Använd dig av Playbackteater i klassrummet

JPG  playback

Om du frågar en amerikan, en australiensare eller en holländare så kommer du utan tvekan få ett svar. I dessa länder utgör teaterformen är en naturlig del av samhälleliga institutioner och kulturlivet i allmänhet. Om du frågar mannen på gatan i Stockholm kanske du får en gissning om att mima till sång. Men det är långt ifrån det.

Playbackteater är interaktiv teaterform där berättelser från publiken spelas tillbaka i konstnärlig form i ett här-och-nu. Föreställ dig en urban lägereld där berättelser i stort och smått på ett givet tema får gestalt genom sång, musik, dialog, poesi och dans. I playbackteater ryms både det komiska, det allvarsamma, det vackra och det dråpliga.

Men det behövs ingen ensemble utifrån till klassrummet för att märkvärdiggöra den skatt vi alla bär på. En lärare kan använda playbackteaterns grundkoncept av spegling för att skapa rum för muntligt berättande i vardagen. Någon berättar, någon annan tar in och visar sin tolkning (med kropp, bild, röst, klang, fingerspel, tyger, dikt…) och den som berättat får sista ordet. Grunden är att någon delger en egenupplevd berättelse och någon annan lyssnar och gör en konstnärlig tolkning i stunden. Berättelsens är i fokus. Inte personen. Varje berättelse har en egen integritet (början och slut) och utgör en katalysator för nästa berättelse och nästa. Men det kan också vara en ögonblicksbild, en känsla eller en tanke som speglas.

En gemensam läsupplevelse, ett studiebesök, en händelse i samtiden kan vara den gnista som öppnar berättandet. För att intensifiera lyssnandet vilket är en viktig del i playback spelas det hörda tillbaka av någon annan. Och det finns många sätt. Någon berättar och andra lyssnar för att i nästa stund omsätta det hörda till (varför inte?) en haikudikt. Någon berättar och andra lyssnar för att sedan omsätta det hörda till (varför inte?) en gestaltad stillbild eller en sekvens tablåer under lärarens ledning. Här finns oändliga varianter. Allt beroende på vad som är möjligt med aktuell grupp.

Bara detta att någon får komma fram och sitta i en berättarstol med läraren (eller elev) bredvid som vägleder med de dramaturgiska frågorna: När…? Var…? Vem? Vad…? Hur..? och därmed ramar in historien.  Det allmänskliga i varje enskild erfarenhet blir tydlig. Min erfarenhet är att när en berättarstol laddas med mening förändrar det rummet. Det skapar en förväntan. En kreativ laddning i ett här-och-nu.

Jag arbetar både i klassrum som lärare och på playbackteaterscenen.  I allt jag gör ser jag till att aktivera egna och andras spegelneuroner. Behovet av att bli hörd, få syn på andra och få kontakt med egen kreativ potential tillsammans kring ett ämnesområde finns oavsett. Arbetet med playbackteater har gjort mig till en väldigt strukturerad lärare med stora öron och skarp blick för situationers pedagogiska potential. Det är en metod för att arbeta med en grupp; både för att steg för steg öka kontakt och tillit men också för att legitimera olikhet. På så sätt omsätts värdegrundsarbetet till handling.

Maria Danielsson

Playbackteater i samarbete med Unga Klara och andra aktörer

Den 13 mars kl 15.00 står de på scen på Unga Klara med föreställningen Att mötas eller inte mötas – det är frågan i samarbete med Initiativ Samutveckling och stiftelsen Ekskäret. Den 21 maj ger de föreställningen Mångfald eller enfald  på FN’s världsdag för kulturell mångfald för dialog och utveckling, på Improvisation & Co

 

Lärarguider i drama, berättande och kreativt skrivande

Maria Danielsson har skrivit flera lärarguider, med förslag och tips hur du kan arbeta med drama, berättande och kreativt skrivande på KUL1415.se/skola. Maria är lärare i svenska och drama bland mycket annat och som sagt engagerad i playbackteater inom Teater x

Playbackteater i praktiken

På vårens kulturombudsträff  får du träffa Maria som med några från Teater X som tillsammans ansvarar för kvällens upplägg.  Under kvällen den 26 mars blir vi medskapare till en föreställning som tar gestalt genom improviserad teater.  Maria Damielsson leder  föreställningen och några aktörer och en musiker från teater X står för den konstnärliga tolkningen. Vi kommer att få ta del av föreställningen Livet som kulturombud. Under kvällen informeras också om vad som är på gång inom kultur och skola. Metoden är ett effektivt sätt för skolan att arbeta med värdegrundsfrågor och liknande teman.

Kulturombud, intresserade lärare och skolbibliotekarier är varmt välkomna . Deltagande är utan kostnad men anmälan är obligatorisk
Här  kan du läsa mer om kvällen 
Här anmäler du dig

Boka dina kulturaktiviteter på Kulans webbplats Alla föreställningarna har Kulanpremien, 50 kr i rabatt per barn och tillfälle

Boka alla dina kulturaktiviteter på Kulans webbplats. Många föreställningar har Kulanpremie vilket innebär 50 kronor i rabatt per elev och tillfälle oavsett om ni bokar föreställningen till skolan eller ser den på en scen. Ha gärna kontakt med kulturproducenten som vanligt med frågor om föreställningen, tillgänglighet och liknande. För att boka behöver du en bokningskod. Saknar du kod? Mejla till support@​kulturdirekt.se  . Skriv vad du heter, ditt mobilnummer, e-post, skolans namn och  organisationsnummer. När du registrerat dig finns alla uppgifter i Kulan och du behöver inte göra det flera gånger. Koden används för alla dina bokningar.

När du fått din kod , gå  in på Sök & boka och boka din kulturaktivitet.

kulan_avatar

Missa inte:Kulan på sociala medier

Kulan på  facebook och twitter där finns tips om estetiskt lärande, kultur  och kulturerbjudanden. På KUL1415 skola finns information om bok- webb och scenprojektet, Mitt Stockholm, där finns också lärarguider och filmer om estetiskt lärande. KUL1415 i skolan är en öppen facebookgrupp där vi delar med oss av hur vi arbetar med Mitt Stockholm och temat, envishet och mod, långt borta och nära och gränser

Elisabeth Söder

 

1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.