Här hittar du filmare och filmpedagoger till kulturprojekt eller Skapande skola

I inlägget tipsar jag om aktörer och rådgivare du kan kontakta för att genomföra Skapande skola projekt inom film. Längre ned i inlägget får du också tips på övningar du kan göra själv med eleverna.

Är du osäker på hur du får använda bidraget från Skapande skola har jag skrivit en checklista i ett tidigare inlägg på Kulan. Här kan du läsa utförligare om bidraget. Medel från Skapande skola får användas till filmföreställning om det kombineras med en workshop av en filmpedagog eller annan person som innebär att filmupplevelsen leder till ett skapandeprojekt för eleverna. 

green 3 34ca5805ebf0c3038834499760e26dc1


Filmcentrum, erbjuder regissörbesök, fortbildningar, filmworkshops och filmprojekt för skolor som vill arbeta med praktiskt filmskapande.

Att träna sin perception och sitt kritiska tänkande i förhållande till andras konstverk må vara en både krävande och givande form av skapande. Analytiska färdigheter, kännedom om berättartekniska grepp och den meningsskapande processen, tolkning är central för visuell läskunnighet – men deras Skapande skola-paket betonar mer än så det grundläggande egna konstnärliga skapandet. Eget skapande ingår alltid. Film ingår alltid. Erfarna filmarbetare ingår alltid.

Filmerna som görs är mellan 1 och 5 minuter. Det kan vara fiktiva eller dokumentära berättelser. De rekommenderar filmpraktiker som använder animation eller reportage med berättarröst. I utställningsrum online får inga barn som kan identifieras synas i bild. Teknik finns på skolan eller hyrs förmånligt. Erfarna och kompetenta filmare som pedagoger.

Filmcentrum lägger till ett kreativt utställningsrum som lanseras nästa år, med ett växande filmgalleri av Skapande skola-arbeten av unga – för framtiden.

Läs mer i deras kurskatalog här
Kontakt: Nina Rahm, nina@filmcentrum.se  0707674450

film


Animation

    •  Fanzingo,  Animation. De erbjuder en animationskurs på totalt 2 dagar. Första dagen får eleverna komma på en filmidé, rita bildmanus och sedan tillverka karaktärer och bakgrunder. Om ni önskar jobba med ett specifikt tema så går det bra att baka in i workshopen, tex “Vänskap”. Andra dagen animerar eleverna sina filmer med en iPad och stop motion-teknik. Eleverna lägger även till en berättarröst/dialog, musik och andra ljudeffekter. Filmen Humlan Hilma och nyckelpigan Ninni är ett bra exempel på vad eleverna hinner med under Fanzingos animationskurs.

  • Erik Hedman, Tivoli, animationsverkstad och modellbygge. Varje besök tar en halv dag. Det är önskvärt med ett särskilt projektrum. Besök 1: Vi lär eleverna grunden i animation och i mindre grupper får de göra en kort film. Besök 2: Grupperna bygger kulisser och figurer till tivolit av återvinningsmaterial. (Heldag) Besök 3: Tillsammans filmar vi och ljudlägger tivolifilmerna. Mellan besöken ska klassen arbeta självständigt.

tivoli2015mindre

  • Den Pedagogiska designbyrån, Animation på iPadEleverna skriver manus och animerar sedan sina berättelser med stop motion-teknik i iPads. Det går fint att arbeta ämnesintegrerat, men annars har vi olika knep för att få igång kreativiteten och manusarbetet. Filmerna blir någon minut långa och görs helt av eleverna men med lite hjälp från oss.

green 91fe1bc9507eb87dbb937c1020f175ae4


Filmreportage

Fanzingo , Filmreportage Eleverna får lära sig göra egna reportagefilmer; från manus till färdigklippt reportage. Eleverna lär sig eget journalistiskt grävande, undersöka frågor, samla in fakta med hjälp av filmen som verktyg. Ett filmprojekt som enkelt kan integreras i olika skolämnen. Fanzingo står för all teknik men kan efter önskemål även göra projektet med skolans teknik.


Filmskapande

  • Fanzingo , Filmrally-Korta filmscener produceras på ett snabbt, roligt och lärorikt sätt! Eleverna lär sig filmskapandets grunder och att skapa film tillsammans. Allt med hjälp av en iPad och enklare klipprogram. Filmerna har premiär samma dag! Varje klass får delta i ett ”filmrally” med Fanzingo, antingen under en halvdag eller en heldag beroende på er bokning. Fanzingo börjar passet med en inspirerande introduktion i filmskapande och filmberättandes grunder. Det gör vi främst via olika korta filmer, filmklipp och övningar. Sedan delas klassen in i 4 -6 grupper för att skapa en kortare film. Eleverna får på så sätt arbeta praktiskt och kreativt och applicera sina nya filmkunskaper i filmskapandet. Gruppen drar en lapp ur en låda. På varje lapp står en känsla, tex.: överraskad, besviken, rädd, nervös, överlycklig mm. Den känslan ska gruppernas filmer landa i. De ritar ett bildmanus, filmar, klipper i iMovie- allt i en och samma padda.

screesn


Film för scen, scenografi

  •  Create Motion,  Film för scenHur kan film ingå som en del av en föreställning? Utifrån föreställningens innehåll och sceniska behov väljs vilka tekniker som ska användas. Filmerna visas som en backdrop bakom scenen och blir en del av den sceniska gestaltningen. De kan t. ex. användas för att föra berättelsen vidare, länka scener till varandra, ge tillbaka blickar, eller gestalta skeenden som är svåra att göra på scen, exempelvis slagsmål med monster, flygscener et c. Tekniker som animation, greenscreen, compositing och livetagningar. De arbetar med Istopmotion och Adobe Premiere Elements. Vid behov kan även en kurs i Qlab ges som är ett professionellt program som används för att köra film, musik och ljud under föreställningen.

Dansfilm

    • Dansfilm. Tillsammans med koreografen Amanda Norlander och filmaren Helene Berg får eleverna utforska olika sätt att göra dans och film samtidigt. De utgår från olika filmiska begrepp som t.ex. bildutsnitt, tempo och perspektiv och provar hur det går att överföra till kroppens rörelser. De använder olika filmtekniker som t. ex. pixilation, en stop motion teknik där man animerar liverörelser och objekt genom enbildstagning och greenscreen, där eleverna dansar en rörelsesekvens framför en enfärgad fond som sedan kan bytas ut mot en egen skapad miljö. Finns det möjlighet integrerar de gärna andra ämnen i processen. Det filmade materialet klipps ihop till en dansfilm och projektet avslutas med en filmvisning för elever, lärare och nära vuxna. Tillsammans med dansaren Amanda Norlander och filmaren Helene Berg från Create Motion har eleverna i årskurs 4 -8, samt i grundsärskolan utforskat hur dans och film kan användas som uttrycksmedel. Ann-Charlotte Hedegärd lärare på Skarpnäcks skola och ansvarig för Skapande skola berättar om arbetet.
    • SKARP6-633x356

Kortfilm

Stockholm filmfestival junior: med mobila filmverkstäder erbjuds elever att skapa egna filmer tillsammans med erfarna filmpedagoger! Under en skoldag får eleverna vägledning i arbetet att spela in en 1-3 minuter lång film. Tillsammans med filmpedagogerna får de lära sig allt från att skriva manus, filma och redigera Skolorna som medverkar i den mobila filmverkstaden väljer själva vad de vill att filmerna ska handla om. Kanske vill de integrera filmandet i något skolämne, så som samhällskunskap, naturvetenskap eller kanske historia? Göra en dokumentär eller en film om vänskap eller bearbeta mobbning? Filmpedagogerna hjälper eleverna att hitta på egna historier på plats eller jobba utifrån ett tema.  Stockholm Filmfestival Junior står för all utrustning och material som behövs.   filmfestival


Webbkurs i att göra film

  • Medioteket höll i en filmkurs, Ung i SHLM där elever från några gymnasieskolor gjorda kortfilmer med final på biografen Grand. Varje lektion dokumenterades och du får konkreta tips på hur du kan arbeta med film i klassen . Tolv lektionsplaneringar färdiga att använda i klassrummet. Från filmens språk till redigering och publicering. I blogginläggen finns bilder, filmer och Powerpoints.
  • Filmrikets digitala filmskola, lär dig skapa film och rörlig bild. Det finns instruktionsfilmer, övningar och texter om filmskapande. Du kan filtrera på ett ämne eller välja den övning som passar din pedagogiska verksamhet bäst.
  • Voodoo filmskola har samlat artiklar som lär dig göra film från manuskrivande till filmvisning.

