorde ett enormt arbete med att ge oss vad vi har i dag. Det enda jag behövde göra när jag växte upp var att välja vilken gratis utbildning jag skulle börja på. På vilket subventionerat dagis mina barn skulle gå på. Vilken boendeform som passade mig bäst. Det är ett enormt privilegium att ha det så.

JANNA Nu de senaste åren har hans försvar för partiet var mer krampaktiga.

PAPPAN Det är ett historiskt komplicerat parlamentariskt läge. Jag är ändå stolt över att tillhöra ett parti som lyckas hålla högerpopulismen utanför politiken och att vi trots stora kompromisser ändå lyckas driva socialdemokratisk politik. Vi som parti vill mer. Men vi behöver större parlamentariskt stöd. Så vill ni se mer sossepolitik måste ni rösta på sossarna. Inte bestraffa oss för att vi är tvungna att kompromissa.

JANNA Jag tror inte på pappa. Hans dröm är inte min. Och man kan väl inte skylla på väljarna heller? Klaga på att de väljer fel? Det är väl pappas jobb att i så fall få folk att vilja rösta på sossarna. Vote shaming känns inte så fräscht.

JANNA Ett kontrakt jag aldrig jag aldrig skrivit påååååååååå (lång ton)

FLÖDET ditt liv ska levas glatt  ditt liv ska levas nu möt dagen med ett skratt huvudrollen spelar du.

JANNA Välfärdsstaten det är dags för din ridååååå—–

FLÖDET ditt liv ska levas glatt  ditt liv ska levas nu
möt dagen med ett skratt huvudrollen spelar du.

PAPPAN Om vi betalar skatt Och fortsätter kämpa på Kan vi även fortsatt Ha en dräglig livsnivå

JANNA En vision så gammal trist å gråååååå..

PAPPAN Vi gör så gott vi kan Med det lilla som vi har Men jag tror inte någon an Är bättre på att ta ansvar

JANNA Stopp! Pappa? På riktigt? Vi har en duett här i öppningsnumret där jag ska berätta att jag inte tror på din vision och du har chansen att sjunga för din sak.

Vi gör så gott vi kan  Med det lilla som vi har Men jag tror inte någon an Är bättre på att ta ansvar

Är det din berättelse om samhället? Är det med de orden du ska sälja in er politik?

PAPPAN Ja men det är ju så det är. Vad tänker du är alternativet till den regeringskonstellation vi har i dag? Tror du att våra motståndare skulle göra det bättre?

JANNA  Det finns berättelser om samhället som är mycket kraftigare och mer lockande. Som handlar om ert svek. Om hur landet splittras. Om bilbränder. Om no go zoner i förorten. Om organiserad brottslighet. Om hedersvåld. Om immigration utan kontroll..

PAPPAN Ja, men det har jag ju sagt. Det är lögn. Den berättelsen om samhället bygger på lögner och överdrifter. Sveriges ekonomi är stark. Brottsligheten och det dödliga våldet ökar inte. Det minskar.

Börjar dra upp olika diagram med staplar och cirklar..

JANNA Jag tror fan inte att det är sant…Diagram med staplar och cirklar.. Herregud ni förtjänar att gå under. Svara bara på den här frågan:

FLÖDET ditt liv ska levas glatt
ditt liv ska levas nu möt dagen med ett skratt huvudrollen spelar du.

PAPPAN Går det där flödet att stänga av. Jag tappar tråden..

JANNA Jo, förlåt. Vänta lite …. Sådär. Jag tar om min replik.  Jag tror fan inte att det är sant…Diagram med staplar och cirklar.. Herregud ni förtjänar att gå under. Svara bara på den här frågan:

Om jag nu lever i ett paradis.  Om den bästa av världar är den här  Varför känns det som vi jämt lever i kris Varför känns din välfärd mer som en misär

Om jag nu har allt varför känns det inte så Det är ett kontrakt som jag aldrig skrivit på

Föreställningen Nordens hemlighet

Nyskriven svensk musikdramatik, urpremiär den 6 oktober på Kilen Stockholms Kulturhus. Musik Andrea Tarrodi, text Andreas Boonstra.  Med tre musiker på accordion, cimbalom, violin samt tre sångare. 20 föreställningar i Stockholmsområdet samt därpå kommande landsturné. Jonas Nerbe, konstnärlig ledare, 073-3223916, www.sthlmsmusikteater.com

Information om SthlmsMusikTeater

Stockholms musikteater (SMT) är en fri musikteatergrupp. Vi har funnits i tjugo år och arbetar idag med samtidsaktuella, allmänmänskliga ämnen och utvecklar nya verk med samtidskoppling, ofta på en historiskt relevant grund. I år fyller det fria demokratiska valet 100 år och demokratin står därför i självklart fokus. Vi anser att ett samtal kring demokratin i vårt samhälle idag är högrelevant, då demokratin som politisk samhällsgrund ifrågasätts på flera håll i världen och Europa, vilket i sin tur sätter mänskliga rättigheter i fara. Att arbeta med demokratifrågan genom musikteater blir ett sätt att verka för allas rättigheter i samhället. Genom publiksamtal önskar vi ta ut ett nyuppväckt engagemang ut i samhället i stort. Vi samarbetar med en lång rad aktörer i föreningsliv och civilsamhälle, vilka kommer till vår hjälp i att utforma dessa samtal, för att skapa största möjliga relevans.

