Är det rimligt att arbeta med Mina drömmars stad och Fogelström i årskurs 1?

När vi erbjöd klasser från Stockholms skolor att trycka böcker under Fogelströmåret med temat Mina drömmars stad tänkte vi främst på gymnasieelever eftersom vi av erfarenhet vet att våra yngre elever tycker att det är svårt att läsa Mina drömmars stad. Eleverna tycker att det förekommer många svåra ord som; gelbjutare, ångslop, logare, mursmäcka och sumprunkar för att nämna några. Långrandiga miljöskildringar som sträcker sig över flera sidor och sparsamt med händelser. Något som mina vänner och kollegor över 40 år har svårt att förstå eftersom de själva minns vilken läsupplevelse det var när de läste stadsserien. En intressant uppgift att ta sig an för en läsforskare.

bryggartäppan 1

Kunde årskurs ett ta sig an Mina drömmars stad med behållning?

Ja här måste jag erkänna att vi tänkte fel när vi i första vändan enbart vände oss till äldre elever. Vi blev vi tagna på sängen av att så många yngre klasser var beredda att ta sig an Fogelströms Stockholm. Jag har fått in så många härliga böcker från våra yngsta elever. En förklaring till det är säkert att det är lättare att arbeta ämnesövergripande i de yngre klasserna som inte styrs av nationella prov och att pedagoger därför känner sig friare att ägna tid åt kreativt gestaltande.

Något som underlättade var att Stockholmskällan och Stockholms stadsmuseum hade artiklar med tema Fogelström på webben med utvalda citat och fotografier som gav upphov till många frågor och funderingar hos äldre såväl som våra yngsta elever. Många lärare med unga elever startade också temat med stadsvandringar på Södermalm som avslutades i lekparken Bryggartäppan vilket var ett bra sätt att väcka intresse för Fogelströms Stockholm. På bilden ser ni elever från 5 C, Skönstaholmsskolan besöker parken.

Högalidsskolan deltog med många klasser i bokprojektet och i inlägget visar jag utdrag från en bok av klass 1 A. Boken i sin helhet kan du bläddra i här.

Klass 1 A har både läst och lajvat Mina Drömmars Stad

”Vi är 24 elever i klassen. Under höstterminen 2017 har vi arbetat med historia om tema Fogelström. Det är 100 år sedan Per Anders Fogelström föddes. Vi har lärt oss något om hans liv och författarskap och fått mer förståelse för hur det var att vara barn förr i tiden, jämfört levnadssätt förr och nu och fått uppleva en gammaldags skoldag. Vi har även vandrat på Södermalm och tittat på gamla byggnader och trähus. I vår bok visar vi vad vi har ritat och skrivit i temat och även tagit med bilder från vår gammaldags skoldag.” Varje uppslag i boken har en bild och förklarande text.

högalid1

 

högalid3b

högalid4

högalid6b

högalid7Högalidarglärarehögalid11

högalid2

Söker du på Fogelström2017 i Kulan bloggen får du upp alla inlägg som jag skrivit under Fogelströmåret.

/Elisabeth Söder, Ansvarig för Stockholms stads bokprojekt Mina drömmars stad under Fogelströmåret

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.