Kulturombud kan inte ensamma dra hela lasset.

imagesCARPZDYX

Hur skall kultur- och estetiskt lärande bli en anglägenhet för hela skolan?  Varför har det inte samma ställning som digital teknik i skolan, på mässor som SETT, BETT och Framtidens lärande, varför inga tävlingar som Guldäpplet och kollegiala nätverk som Teach Meet och Edcamp?

Det är inte it eller kultur, det är både och

Vi kan använda Sound Cloud,  Music player, Moviemaker, Photy Story, Music player, Imovie, Book Creator, Garageband, filma med iPad och  animera digitalt för att nämna några digitala och kreativa redskap som kan användas för att redovisa kunskaper och färdigheter. Men hur många av oss får stöd i att arbeta med drama, rytmik, dans, musicerande och dans i ämnesövergripande projekt?

Alla lärare som varit involverade i  kulturprojekt vet att det det leder till ett större engagemang och ökad motivation för lärandet. Tora Enkvist som tidigare var elev på Globala gymnasiet säger att för henne är kulturen livsviktig, kulturprojekt på skolan  ”ger tillhörighet, trygghet, stresshantering, kreativt tänkande, ledarskap, samarbetsförmåga, förmåga att tänka utanför lådan och våga testa sina gränser.” citat från Kultur i ögonhöjd .

Finns det kreativa datorer?

Förmågor som stämmer väl överens med vad professor Andrew McAfee förespår kommer att krävas i framtiden. Andrew menar att utbildningsväsendet måste fundera över vilka jobb som inte kan konkurreras ut av datorer och anpassa undervisningen därefter.  ”Ännu har jag aldrig sett en kreativ dator. Jag har aldrig sett en dator som är innovativ. Jag har aldrig sett en dator med smak, eller en som själv vet vilket problem den ska ta itu med härnäst. Fortfarande är människor bättre på empati och medkänsla, och på förhandling och ledarskap.

 

Alla skolor har kulturombud

Det finns få kulturpedagoger på skolorna och få kulturstrateger på förvaltningarna Men det kommer kanske,  kommunfullmäktige har beslutat om ett gemensamt barn- och ungdomskulturprogram, Kultur i ögonhöjd. ”Alla barn och unga som växer  upp i Stockholm skall ha god och likvärdig tillgång till professionell kultur och till eget skapande , i hela staden, oavsett förutsättningar eller bakgrund.”

 

Kulturombudsträff, 54 gånger har klasser erhållit kultur till en kostnad av 26 720 kronor

Skolornas kulturombud har olika förutsättningar att sköta sitt uppdrag. Lisa Eklöv, lärare i naturkunskap och filosofi och kulturombud från Kärrtorps gymnasium har egen budget och ett starkt mandat från rektor. Det underlättar när men vill låta elever ta del av kultur. Bilden är en del i den PP-presentation, KULTUR  Vad, Hur, Varför? som Lisa höll i på Magsin 3 för gymnasiets kulturombud.  Att det stora antalet kulturupplevelser inte kostade så mycket hänger också ihop med att Lisa utnyttjade Kulans värdegrundskampanj. Föreställningar med värdegrundstema rabatterades med dubbel Kulanpremie.

 

magsin 11

För snart ett år sedan klottrades det nazistiska och rasistiska symboler i Kärrtorps gymnasium  och teater blev ett redskap för att lyfta de svåra frågorna. SVD samtalade med några av de elever som sett föreställningar på temat och hur de hade resonerat efter föreställningen vilket resulterade i artikeln Teater tacklar svåra frågor.

kärrtrop2

KUL1415 , ett bok-webb och scenerbjudande

Undertecknad berättade om KUL1415  skola, ett kostnadsfritt  erbjudande som  skolorna endast har under detta läsår, så passa på.

Låt eleverna berätta om sitt Stockholm! Använd film, bilder, berättelser eller skapa en föreställning. Allt på elevernas eget språk. Och dela berättelserna med världen på KUL1415.se!Uppdraget att berätta om Mitt Stockholm kan ske på många sätt beroende på årskurs, ämne och pågående skolprojekt. Texter kan skrivas som: krönikor, brev, prosa (deckare, fantasy…), faktatexter, insändare, labbrapporter, debattartiklar, reportage, dikt, filmmanus, serier, guideböcker, sångtexter… Utgå från Stockholm eller låt klassen dela med sig av den egna staden inuti staden. Blir infallsvinkeln det historiska, nutida eller framtida Stockholm? Vi trycker och distribuerar utan kostnad för skolan.

 

Kulturombudsträff utan kulturinslag går inte

Vi inledde kulturombudsträffen med en visning av utställningen  I’m Still Here . För många av oss var Magasin 3 en ny upplevelse. Den ligger lite off, vid Frihamnen och de har själva haft som slogan svårt att hitta , lätt att älska.  En kaxig slogan som sticker ut men kanske också avskräcker några, som undertecknad exempelvis. Tyvärr, för det var bara att ta bussen från Gärdet till Frihamnen. Spännande omgivningar som kan bli en del i konstuppelevelsen. Museet rekommenderas varmt till alla som är intresserade av samtidskonst.

De har också  bra inspirationsmaterial för lärare på webben  på webben . Ett nyhetsbrev som kommer ut tre gånger per säsong.

 

Bild från utställningen

Tyngdkraft var min vän av Pipilotti Rist blev det verk som vi avslutade visningen med. Vi tog av oss skorna och lade oss de mjuka upphöjningarna och tog in tyngdkaraften visuellt genom bilder som projicerades i taket, ett riktigt upplevelserum.

Pipilotti-Rist

 

Missa inte

Missa inte Kulan på  facebook och twitter där finns tips om estetiskt lärande, kultur  och kulturerbjudanden.

På KUL1415 skola finns information om bok- webb och scenprojektet, Mitt Stockholm, där finns också lärarguider och filmer om estetiskt lärande. KUL1415 i skolan är en öppen facebookgrupp där vi delar med oss av hur vi arbetar med Mitt Stockholm och temat, envishet och mod, långt borta och nära och gränser

Elisabeth Söder

 

3 kommentarer

  1. Calle Hedrén, 22 oktober 2014

    Jag tror det är dags att uppvakta Alice Bah Kuhnke för att få mer uppmärksamhet för kultur i skolan. Kanske sammankoppla det med skolans demokratiuppdrag, eftersom demokrati också ligger i hennes portfölj. Eller kanske återuppliva begreppet upplevelseindustri och argumentera för att kultur skapar framtida jobb. Om kultur kommer upp på agenda för politiker och näringsliv kommer det nog att bli fart även i lärarkåren.

    /Calle

  2. Elisabeth Söder, 22 oktober 2014

    Ja både på kommunal och nationell nivå. Vill du vara drivande i en sådan grupp hjälper vi gärna till.

    Elisabeth

  3. Pingback Utveckla variationen av undervisningsformer | Kulan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.