Vi är den enda fria musikteatergrupp i Sverige som skapar ny musikteater på kontinuerlig basis sedan år 2000. Vi vill leta nya sätt att spegla komplexiteten i att vara människa i vår moderna tid.  Vi prioriterar levande musik med professionella frilansmusiker/sångare. Musikerna är med på scen och har ibland repliker. Vi hittar ny publik till genren med våra speciella ämnen och vår spelstil som även lockar en ung publik – högstadiet och uppåt. De unga uppskattar det direkta och ofta humoristiska tilltalet.
Vi involverar expertis inom de aktuella ämnen vi arbetar med, psykologer, filosofer, framtidsforskare, hjärnforskare osv. Vi för publiksamtal efter föreställningarna kring de frågor vi berör som modereras av ovan nämnda expertis. Vi arbetar med nya uttryck för genren och banar en ny väg mellan opera och musikal med stark publikkontakt, improvisation, inslag av ”stand-up”. Vi vill skapa en varaktig hållbar plattform att skapa nyskriven svensk musikteater ifrån. När en bra tanke blir så fel. Människors frihetslängtan gick inte att stoppa till slut.
Vi tror stenhårt på värdet av att utveckla musikteatern som konstform i vår tid. Musikteatern får inte bli en irrelevant konstform där gamla verk upprepas i ett nostalgiskt tillbakablickande utan koppling till en nutid.  Vi vill särskilt använda musikteatern som verktyg för att nå nya målgrupper och välkomna dem till teaterrummet. Alla, oavsett bakgrundskunskap, härkomst, språklig-, kulturell- och intellektuell nivå ska känna sig tilltalade och inkluderade. Därför har vi även lagt in spelperioder på engelska när vi spelat i Stockholm och på landsturné. Vi jobbar också aktivt med publiksamtal som verktyg för samverkan med samhället i stort. Musikteater liksom dess systerdiscipliner operan och musikal, är givetvis kostsamma att producera nytt material för, men vi tror att det är nödvändigt liksom för all konst för att vitalisera konsten i stort och skapa relevans för dagens besökare. Musikteater ska inte bara underhålla, den ska få oss att tänka på nya sätt, med nya medel, med musiken och känslorna som ledstång. Vad detta tänkande består i vill vi inte styra. Därför håller vi oss till allmänmänskliga och existentiella frågor relevanta för människor i alla tider, som döden och livets utveckling och mening. Vi engagerar oss också i samtidens stora problem, genom att hantera teman som demokrati, mänskliga rättigheter och människans plats i det moderna samhället.

En föreställning om att våga

Camilla Persson från Dotterbolaget gästbloggar om Oj nu blev jag blyg, en clownföreställning som vill uppmuntra barn att våga lite mer.

Foto av två clowner som står framför en mikrofon

Bearbeta skämsminnen

Att göra bort sig, att skämmas, att bli blyg…
Ibland när jag kommer att tänka på något tillfälle då jag gjort bort mig så börjar jag sjunga, humma lite, bara för att det är så jobbigt att tänka på så min hjärna genast försöker få mig att tänka på något annat. Humma kan jag men jag är dålig på att sjunga, ibland känner jag mig helt hjälplös inför min egen oförmåga. Nu har jag bearbetat mina skämsminnen genom att göra föreställningen Oj, nu blev jag lite blyg. Jag valde två skådespelare/clowner som är bra både på att sjunga och dansa så de säkert skulle lyckas på slutet.

Skillnaden mellan att vara blyg och skämmas?

Någon klok sa: Att skämmas är att slå ner ögonen för att man inte vill, att vara blyg är att slå ner ögonen för att man vill men inte vågar. Kanske stämmer det?  Men det ena kan väl också gå in i det andra och ibland kan kanske man blir så blyg så man inte längre vill. Claes som spelar en av karaktären (Lage)  i föreställningen Oj nu blev jag blyg ska sjunga fel i början av föreställningen, högt och falskt, fast det var meningen så skämdes han ändå och vill genast avbryta sången efter han sjungit fel. Jag fick mana på: – Sluta inte sjunga, fortsätt sjunga så där falskt länge innan du avbryter dig! Det blir pinsamt! Men barnen i publiken är peppiga, “-Kom igen Lage, vi hjälper dig”.  När Lage äntligen vågar sjunga så vågar inte Missin. hennes svenska är inte så bra och hon kanske kommer uttala ord fel. Barnen hejar på Missin också – ”Vi lovar vi ska inte skratta”.

Inför föreställningen

Vi har haft så väldigt roligt och tramsat mycket under repetitionerna. Mellan Lage och Missins sångförsök så spelar de sketcher om andra som på något sätt gjort bort sig med rösten. Det har varit befriande att göra korta roliga sketcher mitt i pjäsen. Vi har haft så många uppslag och valt bort nästan mer än hälften, man hinner inte så mycket på 35 min. Men vi hinner såklart med ett slut där Lage och Missin lyckas, barnen jublar.

Caroline Romare har gjort scenografi och kostym. Jag tyckte barnen skulle få något snyggt. Jag googlade loss på Wes Anderson bilder och på rutiga 60 tals-kostymer. Det kanske inte är de färger barnen tycker allra bäst om. Det är ofta rosa ljusblått och lila som gäller när man är sex sju – år.  Men jag tror ändå de ser och känner estetiken att allt är noga utvalt av Caroline och barnen uppskattar definitivt  alla luckorna som finns i scenografin. Caroline berättade att hon som liten bestämde sig för att hon ville bli scenograf när hon såg Beppes godnatttstund (för er som är för unga för att ha sett, så var det en stor man som låg i en jättesäng och i sänggaveln fanns det luckor där det bodde dockor.)  Kanske kommer någon liten person att vilja bli scenograf av att se Oj nu blev jag lite blyg. Kanske våga någon lite mer, kanske slipper någon gå hemma och humma för att de skäms.

Information om föreställningen

En föreställning som leker med ljud, röst och sång. Om att våga ta plats och göra sin röst hörd. Om hur blyg man kan bli och hur pinsamt det kan kännas när det blir fel. För de flesta av oss upplevs rösten som något identitetsskapande, något nästan privat, trots att vi använder den i nästan alla offentliga sammanhang för att kommunicera med andra. För många av oss är det konstigt när vi hör vår egen röst inspelad. När vi sjunger fel eller låter konstigt så skäms de flesta av oss. Behöver det vara så? Och vad gör man med sin skam?

I anslutning till föreställningen går det att boka workshopen, Gör din röst hörd
Föreställningen Oj nu blev jag lite blyg har Kulanpremie

Camilla Persson Dotterbolaget
Föreställningsfoto: Sigyn Stenqvist

Lågstadiet skriver musiktexter

Eva Lotta Belin, producent och musikerna från Orkesterpop gästbloggar om digitala workshops.
I låtskrivarworkshop med Orkesterpop får barn utforska grunderna i musik samt skriva en egen text som resulterar i en egen klasslåt.Workshopen går utmärka att förena med Skapande skola.

Digital workshop

Själva projektet går till så att barnen först får titta på en inspirationsfilm där musikerna Mija och David går igenom grunderna i musik. De berättar om melodi, ackord, rytm, och hur de själva gör när de spelar in ett instrument i taget. Barnen får uppgifter i en film där de bland annat får testa att känna på rytm och rim. I Örbyskolan har hela lågstadiet arbetat med att skriva musiktexter. Alla tolv klasserna ska framföra sin låt på skolavslutningen. I inlägget kan du lyssna på tre av de tonsatta låtarna och läsa en fantastisk raptext av årskurs ett.

