Det börjar dra ihop sig för 4 C på Gärdeskolan

brecht Drei klassbild
Här är vi igen, vi med teaterprojektet Den övergivna dockan. En pjäs inspirerad av
 Bertolt Brecht Den kaukasiska kritcirkeln. (läs mer i ett  tidigare inlägg om teaterprojektet ) . Sju veckor kvar till premiärkvällen den 24 maj . Detta femte inlägg om teaterprojektet handlar framförallt om dramaturgiska grepp.

Rimliga krav

Ibland önskar jag att vi hade möjlighet att repa varje dag.  Men så här i slutet av projektet får man inte glömma att det handlar om en skolklass som ska spela, en klass som har fullt upp med olika lektioner och olika lärare, vårt arbete kan tyvärr inte ta allt för mycket tid. Vi har kommit så långt att de flesta elever med roller i pjäsen kan sina repliker ganska bra, vi har helt plockat bort manuset som de tidigare successivt släppt på golvet vartefter de lärt sig replikerna, alla elever har övat en hel del hemma och ofta vet jag att föräldrar stöttat dem.

Det kan vara rörigt på en del repetitioner, lite kaos ibland helt enkelt, men så glimmar det också till ofta. Ibland tar barnen ut svängarna och det blir sådär andlöst! Det är då allt vårt arbete blir värt någonting, med andra ord, vi börjar ta små kliv mot mer inlevelse.

Musikintro som dramaturgiskt grepp

En idé klassen och jag haft en tid, Caroline Romare , vår scenograf kallar det att vi tagit ett dramaturgiskt grepp är att ha musikintron för varje rollkaraktär. Först tänkte vi ha små korta stycken ur kända äldre och nyare låtar men vi upptäckte att det blev knepigt med att klippa i låtarna, hitta rätt app, ingen tillgång till studio, tidsbrist osv, rätt och slätt har våran ljudkille i klassen Simon och jag skapat egna intron med hjälp av en app som Simon kände till. Vi har försökt hitta rätt känsla för varje rollkaraktär, alla har de fått cirka 30 sekunder intromusik som kommer spelas strax innan klivet ut på scenen. Vi är mitt inne i detta arbete och vi vill att det ska fungera.

dre två pojkar

 Rep 27 jan (11)Vår fantastiska ljuskille August  till höger skapar också stämningar med sitt ljusbord, plikttroget kopplar han in alla sladdar till nästan varje reptillfälle. På bilden bredvid ser vi vår berättare, Charlie mitt i ljusflödet. Vi har en pojke i klassen som inte riktigt visste om han ville ha en roll eller inte från början. Han kände inte för någon av de roller som fanns, ett tag tog han på sig ansvaret för att sköta ridån men efter en tid med pjäsen har han nu utvecklat manus och lanserat en ny roll. En osynlig kompis till  de två huvudpersonerna Paco och Rosti, vi kallar honom ”Samvetet”. Samvetet kommer vara klädd i vitt och dyka upp vid vissa tidpunkter och säga små finurliga saker som hjälper huvudrollerna på vägen, men utan att de ser eller hör honom, det gör endast publiken, rollkaraktären samvete är under utveckling.

Hur får jag tag på scenkläder?

drei kostymgruppenromare

Ja, var ska vi hitta all utstyrsel till alla karaktärer? Jo, lite ska sys och det mesta hyras eller lånas, dels hyras från ett kostymförråd och lite lånas ur ”mormors kista”. Denna kommande vecka ska Caroline Romare, vår scenograf,  tre elever och jag åka till teaterns kostymförråd för att hyra det vi kan hitta och ha råd med. Scenografi/kostymgruppen har åter gjort sina läxor Caroline givit dem, denna gång har de tagit alla slags mått på sina klasskamrater som kommer stå på scen. Hos en sömmerska kommer förkläder till några rollkaraktärer tillverkas. Även hur våran ”övergivna docka” ska förvandlas från trasig med ”ett hjärta som trillar ut” till strålande och hel med fina vårkläder, kommer teatersömmerskan få lösa.

Panik och pirr

dre dockadre berättare

Ja, hur har vi det med paniken just nu? Skrev om det i föregående inlägg.  -Tack, ganska bra! Det verkar gå i en önskvärd riktning, datumen för uppspel är satta kl 19.00 den 24 och 31 maj i Gärdesskolans aula för bland andra föräldrar och syskon, även tre andra uppspel under dagtid är planerade för låg, mellan stadiet och särskolan på Gärdesskolan.

Mycket känns bra men det är en bit kvar, jag vet att pirret kommer öka mera. Tack och hej så länge kära läsare, vi återkommer med mer pirr snart.

Stor kram från mig Catharina, mentor och klass 4C på Gärdesskolan.

Kulan på Facebook och tkulan_avatarwitter , kulturerbjudanden och tips på hur du kan arbeta med estetiskt lärande.

/Elisabeth

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.