Det kompetenta barnet

I arbetet med föreställning Barbie-Nils och pistolproblemet började vi på Teater Barbara att fundera över barns underskattade kompetenser. För vuxenvärlden är barn individer som ännu inte kan klara sig själva. Från början är detta sant. Små bebisar behöver mycket hjälp med det mesta men alla barn befinner sig i snabb utvecklig och expansion. Varje dag blir de större och upptäcker mer och mer hur världen hänger ihop. I perioder kan de ta väldiga utvecklingssprång och ibland hinner då inte vuxenvärlden anpassa sig till barnets nyförvärvade kunskaper.

7cf75b264f8f56afa1e1b98b97bcced2

I Barbie-Nils handlade det om Nils som på sin 5-årsdag blir lovad av sin pappa att få välja vad han vill i leksaksaffären. När han då väljer en Barbie-docka tar pappan tillbaka sitt löfte och försöker övertala Nils att köpa en pistol istället. Nils genomskådar detta och lyckas med list få som han vill och i slutet av pjäsen får pappan be om förlåtelse.

a526aac88f0b5640e80a5370a4eaa6e3

I föreställningen Panik på playan möter vi Maja och hennes pappa som är på solsemester. Solen skiner starkt och havet är kristallklart. Pappa är väldigt entusiastisk och vill äta rå bläckfisk, göra trippel salto från trampolinen och åka världens högsta vattenrutschbana. Maja vill hellre läsa vid bassängkanten eller samla vackra snäckor i strandkanten. En dag går pappa och Maja till djurparken. Pappa tar “selfies” med alla djuren i bakgrunden medan Maja får syn på en själsfrände, en skygg sköldpaddsunge som gått vilse. Men när Maja tittar upp så är pappa plötsligt inte där längre! Vart tog han vägen? Har Maja kommit bort nu – eller är det pappa som försvunnit? Maja är alldeles ensam bland vilda djur, stökiga barn och främmande vuxna. Hon letar efter pappa men han är verkligen borta och världen börjar bli farlig och svår att förstå. Pappa som nu insett att Maja är försvunnen springer mellan krokodiler, strutsar och gorillor, och ropar efter Maja. När den stora, starka pappa upptäcker att de två kommit ifrån varandra krymper han allt mer i sin oro, medan Maja istället försöker lugna ner sig och växer med uppgiften. Hon blir så modig att hon till och med går och köper en glass – alldeles själv. Till slut hittar Maja sin pappa som nu krympt ihop till en miniversion av sig själv. De återförenas och hjälper varandra att hitta balans igen.

Bild_06leb

Berättelsen är enkel, men innehåller många fina nivåer i relationen mellan barn och vuxen. Vad händer i oss i det där ögonblicket när vi upptäcker att vi har kommit bort? När vi får panik och undrar om vi någonsin kommer att hitta tillbaka?

Pappans oro för sin dotter visar sig vara ogrundad. Maja är fullt kapabel att ta hand om sig själv och det är till och med hon som hittar pappan. Panik på playan öppnar för funderingar kring hur vi ser på barn och deras kapacitet. Andra frågor som pjäsen väcker kan vara: Är det första gången Maja och hennes pappa är själva på det här sättet? Finns det en mamma, eller någon annan förälder? Har familjen genomgått förändringar nyligen? Hur ser världen ut från Majas perspektiv?

Boken bakom pjäsen

Pjäsen bygger på en bok av Mari Kanstad-Johnsen (Livredd i Syden), som även illustrerade boken om Barbie-Nils. Boken finns också utgiven på svenska av Rabén och Sjögren och heter då Livrädd på playan. Förutom skådespelarna Veronica Kurba och Anders Jansson får vi också möta Maja och pappan som dockor, en apa, en papegoja, en sköldpadda och en väldigt stor glass!

Dockor och skuggspelstillverkning

Jenny Bjärkstedt som tillverkar dockor, skuggspelsfigurer och kostym är känd från Lumor Teater, Marionetteatern och arbetar just nu med Eva Funcks nya serie ”Kroppen” för SVT. Johan Ehn som har skrivit manus och regisserar är också aktuell med sin debutroman ”Down under” som i år kommit ut på Gilla böcker/Lilla Piratförlaget. Musik och sånger av Rickard Folke. Som alltid erbjuder vi ett pedagogiskt lärarmaterial. Se materialet på vår webbsida. URPREMIÄR 16 sept kl 12.00 och 14.00 på Teater Barbara, Pipersgatan 4, Kungsholmen. Förskole- och skolföreställningar under vecka 38 och 39.