Information om Orkesterspops digitala workshop

Foto av två musiker som ligger på mage. Bakom sig har de gitarr och frmaför sig en hund

Klassens uppgift

Klassen ska rösta fram ett gemensamt tema och i grupper skriva en text som skickas till Orkesterpop . I den efterföljande streamingen spelar Orkesterpop upp resultatet samt pratar om olika teman man kan skriva om, att man kan skriva om precis vad som helst, inget är för litet eller larvigt att ta upp. Vi pratar om känslor, tillkortakommanden, tävling, hur man är schysst mot varann, hur man kan ta tag i melodier och ramsor som dyker upp i huvudet.

Interaktivt möte i klassrummet

Musikerna Mija och David ser till att så många som möjligt kommer till tals i klassrummet. Som  avslutning får barnen lära sig refrängen till den egna klasslåten så att alla kan sjunga med. Låten skickas också till klassen med och utan sång så att det lätt går att uppträda med den om man så önskar.

Rent kommunikativt fungerar den här workshopen över förväntan trots sin digitala form. Barnen är på en trygg plats i sitt klassrum och vågar prata, blir engagerade och tar för sig.

Barnen har sedan bestämt ett gemensamt tema i sin klass och därefter suttit indelade i grupper och skrivit. De har fått välja om de vill använda rim eller inte.

Så här skriver Mija om det digitala mötet med eleverna:
Under den efterföljande streamingen (där tekniken fungerat utmärkt) är barnen väldigt delaktiga. Vi pratar om vilka andra teman man kan skriva om, att man kan skriva om precis vad som helst, inget är för litet eller larvigt att ta upp. Vi pratar om känslor, tillkortakommanden, tävling, hur man är schysst mot varann, hur man kan ta tag i melodier och ramsor som dyker upp i huvudet t ex. Och vi ser alla i klassrummet, ser till att så många som möjligt kommer till tals. Vi läser först upp deras text, vi spelar den en gång och vi avslutar med sången och lär först ut refrängen så att alla kan sjunga med (vilket de stolt gör).

Klasslåten

Efter det har Mija och David sammanställt en låttext – valt ut vad som ska vara refräng (om barnen inte redan gjort det) och valt vilka meningar som passar in i verserna. De har sett till att alla grupper i klassen är representerade i slutresultatet. Allt är barnens ord, Orkesterpop har bara strukturerat texten och tonsatt melodin.

I filmen uppmanar vi barnen att skicka med  även melodi men det har ingen ännu gjort. Däremot har flera barn spontant sjungit upp egna kompositioner utan komp inför sina klasskamrater under den digitala workshopen. Och rent kommunikativt funkar den här workshopen över förväntan. Barnen är på en trygg plats i sitt klassrum och vågar verkligen prata, blir engagerade och tar för sig. Lärarna är bara med som åskådare.

Barnens texter tonsatta av Orkesterpop

Den första handlar om barnens upplevelser av Corona, den andra om djur och den tredje är en rap-låt om barnens olika ursprung i klass 1A.

Lyssna på låtarna

Årskurs tre har skrivit en text om sina erfarenheter av corona

Årskurs tre: en sång om djur 

Årskurs ett: en rap-låt om barnens olika ursprung i klass 

Raptext till: Barns olika ursprung

Här kan du läsa texten som elever i årskurs ett skrev. Originaltexten och den text som blev låten, så du kan se hur små ändringar det är. Vi har verkligen imponerats över vilka bra texter barnen har skrivit. Klass 1a är ett bra exempel på det, refrängen hade de redan bestämt och de hade jobbat i två grupper.

Ingen på vår skola ensam är
alla kompisar dom är här.
Vi behöver inte träna
vi är redan suveräna.
Allting på vår skola det är bra
Allt på vår skola gör mig gla’
Scratch är bra
det vill alla ettor ha.
1as dag – alla vill ha den
men ingen får ta den
Ingen vänder ryggen till de andra
Vi finns där för varandra.
Det här är sången om vår klass
som alltid äter glass
Vår sång är bra som ingen annan vill ha.

Om någon vill ha den så tar vi tar tillbaka den.

Klassen hjälper gärna varandra

de som kan hjälper andra.

Ingen på vår skola är den andra lika

vi är starka vi är unika

Du är ju bäst ingen protest

Protest svämma över

När man inte har nåt att syssla med

Man kan sätta sig och pyssla

Alla i 1a är kompisar

Jag han alltid sätta mig och pyssla

När jag inte har nån annan syssla

Vi är barn från olika länder

Som badat på många/massa stränder

Vi gillar alla att tävla – fast vi inte borde

Vi gillar ju varann’

och kan inte alla vara den som vann

Räkna matte är kul

Både före och efter jul

Minus och plus

Vi hyr en buss

Till Waldemars udde

Där vi saknade kudde

Just Dance tills jag blir yr

En tröja jag syr

Som passar när vi rappar

I Örby går 1a

Inte i Moskva

Vi hoppar plint

och gör en fint

Vi leker kull

Och ibland ramlar vi omkull

Refräng: (?)

 1a är ni beredda?!?!

Den som behöver hjälp ska vi rädda

Allting ställs till rätta

Vi är världens bästa etta!

Kulturplanering utanför boxen

Karin Westholm från Teater Pero gästbloggar på Kulanbloggen

”When life gives you lemons, make lemonade” heter det i det välbekanta uttrycket. I den här artikeln ska jag beskriva hur vi på Teater Pero har försökt göra lite lemonad i denna kaotiska och dystra tid.

foto av en kvinna som blåser såpbubblor, på bilden står det teater pero Scenkonst för barn och unga

Kulturaktiviteter under pandemin

Jag, Karin Westholm, producent på Teater Pero  kommer inte att berätta om hur vi på teatern har Coronasäkrat alla våra föreställningar, repat om vissa delar, ändrat våra arbetsmetoder och rutiner för turné. Inte heller kommer jag att berätta om hur vi spritar, håller avstånd och utrustar oss med visir och munskydd, allt för att vi ska kunna fortsätta vår verksamhet under pandemin på bästa, mest smittsäkrade vis. Nej, i den här artikeln beskriver jag två specifika projekt där vi har fått tänka utanför boxen och utveckla oss själva och projekten i en annorlunda riktning tack vare pandemin.

Blir det lika bra scenkonst utomhus?

