Värderas en gestaltande eller tillämpande redovisning på samma sätt som ett traditionellt prov?

Har vi blivit ängsligare med det nya betygssystemet ? I ett tidigare blogginlägg  skriver  Tora Enkvist (elev på Globala gy.)   ” I svenskan har vi någon gång fått spela in små filmer, många positiva exempel finns i fler ämnen. Men dessa uppgifter räknas sällan som ”på riktigt”. 

 Så här säger Skolverket ” Vi får ibland frågor från elever där eleven berättar att hon eller han fått betyget A på alla prov förutom ett där eleven endast visat kunskaper för betyget E. Eleven säger då att det här har lett till att eleven ska få betyget D i terminsbetyg. Inget prov, inte ens ett nationellt prov, kan ensamt utgöra betygsunderlaget. Det är viktigt att eleven får flera chanser att visa vad han eller hon kan. Vid betygssättningen ska läraren utnyttja all tillgänglig information om elevens kunskaper och göra en allsidig bedömning av dessa kunskaper. Det betyder att eleven får visa sina kunskaper på olika sätt och inte bara genom skriftliga prov. Om eleven bara får en chans att visa sina kunskaper inom en del av kunskapskraven kan underlaget påverkas av slumpmässiga faktorer, som elevens dagsform, och därför inte ge en rättvisande bild av vad eleven kan. På vilka olika sätt kan eleverna visa sina kunskaper? Hur kan du arbeta för att eleverna ska få förutsättningar att visa vad de verkligen kan?”
Elisabeth

1 kommentar

  1. Elisabeth Söder, 15 maj 2013

    Så här svarar en gymnasielärare i svenska:
    ”3. Det tenderar att bli alltmer skriftligt än muntligt av eleverna. Elevernas talade ord i debatter och rollspel är flyktiga. Mycket svårt att bedöma det flyktiga. Det skriftliga kan läsas flera gånger av läraren och lämnas för medbedömning. Fler aspekter att bedöma för varje enskild elev i nya betygsskalan. Det muntliga sällan framlyft i kunskapskraven för gymnasieskolan (undantag moderna språk). Stora klasser, cirka 32 elever. ”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.