Black1b


Film i undervisningen

  • Annika Wik har publicerat texten Filmkunnighet – för digital kompetens och källmedvetenhet på Skolverkets Lärportal. I texten tar Annika upp vilka färdigheter som ingår i filmkunnighet, både i att samtala om film och skapa film. Färdigheter som vi kan vara tydliga med att vi tar med i vår bedömning av arbetet.
  • Anna Bergkvist, lärare på Blackebergs gymnasium, resonerar om bedömning av filmer som eleverna gör i ämnet svenska
  • Katarina Lycken Rüter, lärare i svenska och religion på Anna WHitlocks gymnasium. Varför arbeta med film inom ramen för svenskämnet på gymnasiet?   
  • Svenska Filminstitutet, Filmpedagogik – så funkar det. 11 enkla klassrumsövningar. Det de har gemensamt är att de höjer filmupplevelsen och ökar förståelsen för hur film påverkar oss som åskådare.
  • Läraren Susanna Strömberg berättar hur hon arbetar med film i klassrummet.
  • Medioteket,  ger kurser i filmpedagogik för lärare, både i att berätta en historia med film till att arbeta och redigera med iPad. I digitalt berättande får du själv prova den digitala berättelsens alla steg – skriva manus, rita bildmanus, fotografera, spela in berättarröst och slutligen redigera i appen iMovie. Metoden fungerar utmärkt för att fånga barnens berättelser eller fantisera ihop egna. Filmen Kampen om bullen gjorde lärare som gick på Mediotekets fortbildningskurs Filma med ipad – grund. Ett realistiskt exempel på vad du efter några timmars kurs kan, både med tanke på teknik och kunskaper i filmens språk.


Hitta Kulturaktörer och rådgivare till kulturprojekt eller Skapande skola

Blogginläggen är uppdelade utifrån Kulturrådets kulturformer:  Cirkus, Dans, Film, Foto, Konst/bild/form, Litteratur/berättande/skrivande, Musik, Slöjd/hantverk/design, Teater/drama. Senast vecka 47 finns det blogginlägg till alla kulturformer.

Sidan Hitta kulturaktörer till kulturprojekt och Skapande skola uppdateras kontinuerligt. Kom gärna med tips om det är något som saknas  eller om du vill berätta om ett lyckat kulturprojekt. Det blir bra marknadsföring för både kulturaktör och din skola. Skicka gärna text i World och bilder separat så publicerar jag på Kulanbloggen. Om elever syns på bild, se till att du har målsmäns tillstånd.


Kontakt med Kulan

Följ oss på Kulan facebook så att du inte missar erbjudanden och information.
Prenumerera på Kulans veckobrev
Elisabeth Söder

10155406_301412560009659_1397385610_n

Här hittar du berättare, författare, serietecknare, dramatiker till kulturprojekt eller Skapande skola

I inlägget tipsar jag om aktörer och rådgivare du kan kontakta för att genomföra Skapande skola projekt inom litteratur, berättande och skrivande. Är du osäker på hur du får använda bidraget från Skapande skola har jag skrivit en checklista i ett tidigare inlägg på Kulan. Här kan du läsa utförligare om bidraget.

drama flöd

Författare

Författarförmedlingen.  Ni som arbetar i Stockholm, missa inte att boka subventionerade författarbesök i årskurs 5, 8 och gymnasium genom Läsning pågår. Vill du resonera och få förslag på författare som passar din klass, kontakta Fredrik Lagerqvist på Författarcentrum. Fredrik nås säkrast via e-post fredrik.lagerqvist@forfattarcentrum.se eller på telefon 08-611 58 04. Arbetar du i Stockholms kommunala skolor kan du också kontakta Mediotekets Cirkulationsbibliotek. För att du ska få använda medel från Skapande skola ska besöket har tyngdpunkt på elevens eget skapande.

Författarförmedlingen erbjuder också , Möt en bilderboksskapare. Hur är det egentligen att vara författare och/eller illustratör? Förskolebarn får träffa några av landets främsta bilderboksskapare. Syftet med besöken är att väcka nyfikenhet kring läsning, litteratur, bilder och skapandet av böcker. 

Dramatiker

Centrum för Dramatik, teater-, film-, webb- och radioverkstäder, stand-up, readings och retorikprojekt – alla med det strukturerade berättandet som grund. Besök av dramatiker kan du få hjälp att hitta på Centrum för dramatik

Illustratörer

Illustrationscentrums webbsida hittar du illustratörer, animatörer, grafiska formgivare och serietecknare. Alla konstnärer är presenterade med portfolio och kontaktuppgifter. Bilden är från illustratören Michelle Riedl.

5dcbf48d8163d-michelle-riedl-uppslag-fr-n-publicerad-barnbok


Scenpoeter, spoken word eller poetry slam

Ordkanon består av ett fyrtiotal poeter som alla har sin grund inom spoken word, scenpoesi och/eller poetry slam. Ordkanon förmedlar yrkesverksamma scenpoeter som varit aktiva med framträdanden och workshops i minst 4 år eller har motsvarande erfarenhet. Alla våra poeter har dessutom olika spetskompetenser: utgivna författare, skådespelare, kulturproducenter, hip hop artister, låtskrivare, vispoeter, komiker och dramatiker. Under energiska och lekfulla workshops testar de olika sätt att skriva på. Det finns tusentals ingångar till kreativiteten. Målet är att alla ska finna något som tilltalar dem. Pröva på berättelser, rim, improvisation, ordlekar, självbiografier, arga dikter, glada sagor, kluriga funderingar och roliga betraktelser. Vi pratar om nervositet, om att prata inför folk och om det viktiga att vara en bra publik. På Kulans sida presenterar Ordkanon poeterna som kan komma till din skola: Agnes Török, en prisbelönt svensk/skotsk spoken word poet, Aiman Jihar är poet och artist, tvåfaldig Huddingemästare i Poetry Slam, Niklas Mesaros skriver om romantiska succéer och misslyckanden i vardagen. Saga Hedberg skådespelare och pedagog. Saga har ena foten i skrivandet, dramatik och poesi och den andra i teatern. På bilden syns Niklas Mesaros.      kulturama-14 (002) 


Berättare

Johan Theodorsson, muntlig berättare och dramapedagog. John är scenberättare, skådespelare och manusförfattare. Konstnärligt jobbar Johan med en blandning av storytelling, skådespeleri och musik. Det konstnärliga syftet med genreblandningen är att uppnå ett mer dynamiskt, dramatiskt berättande med målet att nå sin publik emotionellt. I föreställningarna undersöker Johan aktuella frågor som transpersoners rättigheter eller tiggare i Stockholm. Strävan efter frihet är ett gemensamt drag för huvudkaraktärerna i historierna. Den dramaturgiska inspirationen kommer ofta från fantasy och äventyrsberättelser. Johan har lagt upp ens sida där han beskriver fem berättar projekt med drama för förskolan.

Berg

Fabula Storytelling, Berättarkurs för elever. Barn och unga som tränas i berättande utvecklar både ett språk och egen självkänsla. Den som har en bra historia vågar ta plats och uttrycka sig inför grupper. Innehåll: Lär in en enkel saga. Improvisera historier. Konsten att bli en bra lyssnare. Hur man ger respons. Konsten att stå på en scen. Bra tricks för att vinna publiken. Metod: Mycket lek och samspel. Arbete i par/smågrupper. I längre workshopupplägg får eleverna berätta upp för kamraterna först och sedan dessutom för yngre lyssnare. Fabula erbjuder många olika upplägg på Kulan. FABULA


Läsning och gestaltning

Hello Creative  Creative Reading. Mångfald och lika värde är teman som berörs då barnen får ta del av sagan Djurens tävling, skriven av Dawn Casey och Anne Wilson. En workshop där sagoläsning får utmynna i teaterlek och tillsammans gestaltar vi sagan med hjälp av rekvisita och får inblick i alla djurens olikheter och styrkor. Fantasin ger barnen en möjlighet att uttrycka sig, bli sedda och hörda. Vid önskemål kan tillfället utökas till fler sammankomster med olika moment, så som läsning, gestaltning och redovisning.


