Kulturupplevelser som inkluderar alla elever

Barn och unga har ibland av olika skäl, svårt att uppleva teater, musik, dans och cirkus. De är ovana, har svårt att fokusera, svårt att sitta still, rädda för mörker och mycket annat som vi vuxna ibland har svårt att förstå. Vissa barn blir stressade när det inte händer så mycket på scenen och andra vill ha det tvärtom. Ja samma situation som vi är vana med från klassrummet .

P1020041

På en av Mediotekets Pedagogisktcafé-kvällar kom Cecilia Meeuwisse, producent på Teater Pero och berättade om Funkisteater. Som lärare kan du kontakta teatern och diskutera val av pjäs med tanke på eleverna i din klass, få tillgång till en teaterhandledning med bland annat manus och bilder. Hur det kan se ut ser du längre ned i blogginlägget. Så kallade funkishandledningar finns att ladda ned från Teater Peros webbsida. Mycket av det som Teater Pero erbjuder som Funkisteater är lätt att fråga efter hos andra kulturaktörer också. Det kräver inte mycket av kuturaktören.

Teater Peros mål är att eleverna skall kunna vara med i salongen under hela föreställningen. De har köpt in bolltäcken, bollar för koncentration, hörselkåpor. Alla elever har fått läsa om föreställningen och teatern flera dagar innan besöket. Alla elever vet hur det ser ut när de kommer till teatern, vad som skall hända på scenen. Speciellt viktigt är det att informera om det förekommer höga ljud, starkt ljus och annat som kan vara skrämmande. I brevet de fått från teatern vet alla elever att de kan lämna salongen och vila en stund i övre foajén och sedan komma ned när de vill. Bara vetskapen om att de får lämna salongen gör att det är få elever som utnyttjar erbjudandet.

Kog-3IMG_4529-508x381

Teater Pero har också producerat två föreställningar för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som de kallar funkisföreställningar. Karin Westholm har skrivit om detta projekt i ett tidigare inlägg på Kulan   

Vi på Kulan är glada över teaterns initiativ och tänker att det som är bra för barn med neuropsykisk funktionsnedsättning är bra för alla. Vi har också ett blogginlägg om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar på Pedagogiskt café bloggen där vi tipsar om hur du kan tänka i klassrummet.

Utdrag från Teater Peros handledning

Räven i den kolsvarta natten

Skärmklipp funkis

Skärmklippfunkis perso

Skärmklippfunkis väg

Skärmklipp pero 3Skärmklippfunkis toalettSkärmklipp funkis foajeSkärmklippfunkis hög foajeSkärmklippfunkis 4Skärmklipp funkis 6

Skärmklippfunkis 7

Skärmklipp funkis kanin

Skärmklippfunkis omdu ärrädd

Skärmklipp funkis teater pero

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.