Inspirerande undervisning på Moderna museet

18893292_1939088076303062_5725175406846489938_n

Sista skoldagen

Alltså dagen innan skolavslutningen då vi säger hejdå till varandra. En dag då de flesta elever i hela landet tillsammans med sina lärare röjer och städar, rullar teckningar och fyller medhavda papperskassar med allehanda böcker, häften och stenciler. Jag har studerat mina egna känslor kring en sådan dag. Sommarloven kändes alltid jobbigt även när jag var elev men det ingår i en annan berättelse. Att fylla kassar kändes alltid definitivt. Under vingar av sann elevdemokrati skrev jag på tavlan, tio dagar innan skolavslutningen en fråga och  tre alternativ:

Vad vill ni göra sista skoldagen?

Tre alternativ: 1. städa lådor, 2. åka på kulturutflykt med matsäck eller alternativ 3,  vara på skolgården? Inte en enda vill städa lådor, bara en vill vara kvar på skolgården för att inte missa rasten då det spelas fotboll. Alla andra jublar då vi ska iväg på kulturutflykt.

Stockholm är den bästa staden för kulturälskare

Museibesöken är gratis för barn, Kulturrådet tilldelar pengar genom Skapande skola till alla skolor som söker. Jag älskar idén att stötta kultur i skolan på det viset – inte minst för att det finns barn i landet som aldrig går på bio, teater, museum, dansuppvisning eller konsert. Utanför klassrummet sker undervisning som kopplar ihop samhället med utbildningen. Jag vet inte varför, eller så vet jag – men jag är så övertygad att det är då eleverna lär sig  för livet, samlar upplevelser och  använder dessa framöver, minns längst. Det var uppenbart att jag var sent ute men lyckades få plats på Moderna museet – både guidning och skapande i verkstaden. Jag valde skulptur då jag noterade i klassrummet att eleverna älskar formbara material och att skapa tredimensionellt.

IMG_1336

Att ta skolbarn på allvar

Det som sedan följer fyller mitt hjärta tillräckligt så att jag vill skriva brev till Moderna museet och deras fantastiska konstledare Elisabeth Westerlund. En sådan upplyftande känsla när guiden har en rimlig plan, begåvning att lyssna på elevernas tankar, leda samtalet så att alla analyser är värdefulla och sammanfatta så att de som inte hört vad kamraterna sagt.

Hon valde konstverk som är olika i storlek  och uttryck och som  knöt samman det vi arbetat med i klassrummet när det gäller symmetri och geometriska kroppar, storlek och olika material. Vi sitter framför Salvador Dalis verk och diskuterar, begrepp större, mindre och minst, framåt och bakåt, höger och vänster. Då lyfter en elev handen upp och säger: ”Man kan säga att hela konstverket är osymmetrisk”. Därefter ser vi ett verk gjord av svampar och smala figurer av Giacometti.

IMG_1340

Jag njuter av att se mina elever lyssna på guiden Elisabeth Westerlund och ställer frågor och längtar till verkstaden.

IMG_1337

Gör precis vad ni vill

I verkstaden får eleverna generösa klumpar av en fantastisk formbar lera, och man får mer om det behövs . Helt annorlunda än i klassrummet där man får sin bit och skapar utifrån den och jag har alltid färdigt svar om någon ifrågasätter snålheten. Arbetsuppgiften  ”Gör precis vad ni vill!”  ” Va´ måste vi inte göra det vi såg?” ”Nej, ni får göra precis vad ni känner för!” Kort därefter glömde eleven som gjorde stor sak av att ha missat rasten och fotbollen och skapade många figurer och uttrycksfulla konstverk.

IMG_1413

Egen utställning

När alla blev klara gjorde vi en egen utställning och några fick berätta vad det blev och hur man tänkt. ”jag har inte tänkt så mycket utan bara gjorde och sedan såg jag att det var bättre än om jag hade tänkt” ”Vi är tre som gjorde några figurer som skulle kunna vara en berättelse” ”Jag gjorde en skål till min bror som tar studenten imorgon” ”Det här är ansikte av en vän, och hon går i denna klass, finns i detta rum”.

IMG_1392

Vem äger alla konstverk på Moderna museet?

”Vi alla”, sa en elev och det är så sant, så sant! Slutligen är det inte mycket mer att säga utan: Passa på och ta er till Moderna museet, låt era elever ta del av det som staden erbjuder och skapa egna konstverk i en ny miljö och med en ledare som har ett annat perspektiv men ändå är mitt i prick när det gäller Lgr 11. Läs mer om guidning och verkstäder på Moderna museet . Hela dagen på museet kan ni se här.

 

Stöd i LGR 11

”I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om hur man gramställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och utrycksformer. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa. Den ska också uppmuntra eleverna att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt. Lgr 11, 

Glad sommar till er alla på Moderna museet!

18301483_1923192177892652_879679017430104618_n

Lili Kapper, lärare och entusiast av undervisning i samhällets olika rum Klass 2c Björkhagens skola

2 kommentarer

  1. NIna Blom Bussoli, 15 juni 2017

    Tack så mycket för den väldigt fina texten som handlade om inspirerande undervisning på Moderna Museet.
    Vi blev så glada av denna fina läsning och fina bilder.
    Varma hälsningar
    Nina på Förmedling, Moderna Museet

  2. Elisabeth Söder, 19 juni 2017

    Tack själva, ni har fantastiska visningar och workshops

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.