Serietecknare

På Seriefrämjandet hittar du en katalog med yrkesverksamma serietecknare   

serier centrumbildning

Lisa Medin, Serie- eller mangaworkshop. Tecknarworkshop för åldrarna 10 år och uppåt med fokus på att skapa egna figurer som kan användas i olika medier/berättelser. Detta workshopupplägg går igenom förenklad anatomi, hur man får volym och tyngd i sina figurer, rörelsedynamik och sinnesstämningar. Genomgång av grunderna i att skapa tecknade figurer med hjälp av enkla former såsom block, cirklar och rör. Deltagarna får prova olika teckningstekniker steg för steg. Grundkursen är lämplig för åldrarna 10 år och uppåt och kan varieras med hänsyn till målgruppen. Den kan även läggas upp som en fortsättningskurs, då med större fokus på berättaraspekten i seriemediet (och hur man kan inspireras av manga, comics, animation, m.m.). När workshopen fokuserar på manga (japanska serier) inleds den med en kortare genomgång av de japanska seriernas historia, hur de traditionellt publicerats och vad de kommit att bli idag. Detta upplägg ger också en inblick i hur japanskt bild- och minspråk färgat av sig på t.ex. hur vi idag använder emojis. En mer avancerad kurs som lägger större fokus på serier, bildmanus och berättande kan genomföras för ÅK 7 och uppåt. Uppläggen kan fördelas på fler klasser, samt användas som ett berättarverktyg i läroämnena eller för elevens val. serier

Per Demervall, Genom att skapa en tecknad serie utifrån en bok de läst kan man främja elevernas läsförståelse och förmåga att tänka i bilder. Eleverna får tolka texten som de vill och kan bland annat låta handlingen utspela sig i närmiljö med sig själva som ”hjältar”. Per inleder med att visa hur  man kan föra över en bok till olika medier. Programmet kan anpassas från en heldag till flera dagar. Skapa din egen superhjälte. Eleverna får fritt skapa en egen superhjälte. När hjälten är klar så får de hitta på en historia och teckna den på en eller flera sidor. Ålder 10 år och uppåt. Går att anpassa från en till flera dagar, helt beroende på önskemål. Bilden är från Per Demervall, storyboard/skisser. serier7

Malin Biller, serietecknare. I det här inlägget från en workshop för lärare på Kulan får du en bild av hur en workshop med Malin kan vara.  Malin gav oss många bra konkreta tips, alltifrån hur en overheadapparat kan bli ett ljusbord till hur vi kan illustrera tid. Malin finns med i Illustratörscentrums utbudskatalog   Tyvärr är Malin bosatt i Göteborg men besöker ibland Stockholm för uppdrag. serie2

Malin Skogberg har lång erfarenhet av att hålla i workshops för barn och ungdomar i serieteckning. i workshopen går hon igenom grunderna i serieteckning varvat med övningar. Fokus på skaparglädje snarare än teknik, men upplägget anpassas efter gruppens förkunskaper och engagemang.

dav

Förlaget Egmont har sidan Serier i undervisningen .  De har också  serieskapare som i samarbete med Seriefrämjandet och deras  eget nätverk av erfarna serieskapare gör serieworkshops. Varje tecknarbesök skräddarsys efter skolans egna önskemål och behov och kan anpassas för genomförande i alla årskurser och i varierande omfattning. Från enstaka klasser och lektionstillfällen, till hela skolor under flera dagar. På sidan kan du också gratis ladda ned häftet Skapa egna serier som är särskilt utformad för användning i skolan. Materialet kan användas i flera årskurser och innefattar en rad olika elevuppgifter och kopieringsunderlag, varvat med fördjupande information för lärarna. Författare: Jimmy Wallin, serietecknare, illustratör och manusförfattare.

serieWorkshop


Författarskola på nätet


Hitta Kulturaktörer och rådgivare till kulturprojekt eller Skapande skola

Blogginläggen är uppdelade utifrån Kulturrådets kulturformer:  Cirkus, Dans, Film, Foto, Konst/bild/form, Litteratur/berättande/skrivande, Musik, Slöjd/hantverk/design, Teater/drama.

Sidan Hitta kulturaktörer till kulturprojekt och Skapande skola uppdateras kontinuerligt. Kom gärna med tips om det är något som saknas  eller om du vill berätta om ett lyckat kulturprojekt. Det blir bra marknadsföring för både kulturaktör och din skola. Skicka gärna text i World och bilder separat så publicerar jag på Kulanbloggen. Om elever syns på bild, se till att du har målsmäns tillstånd.


Kontakt med Kulan

Följ oss på Kulan facebook så att du inte missar erbjudanden och information.
Prenumerera på Kulans veckobrev
Elisabeth Söder

10155406_301412560009659_1397385610_n

Checklista inför planering av Skapande skola

Kulturrådet har justerat sitt bidrag Skapande Skola inför läsåret 2019-2020. Det är ännu mer fokus på elevernas kreativitet och  skapande. Bilden är från Christina Tingskogs projekt Livslinjer där elever och dansare tillsammans arbetar fram en föreställning.

Livslinjer-Dunkers-ihakningar7-fotoTingskog

Om alla fyra påståenden stämmer får skolan använda Skapande skola-bidrag till aktiviteten

checklistaskärmklipp

Stämmer något av följande får skolan inte använda Skapande Skola-bidrag för aktiviteten

A. Besök och visning på Birka, Junibacken, Fjärilshuset, Skansen och liknande kulturinstitutioner. Undantag från detta är om besöket/visningen är till för att inspirera med innehåll eller form för att eleverna sedan själva får skapa under handledning av professionell yrkesverksam kulturaktör.

B. Uppleva scenkonst, dans, teater, cirkus etc. med samtal i anslutning till eller efter föreställningen. Undantag från detta är om  föreställning är till för att inspirera med innehåll eller form för att eleverna sedan själva får skapa under handledning av professionell kulturaktör.

C. Arbeta med teknik, natur, värdegrund, media- och informationskunnighet, historia, programmering och liknande ämnen.

Varför får vi inte använda bidrag från Skapande skola till dessa aktiviteter?

Att uppleva scenkonst, se film etc. ingår i skolans eget uppdrag inom läroämnen och kostnaden kan tas från skolans ordinarie verksamhet. I Kultur i ögonhöjd, Stockholms styrdokument för alla som arbetar med barn och unga står det ”Alla barn och ungdomar oavsett förutsättningar och uppväxtvillkor, ska kunna ta del av ett professionellt kulturliv och själva få uttrycka sig, på egen hand och tillsammans med professionella vuxna.”

Att arbeta med teknik, programmering, historia och liknande är skolämnen, inte konstområden. Läs mer om vad bidraget får användas till:  Skapande skola på Kulturrådets sida.

Daniela_Hedman_Med_Kroppen_som_verktyg

Kulturrådets ordlista för centrala begrepp inom Skapande skola

  • Konstområde: arkitektur, dans, film, foto, konst/bild/form, litteratur och berättande, serier, digitalt
    skapande, musik, musikdramatik, slöjd/hantverk/design, teater och samtida cirkus
  • Professionell yrkesverksam kulturaktör: kulturaktören har antingen har en högre konstnärlig
    utbildning inom sitt konstområde, exempelvis från konst- och musikhögskolor eller är yrkesverksam
    inom konstområdet och har så varit under flera år.
  • Treårsprincipen: Eftersom barn och unga ska få möta en variation av kulturaktörer och konstuttryck
    ges vi bidrag för samarbete mellan skola och en enskild kulturaktör i högst tre år, den så kallade
    treårsprincipen. Efter en paus (på minst tre år) kan du återuppta ett samarbete med en kulturaktör.