Ganska tidigt i pandemin insåg vi att vår stora premiär på Mamma Mu bygger en koja inte skulle gå att genomföra våren 2021 så vi sköt denna produktion till hösten 2021 och tänkte om. En idé som länge har funnits med vår konstnärlige ledare Peter Engkvist om en liten, lätt-turnérad berättarföreställning där varje skådespelare på teatern får blomma ut i sina specialkompetenser och berätta sina favorithistorier på sitt alldeles unika sätt. Nu fick denna produktion äntligen plats i vår repertoar, den fick namnet Hemliga Hörn – berättelser ur bakfickan och den har väl aldrig känts mer rätt i tiden.

Eftersom föreställningen kan spelas både inne och ute så passar den extra bra just nu när vi behöver hålla stort avstånd till vår publik. Dessutom var detta den mest Corona-säkrade repetitionsperioden någonsin eftersom regissören Peter Engkvist delvis kunde träffa skådespelarna över Zoom. På så vis behövde inte en rinnande näsa eller lite kli i halsen stoppa repetitionerna.

Föreställningen hade premiär i februari och vi har träffat några små grupper inomhus under våren. För en vecka sedan var det äntligen dags att få möta barn utomhus. Vi träffade 30 förskolebarn i en ganska blåsig skogsdunge i Skarpnäck under en bitvis klarblå himmel. Skådespelaren Charlie Challis fick träffa barnen ensam den här dagen eftersom hans medskådespelare Pernilla Göst vaknade med lite kli i halsen. Det fiffiga med föreställningen är att den snabbt kan ställas om till att bli en enmansföreställning så det var inga problem för oss att genomföra dagen som planerat även om delar av ensemblen är krasslig.
Hemliga hörn har Kulanpremie

Foto av en skådespelare i en skog Charlie Challis. Foto Peter Engkvist

Hur är det att spela utomhus?

Tre snabba frågor om skillnaden med att spela utomhus till skådespelaren Charlie Challis om hans utomhuspremiär:
– Vad är största skillnaden på att spela föreställning utomhus mot inomhus?
Den största skillnaden är att utomhus så sker det saker som jag måste hantera som ljud, ljus och annat. Det gör att föreställningen blir spännande och levande. Allt kan verkligen hända.
– Vilka fördelar ser du med att kunna spela utomhus?
Man får så mycket gratis utomhus eftersom omgivningen skapar scenrummet. Varje föreställning blir helt unik och får sin egen magi.
– Vilken respons har du fått från barn och pedagoger när du mött barnen utomhus?
Jättefin respons. Samma som inomhus. Barnen brukar fråga oss om ifall allt vi berättar om har hänt oss på riktigt vilket känns som ett jättebra betyg.

När Charlie träffade barnen var det minusgrader och ganska blåsigt. Nu ser vi fram emot vår och varmare väder och hoppas på ännu fler möten med barn i skogsdungar, på skol- och förskolegårdar framöver.

Digital berättarworkshop

Ett annat projekt som med största säkerhet aldrig hade blivit av om det inte var för pandemin, är vår Digitala Berättarworkshop där vi låter barnen utforska scenframställning och historieberättande. Denna workshop genomförs helt Corona-säkert eftersom vi endast träffar barnen via länk. Eleverna har, innan mötet, fått ta del av en filmad introduktion i berättande som delvis bygger på föreställningen Hemliga Hörn och de har själva arbetat själva med sitt eget berättande i klassrummet handledda av sin lärare utifrån vårt kompendium.
Här har vi fått utveckla helt andra, och för oss nya, färdigheter som hur man kommunicerar kring digital teknik i klassrummen med lärarna och hur man får alla i en klass att känna sig sedda genom en kameralins. Efter att ha genomfört workshopen kan vi konstatera att det faktiskt funkar.

Hemliga hörn har Kulanpremie

Foto av två skådespelare som förbereder en digital workshop Inspelning av digital workshop, skådespelare Charlie Challis och Pernilla Göst

Hur funkade det?

Frågor till skådespelarna Charlie Challis och Pernilla Göst strax efter att de har haft ett Zoom-möte med en skola i Spånga;

– Hur upplever ni det digitala mötet med barnen?
Eftersom vi längtar så mycket efter vår publik så känns det jättehärligt, även om det är via en skärm, att möta publiken. Det är överraskande hur bra man kan skapa kontakt även om det inte är i samma rum, svarar Pernilla.
Charlie håller med; Jag är positivt överraskad över hur bra det funkar. Det är roligt och underbart att de är så modiga. Det är härligt.

Vad behöver pedagogerna tänka på?

Pedagogerna behöver vara en hjälpande hand i det fysiska rummet. Eftersom skådespelarna oftast inte kan se hela rummet och alla barn samtidigt behöver man tänka till när det gäller placering av barn, dator och smartboard. Det blir också deras uppgift att skapa förutsättningar för de barn som för tillfället inte är aktiva i workshopen att ändå känna sig delaktiga hela tiden, t.ex. genom att se till att de kan följa sina kamrater på stor skärm.
– Hur upplever ni stämningen i klassrummet när ni kör?
Till en början är det pirrigt men blir sedan mer avslappnat. Hela tiden är barnen nyfikna och koncentrerade.
Det är alltid uppfriskande att beträda ny mark och ta sina kompetenser vidare på nya stigar. Det har de här två projekten verkligen lärt oss och dessa lärdomar tar vi med oss långt efter att pandemin ebbat ut. Det har varit utmanande och roligt.

Men digitala lösningar och utomhusarrangemang i all ära, det är ju trots allt det fysiska mötet vi alla brinner för och längtar efter… ja, herregud vad vi längtar tills vi obehindrat får träffa vår publik igen!
Karin Westholm, producent på Teater Pero

Vad kan myten om Medusa berätta om vår samtid?

Teater Barbara tolkar myten om MEDUSA för högstadiet/gymnasiet. Sedan starten har Teater Barbara hämtat inspiration från myterna, sagorna och legendernas värld. Myter har berättats från mun till mun, detaljer har ändrats och nya betydelser har skapats beroende på vem som har tolkat dem. Detta rika historiska stoff kan även idag ge oss insikter om människans natur.
I teaterns allra första produktion 2003, Sagan om Perseus, fanns det mytologiska monstret MEDUSA med ormar i håret med som en biroll. Nu har hon fått huvudrollen i ett nyskrivet drama för ungdomar.