Boka biljetter till föreställningen

Platser till föreställningen som har Kulanpremie och subventioneras med 50 kronor per barn bokas via Kulan.

Blogginlägg av Nicholas Olsson från Teater Barbara

Välkommen skeptiker

Pantomimteatern bjuder pedagoger på föreställningen Hoppet och workshop i samarbete och kommunikation torsdagen den 21 september. Kvällen inleds med lätt förtäring 16.30,  föreställningen börjar prick 17.00. Inget insläpp efter att Hoppet börjat. Kvällen är utan kostnad men du måste anmäla dig 

/Elisabeth

 

Pantomimteatern lärarkväll sept 2017-3

Elever skapar för att överbrygga gränser och skapa nya band

södera 4

Jag heter Hannah Wikforss-Green och går andra året på bildlinjen på Södra Latins Gymnasium. Jag är initiativtagare för Gränslöst skapande, en nystartad ideell förening på tjugo personer som genom konst, musik och skrivande vill skapa en plats för kulturintresserade ungdomar att få ett utlopp för sin kreativitet, med särskilt fokus på nyanlända elever i gymnasieåldern. Vårt mål är att skapa en integrerande miljö där man kan träffa nya vänner, nyanlända såväl som icke-nyanlända, få utöva sin passion helt gratis och såklart fika.

södra 2

Just nu håller vi på att planera inför en rad workshops som kommer ta plats sex veckor på raken i januari och februari med en musikdel, en konstdel och en skrivardel. På slutet av workshoparna kommer vi ha ett separat utställningstillfälle där de som skapat konst kan ställa ut, de som arbetat med musik kan spela upp och de som skrivit kan få läsa upp det de skapat samt få chansen att publicera sina texter i en tidning som vi kommer göra för projektet. Det hela kommer att äga rum på Södra Latin och det kommer vara 50 personer i konstdelen, 50 i skrivardelen och 24 i musikdelen.

södra 1

Experimentera med 122 andra ungdomar

På de olika workshoparna får man tillsammans med 123 andra ungdomar chansen att experimentera med olika material, instrument och skrivtekniker. Vi ska även bjuda in människor som jobbar inom dessa områden och be dem föreläsa om sin skapandeprocess. Än så länge är vi fortfarande i planeringsstadiet. Vi har nu stiftat en styrelse på fyra personer, shoutout till Monti, Sofia och Miriam– hittills har vi lyckats säkerställa lokalerna för projektet.

Vill du vara med och stödja projektet?

Men vi söker fortfarande finansiering i form av olika stipendier, vi välkomnar tips! Vi kommer eventuellt också att starta en kickstarter samt söka stöd från utbildningsförvaltningen. Utbildningsförvaltningen har redan stöttat oss på andra sätt än ekonomiska och kommer dessutom hjälpa oss att annonsera projektet.

södra 3

Skapande överbrygger gränser och skapar nya band

Jag har tänkt mycket på hur svårt det måste vara att lämna sitt land, sitt hem, sin skola, sina vänner, allt. Vi hoppas att ett gemensamt projekt runt skapandet ska kunna hjälpa den som kommer hit att hitta ett nytt sammanhang och nya vänner. Att få ett utlopp för sin kreativitet är något som vi ofta tar för givet och något som är så viktigt för att vi ska må bra. I vårt projekt hoppas vi att använda oss av kreativitetens frigörande krafter för att överbygga gränser och skapa nya band. Vi är taggade på att komma igång och är tacksamma för alla tips och allt stöd. Om ni vill följa processen för Gränslöst skapande kommer vi uppdatera här på bloggen och om någon vill nå oss kan ni göra det på granslostskapande@gmail.com .

/Hannah Green, elev på Södra Latins gymnasium

Jobba som Fogelström i Stockholmskällan

Har dina elever också reagerat på alla ovanliga ord och yrkesbenämningar i Mina Drömmars stad? På träffen som Kulan anordnade på Medeltidsmuseet berättade Stockholmskällans redaktör, Martin Nyblom att när han gick i årskurs 8 i Petrus Magni skola i Vadstena ägnades en hel lektion åt att samtala om ordet sumprunkare.

Sumprunkare är ett yrke som förekommer i Mina Drömmars stad. Henning får arbete som sumprunkare vid Fiskarhamnen intill Slussen. ”De tog sig ombord på en ålandsskuta som kommit med fisk i skymningen. Fisken skulle inte auktioneras bort förrän nästa morgon. Det var sumprunkarens uppgift att hålla den vid liv genom att hela natten ha båten i rörelse så att vattnet cirkulerade.” Sumprunkarna räknades till gruppen sjåare och hade lågt anseende.