I ett tidigare publicerat blogginlägg på Kulan kan du läsa mer. Inlägget uppdateras kontinuerligt allt eftersom Kulan får ny information från
Kulturrådet och kulturaktörer. Läs mer om Skapande skola på Kulturrådets sida

Stockholms stads upplägg för Skapande skola

Detta är Stockholms stads upplägg för Skapande skola. Vårt ansvar som huvudmän för Skapande skola är att förvalta och administrera bidraget så att bidragets krav och syften uppfylls. Kulturrådet ansvarar för att vi gör det vi ska. Vi har kontinuerlig dialog med Kulturrådet om detta.

Som huvudman har vi fria händer att förvalta bidraget så att det passar vår verksamhet och är hanterbart. Vi vet att andra kommuner och huvudmän har andra upplägg för hur bidraget får användas. Många huvudmän har skapat utbudskataloger där skolorna får välja färdiga paket. Vi har avstått ifrån en utbudskatalog av två anledningar:

  1. Vi vill inte utesluta någon professionell yrkesverksam kulturaktör.
  2. Stockholm har ett stort utbud av kultur för barn och unga och därför hittar skolorna garanterat kulturaktörer som de kan samarbeta med i någon av de kulturformer som elever och lärare valt. Utbudet av aktörer presenteras på Kulanwebben eller Kulanbloggen.

Tips för att hitta kulturaktörer och kulturaktiviteter

På Kulan finns 8 texter som utgår från Kulturrådets kulturformer:

Sidan Hitta kulturaktörer till kulturprojekt och Skapande skola uppdateras kontinuerligt. Kom gärna med tips om det är något som saknas  eller om du vill berätta om ett lyckat kulturprojekt. Det blir bra marknadsföring för både skola och kulturaktör

Pengar för renodlade kulturupplevelser

Pengar för att besöka museum, se film, uppleva scenkonst har skolan gjort långt innan Skapande skola kom. Pengarna för det finns i elevpengen. Skapande skola bidraget ska komplettera det arbete med kultur som skolan redan gör. Målet är att eleverna ska få möta kulturaktörer, få tillgång till kulturens alla uttrycksformer och eget skapande.

Kontakt med Kulan

Följ oss på Kulan facebook så att du inte missar erbjudanden och information.
Prenumerera på Kulans veckobrev
Elisabeth Söder

10155406_301412560009659_1397385610_n

 

Enda chansen att se föreställningen Flykten i Stockholm

Flykten är en normkritisk föreställning som använder estetiska uttryck för att lyfta kunskap kring rasismen i den svenska skolan. Hiphop, drama, poesi och suggestiva känslor. En 90 minuter lång föreställning i två akter för elever. För de lärare som vill och kan ingår ett seminarium efter lunch.

Första akten är en rapkonsert med interaktivitet och glädje med Houman Sebghati. Han har med sig musikerna Manfred Hulebo (piano och beats), Mathias Siroiney (sång) och Nadia Hamouchi (trumpet).

Andra akten är en audiovisuell dramatisk monolog som slutar i en frågeställning som på ett pedagogiskt och enkelt sätt särskiljer på individuell diskriminering och strukturell diskriminering. Denna frågeställning tar ungdomarna med sig hem. Föreställningen gästas av den 18-åriga och lovande poeten Elelta Sebhatu. Tillsammans skapar de på scenen en poetisk dialog om att växa upp, om att förstå sina känslor och om hur är det är att känna sig utanför. Dialogen lyfter ämnen som psykisk ohälsa, alkoholism och rasismens historia i Sverige. Ett möte mellan två olika världar där ett starkt Patos höjer känslorna och närvaron till max!

Den andra delen av dagen är ett seminarium för pedagoger, skolchefer, lärarstuderande och andra intresserade. Anordnas på eftermiddagen 12/11 kl 13-15 på Musikaliska. Handboken med material om interkulturell didaktik delas ut gratis till de lärare som anmäler sig till konsert och/eller seminarium. Handboken är framtagen i samarbete med Länsstyrelsen.

Bakgrund


Houman Sebghati är hjärnan och ansiktet bakom och framför
projektet. Med bakgrund som musiker, skådespelare och historielärare håller han med hjälp av musiker och forskare i föreställningen. Houman har varit aktiv rappare i 20 år och jobbat som lärare i fem år, med en examen från Stockholms Universitet.

I hiphop-Sverige är Houman Sebghati ett etablerat namn som musiker sedan 20 år tillbaka, men hans stora passion är också att undervisa, han är utbildad historielärare. Flykten ingår i en skolturné i 6 konserthus runtom i landet där han med hjälp av sin handbok med samma namn uppträder och undervisar om strukturell rasism.

Information

Datum: 12 november, konsert 10-12.00, seminarium 13.00-15.00
Pris: Kulanpris/biljett: 50 kr
Plats: Musikaliska, Nybrokajen 11
Boka

houman22

Nycirkus för att bli berörd, förundrad och glad

 Tips på föreställningar du kan använda när du arbetar med MeToo, kvinnligt och manligt, samarbete, rörelse, minnesträning, värdegrund, naturkunskap och fysik.

Alla cirkusföreställningar är inte bara ekvilibristiska akrobat- och jongleringsnummer. Nycirkusartister är ofta skådespelare och musiker och berättar en historia med eller utan ord. Flera av våra cirkusaktörer och cirkusgrupper är världskända och ute på långa internationella turneér så passa på när de uppträder i Stockholm. En del går att boka till skolan andra finns bara möjlighet att se när de uppträder på scener i Stockholm.


NYCIRUS 21

Bilden från Gamla stan är från föreställningen DuoJag. Publiken samlas runt den lilla runda scenen inomhus eller utomhus. Du får uppleva cirkusens alla förunderliga mirakel. Kompaniet heter Cirkus i Love you och finns på Kulan


Föreställning som berör balansen mellan manligt och kvinnligt

Föreställning PACE med akrobaterna Axel och Sara inspirerar till att prata om Metoo, kvinnligt, manligt, sätta gränser och om relationer.  Föreställningen berör idéen om relationer om hur tid och rörelse påverkar artisternas relation och hur relationen i sin tur påverkar tiden och rörelsen av föreställningen. En enormt skickligt och starkt berörande föreställning som främst passar för elever från årskurs 8 och uppåt. Än så länge är inte så många speltillfällen satta i Stockholm men den 9 november uppträder de i  Ytterjärna Kulturhus i Järna. Jag hoppas kunna berätta om fler spelplatser snart. De går också att boka till skolan om du har tillgång till en scen. Läs mer på Kulan


Clown, humanist och professor

Nalle Laanela samlade sina artistvänner 1996 och grundade den svenska organisationen av Clowner utan Gränser. På deras webbsida finns en formulering som förklarar varför Clowner utan gränser behövs i flyktingläger utomlands och i olika boenden i Sverige.
nalle_17-110002

Skratt är mer än glädje. Skattet fyller oss med liv och är en vila, en paus från död och lidande. Skrattet är en gnista av hopp och kan ljuda i de mörkaste stunder. Skrattet skapar beröring, där kontakten verkar ha gått helt förlorad. Skrattet förenar, bortom politiska, ideologiska, religiösa separationer. Med skrattets språk når vi hela världen.

Många skolor med nyanlända bokar gärna föreställningar och workshops med Clowner utan gränser och andra kompanier eftersom konstformen inte bygger på talad text. Den kräver inga förkunskaper och når rätt in i hjärtat. Bilden är med elever från Gärdesskolan.

pyramid

Nalle Laanela har också kommer också gärna ut till skolor med sin välfyllda väska , du kan exempelvis boka föreställningen Nalle Clown har fjärilar i magen. Humor, värme och clownens klassiska väska fylld med förundran, följ med på en upptäcktsfärd där Nalle hittar fjärilar och andra magiska ting.