MEDUSA har rest genom tiden och vi får möta henne i en direktsänd TV-show där hon blir intervjuad av den nyfikna programledaren Pam Possner. Med på länk från forntiden finns gudinnan Athena och guden Poseidon. Hur blev MEDUSA egentligen monstret? Vad var det som hände mellan henne, Athena och Poseidon? När Pam börjar ställa frågor, framträder snart en helt ny historia

Medusa 2

Erica Häll, producent på Teater Barbara intervjuar Carina Jingrot, författare till Medusa – återkomsten.

Vad var det som intresserade dig i historien om Medusa?

Hon och hennes öde har fascinerat mig länge. Hur kommer det sig att hon beskrivs så fylld av vrede och desperation? Vem vore hon om hon levde här och nu? Vad står egentligen hennes förstenande blick för? Vad kan myten om MEDUSA berätta om vår samtid? Trots att vi kommit en bra bit i vår utveckling sedan myten om MEDUSA kom till, är den överraskande lätt att applicera på våra liv här idag. Myten belyser eviga dilemman som maktmissbruk, skam, utsatthet och förtal.

När Metoo och samtycke blev debattämnen började vi minnas och syna händelser i våra liv som vi gjort om i våra minnen, eller försökt glömma. Det visade sig att alla jag känner har varit med om situationer som känts fel men som vi inte har velat tala om för att vi inte velat se oss som offer och för att vi inte sa ifrån.

I pjäsen berättar MEDUSA till slut om den händelse som fick sådana ödesdigra konsekvenser för henne och som belyser frågan om samtycke. ”Jag hade gett mig in i leken, jag fick stå mitt kast”, säger hon. Hon skyller på sig själv – men vems är egentligen skulden? Tystnadskulturen är utbredd, det är vanligare att vi inte talar om det än att vi gör det.

Varför är MEDUSA relevant för skolungdomar?
Den handlar om frågor som ungdomars liv kretsar kring – idealism, attraktion, förebilder, uppror – berättad av en äldre kvinna som blivit kallad för monster i tusentals år och som visar sig vara – en människa, en som vi kan känna igen. Tonåringar längtar efter att bli sedda, längtar efter kärlek. Det gör vi alla, men tonårstiden är en extra känslig period då det är lätt att bli manipulerad och utnyttjad.

Samtycke är ett ständigt aktuellt ämne, och snårigt, det behöver diskuteras och förstås. Jag tror att eleverna som ser föreställningen kan relatera Medusas situation till sin egen eller en väns, eller så kanske de identifierar sig själva eller någon i sin närhet med Poseidon och får sig en tankeställare. Athena kanske påminner dem om någon politiker. Vi har idag Samtyckeslagen. Vi vill uppmärksamma den och vad den innebär. Hur kan vi prata om samtycke? Vad är samtycke? Vilka förutsättningar finns för att unga ska kunna lyssna in varandra? Hur ser maktförhållanden ut i en relation?

Vad vill du att eleverna ska få med sig när de har tittat på föreställningen?
Jag hoppas att de får en energiinjektion och går stärkta därifrån, trots det mörka temat. Att de blir uppmärksamma på valen de gör i sina liv och påminns om att vara varsamma om sig själva och andra. Och att de får lust att tala om det som dyker upp inom dem.

Medusa 4

Hur kan skolan arbeta vidare med tematiken i föreställningen?
Till föreställningen hör ett pedagogiskt material, som kan fungera som stöd för att tala vidare om dessa frågor och där elevernas funderingar kan leda vägen till vidare diskussioner:

  • Svenska – dramatik, antikens litteratur, mytologiska berättelser, nytolkning av mytiska berättelser.
  • Historia – antiken, demokratins födelse, kvinnlig rösträtt Religion – antikens religiösa föreställningsvärld, antikens gudavärld.
  • Samhällskunskap – politiska system, lag och rätt, opinionsbildning.
  • Livskunskap –  jämställdhet, könsroller, sex och samlevnad, samtyckeslagen

Teater Barbaras lärarmaterial

Teater Barbara erbjuder också en workshop
Elever utforskar tillsammans med skådespelarna föreställningarnas olika teman; samtycke, makt och könsroller. Utifrån tankar och känslor som pjäsen väcker arbetar vi med övningar för att fördjupa elevernas förståelse för sig själva och varandra.

Se Medusa kostnadsfritt i höst!
Under resten av höstterminen får skolor och förskolor i Stockholms stad boka kulturaktiviteter som har Kulanpremie helt kostnadsfritt. Staden tillför 8 miljoner kronor för detta ändamål. Arrangemangen ska genomföras enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Kulans webbsidan kan du läsa mer om gratis kultur och alla aktiviteter som finns

Kontakt och bokning av Medusa
Lediga datum att boka: 16, 20, 24, 30 november samt 3, 4 dec. Först till kvarn.

  • Alternativ 1: Vi spelar på vår hemmascen Pipersgatan 4
    Vi spelar Coronasäkert för en skolklass åt gången. Klockslag efter överenskommelse.
  • Alternativ 2: Vi kommer ut till er skola och spelar
    Vi spelar Coronasäkert för en-två skolklasser åt gången, enligt överenskommelse med er.
Mer information: www.barbara.nu/medusa  –   info@barbara.nu  –  Tel 08 668 64 70

Kontakt med Kulan

Vi på Kulan blir jätteglada när vi får blogginlägg från kulturaktörer, förskollärare, lärare, skolbibliotekarier, elever och rektorer. Skriv till elisabeth.soder@edu.stockholm.se

Följ oss på Kulan facebook så missar du inte erbjudanden och information.
Elisabeth Söder

Ett språkutvecklande Skapande skola projekt

Åtta klasser, årskurs 4-6 med mentorer i Bredängskolan har arbetat med Bredäng i mitt hjärta tillsammans med fotografen Anna Ledin Wirén. I inlägget som främst bygger på texter jag fått från specialläraren Gunilla Rosbo får du veta hur projektet planerades och tips på lektionsuppgifter. Gunilla var eldsjälen som höll ihop projektet. Projektet avslutades med en fotoutställning på galleri Folk i Skärholmens centrum.

inbjudan till bildutställning. I bakgrunden sys elever som tittar på fotografier

Bakgrund till Skapande skola projektet

Läraren Gunilla Rosbro berättar, mobilen är idag våra elevers allt. Så gott som alla våra elever på mellanstadiet har en egen mobiltelefon. Eleverna kommunicerar med varandra med sina mobiler, de tittar på videoklipp, filmer och lyssnar på musik på sin mobil. De tar bilder på sig själva och sina vänner. Bilderna de tar är ofta situationsbundna frysta ögonblick som tas och visas upp i den närmaste vänkretsen alternativt läggs ut på sociala medier. Barn och unga som ler och tittar in i sin mobilkamera. Men vilka är de som ler in i kameran? Vilken historia har de att berätta?  Vilka intressen har de och vad tycker de om att göra när de får välja själva? Vilka tankar har de om framtiden och vad drömmer de om? Bilder i inlägget har undertecknad tagit i galleriet och fått från Gunilla Rosbro och Anna Ledin Wirén.