5942a54e-16ed-4ef5-8de7-8e3fcacfdd1a

Arbetet inför stadsserien

Per Anders Fogelström samlade på sig enormt mycket material inför arbetet med Stockholmsserien. Alla böcker och arkivmaterial är donerat till Stockholms stadsmuseum som bland därigenom bland annat fick 80 hyllmeter litteratur om och av Stockholm och stockholmare med tyngdpunkt på 1800 – 1900-talet. Bland materialet finns ett fotografi på en man som matar en ekorre, sittande på en bänk på Skansen. Kanske gav den bilden upphov till kapitlet Vårens vandrare i En förvandlad stad? ”Och nu hade han väl kysst henne ändå – om inte en gammal farbror kommit stultande och slagit sig ner på deras bänk. Gubben hade nötter med sig och några ekorrar kom kilande, Henning och Barbro satt kvar och såg på. Men de satt mycket närmare varandra nu och det var kanske inte bara för att ge plats år bänkgrannen.”

62601329-1428-4bd5-9482-2b3b62ec9cb0

Hennings första intryck av Stockholm

Många av de lärare som arbetar med nyanlända elever i bokprojektet Mina drömmars stad har tagit fasta på Hennings första intryck av Stockholm där han kom och gick över Liljeholmsbron mot Hornstull ”Först var staden en besvikelse: staden fanns där inte! En lång och skranglig flottbro av trä ledde över vattnet mot några låga hus som skymtade intill träden på andra sidan. Mellan husen med sina svarta tak och skorstenar fanns en glugg, tullporten. Men bortom tullhusen inte någon stad utan bara nya tobaksland och grå berg. Och moln av svartvita skator över flacka fält.

Fast bakom mälarsidans berg steg några skorstenars arbetsrök. Och på andra sidan hade han nya järnvägsbanken över Årstaviken. Henning blev ivrig, halvsprang nedför sluttningen mot bron. Per Anders Fogelström, Mina drömmars stad, citat hämtat från kapitel Bron till verkligheten.”

Stockholmskällans kartor

Eleverna får berätta om sitt första intryck av Stockholm. Oavsett bakgrund är alla elever förvånade över att Hornstull på den tiden var landsbygd med stora odlingar. Du kan använda Stockholmskällans kartfunktion och söka fram kartor från 1733 till nutid.

karta

502575d9-961e-4281-9212-263256037e99

6574b876-da2e-4087-8441-a70a8c06bd89

Vi behöver inte gå tillbaka till sekelskiftet för att påminnas om att många stockholmare har levt som jordbrukare i staden. Kvinnan på bilden som står vid spisen i sitt kök i Tensta är fotograferad 1966,  sista hyresgästen i Tensta.

e96aacce-dadf-4874-a395-f88aa7426e54

Söka efter Per Anders Fogelström i Stockholmskällan

Använder du fritextfunktionen i Stockholmskällan får du 133 träffar . Du kan begränsa antalet träffar genom att filtrera på källor. Söker du på bilder begränsas antalet till 51 träffar, bilder både på Per Anders Fogelström och bilder kopplade till Fogelströms böcker. Litteraturtips ger 72 träffar och det finns 48 texter  .

e252e82d-d78b-42ec-82eb-fc1aaad3ba15

Det finns tre filmer på temat, bland annat ett elevarbete, Mina drömmar stad och filmen Stora Badstugatan förr och nu.  Filmklippet som saknar ljud är hämtat från Svenska Biografteaterns veckorevy 1915. Stora Badstugatan fick sitt nuvarande namn, Sveavägen 1885. I Per Anders Fogelströms roman, Barn av sin tid beskrivs gatan som dofternas gata, en gata fylld av lukt från avloppsdiken, garverier och benmjölsfabriker. Tur för alla som gick på gatan att de kunde fortsätta till Brunnsviken och ta ett dopp.

per anders fogelström

 

Men varför krångla till det?

Stockholmskällan har inför satt samman ett temapaket med bilder, texter och filmer för alla som vill arbeta med stadsserien. ”Henning och Lotten och många av de andra figurerna i Fogelströms stadserie är påhittade, men den miljö de rör sig i har skapats utifrån det historiska källmaterial som Fogelström samlade på sig. Resultatet blev en fiktion på verklighetens villkor. Strejkerna, demonstrationerna, upploppen och andra händelser som påverkar figurerna är historiskt belagda och har inträffat på riktigt.”