Minneskonstnären, jonglören och musikern Peter Åberg

Peter är en enormt skicklig jonglör som du ser på filmen längre ned i inlägget men han också en minnesmästare av rang. Han delar gärna med sig av sin metod till publiken. Vi lärde oss snabbt att memorera 10 ord med Peters tips. Många av våra elever har problem med sitt arbetsminne, några elever i varje klass kan i en liknande uppgift bara komma ihåg 5 ord vilket såklart försvårar all inlärning. Elever behöver uppmuntras på att träna för att utveckla arbetsminnet. Peters föreställning kan vara ett roligt men framförallt viktigt uppträdande för eleverna. Här får du kontakt med Peter och kan läsa om hans olika föreställningar.

Vill du läsa om arbetsminne har jag skrivit om det i ett tidigare blogginlägg

nycirkus2


Miljöförstöring

En lustfylld och inspirerande clown och cirkusföreställning om en av våra tids stora ödesfrågor -sopor. I havet har en ö av sopor* växt fram. Sopön är nu tre gånger så stor som landet Frankrike. I Frankrike bor det mest fransmän. I havet bor det mest havsdjur men vem kan bo på en sopö?
Träffa de tre clownerna från kompani Trupp Trunk som lever på ön. De städar och sorterar, leker och jonglerar, testar och balanserar. Med sopor kan en ju göra så mycket. Varför skulle någon vilja slänga dem? Och vem är det som fortsätter skräpa ner när clownerna städat upp? Kan naturen få liv igen i en förorenad sopvärld? Trupp Trunk kommer gärna ut till skolan 

sopor


Kompani Kapsel utgår från naturvetenskap

Med användning av koncept från astronomi, fysik, kemi, psykologi, musik, historia och teknologi tillsammans med cirkuskonsterna jonglering och musik bjuder föreställningen Bevis på en oändlig parad av slående bilder. Forskning inom tricks och färdigheter som sedan länge är glömda är sammansatt med nutida innovationer för att producera en föreställning vilken fångar fantasin.

Tryckcensorer, gravitationsskenor, sfärisk akryl, mikro samplers, pennor, bordsdukar, pingisbollar, hårtorkar, tärningar, trä origami och en gonggong används i koreograferade experiment. Läs mer 


Värdegrund och samarbete

I Passa in med Cirkus Cirkör får vi träffa tre olika karaktärer. Vem är vem? Visst är de lika? Eller är de i själva verket helt olika? Med hjälp av luftakrobatik, lindans och parakrobatik tar artisterna med publiken på en färgglad resa som både berör och engagerar.

Passa in är en hisnande cirkusshow om samarbete, tillit och att hitta sin egen plats. Showen är ordlös och fungerar utmärkt att spela för grupper med olika språkbakgrunder.

cirkör passa in


Cirkus av boken Tråkmånsafton

En cirkusföreställning om årets tråkigaste dag. Baserat på en barnbok av Adam Dahlin. Cirkusartisterna gör rollerna som Antti, Jonny-skrotsamlare och Leif Nordin. De berättar en historia där allt faller upp, dyker ut och cyklar fram. Med akrobatik, objektmanipulation och jonglering invigs publiken i Tråkmånsaftons oväntade traditioner. Föreställningen Tråkmånsafton av Kompani Giraff är subventionerad med Kulanpremie.

cirkus tråkmåns


Skapande skola

Nästan alla cirkusartister erbjuder workshops i samband med föreställningen och kan komma ut till skolor som valt att arbeta med cirkus i  Skapande skola. Det kan vara bra att tänka på nu när det inte längre går att använda Skapande skola medel till enbart visning av föreställning. ”För att nå bidragets syfte att öka det egna skapandet så behöver barn och ungdomar ges möjligheten att fördjupa sig i konstområden och konstnärliga uttryck” från Kulturrådet. Men det går utmärkt att se en föreställning om den är en del i ett större ”paket” som syftar till att elever själva ska få pröva på konstformen under ledning av en professionell aktör. I det här blogginlägget som uppdateras kontinuerligt kan du läsa om vad som gäller för Skapande skola läsåret 2019-2020.


Cirkuskonsulent

Vill du få hjälp att välja vilken cirkusgrupp och föreställning till klassen /skolan kan du kontakta Stockholms cirkuskonsulent Lillemor Strand Bandmann: 08-123 379 29, 072-539 79 29 eller mejla till: lillemor.strand-bandmann@sll.se


Kontakt med Kulan

Följ oss på Kulan facebook så att du inte missar erbjudanden och information.
Prenumerera på Kulans veckobrev
Elisabeth Söder

10155406_301412560009659_1397385610_n

 

Bildkonstnärer till skolan i höst!

Konstnärscentrum Öst berättar om den nya plattformen Konstdepartementet , där du enkelt hittar och bokar projekt som du tror passar dina elever. Några av projekten är utvalda av Kulan och därigenom subventionerade. I princip betalar skolan bara bokningsavgift och material. Men allt underbart har sina begränsningar. I det här fallet är begränsningen tiden och antal projekt som har Kulanpremie. Så det gäller att vara på hugget och boka fort för att få denna Kulanpremie, som erbjuds höstterminen 2019. Slå till idag, vettja!

Läs mer om de utvalda projekten i inlägget och missa inte att se alla övriga projekt som finns på Konstdepartementets sida

Daniela_Hedman_Med_Kroppen_som_verktyg


TIDEN Ulrika Sparre

En nattvakt går omkring i staden medan invånarna sover. På exakt klockslag varje hel timme ringer hon i sin klocka och mässar samtidigt ett malande och betryggande: ”Allt är bra, allt är bra” ut över bygden. Denna sedvänja från gamla dagar är utgångspunkt i det performanceverk som konstnären Ulrika Sparre introducerade bland barn och unga i Broby att vidareutveckla inom ramen för ett skoluppdrag 2018.

tidenVISNING

Nu i höst är Ulrika Sparre återigen aktuell med en helt ny workshop framtagen för skolor och förskolor. Även i höstens workshops handlar det om tid, men på ett litet annorlunda sätt. Timglaset och den rinnande sanden står i fokus. Projektet har därför kort och gott fått rubriken TIDEN. Hur vi uppfattar den och hur den fysiskt manifesterar sig. Den här gången välkomnar konstnären eleverna till sin ateljé i Solna. Workshopen vänder sig till de minsta, förskolan och lågstadiet. Att Sparre öppnar sin ateljé betyder att barnen, genom att själva delta i en konstnärlig process, får tillgång till den innersta av samtidskonstens spelplatser – en konstnärens ateljé och vardag.
Sparres workshop är bara en av de tio skoluppdrag om valts ut för att denna höst erbjudas Stockholms skolor till ett starkt subventionerat pris tack vare en premie från Kulan. Läs mer på Konstdepartementet 


FRAMTIDEN ÄR DIN ATT BERÄTTA! Niklas Wallenborg

De andra nio projekten går till så att konstnären istället kommer till skolan vid ett tillfälle (dubbellektion) för att arbeta tillsammans med dina elever. Kanske vill du boka in konstnären Niklas Wallenborg? Tillsammans med honom skapar eleverna en gemensam sci-fi-berättelse om platsen som är deras.

Niklas_Wallenborg_Framtiden_är_vår_att_berätta

I workshopen som heter FRAMTIDEN ÄR DIN ATT BERÄTTA! klipper och klistrar eleverna nya universum och alternativa verkligheter. Material och metod anpassas efter åldersgrupp eftersom projektet riktar sig till alla grundskolans årskurser, från förskolan till nian. Niklas besök knyter an till ämnena samhällskunskap, svenska, engelska, bild och historia. Läs mer på Konstdepartementet 


STREET ART MÖTER LAND Maria Johansson

Eller kanske vill du hellre att dina elever ska få möta konstnären Maria Johansson och tillsammans med henne hitta på små hyss i gränslandet mellan urbana miljöer och naturen?