Bredäng 21

Målsättning med projektet i bild och svenska

Vi vill att eleverna ska:

  • få träna sig i att ta bilder som berättar något om sig själva och området där de bor.
  • få lära sig enkla tips som gör att deras bilder blir intressanta för den som tittar på deras bilder.
  • få träna sig i att prata om andras bilder och sina egna bilder.
  • kunna välja ut vilka bilder som de tycker är intressanta att visa för andra.
  • skriva texter till sina bilder.
  • visa upp sina bilder för en publik, klasskamrater/föräldrar/ lärare när projektet är klart.

Genomförande

Åtta klasser med ca 20 elever i varje klass. Vi har arbetat med en erfaren fotograf och mediepedagog, Anna Ledin Wirén som går att boka på Kulan. Alla klasserna fick tre lektionspass med Anna. Dessutom introducerade Anna tillsammans med specialläraren Gunilla Rosbro och IT-pedagogen Kerstin Linke  utställningen för alla besökande klasser. På bilden ser du Anna i utställningslokalen med en av de klasser som kom för att se sin och alla andras bilder och texter.

Wiren fotograf med eleverb

Introduktion för deltagande lärare

En kort workshop med hela arbetslagets personal. Introduktion av projektets upplägg och kort genomgång av olika genrer som finns inom fotografin. Projektet Bredäng i mitt hjärta kommer att utgå ifrån genren berättande fotografi. Vad är Berättande fotografi? Hur skiljer sig sådana bilder från bilder där någon som ”ler och tittar rakt in i mobilkameran”. Vi tittar på några exempelbilder på bilder i denna genre. Därefter provar vi i arbetslaget på att göra en enkel bildanalys: vad vi ser och vad vi tror händer i bilden/ kommer att hända i bilden och vad fotografen ville visa/säga med sin bild?

Bredäng 3B

Anna Wirens introduktion för eleverna

Lektion 1 : 60 min
Kort genomgång: Vad kan ett fotografi säga /berätta för den som tittar på bilden? Gruppdiskussion och parövning på att” läsa bilden” . Vad ser vi i bilden och vad säger bilden mig?

Lektion 2: 40 min
Tips för att fotografera bättre bilder.
Planera vilka bilder man vill ta, var när och hur.
Planera hur man ska göra för att kunna ta dessa bilder. Vem kan hjälpa till ? klasskompis?
När man ska ta sina bilder skoltid-fritid?

Bredäng 1B

Lektion 3: 80 min
Redigera tre bilder.
Välja ut en av bilderna.
Mål, eleverna ska komma fram till vilka av de tre bilder som de vill visa på utställningen.
Den valda bilden ska sedan bli utprintad på ett fotolabb på fotopapper.
Skrivarbete i klassen på svensklektioner.
Eleverna skriver  texter som berättar om sin/sina bilder som kommer presenteras ihop med bilden/bilderna.
Kerstin Linke, it-pedagog hjälpte eleverna att göra QR kod av elevernas texter. QR koden placerades bredvid elevernas bild i utställningslokalen så att besökarna kunde läsa texten i sin mobil.

Bredäng 50

Bredäng 16

Lektion 4
Vara delaktig i  fotoutställning på Galleri Folk i Skärholmens centrum. Visa upp sina bilder för en publik, klasskamrater, föräldrar och lärare när projektet är klart. När utställningen är över får eleverna de inramade fotografierna.

Eleverna på bilden har just kommit in i utställningen och scannat qr- koden till sin bild för att se sin bildtext.

Wiren, någa elever Bredäng i mitt hjärtab

Teknisk och praktiskt information
Alla elever på Bredängsskolan har varsin iPad.
Bilderna redigerades i den kostnadsfria appen Snapseed.
Bildpublicering hos fotolabbet Crimson. Crimson blev så förtjusta i fotoprojektet att de subventionerade kostnaden med 50%. Till bilderna köptes passpartous.
Alla vårdnadstagare fick fylla i en blankett för samtycke eller avslag till publicering och visning av foton och text på galleriet och för publicering på Kulan och Pedagog Stockholm. 

Anna Ledin Wiren, Skapande skola BredängB

  • Synpunkter från deltagande lärare och fotograf
    Eleverna hade varit extra motiverade eftersom de skulle få visa vad de gjorde utanför skolans väggar, skarpt läge.
  • Våra elever har olika modersmål men bildspråket är gemensamt.
  • Svårt att planera stora och långa projekt, önskemål att det finns utrymme i tjänst och inte bygga på eldsjälar.
  • Det som var fantastiskt med det här projektet var att jag fick träffa eleverna flera gånger, det blev en lärande process.
  • Tänk om Stockholms stad kunde ha en utställningslokal med scen där skolor kunde hyra in sig och visa elevarbeten. Det är hårt arbete och mycket tur om en skola vill få tillgång till detta utanför skolan.

Wiren, Folket Skärholmen. Bredäng i mitt hjärta

Äntligen vernissage!

Tisdag den 13 oktober öppnade Bredäng i mitt hjärta i Ateljé SKHLM, Galleri Folk i Skärholmen. Utställningen pågår fram till och med torsdag den 15 oktober. Många elever tyckte att det var första gången de gjort något ”på riktigt” i skolan. De var så stolta att få vara i ett fint galleri som låg i Skärholmens galleria. För många var det också första gången de besökte ett galleri. Galleriet är öppet till 19.00 eftersom lärarna vill ge föräldrar och syskon möjlighet att se elevernas verk. På bilden ser du Naomi som har kommit tillbaka senare på kvällen för att visa utställningen för sin bror som går på gymnasiet.

