Kulturombudsträff med musik

I april var det dags för vårterminens andra kulturombudsträff för skolan. Kvällens tema var musik och vi träffades i Musikaliska vid Nybrokajen. Byggnaden från 1877 har såväl vetenskapliga som musikaliska anor. Det första Nobelpriset delades ut i huset 1901 och både Jussi Björling och Birgit Nilsson har gått utbildningar här. Ett mycket passande ställe för lärare och kulturaktörer att träffas och prata musik i skolan.

barrido

Kvällens program inleddes med ett gästspel från Kuba. Under ledning av musikerna i Barrida Quinteto fick vi lära oss grundstegen i salsa, cha cha cha och rumba. Sen var kvällen igång! Energifyllda och med afrokubansk puls i blodomloppet fick lyssna till ett pärlband av intressanta och inspirerande presentationer. Musikaliska berättade om Länsmusikens- och Blåsarsymfonikernas verksamhet. De finns att hitta på Kulan såklart.

Sedan blev det dags för körsång. Framtidskören berättade och visade filmer från deras körprojekt för årskurs 3-5. Målet med projektet är att eleverna ska få med sig en känsla av att höras och höra till. Framtidskören håller till i Kulturfyrens byggnad på Skeppsholmen. Dit kommer två klasser åt gången, från hela staden, för att under tre olika tillfällen öva in ett sångprogram. Projektet avslutas med en konsert av alla grupper, totalt 150 elever, som tillsammans med professionella musiker sjunger för anhöriga i Eric Ericssonhallen.

Gruppövningar, start- och stoppövningar, sångövningar och att lära sig tio låtar på en dag bidrar till att varje elev gör en egen personlig resa, en gruppresa och en musikalisk resa. Många elever har aldrig besökt Stockholms innerstad och genom promenader runt Skeppsholmen kan alla få syn på, och lära sig känna igen Stockholms olika landmärken. Ungefär 600 elever per läsår har chansen att få plats i projektet. Anmälan görs via länsmusiken.

drewsson

Annelie Drewsen är lärare och författare. Hon berättade om ett skrivprojekt som hon genomfört tillsammans med ensamkommande flyktingbarn på Hjulsta grundskola och Ross Tensta gymnasium. Dessa ungdomar bär på många berättelser. De som ville berätta skulle få göra det. De fick skriva på valfritt språk. Berättelserna kom att handla om plats, sinnen och mammorna. Texterna andades både utsatthet och hopp. Totalt blev det 93 sidor text, 5686 ord på två språk. Av 14 röster.

Skrivprojektet blev också ett musikprojekt. För Annelie kom i kontakt med Mats Stenlund som är kyrkoorganist. Tillsammans skapades en 1,5 timmes lång kyrkokonsert där verket Stabat Mater av Karl Jenkins spelades och mellan de 12 satserna läste kyrkoherden upp texterna från skrivprojektet. Stabat Mater handlar om berättelsen om moderns lidande, och det är något som ensamkommande flyktingbarn har gemensamma erfarenheter av. Och som kom fram i texterna. Eleverna och deras anhöriga besökte konserterna.

Efteråt har eleverna berättat att konserterna fick dem att känna sig jättevälkomna. De fick applåder och det skapade en känsla av att bli uppmärksammade. En elev berättade att:

– ”Jag såg hur berörda körsångarna blev och då blev jag också berörd. Våra budskap gick fram”.

Annelie och Mats avslutade sin presentation med sina reflektioner och lärdomar av projektet:

Berättelsens kraft, tillit till varandra och att meningen med livet är att lyssna. Vilka möjligheter som konsten för med sig, vi är berättelsen. Att få spegla sig i andra och bli bekräftad.

trollföjten

Elisabeth Berg är lärare på Eriksdalsskolan. Hon berättade om skolans temaveckor som helt och hållet ägnar åt estetiskt lärande. Ett veckoschema med särskilt tema skapas och fylls med exempelvis workshops i språk och dans, författarbesök, skriva och trycka böcker, se scenkonstföreställningar och framföra egna musikaler. Till exempel hade årskurs 4 vattentema i NO och SO och eleverna fick då, bland annat, uppleva föreställningen H2O på Musikaliska.

Årskurs 6-9 har haft en hel vecka då de fick uppleva Operans förtrollande värld. Eleverna fick möta sångerskan Anna Eklund Tarantino. De såg föreställningen Trollflöjten och fick även vara med bakom scenen och se repetitionerna av föreställningen Askungen. Operaveckan avslutades med ett besök av Operaimprovisatörerna.

Våga Mozart

Och även kvällens kulturombudsträff avslutades med opera. Operaimprovisatörerna gav oss ett smakprov på hur en föreställning kan gå till ute på skolorna. Temat är ”Våga Mozart” och musiken är baserat på Mozarts tonspråk men eftersom det handlar om improvisation så blir ju föreställningarna olika varje gång. Det är eleverna som bestämmer vad operan ska handla om. Allt skapas i stunden. Vilka känslor ska operan innehålla? Nervositet? Vemod? Nyfikenhet?

Frågor som ”Varför måste man gå upp ur sängen”? kan besvaras. Med operasång. Ett härligt och lekfullt sätt att komma i kontakt med konstformen. Improvisera mera. Spela. Och sjung!

För Kulan /Monica Eriksson


Kulan på Facebook och tkulan_avatarwitter , kulturerbjudanden och tips på hur du kan arbeta med estetiskt lärande.

Elisabeth

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.