Maria_Johanssoon_Street_art_möter_land_art

Genom metoden ”finn fem fel” introducerar Maria ett sätt att ta sig an platsen man har omkring sig i sin vardag och lever på med konstnärens blick. Vad kan läggas till i ett kapprum, runt den stora stenen vid busshållplatsen, på räcket till trapphuset? Vad kan överdrivas, hur kan vi förskjuta betydelser och med små, små medel rucka på invanda sätt att se och tänka i vår livsmiljö? Läs mer på Konstdepartementet


ROBOTICS  Harriet Aurell

Kanske blir du nyfiken på vad konstnären Harriet Aurell kan hjälpa eleverna att skapa med robotics? Hur känns det att se sin skapelse röra sig, som en varelse med eget liv?
Läs mer på Konstdepartementet

IMG_0820

Harriet bygger rörelseobjekt som rör sig, lyser och låter. Eleverna lär sig grunddragen i mekanik på ett lustfyllt sätt:

  • Rörelse, går att skapa på många sätt: Kugghjul,  hävstång, kammar med tryck, kan få saker att röra sig uppåt och nedåt, ex. strömbytare eller excentrisk placering, när man sätter fast något utanför centrum, bra för alla ting som du vill få att röra sig.
  • Ljus, det är bra att kunna parallell och seriekoppla. Veta vad det finns för komponenter för att få fram effekter, kunna tolka ett kretsschema.
  • Elektronik är svårt eftersom vi inte ser elektriciteten röra sig genom kretsen, vi ser bara effekten. I skolan är det bra att veta att det inte är farligt att laborera med elektricitet så länge det är batteriström.

Du kan läsa mer om Harriet och hennes tanker om genusneutral teknik i ett tidigare blogginlägg för Pedagogiskt café.


Projekt som erbjuds med Kulanpremie

Ja, detta var bara fyra exempel på projekt som erbjuds med Kulanpremien denna höst. I princip betalar skolan bara bokningsavgift och material. Men allt underbart har sina begränsningar. I det här fallet är begränsningen tiden och de antal projekt vi har att fördela. Så det gäller att vara på hugget och boka fort för att få denna premie, som erbjuds HT 2019. Slå till idag, vettja!

Konstnärscentrum underlättar arbetet för skolan

Efter att ha pratat med många skolor och lärare har vi förstått att man gärna vill kunna ge sina elever workshops med konstnärer i visuell media. Många unga spenderar idag stor del av sin vakna tid med digitaliserat bildmaterial. Att tolka bild och förankra och fördjupa sin förståelse för konstnärliga processer genom att själv få göra – tillsammans med en professionell konstnär –  är en stor erfarenhet som öppnar nya världar för många elever. Bara detta att få träffa en konstnär och få inblick i hur en konstnärlig process kan gå till kan ge den där första impulsen till att själv vilja arbeta i ett konstnärligt yrke i framtiden. För andra kan skapandet ge nya ingångar till kunskapsvägar man kanske inte visste fanns, via sinnen och associationsbanor man inte trott kunde användas så produktivt och för att förstå sitt eget varande i världen.
Men… so little time i en lärares pressade schema för att hinna sätta sig in i projekten och få till bokningar som kan verka krångliga och omständliga. Och so little money i skolornas ansträngda ekonomi. Det har vi tagit fasta på och försökt göra allt vi kan för att underlätta. Dels garanterar vi de utvalda konstnärernas professionalitet, dels har vi skapat väldigt enkla former för bokning.

Konstdepartementet

Vi har tagit fram en plattform, Konstdepartementet där du som arbetar inom skolan enkelt hittar och bokar det projekt du tror skulle passa dina elever. Konstdepartementet ordnar med avtal och fakturering. Allt ni i skolan ska behöva göra för att få en livs levande konstnär till skolan – kanske redan denna eller nästa vecka! – är att trycka på några knappar. Det har med andra ord aldrig varit enklare! … Eller billigare! Tack vare premien från Stockholms stad.

Kulanpremie till besök av konstnär i skolan

Premien riktar sig till alla Stockholms skolor, vare sig du arbetar inom kommunal eller fristående skola. Och som sagt: till alla årskurser. Kika gärna in på konstdepartementet.se och klicka i ”kulanpremien” i filterfunktionen så kan du se presentationen av våra konstnärer och deras projekt. Av de 10 skoluppdrag som valdes ut för premien är 6 st för högstadiet. På hela Konstdepartementet är det 23 skoluppdrag av totalt 33 som är anpassade för högstadiet. Du kan filtrera utifrån årskurs, typ av aktivitet, skolämne, konstform, region och premie för att se antal  projekt som är aktuella för dig och dina elever.

Du kommer upptäcka en bred palett av konstnärliga praktiker i olika medium, men också se hur många skolämnen som visuell konst och samtidskonst faktiskt kan vara relevanta för. Ge dina elever en riktig konst-kick i höstrusket! Om du har några frågor eller synpunkter är du varmt välkommen att mejla till: asa@kcost.se, eller ringa mig på telefonnummer: 0709-74 41 43.

KONST ÅT ALLA! NÄR? NU! NÄR? NU! NÄR, NÄR, NÄR?NU, NU, NU!

… önskar och hoppas Åsa Elieson, kommunikatör för konstnärer i skolan på Konstnärscentrum Öst

#Konst i skolan #Estetiska lärprocesser #Kulanpremie #Ämnesövergripande undervisning #Kulan – Kultur för dig i förskolan och skolan

Kontakt med Kulan

Följ oss på Kulan facebook så att du inte missar erbjudanden och information.
Prenumerera på Kulans veckobrev
Elisabeth Söder

10155406_301412560009659_1397385610_n

 

Eu-medborgare och antiziganism

Vill du prata om romernas situation har Kulan tips på föreställningar, film och böcker. Kultur är oslagbart då du vill rucka på invanda normer och värderingar. Bilden är från Pantomimteaterns föreställning Blanca & Bianca.      

Blanca & Bianca”Blanca & Bianca, ett trottoardrama”

Pantominteatern

Pantomimteatern har närmat sig detta ämne i föreställningen Blanca & Bianca- ett trottoardrama. ”Detta är historien om Bianca, hon som sitter utanför var och varannan mataffär med sin färgsprakande sjal och sin pappmugg. Vi känner alla igen henne. Vi har alla åsikter om henne. Men vi vet inte vem hon är. Vi önskar bara att hon vore osynlig (att hon inte var där).

Det är också berättelsen om en flicka som heter Blanca. Som har en varm säng att sova i, mat i magen och en skola att gå till. Hon firar födelsedagar och hon åker på semester. Men hennes klasskamrater ser henne inte, lärarna ser henne inte, hennes pappa verkar inte heller se henne… det är nästan som hon vore osynlig…”

Jag har skrivit om föreställningen i ett tidigare inlägg. Jag såg föreställningen med barn och fick därefter ta del av deras teckningar. Det är alltid intressant eftersom det säger så mycket om hur eleverna uppfattar pjäsen. Föreställningen har Kulanpremie och åldersrekommendationen är från 6 år och uppåt. Som alltid med Pantomimteaterns föreställningar fungerar de för alla åldrar. Vill du gå med äldre elever kan det vara bra att kontakta teatern innan du bokar datum så kan de berätta om vilka föreställningar som bokats för äldre elever.

bianca1

Det här inlägget blev jag inspirerad att skriva efter att ha varit på Pantomimteaterns lärarkväll. Vi fick se pjäsen Blanca & Bianca och höra Hans Caldaras berätta om sitt liv som rom i Sverige.

rom3

Det var ingen ny information som kom fram men jag behöver bli påmind om hur det var två till tre generationer bort. Det är också något helt annat att höra en person som levt i den värld som jag bara läst om i Katitzi böckerna.

