Ämnesövergripande arbete om författare och böcker

När klass 2c i Björkhagens skola fick veta att Bob Dylan inte skulle komma till nobelprisutdelningen skrev de ett brev till pristagaren i litteratur 2016 och hälsade honom välkommen. Brevet fick stor spridning i svenska press men Bob Dylan lät sig inte bevekas. Brevet  i sin helhet kan du läsa här

dylan svd

Lili Kapper, lärare i klassen har i ett tidigare inlägg på Kulan skrivit om brevet och hur de arbetade ämnesövergripande med Bob Dylan.  Eleverna fortsatte på den inslagna vägen och byggde modeller av favorithus i staden som de gärna ville visa när han kom för att hämta priset. Boken Stockholmsguide för Bob Dylan är ett resultat av arbetet med att locka Bob Dylan till Stockholm och så påpassligt en bild av vårt och Per Anders Fogelströms Stockholm. I inlägget från Lilli får du som har yngre elever tips på hur du kan arbeta ämnesövergripande med Per Anders Fogelströms stadsserie och författare i största allmänhet. Lili avslutar inlägget med 4 konkreta och roliga uppgifter du kan göra oavsett vilken författare du arbetar med.

Stockholm är en vacker stad Bob Dylan

Vi har byggt 21 platser och byggnader för dig. Några av oss har suttit länge och fått hela familjen att gilla  gips, vårt klassrum så ut som Slussen ett tag: en rörig bygg- och målarplats. Platserna vi skapat har med historia, musik, konst, vetenskap, byggkonst, trädgårdar, evenemang, natur och djur att göra.

bob8

Läraren älskar kursplaner

Du skall veta Bob Dylan att vi inte slarvat med något, precis när vi tänkte gipsa och måla och tyckte om att slippa lektioner hördes en röst som sade: I ämnet bild lär vi oss hur man arbetar med formbara material, hur man tar hand om redskap, hur vi kombinerar olika material.  Hur historiska bilder kan  hjälpa oss att förstå tiden som varit. Du förstår kanske redan att det inte gick att ha bild hela tiden. Fröken tjatade att historia är viktigt, att kunna tala inför folk också, att förstå olika begrepp är avgörande för framtida studier.

Vi tränade på att förvandla en text från internet till vår egen, lärt oss dessa och framföra för en klass, föräldrar och släktingar. Under skolans kulturfestival ställde vi ut våra byggen så att alla på skolan kunde se dessa. Vi övade på att bli guider och museivärdar .  Alla var imponerade!

bob7

bob4

Inte bara bild

Du förstår kanske redan att det inte gick att ha bild hela tiden. Fröken tjatade att historia är viktigt, att kunna tala inför folk också. Att förstå olika begrepp är avgörande för framtida studier. Att kunna skriva olika texter för hand  och digitalt. Att kunna förstå och analysera en text är målet för läsinlärningen. Att vara stolt över sina väl utförda arbeten är förutsättningen för att lyckas med sina idéer när man blir vuxen.

bob12

Fyra roliga uppgifter

Galnaste uppdraget vi jobbade med var att omvandla ett svartvitt porträtt av Fogelström till en rolig och färgglad snubbe. Han skulle säkert gillat att det växte morötter ur hans kavaj, att han hade en hatt som ser ut som en frukttårta och hans öga  ser ut som Globen och att han håller i en skylt där det står 3C äger!

Vad säger Fogelström?
En dag fick vi stora papper och en liten papperslapp. På papperslappen stod några rader som Fogelström skrivit. Vi fick läsa, klura och diskutera vad han säger, vad som finns mellanraderna och så fick vi måla i vattenfärg.

bob20

Exempel på några av de citat som eleverna fick illustrera

”Hamnen var ett mörkt valv mot ett ljust stråk. Över dem som arbetade där reste sig berget brant och svart och eländiga trätrappor klättrade mot ljuset. Magasinshus, krogar och småindustrier tryckte mot bergskanten för att ge plats för kajens myller av gods och avskräde.”En skildring av Stadsgårdshamnen i Mina drömmar stad, 1960: P A Fogelström

Burar med svin och höns staplades mellan kaffebalar, skinnbuntar och silltunnor. Högar av hästspillning hopades utanför det offentliga avträdet och varje natt fylldes stadens orenlighet i latrinpråmarna vid Lokattstrappan”En skildring av Stadsgårdshamnen i Mina drömmars stad, 1960: P A Fogelström

Vid bryggor och träkaj låg skutorna tätt, stuvare och sjömän trängdes (…)    Men utanför allt det mörka och trånga låg vattnet och blänkte i morgonsolen, ett ljusblått och öppet stråk mot främmande länder och äventyr.”En skildring av Stadsgårdshamnen i Mina drömmars stad, 1960; P A Fogelström

Pojken snodde runt för att hinna uppfatta allt, höll nästan på att ramla av kärran när den skakade till över något av de många avrinningsdikena i gatan. Mina drömmars stad; P A Fogelström

Nu stog både Henning och Tummen utan arbete. De jagade tillsammans och tog extra påhugg där de kunde få. Tills det plötsligt yppade sig en möjlighet genom Tummens morbror, kallad Beckis. Mina drömmars stad; P A Fogelström

 kapperakvarell

 

Gissa vem
En rolig övning vi hade var att alla fick olika bilder på Per Anders Fogelström ( men vi visste inte att det var han) och så fick vi skriva vad vi trodde att personen heter, var han bor, gillar att äta och arbeta med. Vissa bilder vara svårare än andra men han blev både bonde, professor, chef på radio, fattig pensionär och trött lärare.

Haikudikter och raplåtar
När vi skrev haikudikter lät vi bli att räkna stavelser för att vi inte kan det så bra men att dikten ska vara liten och förmedla en känsla klarade vi jättebra. De som ville kunde under en lektion rappa sin text.

bob14

bob23

bob dylan1

bob26

Söker du på Fogelström2017 i Kulan bloggen får du upp alla inlägg som jag skrivit under Fogelströmåret.

/Elisabeth Söder, ansvarig för Stockholms stads bokprojekt Mina drömmars stad under Fogelströmåret

bob15

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.