Bredäng 30

Bredängsskolans skolgård

Bredäng 5b

Bredäng 11

Eleven har lekt med det analoga och digitala

Bredäng 10

Bredäng 20

wiren kattbild

Kontakt med Kulan

Följ oss på Kulan facebook så missar du inte erbjudanden och information.
Prenumerera på Kulans veckobrev
Elisabeth Söder

En textnära analys av maskulinitet i Strindbergs Ett halvt ark papper

I uppsatsen Ty han ägde det skönaste har Ida Kangas  tittat på hur maskulinitet skildras i Ett halvt ark papper och hur avsaknaden av kvinnan påverkar mannens maskulinitet. I det här blogginlägget hittar du bland annat Idas uppsats som PDF.


 

Ett halvt ark papper 5

Idas Kangas  uppsats, Ty han ägde det skönaste

Ida anser att temat är litteraturvetenskapligt relevant eftersom novellen sällan diskuteras ur det här perspektivet trots att den enda karaktären är en man och att analysera äldre verk från nya vinklar kan ge en ny syn på verket. B-uppsats Ida Kangas1-1.

Webbsidan Ett halvt ark papper

På webbsidan Ett halvt ark papper finns novellen översatt och inläst på de flesta språk som talas i Stockholms skolor. På sidan finns också en bra länksamling till det mesta som skrivits om novellen och August Strindberg. Där  finns exempelvis Lars Gustavssons parafras på novellen. Du hittar den på sidan ”Läsa”.

atelefonlista

Elevarbeten med inspiration av Ett halvt ark papper

I Kulans blogginlägg , Så här kan du arbeta med August Strindberg finns tips på hur lärare arbetat med novellen och elevarbeten.

etthalvtarkpapper_almida3

Kontakt med Kulan

Följ oss på Kulan facebook så missar du inte erbjudanden och information.
Prenumerera på Kulans veckobrev
Elisabeth Söder

10155406_301412560009659_1397385610_n

 

Workshops i form och bild

Konstdepartementet är en plattform som underlättar för grundskolor att boka projekt och workshops av bild- och formkonstnärer. Ett initiativ av Konstcentrum öst.
I inlägget presenteras tre förslag på workshops.


En hyllning till fixaren med konstnär Maria Johansson

En hyllnings till fixaren Konstdepartementet B

Målsättning

Målet är att öppna upp för ett kreativt tänkande. Eleverna ska uppleva lusten att upptäcka och meka med prylarna. Känna att de klarar det och kan hjälpa varandra. Väcka intresse för design och konst samt att så ett litet frö om konstnärliga utbildningar och yrkesval. Men även fundera över på hur vi konsumerar och vad de själva kan göra för ett hållbarare samhälle. Något som pedagogerna sedan kan ta in i undervisningen och fortsätta att diskutera efter workshopen.

Resultat:
Det blir något, som barnen kan ta med sig det hem. Eleverna bär smyckena och får anledning att berätta om projektet för andra elever och frågeställningarna förs vidare. Många tillverkar presenter till föräldrar och släktingar och tar på så vis även med sig diskussionen hem. Om skolan vill kan de som en förlängning av projektet låta eleverna fotografera varandra när de bär sina smycken, för att sedan göra en fotoutställning av resultatet.

Information

Alla Konstdepartementets  konstprojekt håller på att läggas över hos Kulan och får därmed det subventionerade priset. Du kan också kontakta Konstdepartementet , info@konstdepartementet.se


Naturens stad med konstnär med Mattias Bäcklin

Naturens stad Konstadepartementet B

I denna workshop kommer jag att berätta om min väg in i konsten och vad det kan innebära att vara en yrkesverksam konstnär. Vi öppnar upp för diskussioner och tankar kring samtidskonst och vad konst kan tänkas vara. Läs mer om upplägget

Målsättning

Eleverna kommer att få lära sig att arbeta konstnärligt i grupp och skapa stora teckningar tillsammans som sedan kommer att visas för publik på skolan eller i en annan lokal. De kommer att lära sig att ta tillvara på varandras specifika uttryck och värdet i kompositionens dynamik. Eleverna får lära sig hur man skapar ett bildberättande genom storleks- och perspektivförskjutningar.

Information

Alla Konstdepartementets  konstprojekt håller på att läggas över hos Kulan och får därmed det subventionerade priset. Du kan också kontakta Konstdepartementet , info@konstdepartementet.se


Jagets konturer  med  konstnär Karin Häll

jagets konturer Konstdepartementet (002) b

Eleverna tecknar, iakttar och målar sig själva i helformat.
De lär sig att undersöka både helhet och detaljer samt blanda färg som de kan jämföra med färgerna på sina kläder. Läs mer om projektet.

Målsättning

Syftet med projektet är att ge eleven möjlighet att upptäcka sig själv och andra utifrån ett bredare perspektiv och större acceptans.
Barnen tecknar individuellt men själva presentationen handlar om att lyfta fram det unika hos varje individ i den gruppen.
I presentationen som består av helfigursporträtt i full skala finns alla barnen representerade och speglade utan att gruppens vanliga roller och hierarki finns med.

Information

Alla Konstdepartementets  konstprojekt håller på att läggas över hos Kulan och får därmed det subventionerade priset. Du kan också kontakta Konstdepartementet , info@konstdepartementet.se


Kontakt med Kulan
Följ oss på Kulan facebook så missar du inte erbjudanden och information.
Prenumerera på Kulans veckobrev

Elisabeth Söder

Coronaanpassad kultur

I inlägget hittar du kulturaktiviteter, både upplevelser och workshops som går att genomföra trots coronatider. Kulturaktiviteterna är sorterade på konstformerna: dans, musik, cirkus, teater, bild och film. Inläggen uppdateras kontinuerligt.

DSC02523b


Kontakt med Kulan

Följ oss på Kulan facebook så missar du inte erbjudanden och information.
Prenumerera på Kulans veckobrev
Elisabeth Söder

10155406_301412560009659_1397385610_n

Skapande skola och film med hänsyn till corona

Flera av våra skolor har inte hunnit genomföra planerade Skapande skolaprojekt på grund av coronakrisen och har därför pengar kvar. Pengar som om de inte används skickas tillbaka till Kulturrådet. Kulan har därför gjort en sammanställning av kulturaktiviteter där aktörerna ändrat upplägg för att kunna erbjuda elever Skapande skola även under coronaperioden. I det här inlägget tipsar jag om Skapande skola och bild.  Många av aktiviteterna genomförs utomhus. I inlägget finns tips på aktiviteter från förskola till årskurs 9. Andra Kulaninlägg tar upp Skapande skola och: teater, musik, dans och cirkus. Inläggen fylls på vartefter jag får in material från aktörer.

