Kan teater inspirera till diskussioner om kunskap i skolan?

Teater Barbara har länge funderat på att göra en föreställning om det som främst är skolans specialområde – kunskap. Vi har frågat oss: skulle vi som kommer från teaterns värld, ytterligare kunna inspirera elever till att reflektera över fenomenet kunskap? Kan vi komma till ett klassrum och med en teaterpjäs stimulera till en fördjupad diskussion om hur olika sorters kunskap samverkar; hur vi kan förhålla oss till sanning, till begrepp och till språket?

veta bäst

Affisch Veta bast NEW liten (002)Det första fröet till VETA BÄST såddes precis efter att det senaste presidentvalet i USA hade ägt rum och då Storbritannien stod inför folkomröstningen om att lämna EU. Det var mycket som förändrades runt om i världen och snabbt fylldes internet av nyheter, påståenden och citat som inte alls stämde överens med verkligheten. Tvärsäkerheten och förvirringen växte. Polariseringen ökade.

Vår första idé var att göra en klassrumsföreställning om källkritik, men vi landade tillslut i att det skulle vara en större utmaning att gå ett steg djupare och försöka skapa en föreställning om det som krävs för att vi faktiskt ska kunna vara källkritiska, nämligen kunskap.

Tillgången till information har ju förändrats drastiskt de senaste åren. Vi får nyheter direkt i våra telefoner, dygnet runt. Vi har snabb tillgång till medier från hela världen som granskar med olika perspektiv och lyfter från olika vinklar och vi kan snabbt googla oss till fakta. Men är det givet att ökad tillgång till information leder till att vi ökar vår kunskap? Vi översköljs ju samtidigt av falska nyheter, konspirationsteorier och rent tyckande. Hur ska vi kunna skilja på vad som är sant och inte?

Ur ett konstnärligt perspektiv och med filosofisk en infallsvinkel vill vi med VETA BÄST bidra till att öka medvetenheten om vad som är kunskap – och vad som inte är kunskap. Utöver en lektionstimmes underhållande teater hoppas vi kunna inspirera och uppmuntra till reflektion kring vad som skiljer det som är sant från det som är osant och hur vi förhåller oss till det. Föreställningen öppnar också upp för allmänmänskliga frågeställningar om vänskap och om hur vi beter oss mot varandra när vi inser att vi har fel eller inte vet.

veta bäst två

Vetenskapsteater

VETA BÄST är ytterligare en i raden av Teater Barbaras föreställningar med inriktning mot vetenskap. År 2009 gjorde vi Frossa – en brännhet klimatfars och 2013 hade vi premiär på Åsiktsmaskinen – vem styr dina åsikter? I researcharbetet inför VETA BÄST har vi haft seminarier med bland annat Emma Frans, forskare och vetenskapsskribent som skrivit boken Larmrapporten – att skilja vetenskap från trams. Vi har också samtalat med Arne Jarrick, professor i historia och författare till Det finns inga häxor. En bok om kunskap. Vi har även låtit oss inspireras av filosofiprofessorn Åsa Wikforss bok Alternativa fakta: om kunskapen och dess fiender.

Filmtrailer från Veta bäst

Fördjupningsmaterial

Till föreställningen finns ett omfattande pedagogiskt material som är till för att stärka elevernas upplevelser av föreställningen och ge tips på hur lärare och elever skulle kunna arbeta vidare med de frågeställningar som föreställningen har väckt. I materialets inledning skriver vi att ingens upplevelse av en teaterföreställning är mer rätt än någon annans. Alla har rätt till sin upplevelse och åsikt. De äldre vet inte mer eller bättre än de yngre. Vi behöver inte vara överens. Men när olika åsikter och upplevelser får mötas fördjupas och utvecklas allas kunskaper. Avsikten med en teaterföreställning är inte att ge färdiga svar utan att väcka nya frågor. I efterarbetet kan vi få syn på elevernas egna åsikter och perspektiv.

Arrangörs och pedagogträff

Den 23 januari bjuder Teater Barbara tillsammans med Teater De Vill in pedagoger till en mingelkväll. Kvällen innan Stjärnkalaset – Stockholms största utbudsdag för barn och unga, smygstartar vi på Teater Barbara och Teater De Vill genom att bjuda in er till en mingelkväll på vår gemensamma scen.

Under trevliga omständigheter visar vi smakprov av vårens premiärer och ni får träffa regissörerna för ett samtal efteråt. Onsdag 23 januari kl 17:30 Adress: Pipersgatan 4

Ungefärliga hålltider: 17:30 Insläpp och mingel -vi bjuder på något att dricka och tilltugg 17:45 Smakprov ur Hej Hyper (år F-3) och samtal med regissören 18:15 Plats för frågor 18:30 Smakprov ur VETA BÄST (10-13 år) och samtal med regissören 19:00 plats för frågor 19:30 Slut! Kostnadsfritt, men begränsat antal platser! OSA senast 21 januari till info@barbara.nu

Spelperiod

VETA BÄST spelas under 2 veckor på vår scen för att sedan åka ut på en rikstäckande turné. Biljetter kan beställas via Kulan. Föreställningen kan också beställas till er skola. För information om föreställningen och datum, se Kulan:

Om föreställningen: Vi möter klasskamraterna Nene och Jojo som tjafsar om det mesta. Nene är självsäker och utåtriktad medan Jojo är försiktig och reflekterande. Skolans bibliotekarie Minerva kommer till klassrummet med sina favoritböcker för att prata om kunskapens historia. När hon öppnar ”Den stora boken om kunskap” för att ta fram Platons urgamla kunskapsformel uppstår plötsligt en reva i tid och rum och in ramlar två gubbar som visar sig vara Aristoteles och Leonardo Da Vinci. Exalterade över att ha landat mitt i ett lärosäte för unga medborgare upptäcker de båda snart att världen har förändrats och att deras syn på kunskap inte längre är en självklar sanning. Dråpliga situationer uppstår när de fem karaktärerna från 3 olika tidsåldrar ska försöka förstå sig på varandra och världen. Rollerna gestaltas av två skådespelare och tre dockor i skala 1:1.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Vill du veta när din kommentar har fått ett svar, eller prenumerera på inläggets kommentarer via e-post? Du kan även prenumerera utan att lämna en kommentar.