82d205cf-3412-4ca4-9b64-be18e95d9d05 (1) (2)

Tidigare inlägg på tema Fogelström och Mina Drömmars stad

På KULSTHLM är vi alla redaktörer

På facebookgruppen KULSTHLM är vi alla redaktörer och  kan lägga upp tips om evenemang och likande som andra har glädje av inför arbetet med Mina drömmars stad. Berätta gärna hur du arbetar och glöm inte att lägga upp bilder från böckerna och eventuella bokfester. Tipsa också om ni har vernissage någonstans utanför skolan , om press har skrivit om er eller om klassen bloggar om Fogelström

Bilder från Stockholmskällan

Vägvisare till Henning och Lottens söder, 1860-1843
Hamnen vid Slussen Sumpprunkare:
Äldre man matar en ekorre, fotograf Lennart af Petersens(1913-2004) skapad 1945, Fotonummer F 35523
Kök i Tensta, fotograf Fredriksson, Göran H, Bildnummer SSMFb001653
Stora Badstugatan, Ateljé Larsson Fotonummer Fa 49540 ; Fotonummer POSC 427 ; Fotonummer C 13

/Elisabeth Söder

Vill du vara med eller har frågor om bokprojektet så kontakta mig, elisabeth.soder@stockholm.se

Vi fortsätter att skriva böcker för att fira Per Anders Fogelström

Nu är vi i gång med höstens produktion av texter och bilder med utgångspunkt från Fogelströms stadsserie. 7o lärare kom till vår kväll på Medeltidsmuseet för att få råd och inspiration av inför bok- och webbprojektet, Mina drömmar stad.  Har du missat information om erbjudandet att utan kostnad låta klassen att trycka en bok kan du läsa om det i ett tidigare blogginlägg .

IMG_0779_2

Arrangemang av Stockholms stadsmuseum med anledning av Fogelström 100 år

Maria Avellone Neel, projektledare för Fogelström20017 berättade om höstens aktiviteter på temat som är intressanta för lärare och elever.

Bland annat så har Stockholms stadsmuseum tagit fram sittvandringar som utgår från Per Anders Fogelströms förslag på vandring. En vandring som dock tar närmare en dag att genomföra  därför erbjuder museet istället en guidad tur inomhus, vi sitter skönt och guidas genom bildvisning.

Vi kan ”mobilvandra” med Fogelström genom en gratis app som museet tagit fram. Lär känna Fogelström och viktiga platser i hans liv. Under vandringen får du höra om hans uppväxt, hans engagemang för ungdomar, fredsfrågor och humanism samt höra reflektioner om hur aktuell Fogelström är även idag. Det är totalt femton geografiska stopp som du ser på kartan i appen. Vandringen tar dig från Katarinavägen via Fjällgatan mot Sofia, Vitabergsparken och till Nytorget. Vandringen har fristående kapitel så du kan också själv välja i vilken ordning du vill besöka platserna.

tvättbrygga

fogelström2017.se/skola finns en sida där pedagoger från Stockholms stadsmuseum ger förslag på bilder och citat för att arbeta med Mina drömmar stad i klassrummet.

IMG_0782_2

Teateruppsättningar som baseras på Mina drömmars stad

Våra drömmars stad sätts  upp Kulturhuset stadsteatern. En generös nytolkning av Fogelströms stockholmssvit. Stockholm 1860, Henning anländer till en brutalt ojämlik stad med sina drömmar om ett bättre liv. Han blir vän med revolutionären Tummen och möter kärleken i Lotten. Trots fattigdom och slit bygger de sig ett liv. Våra drömmars stad regisseras av Linus Tunström och scenografi Ulla Cassius.

cb_STADSTEATERN_MINA_DRÖMMARS_STAD_VANNA_press

Teater Reflexen i Kärrtorp sätter upp Stad i dag, – en berättelse inspirerad av Fogelström

På ett hotell i Stockholm har den nya ledningen storslagna planer: man ska bli den nya fixstjärnan på hotellhimlen och i den kampen finns inga skrupler!

Vi möter bland många andra färgstarka karaktärer en kolerisk hotelldirektör, en tongivande organisationskonsult, en kock med stora drömmar och en radikal städerska som strider för fackanslutning och solidaritet.

