Ett helt vanligt underbart, underbart kulturombudsmöte

 På bilden ser ni Simon Almers, elev på Thorildsplans gymnasium och nordisk seniormästare i scenmagi. Men jag bad inte Simon vara med på Kulturombudsträffen enbart för att fängsla oss med vinnarnummret i magitävlingen: 

 utan främst för att han tillsammans med andra elever och  personal från skolbiblioteket arbetat med filmprojekt på fritiden.  

I filmprojektet som sträckte sig över ett läsår har eleverna gemensamt ansvarat för manus, inspelningsplatser, skådespelare, animerat, regisserat, producerat, fotat och filmat.  På bilden ser ni Simon som huvudsaklingen ansvarade för foto och film och Helena, regiasvarig för Saga. Filmen Saga kommer att visas på Bio Rio i höst.

På samma träff hade vi också med två elever, Tora och Julia från Scenarmén på Globala gymnasiet. De har också använt varje ledig stund för att arbeta med kulturprojekt, de satte upp en stor musikal med närmare 50 elever som  spelades vid flera tillfällen på Globala. Pedagog Stockholm var med på en av föreställningarna på Globala och har lagt upp en film om Scenarmén med inslag från föreställningen. Det blev också en film av elevernas lärdomar att arbeta med ett  stort kulturprojekt.

För att få med lärares erfarenheter av att arbete med drama i klassrummet var Maria Danielsson inbjuden. Maria har lång erfarenhet av kulturprojekt och har nyligen skrivit en magisteruppsats om detta. Läs mer i ett tidigare blogginlägg från Maria. 

 

Scenarmén fick ett erbjudande från rektor att elever skulle kunna tillgodoräkna sig musikalen i en kurs men avstod eftersom de tänkte att  betyg skulle påverka gemenskapen och engagemanget. Indirekt har det kanske ändå påverkat betyget eftersom teaterprojektet blev ett viktigt andningshål i skolvardagen.

Vanligtvis har vi kulturaktörer och lärare som arbetar med estetiskt lärande på scenen men den här kvällen tyckte jag att det var bra att vi lärare satt i salongen och lyssnade på elever som var uppfyllda av kultur och som kanske inte skulle varit kvar i skolan om de inte fått arbeta med kultur jämsides med skolarbetet. Många vittnade om kulturprojektens inverkan på den sociala miljön i gruppen, att de fått större självkänsla och tilltro till sin förmåga i skolämnen. 

 Frågan för kvällen till kulturombud var : Kan vi ta in något av det engagemang, erfarenheter och färdigheter vi får se här i kväll till klassrummet ? Hur bedöma färdigheter i kulturprojekt?
Vi har fått  ta del av två fantastiska exempel på entreprenöriellt lärande men eleverna har inte fått med arbetsinsatsen i betyget. 

Kulturombudsträffen hade ett film och dramatema och för dig som är lärare och vill föra in mer av detta i din undervisning kan jag rekommendera följande resurser och stöd:

Film Stockholm  har kontakter med alla aktörer som har något att erbjuda skolan inom filmområdet och  förmedlar och bokar  filmpedagoger med erfarenhet och engagemang för att arbeta i skolan. Filmpedagogerna är specialiserade inom olika tekniker och åldersgrupper och representerar ett antal olika pedagogiska metoder.

Under hösten finns det ett brett skolbioutbud att ta del av. Medioteket anordnar regelbundet skolbio och erbjuder Skapande skolapaket. Medioteket har också nyligen börjat att blogga om klassiker och aktuella filmer i AV-mediautbudet. 

Det  pågår också ett antal spännande festivaler med  skolbio. Mellan den 4-9 okt anordnar filmfestivalen  Brazilcine   skolbiovisningar,  den 4:e nov har Tempo dokumentärfestival visning av indiska dokumentärer. Den 19-22:e nov pågår Antirasistiska  ARF filmdagar och  6-15:e nov  är det dags för         Stockholm filmfestival .

  

Vill du få stöd i att skriva manus, för scen eller film finns Centrum för dramatik. På bilden syns förutom jag själv Isabella af Klintberg från Centrum för dramatik. Isabella är involverad i projektet Ord blir film,  att arbeta från idé till färdigt manuskript, verka i inspelningsteam och tillsammans organisera så att de färdiga filmerna visas inför biopublik är att lära för livet.

Centrum för dramatik verkar för att fler ska komma i kontakt med dramatiskt berättande, särskilt barn och unga. Förmedlar uppdrag till professionella manusförfattare/dramatiker och översättare av dramatik inom scen, film, tv, radio och nya medier. På deras webbplats delar de med sig av tips och konkreta råd för att komam igång att skriva, som den här manushandboken. De ger studiedagar för lärare och elever: Dramatisera en novell, Readings, Skriva pjäs m.m

Teatercentrum anordnar varje år Stjärnkalaset Stockholms största utbudsdag som pågår mellan klockan 15.00–20.00. Ett unikt tillfälle för dig som är intresserad av scenkonst för barn och unga. Program för eftermiddag och kväll.

Mer tips på film och scenkonst hittar du på Kulans utbudssida. Klickar du på kulturformer kan du välja på teater , film och  tretton andra kulturformer.

Kulturombudskvällen var på Teater Pero och vi fick se ett inslag från deras föreställningen Å andra sidan … En dilemma föreställning om medmänsklighet och goda intentioner utifrån Stefan Einhorns berättelser. Armbanden var en viktig del i budskapet efter föreställningen och hade en rykande åtgång i pausen.

 

Nästa kulturombudskväll är på Kungliga operan den 8 oktober och programmet finns här

 

Vi ses, Elisabeth,  Ni följer väl Kulan på twitter och  Facebook

 

 

PS. kvällens förtäring var rawfood från Blueberry, Christina  Hargell serverade

4 kommentarer

  1. Eva-Li, 3 oktober 2013

    Oj oj oj! Vilken succé! Och vilket bra blogginlägg. Härliga bilder, inspirerande läsning och massor av tips med länkar. Tack!
    /Eva-Li

  2. Elisabeth Söder, 4 oktober 2013

    Tack, ja det var ett härligt möte. Jag hade glömt att ta med filmen om Scenarmén från er film på Pedagog Stockholm. Det är nu ordnat och bloggen uppdaterad

  3. Pingback Får jag hjälpa din skola? | Kulan

  4. Pingback KULAN – Kulturombudsträff | kikibeije

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.