Efterlysning, klasser sökes för kulturprojekt

Det förgångna, nuet och framtiden är ett kultur- och forskarprojekt som söker elevgrupper på högstadiet eller gymnasiet som är intresserade av att arbeta med nya metoder och kultur. Det kan vara både elever som har valt estetiska ämnen eller vanliga klasser. Elevgrupperna får jobba workshop-baserat vid tre tillfällen. Övningarna bygger på idéer och metoder inom historia, samtida dans och bildkonst.

carima

Projektet utgår från forskning av historikern Theodore Zeldin som har en nydanande och kreativ syn på det förgångna och interdisciplinärt arbete. Målet är att ge stöd åt studenternas sociala och konstnärliga färdigheter och ge dem större möjlighet att skapa ett meningsfullt och produktivt liv för sig själva och sitt samhälle. I det identitetsskapande projekter lär eleverna sig konst, historia och dans i en övning. Carima Neusser och  Per Hüttner som ligger bakom projektet utgår från forskning och erfarenhet tillsammans med Lars Palm och Eva Cronqvist från Linné Universitetet.

Upplägg av projekt

Vi har en metod där eleverna  får lära sig  konst, historia och dans i en övning. Vi börjar inne i klassrummet och introducerar oss själva, metoden och det historiska tema som vi vill undersöka tillsammans. Efter detta kommer eleverna att i grupp att få gå ut i sin egen närmiljö och söka efter och undersöka historiska spår i sin vardag som de annars kanske inte skulle uppmärksamma.

Vi utgår sålunda från de metoder som vi själva använder i vårt dagliga, konstnärliga arbete för att låta eleverna lära sig om historia, konst och dans i dialog med gruppen.

Tonåren är den tid då vi skapar grunden för vår vuxna personlighet och de unga lägger sålunda stor fokus vid identitetsskapande processer. Men hur kan historien på ett inspirerande sätt ge oss stöd för att navigera på resan in i framtiden? Vi fokuserar på tre sammankopplade frågor:

  •  Hur kan varje individ hitta den inspiration och näring i historien som han/hon behöver för att bli del av att gemensamt bygga en mer dynamisk framtid?
  •  Vad kan samtida dans, konst och den teknologi vi använder lära sig av historiska idéer, erfarenheter och uttryck?
  • Hur kan vi förbättra vår kapacitet att kommunicera med andra former av uttryck än det talade/skrivna ordet? Vad finns det för historiska exempel på denna typen av kommunikation?

 carima2

Nya ideér och metoder för lärande

Morgondagens konstpublik drivs av Linköpings universitet, Vision Forum och Curatorial mutiny och är skapat för att introducera samtidskonstens arbetsmetoder i undervisning för barn och ungdomar. Vi hjälper pedagoger att utveckla nya arbetsmetoder, träffa likasinnade på andra platser i landet och hitta samarbeten mellan skolor, universitet och museer.

Det finns ett stort behov för nya idéer och metoder i lärandet. Vi arbetar för att vara del av en rörelse för att hitta lösningar på dessa svårigheter. Vi utvecklar med detta mål strategier för att fungera som en bro mellan skolor, museer och konstens utställningsplatser – så att barn och ungdomar skall få en glädjefylld undervisning och tillfälle att bli inspirerade av konst och kulturhistoria samt en bättre förståelse för sin omvärld.

Per Hüttner är konstnär och driver Vision Forum, organisationen som startade Morgondagens konstpublik. Han är bosatt i Paris och Stockholm och har visat sin konst i stort sett hela världen. Hans konst ställer metafysiska frågor och har en relation till performance. Han är mest känd för sina utställningar som förändras över tid och för foton där man kan se honom jogga på exotiska platser runt om i världen. Han har arbetat med pedagogik i olika former sedan 1997.

Carima Neusser är bosatt i Stockholm och arbetar med dans och koreografi och är en del  scenkonst kollektivet Hybrid på Tegelscenen i Hökarängen. Jag arbetar med projektet Morgondagens Konstpublik (MKP). Vi arbetar med att utforma nya idéer hur undervisning och samtidskonst/dans kan öppna nya dialoger. Metoderna vi utvecklar inbjuder till ett tematiskt och ämnesöverskridande arbetssätt och därmed också en holistisk syn på kunskap. Det gör att eleverna lär sig flera ämnen på samma gång (t.ex. historia, geografi och bild) och ger dem en mer övergripande förståelse för sin omvärld.

Vill din klass vara med?

Ta kontakt med Per Hüttner och Carima Neusser

info@mkponline.org

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.