När Hans föddes 1948 bodde de i tält året om. De fick ansöka om att slå upp sitt tält och vanligtvis tidsbegränsade kommunen tillståndet till tre veckor därefter var det dags att byta stad. Hans fick många gånger fått höra ”ni romer har vandringen i blodet”. Från 1958 fick romer tillstånd att gå i skolan vilket var rena lyftet för Hans. På vintern slapp han det fuktiga tältet och fick sitta i en varm lektionssal och maten som serverades i skolan var varm. Men han blev också retad i skolan, klasskamraterna kommenterade att han var smutsig och luktade. Inte konstigt med tanke på att vattnet i hinkarna som stod i tältet hade en tjock hinna av is på vintermorgnarna. Hans bror som var några år äldre fick aldrig möjlighet att gå i skolan. Men det fanns goda krafter som på sin semester undervisade romer. På bilden ser du Hans med sin bror Kennet i ett temporärt klassrum i Frihamnen.

rom10

EU-medborgare

Hans menar att många romer, födda i Sverige möter samma typ av diskriminering på arbets- och bostads marknaden som sina föräldrar tidigare. Hans använder ordet antiziganism och menar den enda skillnaden är att diskrimineringen nu är mer förtäckt. Därför har han  engagerat sig i EU-medborgarnas situation här i landet och runt om i Europa.

rom1

Levande historia

Utställningen  ”Vi är romer – möt människorna bakom myten berättar om romers vardag och historia. Om 500 år av utanförskap, tältliv, aktivism, glädje, traditioner, musik, och framtidshopp.”

Stockholmskällan

Förutom dokument, artiklar och fotografier om och av romer har Stockholmskällan ett tema om Katarina Taikon. Bilden med ett romsk läger från 1958 är hämtad från temaartikeln.

romskt-lager-1980x880

”Katarina föddes 1932 i ett romskt läger utanför Örebro. Under sin uppväxt flyttade hon ständigt med sin familj och varken hon eller hennes syskon hade möjlighet att gå i skolan. Ändå blev Katarina Taikon framgångsrik författare. Hon blev också en av sin tids stora rättighetskämpar. De första fem böckerna om Katitzi utspelar sig i olika delar av Sverige men i boken Katitzi i Stockholm har familjen flyttat till ett läger i Sköndal. Alla de följande åtta böckerna om Katitzi utspelar sig i och omkring Stockholm.”

Skolbio

Till drömmarnas land erbjuds som skolbio i Stockholm. Sabina och hennes romska bröder har rest från Rumänien till det lilla svenska samhället Holmsund. Bröderna arbetar i ett garage och Sabinas plan är att också hitta ett jobb. Elin, som är uppvuxen i Holmsund, har skolavslutning och hemma väntar pappa som är smått galen. Sommarlovet ska just börja och Sabina och Elin kommer att spendera de långa, ljusa dagarna tillsammans, men somliga på orten har inte lika lätt för att uppskatta sina nya grannar. Tjejerna kommer att revoltera mot det gamla och hitta något nytt i varandra.

Filmen har Kulansubvention.  En bra nyhet är att Medioteket och Film Stockholm erbjuder en filmad handledningen till elever, med klipp och frågeställningar utifrån Till drömmarnas land.

 

Cirkulationsbiblioteket

Från Cirkulationsbiblioteket kan lärare i kommunala skolor i Stockholm låna skönlitteratur i gruppuppsättning.  Det finns förnärvarande tre titlar om romer du kan låna.

ROM7B

Ramiz resa av författarna Gunilla Lundgren och Ramiz Ramadani. Ramiz är en ung romsk pojke, för författaren Gunilla Lundgren har han berättat om sin långa väg till Sverige. Från tyskt medelklassliv, förvisning till Kosovo mitt under inbördeskriget där de fick leva gömda i morföräldrarnas hus. Läs mer i Cirkbloggen

Katitzi och swing av Katarina Taikon. Katitzi återförenas efter några år på barnhem med sin pappa och sina syskon. Trots att det är både härligt och lite läskigt att återförenas med sin familj så blir livet inte riktigt som förväntat för Katitzi. Hon får arbeta för att hjälpa familjen och kan inte gå i skolan som andra barn i Sverige läs mer i Cirkbloggen.

Det var en gång det som inte var, romska sagor återberättade av Bagir Kwiek och Monica Hirsch, illustration Jonas Rahm.
”Längst upp i bergen rinner mitt ursprung. Där mellan de förälskade bergen finns min källa med vattnet som kan bota din mor. Men jag varnar dig min son, de två bergen är mycket kära och kysser varandra hela tiden. De krossar allt som försöker komma emellan dem.” Berättelsen om de förälskade bergen är en romsk saga som ingår i en muntlig berättartradition. Den och sex andra färgstarka barnsagor återberättas i Det var en gång det som inte var.

Kontakt med Kulan

Följ oss på Kulan facebook så att du inte missar erbjudanden och information.
Prenumerera på Kulans veckobrev
Elisabeth Söder

10155406_301412560009659_1397385610_n

 

Livsviktiga frågor och funderingar

Ett blogginlägg från Junibacken där du kan se monstermusikalen, Monstret och människorna baserad på författaren Mats Strandbergs barnboksserie Monstret Frank. Musikalen skildrar både samtiden och dåtiden, hur motsättningar skapas och hur populistiska strömningar följer efter – utan att skriva någon på näsan.” Säger regissören Mikael Kallin.

Tankeväckande, pirrigt och lite läskigt. Junibackens nyskrivna musikal Monstret och människorna tar upp livsviktiga frågor och funderingar så som; Vem är jag? Vad är jag? Om jag inte tycker om mig själv vem ska då tycka om mig? Föreställningen bygger på författaren Mats Strandberg och illustratören Sofia Falkenhems populära barnboksserie om monstret Frank. Huvudperson Frank blir på sin nio-årsdag biten av en hund. Något som förändrar hans liv på ett sätt som han aldrig hade trott. Frank börjar drömma mystiska drömmar och förvandlas till ett monster. Ett litet vitt fluffigt monster som helst bara vill bli kliad på magen. Så varför är alla så rädda för honom?

junibacken

Att iscensätta och tonsätta böckerna om Frank är utmanande, spännande och läskigt, precis lika spännande som det är att ta del av den värld som Mats och Sofia skapat kring Monstret Frank. Vi i det konstnärliga teamet slås dessutom av att ju djupare vi kommer i materialet desto fler dimensioner får det. Musikalen skildrar både samtiden och dåtiden, hur motsättningar skapas och hur populistiska strömningar följer efter – utan att skriva någon på näsan.” Säger Mikael Kallin, Junibackens konstnärlige ledare och regissör.

junibackenFrank_Alice

I föreställningen söker Frank acceptans för den han är. Något som visar sig vara svårt. Frank passar inte in i omgivningens föreställningar om hur en pojke ska vara. Även hans föräldrar bekymrar sig, Frank gillar inte sport utan vill hellre läsa. Han har nästan inga vänner och på hans födelsedagskalas gapar stolarna tomma.

Junibackens ambition är att skapa, inspirera och stimulera i Astrid Lindgrens anda. Här tas barn och kultur på allvar. Här väjer man inte för de svåra frågorna, utan vågar prata om allt det som är viktigt i livet. Precis som Astrid Lindgren i sina böcker. Mats Strandberg för Astrids berättartradition vidare, han säger:

”…Astrid har varit en stor inspiration för mina barnböcker. Framför allt beundrar jag hennes sätt att låta vemodet ta lika mycket plats som humorn och spänningen. Som barn hittade jag styrka i hennes berättelser. Hon lärde mig om att vara modig, fast man egentligen inte törs.”

Att skapa barnkultur innebär inte att man måste vara barnslig. Tvärtom, Monstret och människorna är en musikal som berör och fångar både vuxna och barn då den tar upp ämnen som är giltiga för alla åldrar. Den nyskrivna musikalen, som behandlar ryktesspridning, rädslan för det annorlunda, att vara ensam, att inte passa in, kan användas som utgångspunkt i samtal kring både värdegrund och källkritik.

junibacken MAgnolia_svartamadam_Frank

Eva Blomkvist
Pedagogisk chef
Junibacken

Monstret och människorna är subventionerad och har Kulanpremie. Du missade väl inte Mats Strandbergs sommarprat där han berättar om sina böcker, rekommenderas varmt!

/Elisabeth

Kontakt med Kulan

Följ oss på Kulan facebook så att du inte missar erbjudanden och information.
Prenumerera på Kulans veckobrev
Elisabeth Söder

10155406_301412560009659_1397385610_n

 

Den var konstig!