Vi hedrar Per Anders Fogelströms 100-årsdag med en föreställning om människor i Stockholm i dag. En månghövdad och flerspråkig ensemble tar er med på en fartfylld och överraskande resa i ett nutida Fogelströmland: Teater Reflex i Kärrtorp!

framsida27mars-300x300

I nästa blogginlägg får du veta vad redaktören Martin Nyblom från Stockholmskällan tipsade om på vår träff.

/Elisabeth Söder

Hoppingivande föreställning och workshop i samarbete och kommunikation

Välkommen till en kväll som utmanar de förutfattade meningar som de flesta av oss har om pantomim och mim som konstform. Jag har i varje fall tyckt att mim och pantomim är långtråkigt, föråldrat och att det inte lämpar sig för att berätta en historia. Jag har förknippat mim med personer klädda i svarta kroppstrumpor och vita handskar som bär på fönster och klättrar på väggar.

Men i våras fick jag uppleva Pantomimteaterns föreställning Hoppet- För jag dog inte och blev helt betagen. Både av konstformen såväl som av det starka innehållet. Tre skådespelare och en sinnrik scenbild med mycket musik som gestaltade en berättelse om krig, flykt och det nya landet. Berättelsen bygger på insamlat material av barn och unga från Stockholms skolor. Några av de ungdomarna som varit med och berättat om sin resa  för Pantomimteatern har också gjort en film, Våra drömmar. Filmen inleds med en riktig sekvens från deras resa på flykt till Sverige. Pojkarna har filmat underifrån tåget med mobiltelefonen. En resa som tog flera dagar. 

Föreställningen är ordlös men jag tänkte inte på det förrän på slutet och då var det med känslan att den här historien hade inte gått att gestalta med ord, det hade förminskat upplevelsen.

Lärarmaterial

I anslutning till föreställningen har Pantomimteatern gjort en ett digert och omväxlande lärarmaterial för att prata om ämnet med elever. Jag har också tidigare skrivit om föreställningen och framförallt om läraren Alexandra Ljungkvist med elever som bidragit med sina erfarenheter av flykt.  Här kan du se en trailer för föreställningen:

HOPPET – för jag dog inte Trailer from Pantomimteatern on Vimeo.

Kulturombudsträff den 21 september på Teater Påfågeln

Som du förstår är jag enormt glad att Kulan i samarbete med Pantomimteatern kan erbjuda er att under en kulturombudsträff få se hela föreställningen.
web-9616
Under kvällen får du också chans att pröva på kroppsspråkets betydelse, olika sociala koder och hur vi förhåller oss gentemot varandra. Vi undersöker olika teman på ett konkret sätt, t.ex. samarbete och kommunikation i enkla workshops som Pantomimteatern håller i. Workshops som passar mycket bra att göra i klassrummet. När människor möts i ordlös verksamhet, blir språk, social status och bakgrund sekundära. Det viktiga blir leken och mötet här och nu. Det blir förståeligt varför vissa saker är okej och andra inte. Exempel på olika workshops att göra i klassrummet hämtade från Kulanbloggen.

Marinonett workshop lutning

Anmäl dig här: Anmälan

  • Målgrupp: kulturombud och intresserade lärare F-åk. 9
  • Datum: 21 september 16.30-20.00. Lätt förtäring serveras från 16.30. Föreställningen börjar 17.00. Inget insläpp efter start.
  • Kostnad: Utan kostnad för pedagoger i Stockholm, evenemanget bekostas av Kulan och Pantomimteatern
  • Plats: Påfågeln, S:T Eriksgatan 84, T-bana S.t Eriksplan

Varmt välkomna!

Elisabeth och Christina

Teater för alla. På riktigt!

Barn och unga med neuropsyktatriska funktionsnedsättningar, NPF, kan ibland ha svårt att uppleva teater. Det vill Teater Pero ändra på. I höst skräddarsyr teatern några av sina föreställningar för barn med NPF. De kallar dem Funkisföreställningar.

Karin Westholm, producent på Teater Pero berättar om vad som utmärker en funkisföreställning. Vi på Kulan är glada över teaterns initiativ och tänker att det som är bra för barn med neuropsykisk funktionsnedsättning är bra för alla.
/Elisabeth

Teater Peros funkisföreställningar

pero

Vid dessa tillfällen kommer vi att anpassa mötet med vår publik efter dessa barns behov. För oss är det viktigt att barnen får samma konstnärliga upplevelse som vår övriga publik, så själva föreställningarna spelar vi precis som vanligt. Däremot anpassar vi teaterbesöket på andra sätt.

