Vi mår bättre av musik

Vi kan också lära oss mer med musikens hjälp. Därför har Kulans träff för våren musik som röd tråd. Vi vänder oss till kulturombud och intresserade lärare: Till alla som vill använda musik som ett redskap i undervisningen och få en glimt av musikutbudet på Kulan under 2016.

Program på Musikaliska

Läraren Annelie Drewsen och organisten Mats Stenlund berättar om ett text- och musikprojekt med somaliska ungdomar som skall framföras i S:t Tomas kyrka i Vällingby. Verket Stabat mater av Karl Jenkins  skall framföras med delar av ungdomarnas texter insprängda. I texterna har flyktingbarn skrivit om sin längtan efter mamma. Stabat Mater, som vanligtvis spelas i kyrkan till påsk, handlar om moder Marias smärta inför sonens lidande. Ett sätt att få detta verk att landa i vår tid är att låta flyktingbarn berätta om sina erfarenheter, att skiljas från sina nära och kära. Ungdomarnas berättelser ger en stark koppling till vår tid och kommer att ge en otrolig nerv till konserten, säger organisten Mats Stenlund.”    ”Målet är att vi ska få en berättelse där alla ungdomarnas röster finns. Texterna ska läsas upp till musiken, och kanske tryckas, men inte tonsättas, säger Annelie Drewsen. Citat kommer från DN Prio 4 mars 2016. Här kan du läsa artikeln i sin helhet, text- och musikprojektet .

drewsson

Gästspel från Kuba, Barrida Quinteto, fem musiker som spelar bolero, cha cha cha, rumba, reggaeton. Rytmsektionen ångar av energi, nytänkande och afrokubansk puls! Vi får inblickar i både vardag och fest på Kuba. Sångernas innehåll är skiftande, jag hoppas att vi får höra  ”dra ut den värkande kindtanden” i  cha cha chan Sácate la muela och kärleksdramat De mal en peor. En salsa  som handlar om hur vi ibland vandrar ur askan in i elden. Innan kvällen är till ända hinner du  också fått pröva på grundstegen i salsa. Rytmsektionen ångar av energi, nytänkande och afrokubansk puls!

Elisabeth Berg, lärare på Eriksdalsskolan berättar om hur hon använder sig av  Länsmusiken för att få tips på intressant musik för skolan. Vi kommer att få höra om en  vecka för högstadiet med operatema. Under veckan fick alla elever  lyssna och vara delaktiga i Operaimprovisatörernas konsert. Elisabeth kommer också att ge tips på hur du kan använda musik för att konkretisera ämnet matematik.

Våga Mozart

Våga Mozart med Operaimprovisatörerna. Vi får vara med om en improviserad operaföreställning inspirerad av Mozarts musik där vi i publiken är med och bestämmer plats och handling, ja i stort sett det mesta. Efteråt blir det ett samtal med gruppen som berättar om sin metod som är en korsbefruktning mellan opera och improvisationsteater och hur vi kan arbeta med metoden i skolan.

Framtidskören av och med vanliga skolbarn i åk 3-5. Körpedagogerna Charlotte Rider Norlander och Marie Bejstam berättar och visar film om kultur- och konsertprojektet där barn får chansen att skapa och framföra en körkonsert på en riktig konsertscen tillsammans med professionella musiker och som stärker barnens känsla av delaktighet i Stockholms mångkulturella kulturliv.

Varmt välkomna! Kvällen arrangeras i samarbete med Länsmusiken i Stockholm.
Elisabeth Söder, ansvarig för kulturombudsnätverket

Plats , tid och anmälan

Framsida-WEBB1-1024x703

Plats: Musikaliska¸ Nybrokajen 11
Tid: 11 april. Lätt förtäring serveras från 16.30 Programmet pågår mellan 17.00-20.00 med paus för kaffe och sötsak
Pris. Utan kostnad för pedagoger i Stockholm, bekostas av Kulan
Klicka här för att anmäla dig.

Kulan på Facebook och tkulan_avatarwitter , kulturerbjudanden och tips på hur du kan arbeta med estetiskt lärande.

/Elisabeth

2 kommentarer

  1. Erik, 23 april 2016

    Detta lät verkligen superiintressant.

    • Elisabeth Söder, 17 maj 2016

      Tack,ja det var en bra kväll

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.