Drottning eller kung Kristina?

Många teatrar anordnar lärarkvällar inför premiären av ny föreställning . De timmar du ägnar åt träffen får du igen många gånger om genom uppslag på hur du kan för- och efterarbeta föreställningen. Både för att sätta in den i ett lärandekontext och för att samtala om scenkonstupplevelsen.  Du får en inblick i arbetsprocessen bakom föreställningen och valet av perspektiv. På Strindbergs Intima Teaters lärarkväll inför föreställningen Kung Kristina Alexander fick vi efter vi sett en scen från föreställningen prata med regissören Elisabeth Ohlson Wallin och skådespelaren Aleksa Lundberg.

två

August Strindbergs teater

Lärarkvällen inleddes med att regiassistenten Tuvalisa Rangström berättade om Strindbergs Intima teater, August Strindbergs egen teater. Den första teater i Sverige som byggdes för att texten skulle stå i centrum. Du kan läsa mer om Strindbergs syn på teater och teatern på deras webbplats. Fortfarande vilar Strindbergs anda över teatern och eftersom hans anda är stor känner sig teatern fri att göra vad som helst. Som exempelvis den aktuella föreställningen Kung Kristina Alexander som var orsaken till vår lärarträff.

Kung Kristina

Regissören Elisabeth Ohlson och skådespelaren Aleksa Lundberg har inför manusarbetet läst Drottning Kristinas brev och texter utifrån ett transperspektiv och menar att det är tydligt att drottning Kristina egentligen var en man. Exempel på det är att drottningen efter konfirmationen i Peterskyrkan tagit namnet Christina Alexandra och ofta undertecknade dokument med namnet Alex.

Författaren Kjell Lekeby påstår i boken Kung Kristina att drottningen försökte byta kön genom att använda alkemi. I de brev som Elisabeth och Aleksa läste var det tydligt att Kristina kände sig som en man fångad i en kvinnas kropp. Du har själv möjlighet att läsa Kristinas brev och skrifter på Svenska akademins sida. Det finns ingen regent i Sverige som lämnat efter sig då mycket text som Kristina.

liggande Kristina mindre

För en generation sedan var de flesta av oss inte medvetna om att vi hade vänner, grannar och kollegor som var hbtq. Fast vi idag vet bättre, är hbtq-personer fortfarande tämligen osynliga på scenen. Därför var det en självklarhet för Elisabeth och Aleksa att ta sig an en av de få pjäserna som är skrivna om en transperson och viktigt att låta en skådespelare med transerfarenhet få huvudrollen för att synliggöra hbtq och visa att vår könstillhörighet är mångfacetterad.

Om en har svårt med begreppen inom hbtq finns en bra ordlista på transformering.se.

Samtal efter föreställningen

När du ser föreställningen med din klass ingår ett samtal med skådespelaren Aleksa och producenten Katharina Lind. Ett öppet samtal med utrymme för frågor både om pjäsens innehåll och uttryckssätt och hur det är att leva som transperson idag. Syftet med samtalet är att skapa rum och forum för transfrågor. Att  vi skall inse att vårt samhälle är heteronormativt och fundera på vad vi tycker är avvikande, gör oss provocerade och se på det som förenar oss för att skapa acceptans. Hur kan vi jobba med det? Jo genom att utsätta oss för miljöer och konst som gestaltar en värld vi inte är bekanta med. Alexa garanterade att hen ser till att samtalet med eleverna bygger på respekt och att normen i rummet är allas lika rättigheter.

rök

Forum för Levande Historia om hbtq, normer och makt

Under kvällen presenterade pedagoger från Forum för historia sitt lärarmaterial om hbtq, normer och makt , lärarguider och material för lärare och elever för årskurs 7-9 och gymnasiet. ”Syftet är att få elever och lärare att se hur normer och rättigheter formas, ifrågasätts och förändras. Utgångspunkten är historiska och nutida personberättelser och skeenden. I materialet finns en tidsaxel med tolv personberättelser från 1909-2013. Varje personberättelse är kopplad till ett historiskt sammanhang och en händelse då rättigheter och normer ifrågasattes och förändrades. Till varje avsnitt finns reflektionsfrågor och Quiz-frågor som hör till den specifika personberättelsen. Under rutan För lärare finns också också tips på några generella övningar som ger ytterligare möjlighet till reflektion och problematisering kring hur normer skapas, upprätthålls, ifrågasätts och förändras.”

Kung Kristina Alexander (2)

 Kung Kristina 2017

”Den 100:ade uppsättningen på Strindbergs Intima teater öppnar alla portar på vid gavel och bjuder på Kung Kristina Alexander. Det handlar om drottningen som egentligen var kung. Det handlar om rätten till sitt eget liv. Ämnet rör sig kring uppbrott, förvandling och identitet. Intima teatern speglar en annan verklighet än den gängse. Vi bjuder på ett visuellt sceniskt verk. Vi möter kung Kristina i Aleksa Lundbergs gestalt på scenen. Genom Elisabeth Ohlson Wallins kameralins får vi ta del av nutida transpersoners kamp och liv. Film och foto möter teater. Barock möter nutid. August Strindberg bidrar med Kristinatexter liksom Kung Kristina själv. Strindbergsteaterns scen vrider sig knarrande både med- och motsols genom tider fyllda av kamp och förtryck. Urpremiär på Strindbergs Intima Teater 1 mars 2017.” Föreställningen har Kulanpremie vilket innebär 50 kronor i rabatt på biljetter du bokar via Kulan.

Foton från teaterns foajé

Ett exempel på hur barock möter nutid möter vi redan i teaterns foajé där det finns porträtt av olika hbtq personer fotade av Elisabeth Ohlson. Under föreställningen flankeras Kung Kristina av  hbtq-personer på foto och film. Elisabeth fick stor uppmärksamhet som fotograf för ecco homo 1998.

elisabeth guldram

Vill du veta mer om Drottning Kristina?

Referenslitteratur inför Kung Kristina som ensemblen läste:
Kjell Lekeby – Kung Kristina
Susanna Åkerman – Fenixelden: Drottning Kristina som alkemist
Veronica Buckley – Kristina Sveriges Drottning
Eva Borgström – Varför grävde man upp Drottning Kristina
Carl-Herman Hjortsjö – Drottning Kristina, gravöppningen i Rom

Mer lättillgänglig litteratur är, tidskriften Populär historia som har en artikel som sammanfattar Kristinas liv, Kristina fostrad som kung.  Via Mediotekets Cirkulationsbibliotek kan du också låna Jag, Kristina av Hans Petterson, LL_förlaget  i gruppuppsättning. Boken vänder sig till yngre barn men jag skulle utan problem läsa och samtala om boken med mina elever på gymnasiet.

Läs mer om Strindbergs Intima teater

strindbergs intima teater

Läs mer om Strindbergs syn på teater, Med egna ord

Läs mer om Strindbergs Intima teater då och nu

/ Elisabeth Söder för Kulan, för barn och ungas rätt till kulturupplevelser och skapande

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.