Sant och falskt om Skapande skola

 

Miljonregn över Stockholm

Kulturrådet har nu publicerat listor på vilka kommuner och
skolor som fått bidrag från Skapande skola för läsåret 2014-15.

Grattis elever, ni har något att se framemot. För några av
er kommer det att innebära ett avbrott i skolvardagen men
för de flesta så mycket mer. Några av er kommer att uppleva att er
personliga och sociala kompetens utvecklas när ni får tillgång till
kulturupplevelser och själva vara medskapande. Många kommer
att uppnå bättre resultat i skolan i och  med att estetiskt lärande
uppmuntrar olika lärpreferenser.

I Stockholms kommun har vi för närvarande cirka 140
kommunala grundskolor och av dessa har 120 ansökt om bidrag
från Skapande skola för läsåret 14/15. Stockholms stad har fått
12 050 000 kr för att  fördela  till de skolor som ansökt om att
få del av bidraget.  Vi anordnar också Mötesplats Kultur Skola
för bidraget.

 

Vad kan man söka bidrag för?

Skapande skola-bidraget kan sökas för lönekostnader och arvoden
i samband med att eleverna får uppleva professionell konst och kultur.
Läs mer på  Kulturrådets webbplats. Bidraget kan också användas till
att låta eleverna få skapa själva tillsammans med professionella kulturaktörer.

 

Skillnad på kulturpeng och skapande skola

Skapandeskola medel är ett komplement till skolans kulturverksamhet för
att skolan ska kunna göra extra kultursatsningar. Det utgör inte skolans enda
”kulturpeng”. I skolpengen som baseras på antalet elever som skolan har,
ingår pengar för kultur. Men pengarna är inte öronmärkta och vad som avsätts
för kultur varierar mellan skolor. Detsamma gäller den kulturbudget som
kulturombuden ansvarar för.

Måste all kultur vara medskapande?

När vi på Kulan  anordnar Mötesplatser för kulturombud och kulturaktörer är
Skapande skola ofta på tapeten. Det kommer då fram många missuppfattningar
om bidraget, några tror att det bara går att få till interaktiva kulturupplevelser
och att det inte går att använda bidrag för att se exempelvis en dansföreställning
utan att det måste sättas in i ett större kunskapssammanhang. Detta är en missuppfattning.
Grundskolorna som tar del av pengar för Skapande skola ska i
sitt arbete med Skapande skola utgå från huvudmannens/utbildningsförvaltningens
Handlingsplan som anger riktlinjerna för skolornas arbete. För Stockholms
kommunala skolor ligger Handlingsplanen på intranätet.

 

Hur ansökan går till?

När skolorna söker bidrag och när de får besked varierar något beroende huvudman.
Bidraget söks av huvudmannen i början av året och kan användas under påföljande
läsår. Information om sista ansökningsdatum för Stockholms kommunala skolor ligger på intranätet och går ut till rektor via fredagsbrev och liknande.

Ett tips till alla pedagoger oavsett huvudmän är att berätta  för rektor under
hösten om Skapande skola projekt du och dina kollegor vill driva . Sedan är det
upp  till rektor att prioritera bland alla projekt och sammanställa till en ansökan.
Detsamma gäller  så klart också för kulturaktörer, hösten kan vara en bra tidpunkt
att ta kontakt med skolan för att väcka ett frö på hur ett samarbete skulle kunna gå
till.

 

När pengarna anländer till skolan

I slutet på vårterminen får rektor besked om hur mycket pengar skolan fått.
Rektor måste prioritera, kanske både med vilka klasser som skall få ta del av
bidraget  och om det är flera lärare/lärarlag som sökt, vilka skall få? Dela
summan på alla elever eller välja ut några årskurser, vad blir bäst för eleverna?

Därefter kan lärare börja på att planera för hur bidraget skall användas och då
är vi förmodligen i september. Först då är klart med hur många elever som går i
skolan och vilka lärare som klasserna har.

Många kulturakörer upplever det förvirrande med ovissheten
om när skolorna får Skapande bidrag, datumet varierar eftersom det ser olika ut
i olika kommuner och för olika huvudmän. Men eftersom processen är lång för
skolorna att sätta igång med Skapande skola projekt har exakt datum för när
bidraget delas ut ingen stor  betydelse. Det är heller inte så att skolan måste
hålla fast vid eventuella aktörer/kulturformer som har nämnts i ansökan.

 

Kommande inlägg om Skapande skola

Nästa inlägg om Skapande skola tar jag upp hur kultur och skola kan mötas
och goda exempel från kulturprojekt. Tredje inlägget kommer att ta upp råd inför skapande skolaprojekt, bland annat Skolverkets serie.

 

/Elisabeth Söder

Missa inte att följa Kulanfacebook och twitter

 

Fotograf är Linda Forsell/Folkoperan
Tagna under ett terminslångt arbete med Viksjöskolan i
Järfälla . Workshop i skolan bild nr 1, besök med provdirigering på
Folkoperan bild nr 2

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.