Den var väldigt konstig, dålig, jag fattade ingenting …. Är det kommentarer du fått i klassrummet efter att ni varit på en utställning eller tagit del av scenkonst som inte hör till elevernas vanliga kulturkonsumtion? Är det tongivande elever som avfärdar upplevelsen är det lätt hänt att samtalet i klassen dör ut, ett samtal som kunde gett flera perspektiv och tankar.

I det här inlägget får du tips på en samtalsmodell som dramaturgen Anna Berg tillämpar när hon pratar med elever på Backateatern i Göteborg.

prata-scenkonst

Anna betonar i modellen hon tagit fram (med inspiration från många andra) vikten av att inte på en gång ge sig på att tolka och analysera utan tvärtom, börja i det konkreta. Starta med en minnesrunda där alla elever får komma till tals och berätta vad de minns och reagerade på från föreställningen. Iakttagelser fria från värderingar och tolkningar från en klass blir alltid en spännande upplevelse för dig som lärare oavsett hur många gånger du sett samma föreställning.

För mig är Annas modell för att prata om scenkonst oumbärlig och jag blev därför mycket glad när hon ställde upp som föreläsare för Kulans  höstens inspirationsdagar Kolla Kultur.

I inlägget kan du välja på två filmer från Annas föreläsningar på Kolla Kultur. Den 27 augusti vände vi oss främst till årskurs F-3 och den 28 augusti för årskurs 3-6. Läsårets sista Kolla Kultur är den 29 oktober och då vänder vi oss till dig som arbetar på högstadiet och gymnasiet. Läs om det fantastiska programmet. Dagen är utan kostnad för lärare, bibliotekarier och skolledare från kommunala och fristående skolor i Stockholm.

Kolla Kultur 27 augusti, kultursamtal

I inlägget ser du Annas föreläsning, vill du hellre läsa om hur Anna gör kan du läsa om modellen i ett tidigare publicerat inlägg för Kulan.

Kolla Kultur den 28 augusti, kulturmodell och samtalsmodell

Om du bara är intresserad av samtalsmodellen för att prata om kulturupplevelser kan du spola fram 13 minuter i filmen. I början av filmen pratar om kulturmodellen som Lars Lindström, professor i pedagogik har tagit fram. Den visar olika slags läranden: Lärande OM konst, I konst, MED konst och GENOM konst. Modellen visar att lärandet kan ses som en tratt eller som en trampolin. Tratten är det som vi lär oss OM konst och MED konst. Trampolinen är det som vi lär oss genom att själva skapa, I konst, och det vi lär oss om oss själva som människor, det som handlar om normer, samarbete och demokrati, med hjälp av att reflektera GENOM konst.

Vill du hellre läsa om hur Anna gör finns ett inlägg med Annas modell i ett tidigare inlägg på Kulan 

Varmt välkomna till Kolla Kultur

Föreläsning och goda exempel

Lisa Eklöv, rektor på Filosofiska berättar hur skolan integrerar kulturupplevelser i skolämnen
Dramaturgen Anna Berg föreläser om en modell för att samtala om kulturbesök. Modellen går att tillämpa på alla upplevelser

Workshops

Prova dansen vouge som leker med stereotyper inom yrken, klass och kön med dansaren Sofia Södergård
Samtal om föreställningar vi upplevt under dagen med Anna Berg som samtalsledare
Dansa ringdans/klezmer med orkestern Yiddish revolution.

Kulturupplevelse
Yiddish revolution och Belfast girls, två föreställningar som passar bra att arbeta vidare med i samhällskunskap, historiska och religionskunskap.

Föreställningen Sant enligt vem? har flera ingångar till samtal i klassen, bland annat sorg, normer och identitet

Dagen är utan kostnad för lärare, fritidspedagoger, skolbibliotekarier och skolledare i Stockholms fristående skolor. Kulan bjuder på goda exempel, kulturupplevelser, föreläsningar och workshops. Lunch äter vi på närliggande indisk restaurang, förfriskningar serveras under dagen.

Tid: Tisdag den 29 oktober mellan 9.00-16.00. Kaffe serveras från 8.40.
Plats: Teater Tre, Rosenlundsgatan 12. Närmaste tunnelbana Mariatorget.
Målgrupp: lärare, bibliotekarier och skolledare i kommunala och fristående skolor i Stockholm.
Pris: Kolla Kultur är utan kostnad. Bekostas av Kulan.

Anmälan: https://websurvey.textalk.se/start.php?ID=123684

elin

Vad, hur och varför ska konsten ska ha plats i skolan?

Kolla Kultur 2019 tar fasta på hur vi kan integrera kultur i skolans ämnen. Vårt vinnande upplägg är en mix av föreläsningar, kulturupplevelser, goda exempel och workshops. Nästa Kolla Kultur är den 29 oktober  

I det här inlägget ser du en film från Kolla Kultur med dramaturgen Anna Berg. Anna föreläser om olika sätt att prata om konst i skolan. Föreläsningen bygger till stor del på professor Lars Lindströms modell Det vi har konsten till i skolan

lärandemodell

Jättesvår artikel blev jättelätt efter Kolla Kultur

Efter Kolla kultur fick jag det här brevet från en av våra deltagare: ”Hösten 2018 började jag läsa kursen Introduktion till drama med didaktisk inriktning. I kurslitteraturen ingick en artikel av Lars Lindström, Aesthetic Learning About, In, With and Through the Arts: A Curriculum Study.  Om artikeln av Lindström, sa jag till Peter, lärare och kursansvarig, ”artikeln är inte lätt”, jättesvår artikel, svarade han. Där började mitt arbete med artikeln. Learning about art, Learning with art, Learning in art och Learning through art.

Den blev mycket lättare att förstå när jag fick se och höra Anna Berg ett år senare på Kolla Kultur. Anna  använde artikeln och hade den som grund för sin föreläsning. Allt blev solklart och förståeligt. Alla mina tankar om estetiskt lärande och didaktik i skolan som artikeln handlar om fick respons. Det var verkligen genialiskt. Tänk om jag hade missat ett sådant tillfälle att skaffa kunskap och vidga min bildning! Med vänliga hälsningar Luba Otter

Så var så god, en film med Anna från Kolla Kultur där hon resonerar om hur och varför konsten ska ha en plats i skolan.

Lärarkommentarer på Annas föreläsning

I utvärderingen av Kolla Kultur är det flera som kommenterat Annas föreläsning och berättat hur de ska ta den vidare. ”Jag tyckte föreläsningen om att tala om kultur var givande. Jag kommer att använda upplägget när jag talar om kultur med mina elever”. ”Jag fick nya tankar på hur man kan skilja på rena estetiska lärprocesser och rena didaktiskt pedagogiska lärprocesser efter besök av Skapande skola event.”

Artikel i Pedagog Stockholm om Annas föreläsning

Det är lätt att hamna i fällan att ställa frågan – Förstod du? till varandra och kanske sina elever efter att ha varit med om en kulturupplevelse. Vissa elever vill veta om ”det blir prov på det här?” och Annas råd är då att uppmana alla att strunta i att ta anteckningar. Det är mycket mer givande att efteråt ställa frågorna – Vad kom du ihåg från föreställningen? Hur reagerade du, och varför? Att tolka en kulturupplevelse är att förstå, på sitt sätt. Beskriv, tolka och reflektera” textförfattare Monica Eriksson. Läs hela artikeln

En minutsfilm från Kolla Kultur

Läsårets sista Kolla Kultur

Tisdagen den 29 oktober ( vecka 44) erbjuder vi lärare, bibliotekarier, skolledare i Stockholms kommunala och fristående skolor en kompetensutvecklingsdag för att visa hur skolan kan integrera kultur i undervisningen för att utveckla undervisningsformer och så klart för den rena  kulturupplevelsen

Kontakt med Kulan

Följ oss på Kulan facebook så att du inte missar erbjudanden och information.
Prenumerera på Kulans veckobrev
Elisabeth Söder

10155406_301412560009659_1397385610_n