Det här innebär på intet vis att barn med diagnos inte är välkomna på våra övriga föreställningar! Tvärtom! Dessa barn är alltid välkomna men här försöker vi anpassa oss för att bättre möta upp barn som vanligtvis väljer bort scenkonst.

Det handlar mycket om att skapa trygghet för både barnen och pedagogerna. Den här tryggheten uppnås om publiken är väl förberedd på vad som ska hända under dagen. Ett teaterbesök är ju så mycket mer än själva föreställningen. Intrycken börjar ju redan på vägen till teatern, i teaterfoajén och biljettkassan o.s.v.

Biljettkassanm pero 2

Vi mailar ut ett förberedande dokument där vi med text och bild presenterar teaterns lokaler och den personal och de skådespelare de kommer att få möta. Pedagogerna kan även välja att berätta vad som kommer att hända i själva föreställningen eftersom vi skickar med ett synopsis med både texter, bilder och tydliga symboler som markerar t.ex. när det är musik och om det är några höga ljud. Vi skapar lugna, trygga platser i anslutning till scenen dit barnen kan gå undan om det är nödvändigt och vi spelar med öppna foajédörrar och lätt tända taklampor.

Vi spelar ofta våra föreställningar utomlands och på våra resor har vi vid några tillfällen spelat den här typen av specialanpassade föreställningar i andra delar av världen. I många länder är denna typ av anpassning en självklarhet och vi är väldigt glada över att ha fått chansen att spela våra föreställningar med denna inramning. Vi har slagits av att det borde finnas ett liknande koncept i Stockholm och är nu jätteglada över att kunna sjösätta funkisföreställningar här.

När vi har spelat dessa s.k. Relaxed performances eller Autism friendly performances som de har benämnts där vi har spelat i utlandet, har vi slagits av vilken kunskap och respekt barnen har mötts av. Alla inblandade i mötet, t.ex. biljettkassepersonal, tekniker, skådespelare m.m. är väl införstådda med dessa barns behov och bemöter dem därefter. Det är en tillåtande atmosfär där ingen behöver hyssjas eller tillrättavisas. Stämningen blir väldigt avspänd.

Under vårterminen har vi förberett oss så att vi alla ska kunna möta barn med samma respekt och kunskap som vi stött på utomlands. Vi har bjudit in föreläsare från föreningen Attention som berättat om vad diagnosen NPF innebär och vilka olika behov som finns hos barnen. Tillsammans har vi utformat det förberedande materialet samt sett över teaterns utrymmen och förbättrat miljön för barnen. Under våren har vi haft några föreställningar på prov där vi bjudit in några grupper för att testa oss själva och vi har fått väldigt fin respons från såväl barn som pedagoger! Efter dessa provföreställningar känner vi oss stärkta och övertygade om att detta är ett jättebra och välbehövt upplägg! Både barn och vuxna slukade föreställningarna med vidöppna sinnen.

Höstens funkisföreställningar

I höst hoppas vi möta fler barn på våra föreställningar. Vi kommer att spela föreställningen Kommissarie Gordon  (har Kulanpremie) fredagen 29 september kl. 10.00 för barn med ADHD/Tourette

28075211d6824084961c071e8b76c06b_L

Föreställningen Räven i den kolsvarta natten  ( har Kulanpremie) fredagen 27 oktober kl. 10.00 för barn med högfungerande autism.

Affischbild liggande hög kvalitet mindre

Håll utkik efter NPF-symbolen i vårt kalendarium och hör gärna av er ifall ni har några frågor.

symbolen%20för%20kognitiv%20tillgänglighet%20stor

Välkomna!

Karin Westholm, producent på Teater Pero

Inspiration och utbudsdag i estetiskt lärande

Kolla Kultur affisch

I ett tidigare inlägg på Kulan presenterade jag några av de kulturaktörer du får uppleva i salongen. Utöver det kommer det att hända många happenings i pauser.

I foajén kan du söka upp kulturaktörer som du är intresserad av eller varför inte ta chansen att upptäcka nya kulturformer och artister?

Här anmäler du dig till höstens träff på Folkoperan: https://websurvey.textalk.se/start.php?ID=106745

Varmt välkomna!

Kolla Kultur 2017

elin

Boka in eftermiddagen den 9 oktober. Kulan bjuder åter igen in dig som arbetar som pedagog eller kulturaktör i Stockholms stad till en dag för att mötas och inspireras till fler samarbeten. I år fokuserar vi på kultur för barn i förskola och skola upp till årskurs 6.

