Världen via dator eller på riktigt?

Kulturlivet upplever att skolorna bokar färre besök. Är det så ?  Vi frågade Kulans läsare och fick in många svar och teorier. Ett av svaren gjorde oss förvånade, nästan chockerade och vi bad därför om ett blogginlägg. Varsågoda: 

 På riktigt  
På informationsmöte i sonens då blivande skola förra våren frågade jag rektorn om de gör många studiebesök. ”-Nej, vi tar in världen via datorn” svarade hon. Jag, mamma museipedagogen, höll på att svimma och blev alldeles stum. Det här hade jag velat säga till henne:   Det finns inget som kan ersätta att få uppleva något på riktigt. Att få se, höra, känna, lukta och smaka – att stimulera alla sinnen – gör att vi lär oss saker lättare och allra bäst blir det när vi gör det tillsammans med andra t.ex. på ett museum. Mycket av det som eleverna ska lära sig enligt läroplanen finns med i museers skolprogram och de är således en resurs i lärandet. Att lärandet i ett museum oftast sker på ett lustfyllt sätt och för alla lärstilar gör det hela ännu bättre!

 Jag arbetar i Livrustkammaren, ett statligt museum beläget i Kungliga Slottets källare. Här har vi fantastiska samlingar med rustningar, vapen, kungligheters dräkter och vagnar. I våra utställningar finns föremål från några av de mest kända händelserna i Sveriges historia. De suggestiva lokalerna förstärker känslan man får när man kliver in från Slottsbacken.

Många barn börjar med att fråga ”Är det riktiga grejer?” och sedan hör man ett ”WOW!”. En del barn tror mig inte: ”Du ljuger, det är kopior.” I slutet av vårterminen hade jag ett fasligt sjå att få en pojke att förstå att det är äkta kläder och att, ja, den uppstoppade hästen har levt för nästan 400 år sedan. Till slut sa jag: ”För att det ska finnas kopior måste det ju någonstans finnas, eller ha funnits, ett original.” Det är som om ingenting är på riktigt längre, som om allt bara är en fiktion.

 Själv hade jag min största historiska upplevelse för några år sedan i vår hörsal där en av våra konservatorer höll på att förbereda Erik XIV:s kröningsmantel inför utställning. Manteln låg utbredd på några bord och jag stod, med händerna på ryggen, lutad över den och räknade pärlor. Då och där fick jag känslan ”Erik har funnits på riktigt, det är inte bara en saga. Den 29 juni år 1561 stod han rätt upp och ned livs levande med denna mantel på sig och kröntes till kung efter sin far Gustav Vasa”. Låt alla Sveriges elever få uppleva den känslan. Besök ett museum!

Anna Blom Allalouf
Intendent, Verksamhetsutvecklare i Livrustkammaren
Fotograf Erik Lernestål, Livrustkammaren

 

Samarbete mellan skola och museum
Min erfarenhet av kulturinstitutioner är att de gärna kommer in redan i planeringsstadiet av skolprojekt. Det blir en win win situation för bägge parter. En skola som har många positiva erfarenheter av detta är Lillholmsskolan. De har under våren arbetat med projektet Kliv in i historien tillsammans med Livrustkammaren. Ett samarbete som kommer att visas på museet från den 5 september till den 17 november. Eleverna har valt varsin tavla från Nationalmuseet och med hjälp av kläder från Livrustkammaren har de gått in i tavlan med hjälp av Photoshop.  Uppgiften är att  bli en del av målningen och leva sig in i tiden så att de kan skriva en inre monolog till bilden  utifrån det århundrade de valt.  Lillholmsskolan har även haft ett samarbete med Nationalmuseet på temat Kliv in i konsten. Sten Canevall, bildlärare på Lillholmsskolan har bloggat om projektet .   Lokaltidningen Södra sidan har skrivit en förhandsrapport från samarbetet med Livrustkammaren där du också får ta del av några  monologer .

 

Kulan, barn och unga växer med kultur. Kulan finns numera
facebook och twitter,   Gå in och gilla vet ja

 Elisabeth Söder


 

 

 

1 kommentar

  1. Elisabeth Söder, 15 augusti 2013

    Efter att ni besökt museet kan ni återuppleva tavlor och föremål i Livrustkammarens digitala arkiv.
    http://livrustkammaren.se/sv/utforska/digitalt

Lämna ett svar till Elisabeth Söder Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.