I ett tidigare inlägg tipsade vi om aktörer som arbetar med Skapande skola uppdelade på konstform. Många av de aktörerna anpassar gärna sitt upplägg så att det passar under coronaperioden. Här hittar du kort presentation av aktiviteten och hur du får kontakt.


Film, samtal och eget skapande med Filmcentrum

filmccentrum ny

Globala målen 

Att träna sin perception och sitt kritiska tänkande i förhållande till andras konstverk må vara en både krävande och givande form av skapande. Analytiska färdigheter, kännedom om berättartekniska grepp och den meningsskapande processen (”tolkning”) är central för visuell läskunnighet – men våra Skapande skola-paket betonar mer än så, det grundläggande egna konstnärliga skapandet.

Innehåll
Vi har globala målen som övergripande tema och eget skapande ingår alltid. Film ingår alltid. Erfarna filmarbetare ingår alltid. Filmerna som görs är mellan 1 och 5 minuter. Det kan vara fiktiva eller dokumentära berättelser.
Information

Teknik finns på skolan eller hyrs förmånligt. För mer information om utbudet, beställa material eller starta ett samarbete med oss, besök oss på webben – www.filmcentrum.se
Årskurs: Förskola/F-9/Särskola
Tid: Egna förberedelser på skolan ca 2 tim + bokad workshoptid (från 4 tim).
Plats: Arbetet genomförs på skolan av professionella filmpedagoger. Material: I arbetet ingår film med visningsrättigheter, handledningsmaterial, workshop med filmpedagog och teknik vid behov.
Kostnad: Från 6000 kr för en hel skoldag (exkl.moms och ev. resekostnader för filmpedagog)
Kontakt: Nina Rahm, tel: 0707674450.


Arbeta med det som är svårt 

Filmcentrum tror på att samtala om det som är svårt. En av våra mest efterfrågade titlar handlar om en epidemi som härjar och hotar hela mänskligheten. Tito och fåglarna.  Det är en stark, klok samtids-saga kring många dagsaktuella ämnen – och med ett lyckligt slut. Filmen har rikt med pedagogiskt kringmaterial och nu har vi även på uppmaning anpassat ett praktiskt filmarbete utifrån filmen. För mitt i ovissheten fortgår en vardag och barnen behöver utbildning, omsorg – och extra mycket omtanke. Med filmarbetet kan eleverna både bearbeta och kanalisera, samtidigt som de får utveckla MIK- färdigheter och ta del av en stark värmande kulturupplevelse.

Information

Årskurs: k 1 – åk 7/Särskola
Tid: Egna förberedelser på skolan ca 2 tim + bokad workshoptid (från 4 tim).
Plats: Arbetet genomförs på skolan av professionella filmpedagoger.
Material: I arbetet ingår film med visningsrättigheter, handledningsmaterial, workshop med filmpedagog och teknik vid behov.
Kostnad: Från 6000 kr för en hel skoldag (exkl.moms och ev. resekostnader för filmpedagog)
Kontakt: skapandeskola@filmcentrum.se, 070-7674450


Rörelse och film = dansfilm

filmarb

Under en dag får eleverna lära sig hur de kan skapa dansfilm. Från idé till genomförande och presentation. De skapar korta dansfilmer som innehåller rörelse i olika former, som rörelse av objekt, rörelse i naturen och rörelser med kroppen. De filmade rörelse sekvenserna redigeras och ljudläggs till konstnärliga filmer som blir cirka 1-2 min långa.

Upplägg:

Vi träffar en klass under en dag och eleverna arbetar i små grupper om 2 till 3 personer i varje grupp. För årskurs 4-9.
Dansare Amanda och filmare Helene kommer till skolan och under en dag skapar vi dansfilm med fokus på rörelse. Vi utforskar hur vi kan skapa rörelser utifrån en specifik plats (skolgården) och hur vi filmiskt kan fånga rörelser på olika sätt, till exempel genom närbilder, fågelperspektiv, olika kameraåkingar eller att spela filmen baklänges.

Dagen delas in i 3 olika workshops

  1. Längd 60 min.

Presentation och introduktion till dansfilm. Vi inleder med att titta på exempel av dansfilmer med fokus på dans och objekt i rörelse i olika miljöer. Vi går igenom hur man kan använda verktyg som utsnitt och perspektiv och går igenom de appar vi kommer att använda. Första workshopen avslutas med att eleverna i mindre grupper får provfilma utifrån givna uppdrag.

  1. Längd 60 min.

Eleverna arbetar med att samla material till sina dansfilmer. De arbetar i mindre grupper och filmar framförallt utomhus.

  1. Längd 90 min.

Genomgång av programmet iMovie och tips på hur man kan klippa i rörelse. Därefter klipper eleverna sina egna dansfilmer, ljudlägger och ger filmerna en titel. Dagen avslutas med att vi tittar på filmerna.

hoppar

Information

Ett skapande skola projekt för åk 4-9.
Teknik: Skolan tillhandahåller så många ipads att eleverna kan arbeta i mindre grupper. Apparna som vi använder heter iMovie och Reverser (kostnad 10 kronor).
Till workshop 1 och 3 behövs ett klassrum med projektor.
Pris: 12000 kr för en dag (2 pedagoger). Med Kulanpremien ges subventioner på priset.
Aktören på Kulan
Kontakt: Amanda Norlander, Tel: 0704-99 22 84
info@withinart.se, www.withinart.se
Helene Berg, Tel. 0708-28 72 55
helene.berg@createmotion.se, www.createmotion.se

Coronaanpassning:

Vi förhåller oss till givna riktlinjer. Inför att vi ska komma pratar vi med skolan om förutsättningar. Under 1a och 3e workshopen sitter eleverna på samma avstånd som de gör annars i klassrummet. Under 2a workshopen är vi utomhus. Samt all rörelse med kroppen sker var för sig.


Sammanställning av alla konstformer som anpassat sitt utbud

Skapande skola och musik

Skapande skola och dans

Skapande skola och cirkus

Skapande skola och teater

Skapande skola och bild

Skapande skola och film


Kontakt med Kulan

Följ oss på Kulan facebook så missar du inte erbjudanden och information.
Prenumerera på Kulans veckobrev
Elisabeth Söder

10155406_301412560009659_1397385610_n