På Folkoperan får du ta del av ett brett program från scen och foajé, utdrag från aktuella föreställningar, intressanta föreläsningar och goda exempel på estetiskt lärande. Kolla Kultur dagen är utan kostnad för sig som arbetar i Stockholms kommun.

Anmälan

Om du arbetar som pedagog 

Om du arbetar som kulturaktör

Kulturaktörer som medverkar på Kolla Kultur

i blogginlägget presenterar vi några av de programpunkter som är klara för Kolla Kultur. Fler kan tillkomma. Alla aktörer som medverkar på Kolla Kultur går att boka via Kulan.

Kompani Tofs med Inte nudda golv

Två cirkusartister, ett rep, en Washington trapets och 150 träklossar. Leken Inte nudda golv börjar nu! Konceptet kommer från leken ‘Inte nudda golv’ där barnen ska kunna känna igen sig och eftersom vi båda hänger i luften tar vi leken till en helt ny nivå.
Läs mer

Sadunära, Zebradans

En humoristisk och interaktiv dansföreställning med jazziga toner som utforskar lusten till lek. Genom kontaktlekar med dansarna får publiken se och känna på vad kroppen kan kommunicera, helt utan ord. Till levande musik med kontrabas, sång och saxofon skapas en plats där vi vågar lita på varandra, se varandra i ögonen, härma – och rätt som det är kanske även publiken dansar!
Läs mer och boka på Kulan med Kulanpremie

Hoppet – för jag dog inte, Pantominteatern

Vi möts på nyheterna, på bussen, i skolan. Barn som har flytt ensamma har en historia att berätta, en barndom som inte fick fortsätta. Nu är deras historier del av vår gemensamma framtid. Pantomimteatern har lyssnat till några av berättelserna. De handlar om lyckan över ett par nya sneakers, om längtan efter familjen och kompisarna, om bottenlös rädsla och ensamhet. Men förunderligt nog också om ett hopp som vägrar dö. Pantomimteatern vill ge röst åt några av de här barnens erfarenheter i en ordlös och visuell, fartfylld föreställning. Tre artister/skådespelare med sina olika sceniska inriktningar mim och akrobatik, tillsammans med en sinnrik scenbild och mycket musik, tar oss med på en resa. Läs mer och boka med Kulanpremie

Framsteg med UTMANA

Med kroppen som verktyg vill UTMANA utmana normer för att nå ett mer jämställt och jämlikt samhälle.
I projektet Framsteg omsätts jämställdhetsarbete till praktik genom dansworkshops. I dansworkshops får deltagarna utveckla sin kroppskännedom, tilltro till kroppen och kroppsliga kommunikation. Deltagarna får prova på att ge och ta plats, leda och följa och lära sig att kommunicera med kroppen. Övningarna är inspirerade av barndans, dansimprovisation, dansterapi, rytmik, beröring och avslappning. Läs mer och boka med Kulanpremie

Mitt och ditt och mitt, Teater De Vill

Med lekfullhet, lätthet och massor av humor undersöks skillnaden mellan att ge bort någonting i glädje och att ge bort något utan att egentligen ha valt det själv. Varför säger de vuxna att en inte ska säga min och mitt utan allas? Att en ska dela med sig och vara generös? När de samtidigt blir upprörda över att en gett bort sina nya spelkulor, lämnat den radiostyrda bilen ute så att andra kan låna och tagit hem legofigurerna som låg i förskolekompisens korg på hyllan. Att temat är något som berör alla understryks, inte minst, av att pjäsens roller lika gärna skulle kunna vara barn som vuxna. Läs mer och boka med Kulanpremie.

Så här kan du förbereda och efterarbeta teatersamtal

Teater Tres dramapedagog Lena Yxner håller tillsammans med Teater Tre:s konstnärliga ledare Sara Myrberg ett interaktivt samtal om hur du som pedagog kan jobba vidare med teaterupplevelsen tillsammans med dina barn/elever. Frö är en av de föreställningar som Teater Tre spelar under hösten. Läs mer om Lena Yxner och teatersamtal. Läs mer om Sara Myrberg och föreställningen Frö.

Frö-illustration-final

Tidsfördriv med Kompani Kläng

Allt är tråkigt, det finns ingenting att göra. Men vad är det  som låter? Leken verkar ha försvunnit, men dyker plötsligt upp på oväntade ställen. Så typiskt leken. Med nyskriven  livemusik och akrobatik lyfts du in i en värld där allt handlar  om att hitta leken. Fantasin bubblar, musiken hjälper till,  och överraskningarna får akrobatiken att stå på huvudet  i sökandet efter leken i lådan! Av och med det nystartade  cirkus- och musikkompaniet Kompani Kläng. Läs mer och boka med Kulanpremie

Trumma med Mikael Lönnbjerg

En rytmisk föreställning som kommer till dig. Två kompisar … Hur svagt kan en trumma låta? Mikael Lönnbjer är slagverkare och spelar på allt från traditionellt klassiskt slagverk via folkmusikens olika handtrummor till krukor och vattenkannor i egenkomponerad musik. För de yngre barnen gör Mikael  trumsagor med olika teman och frågeställningar.

Räven i den kolsvarta natten, Teater Pero

En varm och pyttelite otäck saga om att få komma in i värmen. I natten söker alla små djur skydd. För det är inte bara mörkt och kallt, det är också lite farligt där ute… Alla små djur i skogen är rädda för räven för den är ju både listig och farlig. Kaninen skyndar sig hem i mörkret och är snabb att låsa dörren om sig. Strax därpå knackar det och där kommer ankan, sen musen och allra sist lammet och alla skakar de av rädsla. De har både sett och hört räven alldeles bakom sig i skogen! Föreställningen väcker många frågor och uppmuntrar till samtal om rädsla och utanförskap, om behovet av att ta hand om varandra och om förutfattade meningar. Läs mer och boka med Kulanpremie

Affischbild liggande hög kvalitet mindre

Berättarministeriet, Dilsa Demirbag Sten

Berättarministeriet driver skrivarverkstäder i områden med hög arbetslöshet .
Läs mer om Berättarministeriet

Inspirationsföreläsning om konst, Saadia Hussain

Saadia pratar om hur vi möjliggör  kollektiv konstkraft. Läs mer om Saadia Hussain

DSC_2446 kopia

Gittansånger med Barnens jukebox

I föreställningen Gittansånger får publiken följa med på en musikalisk resa genom Gittans egen värld, bland funderingar, fantasier, tokigheter, fårskallar och gråvargar. Pija Lindenbaums böcker om Gittan hör till våra mest älskade och uppskattade nutida barnböcker.  År 2000 tilldelades Pija Lindenbaum Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok för sin Gittan och gråvargarna. I böckerna om Gittan känner vi igen både oss själva och varandra i barnen, deras familjer, dagis, vänner och medmänniskor

Busiga Händer, Dockteater Tittut

Läggdags! Släcka lampan, trycka på lampknapparna… av-på av-på… Borsta tänderna! I handfatet rinner vattnet…titta fiskarna som simmar runt…ut i ett spännande hav….Ligga ner i sängen för gonattsaga! Skuggor leker i taket…spännande figurer seglar förbi….. Godnatt. Busiga händer är en saga om att gå och lägga sig – en resa kantad av upptäckter och äventyr. Föreställningen är interaktiv vilket innebär att publiken sitter i scenografin och spelarna rör sig runt dem. Berättelsen projiceras runt ikring och bland barnen, så deras skuggor kan bli en del av föreställningen. Om barns förmåga att leva i nuet där fantasi och verklighet kolliderar! Läs mer

Busiga2

Kolla Kultur affisch

Varmt välkomna till Kulans utbudsdag på Folkoperan!

Elisabeth Söder för Kulan

Ibland är det skönt att gömma sig bakom en mask

350bf1b7f56682621de0dc00549dc213
Att göra masker i papier-maché med hjälp av ballong, tidningar och tapetklister är kul och kreativt. Masken får både ett personligt avtryck och ger ett verktyg i att testa en annan karaktär. Eleven får gå fritt i sin fantasi och stärkas i att sin idé och tanke blir till ”verklighet”. För en klass skapar det ett gemensamt fokus och känsla av samarbete. De blir inspirerade av varandra och de olika momenten i att tillverka en mask ger koncentration, väcker nyfikenhet och gemenskap.
Tänka sig att han eller hon man annars kanske inte leker med på rasterna, faktiskt också hade en liknande idé om vad för slags figur man ville göra! Tillsammans ger de varandra tips, löser problem och inger möjligheter.
IMG_5692

Inspiration från Kulan

På Kulan hittar du bland andra gruppen Helloe Creative med teaterpedagogen Erica Löfgren som kan hålla workshops med lärargruppen eller med eleverna. Gruppen
finns att boka på boka via Kulan.
Collage. Teatermasker. Brotorpskolan och Hello Creative
IMG_0127 (002)
IMG_5761